Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

There are many issues you could have with the iPad. No multitasking, still no Flash. No camera, no GPS. They all fall away the minute you use it.
.

 

Tenk om den hadde hatt multitasking, flash, kamera og GPS!

Fortsettelsen, som du utelot: "They all fall away the minute you use it. I cannot emphasise enough this point: “Hold your judgment until you’ve spent five minutes with it”.

 

Enig med det siste. Spec-wankers tror de har fasiten allerede, men jeg er mer opptatt av hvordan ting fungerer i praksis.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo nevne 'the obvious' at de fleste på dette forumet har høyere kunnskap enn den gjennomsnittlige bruker og dermed høyere krav til hva et produkt bør levere. Særlig til denne prisen. Ikke rart diskusjonen raser :p

 

Med andre ord; er ytterst få her som tviler på at Apple har nok et suksessfullt produkt i anmarsj. Dette hadde dog ikke vært faktum om kunnskapsnivået/kravene til den gjennomsnittlige bruker hadde vært som forumbrukerene her.

Lenke til kommentar
Må jo nevne 'the obvious' at de fleste på dette forumet har høyere kunnskap enn den gjennomsnittlige bruker og dermed høyere krav til hva et produkt bør levere. Særlig til denne prisen. Ikke rart diskusjonen raser :p

 

Med andre ord; er ytterst få her som tviler på at Apple har nok et suksessfullt produkt i anmarsj. Dette hadde dog ikke vært faktum om kunnskapsnivået/kravene til den gjennomsnittlige bruker hadde vært som forumbrukerene her.

Jeg antar at du med "høyere kunnskap" mener mer kunnskap om enkelte IT-relaterte emner. Generelt kunnskapsnivå er noe helt annet.

 

Det du kanskje ikke tenker på er at man kanskje ikke trenger all verdens IT-kunnskap for å kunne vurdere om iPad er egnet for det man vil gjøre - om jeg f.eks er fotograf så er det den fagkunnskapen som er avgjørende for å vurdere om iPad eller en annen enhet vil være nyttig for meg som fotograf.

Lenke til kommentar

Vel, først av alt: Beklager at dette sporet av til å bli mer en hat-diskusjon mot Apple, og ikke minst at jeg har bidratt aktivt til å å holde den på sporet. Av en eller annen grunn forutsetter jeg at jeg alle som er positive til Apple-produkter er Apple-fanboys, og etter å ha fått nok av dem tidligere, ikke bare på forum, men mye verre IRL, får det meg (litt for) lett til å engasjere meg (litt for) mye. :p

 

Sikkerheten til Mac er jo egentlig helt urelevant her, men jeg kan kort nevne at jeg kjenner/"kjenner" fem macbrukere, og kun en av dem kjører noen form for ekstra antivirus/brannmur. I følge ham er det sørgelig vanlig blant Mac-brukere, og jeg mener å ha lest en undrsøkelse som tilsier det samme, uten at den dukket opp ved kjapp googling nå. Uansett er det en potensiell sikkerhetsrisiko å la være.

 

Ellers kommenterte jeg at jeg ikke visste noe om Zune. :p Men hvis vi kikker på Nokias Maemo (som ikke er ready for prime time, det skal jeg være enig i) og Android, har du en helt annen fritid. Folk som var dumme nok til å gi bort bankpinkoden sin og kontonummeret til en random fyr med hotmiladresse som laget en app er jeg fristet til å si at fortjente det, for hele forsøket var latterlig, og jeg håper virkelig en applikasjon fra noen som faktisk utga seg for å være fra Bank of America o.l hadde blit grundigere sjekket. Uansett: den appen burde vært luket ut, helt klart.

 

Jeg får prøve å gjøre mitt for å spore diskusjonen tilbake på iPden da, ved å vise til den tildigere posten min, og peke på at det eneste av Jobs kriterier iPaden klart oppfyller, er bilde-biten.

 

I forhold til laptopen: Den er bedre på weblesing på farten, og bedre til filmvisning på farten, dersom du ikke vil drasse med deg en laptop (det vil sikkert mange helst slippe), eller det er trangt der du sitter.

 

Til hjemmebruk, derimot, tapte den på alt annet enn eboklesing og bildevisning i følge min sammenlikning. Og den både tror og mener jeg faktisk var god, med forbehold om at jeg ikke har brukt den enda.

 

På farten taper den også på mail i forhold til en smarttelefon med fysisk tastatur (ihvertfall dersom man skal skrive også, ikke bare lese), og mobiltelefonen kan også få eposten levert øyeblikkelig, uavhengig av wifidekning - det samme med IM og sosiale sider som facebook osv -man vil gjerne ha nett, fysisk tastatur, og konstante oppdateringer (i bakrunnen).

 

Hadde jeg bare hatt en stasjonær, og hadde denne kjørt en variant av OSX heller enn iPhoneOS, kunne jeg tenkt meg den selv. Men nå har jeg laptopen like ved sofaen uansett.

 

Så, for å oppsummere: Den er bedre på bildevisnign hjemme og borte, bedre på film og weblesing i farten (men det krever 3g-verjonen som blir en del dyrere enn den billigste, og forutsetter at du sikke skal skrive no, men bare lese - til skriving er laptop og mobil med fysisk tastatur bedre), bedre på boklesing, men lesing på baklyste skjermer er vondt i lengden, og den er dermed ikke godt egnet til det, selv om den er bedre enn laptopen.

 

Er dette en dings som er verdt fire tusen kruner (eller mer for 3g-versjonen)? For de pengene ville jeg heller kjøpt meg ny telefon, ny laptop, eller bakhøyttalere og hjemmekinoforsterker. Hvorfor? Rent subjektivt er ikke behovet for denne dingsen stort for meg. Det hadde sannsynligvis blitt nok en dings jeg betalte for mye for og brukte for lite.

 

Det er jo rent subjektivt, selvfølgelig, men rent objektivt hvem har ikke andre tekniske duppeditter å heller bruke penger på? Når man i tillegg får andre alternativer som helt sikkert er dårligere enn iPaden på andre områder, men mer fleksible softwaremessig, med usb-porter og sd-kort leser m.m, er iPaden noe å hype slik opp?

 

Nei. Den er for all del ikke ubrukelig, men bruksområdet er smalt, løsningene mangelfulle, og tar du bort eplet er ikke dette mer enn middelmådig. Med mindre man virkelig trenger 10t batteri, og ikke klarer deg med litt mindre.

 

red: Newton: Men du må ha teknisk innsikt og oversikt for å vite hva som er best, fordi iPaden er den eneste du hører om, og du må ha vurdert alternativene for å ta et egentlig valg. Den gjengse forbruker eller fotograf vet bare om iPad - og det er ufortjent, både for den, men ikke minst for konkurrentene.

 

red2: Og dette innlegget var altså min utmelding av diskusjonen. Det er sikket ingen som er lei seg for det. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Med andre ord; er ytterst få her som tviler på at Apple har nok et suksessfullt produkt i anmarsj. Dette hadde dog ikke vært faktum om kunnskapsnivået/kravene til den gjennomsnittlige bruker hadde vært som forumbrukerene her.

Det du sier er riktig: iPad blir nok ikke en suksess fordi den er så bra og har så gode spesifikasjoner, men fordi Apple har klart å fortelle mannen i gata og hans bestemor at den er "god nok til det den skal gjøre", noe som egentlig ikke sier så mye.

Lenke til kommentar
Ytelsen er for lav på denne greia til at den kan kjøre et fullverdig OS på en elegant måte. På samme måte som windows og linux er i tyngste laget for mini-bærbare. Å bruke et telefon-OS er smart nært opptil det geniale, ekstra smart fordi apple allerede har en stor portefølje av applikasjoner til plattformen.
Det er null problem å kjøre fullverdig linuxdistribusjoner på denne, selv om man nok burde skreddersy og trimme litt for å få batteritiden til å ikke tape seg en del. Ellers kunne den i det minste kjørt (en polert og tilpasset utgave, selvfølgelig, av) Android, så hadde den i dt minste kunnet gjøre flere ting samtidig.

Feil. Det øyeblikket du må trimme et OS fordi du skal flytte det til en svakere platform så har du tapt. Du må huske på at OSet kun er et 'nødvendig onde' for å kjøre applikasjoner. Det betyr at du ikke bare må trimme OSet, du må også trimme applikasjonene,*alle* applikasjonene, titusener av applikasjoner. Så lenge du flytter et OS til en *sterkere* platform slipper du det. Du trenger ikke trimme en eneste applikasjon fordi de alle får *mer* ressurser enn de hadde fra før.

 

Android? Tuller du? Ok, hvis Dell hadde kommet med et surfebrett av denne typen så hadde Android vært et logisk valg men dette er Apple og de har flere egne OS å ta av allerede.

 

Hvordan er det nå med den multitaskingen igjen? iPhone-OS multitasker jo, men Apple bestemmer *hvilke* applikasjoner som skal få lov til å multitaske, problemet er med andre ord Apples politikk, ikke begrensinger i OSet, og da hadde du vært like langt uansett hvilke OS Apple hadde lagt på denne dingsen.

Lenke til kommentar

@NgZ: Nok en gang, dra så mange konklusjoner du vil om noe du ikke har prøvd. Min konklusjon kommer ikke før produktet kan kjøpes i butikken, er prøvd hands-on av meg selv, og grundig gjennomtestet av andre mennesker jeg har en viss tiltro til. Jeg er rett og slett ikke i stand til å lese meg til hva som i praksis gir meg den beste brukeropplevelsen og løser oppgavene best i ulike situasjoner. Erfaringene mine med Apple så langt tilsier imidlertid at de har en viss peiling på slikt, og jeg vet at iPad er vil gi en totalt annerledes opplevelse enn de Windows-baserte tablet-PCene jeg faktisk har prøvd uten å bli det minste imponert - så der skal det ikke mye til å gi et mer positivt inntrykk heller...men, time will show... ;)

Lenke til kommentar
@NgZ: Nok en gang, dra så mange konklusjoner du vil om noe du ikke har prøvd. Min konklusjon kommer ikke før produktet kan kjøpes i butikken, er prøvd hands-on av meg selv, og grundig gjennomtestet av andre mennesker jeg har en viss tiltro til. Jeg er rett og slett ikke i stand til å lese meg til hva som i praksis gir meg den beste brukeropplevelsen og løser oppgavene best i ulike situasjoner. Erfaringene mine med Apple så langt tilsier imidlertid at de har en viss peiling på slikt, og jeg vet at iPad er vil gi en totalt annerledes opplevelse enn de Windows-baserte tablet-PCene jeg faktisk har prøvd uten å bli det minste imponert - så der skal det ikke mye til å gi et mer positivt inntrykk heller...men, time will show... ;)

 

Riktig, ikke dra så mange konklusjoner før man har prøvd, men du vet den blir total annerledes... Essensen er at vi vet ganske mye om Paden per i dag. Vi vet selvsagt mer når vi prøver den, men det er mye man allerede vet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes iPad'en virker som et spennende produkt, og jeg ser for meg visse situasjoner hvor jeg kunne tenkt meg å brukt den. Jeg liker idèen med å "holde internet i hendene", at man nødvendigvis ikke trenger å sitte foran en PC på en kontorstol, men å kunne ta med seg "internet" til en sofa eller en mer behagelig stol for å lese litt nyheter osv. Dette merket jeg selv da jeg anskaffet en iPhone. Utrolig behagelig å navigere seg rundt på nettet med fingrene i en sofa.

 

Jeg liker også presentasjonen som New York Times hadde med sitt eget app til iPad'en. Avisene får en ny gnist i teknologiverden. Selv kan jeg se for meg å lese litt nyheter når jeg vokner opp morgenen når jeg er på f.eks hytta (hvor jeg slipper å kjøre i en halvtime for å kjøpe en avis). Abonnement av andre blader og magasiner tror jeg også kan få et kjempe potensiale.

 

Ser at visse argumenterer iPad'en som en fin ting å ta med på cafè og andre utplasser. Er litt skeptisk på akkurat det bruksområdet, men at produktet heller passer som en slags stue-PC som ligger på bordet når man kommer hjem fra jobben, styre litt musikk, lese nyheter, blader og bøker og evnt. vise frem litt bilder når man har venner på besøk. Tror også det kan være en fin venn på lange kjedelige reiser hvor man kan titte på film, og opp til 10 timer. Forstår ikke helt kritikken i hvorfor det er så lite?

 

E-mail lesern ser veldig fin ut, og virker veldig spennende da jeg bruker iPhonen veldig mye til mail. Men foretrekker å skrive på pc om jeg skulle sende en lengre mail og er derfor spent på touch-tastaturet da jeg tviler på at det vil gi den samme opplevelsen som vanlig tastatur. Det gjenstår bare å se! Siste ord er ikke sagt før man har prøvd den ;)

 

Må si meg veldig enig med M@R7!N som påpeker kunnskapsnivået (innen IT) på dette forumet og at det er en god del høyere enn den vanlige sluttbruker. Selv har jeg vært godt fornøyd med PC i alle år og vært ivrig innen "data" da jeg synes det er kjempe interessant, men de siste årene har interessen begynt å avta og man merker at det blir vanskeligere å "henge med" i IT-verden. Da begynner man å forstå hvorfor det er så mange som liker apple produkter, rett og slett fordi de gjør jobben enkelt uten at man trenger å sette seg så inn i produktene.

 

Siste ting: Selv om jeg har trua på denne dingsen ser jeg dens begrensninger som mange av dere har påpekt og at den kanskje ikke blir like viktig som en smartphone eller laptop med dens smale bruksområde, mere en "gadget". Kan prisinga bli vesentlig for hvordan dette produktet blir mottat? Altså at den må være billig nok for at folk skal kjøpe den? iPhone ble jo en kjempe success, men alle trenger jo en telefon. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg synes vel du er subjektiv ut i det uærlige. Du vet vel meget godt at DRM og lock-in har vært et varemerke for Apple, også på musikkfronten. All åpenhet der i gården er påtvunget.

 

ref. http://arstechnica.com/old/content/2005/01/4508.ars

 

Du forsvarer pest med kolera.

Må bare skyte inn litt her: Når du kommer med slik kritikk er det viktig med fakta, og ikke en 5 år gammel artikkel som for lengst er utdatert. Alle vet at Apple har gått vekk fra den DRM-låste musikken sin, og tilbyr nå åpne format som ikke krever noe konvertering.

Alle vet ikke at Apple gjorde dette høyst ufrivillig, selv om jeg ser at Newton utrolig nok mener at det var helt andre grunner til at Apple valgte å åpne opp. Å fremstille Apple som åpen på dette området, når man samtidig kjenner forhistorien er rimelig uærlig i min bok. Eller kanskje du mener Apple er et helt annet selskap i dag enn for fem år siden? Isåfall burde du sjekke ut ipad en gang til, den er full av den samme forbrukerfiendtlige holdningen. Her skal forbrukeren låses inne og melkes, andre aktører holdes ute. Middelet er å spille på forfengelighet. Sinnssykt trist å se at vi i 2010 ikke har kommet lengre.

 

Naturligvis står alle fritt til å bli med på dette, og finansiere tullet. Like fritt som jeg er til å mene at de samme forbrukerne er noen idioter som er til skade for oss alle.

Lenke til kommentar

@Newton

Det burde være åpenbart for alle og enhver at iPad ikke er ment å erstatte tradisjonelle datamaskiner - altså bærbare eller stasjonære som kjører fullversjoner av OS X/Linux og/eller Windows. iPads funksjon er enten som et supplement (mange familier har mer enn én bil), eller for de med begrensede behov (for noen er en 2-seters roadster den perfekte bilen).

 

Vel, om vi ser vekk fra bilmetaforene - hva skal den egentlig erstatte?

Lenke til kommentar
Windows har heller ikke alle disse ødeleggende begrensningene.

Lo godt av den! :D

Windows med alle sine versjoner, er differensiert av kunstige begrensninger for å melke mest mulig ut av hvert markedssegment, og er selve definisjonen på unødvendige, ødeleggende begrensninger.

Alle sine verisjoner? Tenker du nå på Ultimate, Professional, Basic etc.? Joda, det er jeg delvis enig i, men det er ikke det samme. Dessuten er disse begrensingene langt mindre enn å ikke kunne multitaske, eller ha Flash. Antallet programmer og muligheter med en Windows-PC er uansett langt større enn tilsvarende på OSX, og spesielt iPhone OS. Det er enkelt og greit pga. Windows er langt større og har alltid vært det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alle vet ikke at Apple gjorde dette høyst ufrivillig, selv om jeg ser at Newton utrolig nok mener at det var helt andre grunner til at Apple valgte å åpne opp. Å fremstille Apple som åpen på dette området, når man samtidig kjenner forhistorien er rimelig uærlig i min bok. Eller kanskje du mener Apple er et helt annet selskap i dag enn for fem år siden? Isåfall burde du sjekke ut ipad en gang til, den er full av den samme forbrukerfiendtlige holdningen. Her skal forbrukeren låses inne og melkes, andre aktører holdes ute. Middelet er å spille på forfengelighet. Sinnssykt trist å se at vi i 2010 ikke har kommet lengre.

 

Naturligvis står alle fritt til å bli med på dette, og finansiere tullet. Like fritt som jeg er til å mene at de samme forbrukerne er noen idioter som er til skade for oss alle.

Flott Del, du får gi meg dine kilder på det "alle vet" - gi oss et par lenker, som forklarer og dokumenterer hvorfor Apple valgte å "åpne opp". Forklar meg hvordan Apple som de første bransjen klarte å overtale de 5 største plateselskapene til å selge sine kataloger online - og vis at DRM ikke var et krav fra disse plateselskapene. Forklar meg deretter hvorfor iTunes Store aldri har gjort det bedre enn etter at Apple fjernet DRM-driten?

 

Fortell meg så hvor jeg på lovlig vis kan kjøpe de nyeste spillefilmene på nettet, uten DRM?

Hvor kan jeg kjøpe nye bestselgerromaner som e-bøker i standardformat som ePub, uten DRM?

Ja, for det er jo bare Apple som i sin ondskap benytter denne styggedommen...eller?

Lenke til kommentar
@Newton

Det burde være åpenbart for alle og enhver at iPad ikke er ment å erstatte tradisjonelle datamaskiner - altså bærbare eller stasjonære som kjører fullversjoner av OS X/Linux og/eller Windows. iPads funksjon er enten som et supplement (mange familier har mer enn én bil), eller for de med begrensede behov (for noen er en 2-seters roadster den perfekte bilen).

 

Vel, om vi ser vekk fra bilmetaforene - hva skal den egentlig erstatte?

Den skal ikke erstatte noe. Den skal fylle en ny nisje, og den skal supplere.

Lenke til kommentar
Windows har heller ikke alle disse ødeleggende begrensningene.

Lo godt av den! :D

Windows med alle sine versjoner, er differensiert av kunstige begrensninger for å melke mest mulig ut av hvert markedssegment, og er selve definisjonen på unødvendige, ødeleggende begrensninger.

Alle sine verisjoner? Tenker du nå på Ultimate, Professional, Basic etc.? Joda, det er jeg delvis enig i, men det er ikke det samme. Dessuten er disse begrensingene langt mindre enn å ikke kunne multitaske, eller ha Flash. Antallet programmer og muligheter med en Windows-PC er uansett langt større enn tilsvarende på OSX, og spesielt iPhone OS. Det er enkelt og greit pga. Windows er langt større og har alltid vært det.

Tja, fortell det til alle dem som har vært tvunget til å kjøpe en helt ny Windows-lisens, og reinstallere hele driten, for å kunne bytte språk fra engelsk til norsk...

eller til dem som måtte kjøpe og installere en ny Windows-versjon på sin nye PC for å kunne aksessere firmaets Windows-baserte nettverk slik de ønsker.

Eller hva med firma som har måttet betale Microsoft mer penger for å utvide en latterlig, kunstig grense for hvor mange GB e-post en bruker kan ha på firmaets egen Exchange Server...har selv opplevd det på jobben min, og noen kalte det ren utpressing...

 

(At antallet programmer for Windows er større enn for OS X har ingen ting med begrensninger fra Apple å gjøre, så det er irrelevant - like irrelevant som at antall program for iPhone OS med stor sannsynlighet er større enn for noe annet Mobil-OS :p )

Lenke til kommentar

Siden denne tråden hadde nådd så langt, tenkte jeg at dette var tidspunktet for å poste noe, siden ingen kommer til å lese det uansett...

 

Anywho.

 

Når jeg leste om iPad, var jeg veldig spent fordi jeg tenkte at dette skulle være en "kindle+"; m.a.o en kindle som kunne gjøre alt det om kindle kunne gjøre pluss noen "mobilgreier og noen "pcgreier". Hvis Apple hadde hadde gjort det, så hadde jeg vært solgt (kanskje ikke for iPad men for konseptet).

 

Det som gjør meg trist er:

-skjermen (ryktene sa det at det skulle være LED eller OLED skjerm). IPS er bare noe LCD tull og langt fra tilfredstillende!

-Multitasking: iPad simpelthen MÅ kunne gjøre minst 2, helst flere ting samtidig.

-Flash. Personlig hater jeg flash som pesten, men man må kunne vise flashvideo i dag (youtube eller db.no)

-Prisen for enheten (ok det er apple, så glem den...). Men prisen på bøkene er helt sinnsyk, 15$ for et digitalt produkt. Kan få de samme bøkene fra play.com for 5,99£, så hvorfor så dyrt? Prisen for et digitalt produkt bør være maks paperbackpris, for nye titler.

 

For at en tablet skal være noe for "folk flest" må helt ærlig dette være til stede:

-Tableten må være superbillig, tenk mobiltelefonbillig. 1500kr er akseptabelt. Her tenker vi en glofisert reader+ (en reader som kan lese aviser og bøker, samt gjøre "noe mer" (video, nettsider, skype og slikt).

-Innholdet må være rimelig (Tenk "Mp3 pris"). Betal det folk er villige til å betale. Selg bøker i "bulk"!

-Enkel å bruke & intuitiv! Selv bestemor bør kunne bruke en slik en (tenk iTunes store).

 

Er fullt klar over at jeg nå beskrev er en pornografisk tilnærmet beskrivelse av hva en tablet burde være, men helt ærlig; DETTE er hva jeg (og mange andre) ventet seg av Apple. Slik det ser ut nå, så er det HP, Samsung, eller Asus som kommer til å slippe "tableten alle vil ha". Apple har virkelig trynet her!

Lenke til kommentar
Tja, fortell det til alle dem som har vært tvunget til å kjøpe en helt ny Windows-lisens, og reinstallere hele driten, for å kunne bytte språk fra engelsk til norsk...

Man kan kjøpe eller laste ned språkpakker som gjør dette på 5 minutter, helt automatisk, og det eneste det krever, er en omstart av maskinen når den er ferdig.

 

eller til dem som måtte kjøpe og installere en ny Windows-versjon på sin nye PC for å kunne aksessere firmaets Windows-baserte nettverk slik de ønsker.

Nøyaktig hvorfor? Kan ha med oppdaterte standarder for bedre funksjonalitet, som ikke passer med det gamle OSet. Dessuten er nok kompatiblitetsproblemer mellom verisjoner også et problem for OSX.

 

 

Eller hva med firma som har måttet betale Microsoft mer penger for å utvide en latterlig, kunstig grense for hvor mange GB e-post en bruker kan ha på firmaets egen Exchange Server...har selv opplevd det på jobben min, og noen kalte det ren utpressing...

Det eneste halvgode poenget ditt, og det har med bedrift og serverløsniger å gjøre. Det er helt urelevant mtp. iPad og tilsvarende produkter med Windows.

 

(At antallet programmer for Windows er større enn for OS X har ingen ting med begrensninger fra Apple å gjøre, så det er irrelevant - like irrelevant som at antall program for iPhone OS med stor sannsynlighet er større enn for noe annet Mobil-OS :p )
Det er fortsatt en begrensning i seg selv. Dette sammen med begrensninger fra Apple når det kommer til begrensninger i hva programmene har lov til å gjøre.

 

Forresten, hvorfor er det greit for Apple å blokkere konkurrenter som Opera og Mozilla på iPhone, når det ikke er greit for MS å levere PCer med IE som standard, og må la brukerne velge (selv om det her er lov å installere andre nettlesere)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ RadioEdit:

 

Ei quoter deg: "At det mangler tastatur er tull. Den har et mer enn kurant innebygget tastatur. Ærlig talt, hvor ofte bruker man tastaturet når man surfer?"

 

Sist ei sjekket så bruker man tastatur til å skriv adresser, innlegg på nettet, brukerlogins, email og generellt til å skrive ting på!

Endret av Jarmo
Vi forventer høflige svar og poster her i huset.
Lenke til kommentar
Tja, fortell det til alle dem som har vært tvunget til å kjøpe en helt ny Windows-lisens, og reinstallere hele driten, for å kunne bytte språk fra engelsk til norsk...

Man kan kjøpe eller laste ned språkpakker som gjør dette på 5 minutter, helt automatisk, og det eneste det krever, er en omstart av maskinen når den er ferdig.

Uten at jeg har satt meg nøye inn i hvordan dette fungerer i Windows 7, så vet jeg at det i tidligere versjoner langt fra har vært så enkelt som du forsøker å framstille det. Språkpakker har vært langt unna en fullverdig lokalisert versjon, og språkpakkene har ikke vært mulig å installere for alle utgaver av Windows, typisk ikke for versjoner rettet mot det personlige markedet.

Mac OS X har aldri hatt slike latterlige begrensninger, og har alltid vært flerspråklig uten egne versjoner, ekstra kostnad eller ekstra installasjoner. iPhone OS har vært flerspråklig fra Apple begynte å selge iPhone internasjonalt. Det er forbrukervennlig.

 

eller til dem som måtte kjøpe og installere en ny Windows-versjon på sin nye PC for å kunne aksessere firmaets Windows-baserte nettverk slik de ønsker.

Nøyaktig hvorfor? Kan ha med oppdaterte standarder for bedre funksjonalitet, som ikke passer med det gamle OSet. Dessuten er nok kompatiblitetsproblemer mellom verisjoner også et problem for OSX.

Vel, jeg vet ikke om du har prøvd å koble deg til bedriftens Windows Domain med f.eks en Vista Home-versjon? Eller prøvd å bruke Remote Desktop Connection med samme?

 

Eller hva med firma som har måttet betale Microsoft mer penger for å utvide en latterlig, kunstig grense for hvor mange GB e-post en bruker kan ha på firmaets egen Exchange Server...har selv opplevd det på jobben min, og noen kalte det ren utpressing...

Det eneste halvgode poenget ditt, og det har med bedrift og serverløsniger å gjøre. Det er helt urelevant mtp. iPad og tilsvarende produkter med Windows.

Like fullt er det i høyeste grad relevant i forhold til Windows-løsninger og Microsofts unødvendige/brukerfiendtlige begrensninger - som var det det dreide seg om.

 

(At antallet programmer for Windows er større enn for OS X har ingen ting med begrensninger fra Apple å gjøre, så det er irrelevant - like irrelevant som at antall program for iPhone OS med stor sannsynlighet er større enn for noe annet Mobil-OS :p )
Det er fortsatt en begrensning i seg selv. Dette sammen med begrensninger fra Apple når det kommer til begrensninger i hva programmene har lov til å gjøre.

Mac OS X og iPhone OS er altså to forskjellige ting. For Mac OS X finnes det ingen begrensninger mht hva man kan gjøre. For iPhone OS finnes det begrensninger, men stadig færre etter hvert som plattformen utvikles og modnes.

Et litt morsomt apropos: visste du at det ikke er lenge siden Android-telefoner manglet muligheten for å sende MMS? Eller at Android-brukere i Norge ikke tillates å kjøpe kommersielle apps i Android Market? Eller at Google også avviser apps fordi de ikke er i samsvar med retningslinjene til Android Market - for der er begrensninger og retningslinjer også. Verden er ikke så sort/hvit som noen ser ut til å tro, skjønner du ;)

 

Forresten, hvorfor er det greit for Apple å blokkere konkurrenter som Opera og Mozilla på iPhone, når det ikke er greit for MS å levere PCer med IE som standard, og må la brukerne velge (selv om det her er lov å installere andre nettlesere)?

Kan det ha noe med at Apple har 2-3% av mobilmarkedet, mens Microsoft har 95% av PC-markedet? En tilnærmet monopolsituasjon i PC-markedet, flere dommer for misbruk av denne markedsmakten, og en historie med ufine metoder for å tilintetgjøre konkurrenter har nok noe å si for domstolenes vurderinger av MS.

Dessuten, PCer og mobiltelefoner er historisk sett svært forskjellige - der PCer alltid har vært åpne softwaremessig, mens telefoner har vært kontrollerte og/eller lukkede. Du kan også ta med deg at Apple har hovedæren for at WebKit i dag danner basisen for noen av de beste alternative nettleserne for flere konkurrerende OS-plattformer, og støtter webstandarder i stedet for innelåsing i firmaeide webutvidelser ala IE.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...