Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har erfaring med elektromigrasjon helt tilbake til 1998 med både Celeron 266, og Celeron 300A. Disse kjørte vi gjerne 40-60% overclock på 24/7 men etter en tid ble det stabilitetsproblemer. Dette var prosessorer på 250 nm og de opererte på 2volt.

<snip>

 

Jeg er veldig på linje med BadCat her.

For testing/benching på jakt etter en eller annen "pers" kan jeg godt presse litt VCore.

Men for 24/7 har også jeg erfart at det er enkelte CPU'er som ikke tåler stort og/eller viser tegn på "degradering" etter kort tids "bruk".

 

Personlig ville jeg nok ikke holdt på slik som ett par gjør i denne tråden, dvs. forer svindyre CPU'er med langt over hva jeg vil anse som forsvarlig klokk. Billig hardware derimot kan godt tynes "litt". :D

 

Kan ikke se noe poeng lenger i å drive med "stabilitetstesting" for å vise hvor "stabil" og høy klokk man kan klare. Uansett kjøling (luft/vann).

Særlig når man må forholde seg til omgivelsestemps. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke temperatur påvirker den mekaniske styrken til isolasjonsmaterialene nevneverdig så jeg tviler på temperatur har noe nevneverdig påvirkning på elektromigrasjon. Temperatur har derimot stor påvirkning på stabilitet og andre ting som du nevner.

 

Det fins en "formel for elektronmigrasjon" på wikipedia, og den viser klart og tydelig at den er temperaturavhengig. Det stemmer jo også med det vi nitroklokkere også erfarer, nemlig at ting degraderes ikke stort på nitro selv om du kjører langt over anbefalt "luftspenning".

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes det er merkelig at en OVERKLOKKINGSTRÅD plutselig handler om degradering og trygg volt. DENNE tråden handler om hvor høy score man klarer i forskjellige benchmarks og ikke om trygg vcore, jeg klokker på min egen HW kjøpt og betalt av meg og om noe går i stykker så har jeg råd til det.

 

Jeg anbefaler ingen å pushe CPUen eller annen HW på samme måte som meg.

 

Jeg vil se benchmarks av 980x eller lignende 6 kjerners CPUer i denne tråden og kommentarer til de. Alle andre diskusjoner rundt degradering kan dere ta i denne tråden: Intel Core Gulftown /Westmere tråden

 

@Simen fjern alle OT innlegg fra denne tråden.

 

 

Oi. Det var mildt sagt en overreaksjon!

Ingen her som nekter deg å bruke penger på hobbyen din etter det jeg kan se.

Alle tråder har mer eller mindre OT/har en og annen "spinoff-subtråd".

Jeg anbefaler deg å legge inn en link eller tre til de fora hvor det kun er lov å poste resultater om klokking av 980/58nn.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

avsporing av tråder er vel noe av det meste vanlige på hw.no. migrasjon har skjedd meg EN gang, og da RMAer man cpuen. det er rett og slett helt ok. :)

 

4 x 5870 snart nå Morten, begynner å bli lei av å vente på nye scores fra deg!

 

980x @ 4.7Ghz

4 x 5870 @ 1100/1300 1.45v vannkjølt

6-12GB DDR3 @ 2000Mhz 7-7-7-18

2 x 80GB Intel SSD raid 0

Rampage 3 Extreme

 

Alt vannkjølt med lavt støynivå seff.. drømmemaskinen til spill? ehhh... ja!

Lenke til kommentar

Beklager, det var ikke ment slik.

Har aldri sett på som pressing av utstyr på >=vannkjøling som uforsvarlig.

 

Mente at de (inkludert meg) som blir fristet til å prøve feks 4.7 GHz på luft med denne bør tenke seg om to ganger på forhånd og ikke etter 3 måneder når prosessoren eventuelt viser symptomer på degradering.

 

Det er to grunner til at jeg ikke har kjøpt 980x allerede.

-Venter på ny bios.

-Spørsmålet om jeg må ha vannkjøling før det er forsvarlig med en ekstremprosessor.

 

Jeg skal avstå fra å skrive noe mer før jeg eventuelt har kjøpt 980x og har noe konstruktivt å bidra med.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg beklager hvis noen mener jeg overreagerte i forrige innlegg.blush.gif

 

**DP** resultater kommer i morgen holder på å innstallere en loop til i vannkjølingen men har en pumpe som ikke vil kjøre så jeg må ned til Digitalimpuls og hente en ny i morgen. Skiller 5970en fra CPU loopen slik at jeg får 3 looper.new_yes.gif

 

Har tatt helt livet av Q3FEen da men det var jo ikke så mye igjen av den heller da.laugh.gif

 

 

Lenke til kommentar

Beklager, det var ikke ment slik.

Har aldri sett på som pressing av utstyr på >=vannkjøling som uforsvarlig.

 

Mente at de (inkludert meg) som blir fristet til å prøve feks 4.7 GHz på luft med denne bør tenke seg om to ganger på forhånd og ikke etter 3 måneder når prosessoren eventuelt viser symptomer på degradering.

 

Det er to grunner til at jeg ikke har kjøpt 980x allerede.

-Venter på ny bios.

-Spørsmålet om jeg må ha vannkjøling før det er forsvarlig med en ekstremprosessor.

 

Jeg skal avstå fra å skrive noe mer før jeg eventuelt har kjøpt 980x og har noe konstruktivt å bidra med.

 

Du ffår kjølt de bra ned med luftkjølinng. På stock så er den kald og god, men blir for en annen tone når man begynner og klokke litt.

Men slik som jeg har forståt deg så MÅ du ikke ha vannkjøling :thumbup:

 

For og sitere Andre Yang om retail-chippene:

B1 is pretty good overclocking and has noticeably stronger MC than A0 and B0. B1 is also very durable. Motherboard will die before you can kill it with vcore under controlled conditions beyond -100c.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Det høres oppmuntrende for meg. Jeg sitter her ganske deppet.

 

Jeg skulle reboote fordi jeg skiftet påloggingsmetode og nå vil ikke os laste på 3.6 MHz her med 1.18 lenger (mener det greide på 1.16 for et halvår siden). Jeg setter opp til 1.2v. Dersom det om det i slutten av måneden ikke booter 3.6 på 1.2 så kasserer jeg hele prosessoren. Får satse på at jeg har vært uheldig og at det ikke er noe dere trenger å bekymre dere for.

 

Hadde blitt strålende fornøyd om jeg greide 4-4.2 med en 980x og 1.3v, og det er dette jeg er sikter mot. Hadde sikkert vært mer fornøyd med den jeg har også om den ikke trøblet.

Lenke til kommentar

Hva var trikset for å unngå med MP-drop?

 

 

 

 

Var ikke noe triks, får fortsatt multidropp på P6T7 pr dags dato men det skal være en ny bios på vei som fikser problemet.cool.gif

 

Jeg kjører nå med Rampage II Extreme i påvente av ny bios eller Rampage III, får se hva som kommer først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...