Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

Det heller mot at jeg kommer til å investere i 980x nå, men jeg er bekymret for elektromigrering. Virker som i7ene veldig lett blir degradert og ved å søke så finner jeg bøttevis av treff om folk med degradert i7 selv uten å ha brukt verken overdrevne frekvenser eller spenninger.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo mindre prosessnode (nm) jo lavere spenning skal til for at det blir elektromigrasjon. Når Intel krymper fra f.eks 65 til 45nm eller fra 45 til 32 nm så virker det som overklokkere generelt ikke har det i tankene og prøver seg med samme spenning som de brukte på forrige prosessnode. Dermed kjører de på med f.eks 1,5V på 32nm prosessorene fordi det gikk bra på 45nm prosessorene og elektromigrasjonen ødelegger prosessorene på rekordtid. På 32nm bør de sette øvre spenningsgrense ca 0,1 - 0,15 V lavere enn på 45nm hvis de vil ha like lang levetid på prosessorene.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med elektromigrasjon helt tilbake til 1998 med både Celeron 266, og Celeron 300A. Disse kjørte vi gjerne 40-60% overclock på 24/7 men etter en tid ble det stabilitetsproblemer. Dette var prosessorer på 250 nm og de opererte på 2volt.

 

Med unntak av noen batcher av Pentium 3, har jeg ikke vært borti noe som har degradert raskere enn Bloomfield. Kan det være fordi man på Bloomfield gjerne kjører 50% overklokk på baseclock og at synergifrekvensene internt i prosessen med tanke på uncore / QPI kommer i overkant av hva prosessoren er konstruert for?

 

Skjønner folk som har overklokking som hobby, og jeg skjønner folk som vil ta ut 15-30% overhead men 24/7 overlokk i området 30-70% er jeg ikke lenger tilhenger av, spesielt ikke på dyre prosessorer. Folk som overklokker for å slå rekorer er nok forberedt og i aksepterer muligheten for at prosessoren kan bli permanent skadet i neste sekund, men nå tenker jeg på "vanlige småklokkere".

 

Er skeptisk til noe mer enn 20% 24/7 overklokk av 980x, noe som tilsvarer 4GHz, spesielt om man må mye opp i spenning. Skjønner at det er gøy å få 4.7 GHz på luft, men jeg synes ikke det er verd det om man i løpet av kun noen få måneder får degradert en prosessor til 8 lapper.

 

Har veldig lyst på 980x og er bare noen tastetrykk unna å bestille en, men blitt veldig skeptisk etter å se stabilitetsproblemer på Bloomfielden min etter 6 måneder på 1.19v som er under standard spenning. Ble ikke akkurat bedre magefølelse etter jeg googlet i7 degrading og fant forumside opp og ned.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

BadCat: Elektromigrasjon har ikke så mye å gjøre med frekvenser og arkitektur. Det er et resultat av at isolasjonen mellom ledere svikter dersom spenningen blir for høy over en tynn isolasjon. Det er volt per avstand som er den kritiske faktoren. 1,5 volt høres ikke mye ut, men når isolasjonen er f.eks 100nm tykk på det aktuelle stedet så tilsvarer det 15 000 000 volt per meter. De som har sett isolatorene på høyspentledninger (ca 3 meter ved 400 000 volt) så skjønnet man at det er store tall. Siden pluss og minus tiltrekker hverandre med en kraft så betyr det også store mekaniske påkjenninger. Rent fysisk er elektromigrasjon at isolasjonen sprekker opp og gir lekkasjestrømmer mellom lederne på hver side. Dette er en irreversibel skade.

 

AMD og Intel bruker riktignok ulike produksjonsteknikker (SOI vs bulk), samt bruker ulike isolasjonsmaterialer så det kan være årsaken til at Phenom II tåler 1,5V bedre enn Bloomfield/Gulftown.

Lenke til kommentar

Temperatur er vel også en påvirkende faktor fordi metallene blir mer følsome ved høy temperatur. Effekten blir 8 ganger høyere dersom man dobler frekvens og spenning. Når man overklokker 50-60% og skrur opp spenningen med 0.3 volt så bidrar dette til mye høyere effekt og varmeutviklig. Virker ikke som at flertallet skjønner at dette ikke kommer uten konsekvenser og at medaljens bakside har blitt oversett pga alle gledesmeldinger om hvor godt disse prosessorene klokker. Selv om disse prosessorene har 130W TDP så er det mange som klokker de så de når 250-300W ved full last. Det kan bli hardt for de fleste kjølinger og det kan være smart å holde seg under metningspunktet for når kjøleren ikke lenger greier ta unna nok. Noctuaen min har bare 4 varmerør og det er i minste laget.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Folk må slutte å bekymre seg så mye.

 

Jeg bekymrer meg iallefall ikkje, fordi jeg har bursdag om 10 minutter   ohmy.gif  innocent.gif

 

 

 

 

Står det noe HW på ønskelista Nizzen?

Alltid  :D

 

 

 

 

 

Men om jeg trenger noe er en annen sak. Men "må" jo ha noe nytt snart igjen :p

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Simen1: Slik jeg har forstått det så øker muligheten for at atomene skal forskyve seg i takt med økt spenning og/eller temperatur.

 

Nizzen:

 

Mulig jeg bekymrer meg for mye, men jeg så endringer allerede etter 2-3 måneder med 3.6 GHz og 1.16V.

 

DFI-kortet mitt støtter % skalering etter frekvens slik at man kan få lavere spenning helt ned i 1v når prosessoren idler på 12x multi. Etter et par måneder oppsod det stabilitetsproblemer og jeg måte pumpe opp spenningen. Så virket det en stund før jeg igjen måtte opp med spenningen. Har lagret flere profiler så det er lett å se at det som tidligere var stabilt ikke lenger er det uten at jeg kan ha oversett noen innstillinger. Gikk så over til å kjøre 1.19v og 3.8 GHz. Dette var testet stabilt 1 time med OCCT ved 3 ulike anledninger. Nå tryner OCCT etter +/- 30 minutter med 3.8 både på 1.19, 1.187, og 1.2. Skjønner det har blitt varmere i været, men dette var på en dag med 20 grader romtemperatur. Mener å tidligere ha testet det stabilt med romtemperatur på 25grader.

 

Kjører 3.6 GHz med 1.18v nå og håper det går greit.

 

Kan være jeg har vært spesielt uheldig men jeg får en dårlig magefølelse når jeg nå heller imot kjøp av 980x for jeg ønsker ikke å få degradert en så kostbar prosessor. Greit, det er bare 12 uker på havregryn, men det er likevel penger.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har ivertfall slått meg til ro med at risikoen for at noe blir ødelagt alltid er til stedet når man klokker. Selvsagt er det kjipt å ødelegge noe til flere tusen kroner.. men spenningen ved å tyne noen "gratis" prosent ytelse ut av nyanskaffet hardware er for stor til at jeg greier å la vær :D

 

Jeg har til dags dato ikke greid å ødelegge hardware pga klokking, mulig det bare er flaks :innocent:

Lenke til kommentar

No pain, no gain.

 

Har også vært heldig og klart meg uten store tap. Kjørte min 2 celerons 366 på 2v 24/7 i over 2 år uten at de tok noe skade av det. Min 3520 har vært kjørt igjennom uendelig mange timer med prime og linx med volt på rundt 1.4x, like god enda.

 

Hvis du ser på mange av de tråden rundt om kring på fora om folk som hevder at cpu'en ikke klokker like langt som før og derfor er skadet av e.m., så vil du se at mange av dem finner ut at det var noe annen enn cpu som hadde forandret seg.

 

Men ja, det skjer. 32nm fra Intel ser ut til å være mer utsatt for cpu død enn tidligere generasjoner. Litt av problemet er de skalerer veldig godt med volt. I tillegg har det vært mange 980 es chipper av tidlig revisjon ute blandt klokkere, og de (A0) mangler innebygd beskyttelse mot oc bla. Men har enda ikke sett noen døde reatail (B1) cpu'er, så vi får håpe de tåler litt mer.

Lenke til kommentar

Sant som du sier at det kan være andre årsaker og det er vanskelig å si helt sikkert. Kan være fler ukjente/oversette faktorer inne i bildet.

 

Er ikke kommet ordentlig 980x bios-støtte til hovedkoret mitt ennå. Kanskje litt fint så får jeg litt mer tid å tenke på.

 

Står mellom 960 og 980x slik jeg ser det. 970 er for langt frem og prisen kan bli høyere enn antatt.

 

Synes 4000 for 960 er en grei pris, men er de egentlig noe bedre binnet enn lavere modeller?

 

Jeg er kanskje kravstor, men jeg har egentlig vært skuffet over prosessoren min siden første dag og jeg synes den ødelegger helheten i en ellers god PC. Når jeg har muligheten til å bytte prosessor så orker jeg ikke ergre meg mer over den jeg har.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...