Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ikke før i juli da så :roll:

 

Men R3 sin nye oc-opplegg liker alle som har prøvd det etter det jeg har forstått, men oc-egenskapene til kortet er det litt delte meninger om etter det jeg har hørt.

 

Må ikke glemme UD9, Oldman :thumbup:

 

P6T7 er et godt kort, men når asus ikke fikser visse problemer så er det ganske så iriterende.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Classified anbefales over REIII ?

 

utrolig mye av det samme på disse kortene. vil vel egentlig si at ASUS har "kopiert" classified med sitt R3E.

 

eneste forskjellen som betyr noe for meg er muligheten til å kjøre 4 x 5870 på samme kort, dette kan ikke gjøres på E760 uten pciexpress riser x 2.

Lenke til kommentar

Får satse på godt resultat, er en underdrivelse å si at jeg har store forventninger.

 

Eneste jeg finner er.

# 3003B320 | Core i7 980X [6C 6T] @ 6325.4MHz | 1.928 | ASUS P6T WS Pro

 

Skal bli gøy å teste om et par dager eller noe. Orker flashe bios og skru kjøler i kveld.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Må bare si jeg er enig med Oldman i det med batch og 980, tror det går mye på flaks der når man kjøper de. Sett flere si det på XS at batch betyr ikke så mye på 980.

Min sin batch har jeg sett en som måtte veldig høyt opp i volt.

 

Om det er jubel eller gråt angående din, slemmepusekatt finner du ut når du tester den :yes:

Du må skru i kveld, er så fort gjort så :)

 

Hvis du bare skal flashe, bytte cpu og sette på luftkjøler så tar det 30-45min :thumbup:

 

min sin:

cpuenphk.jpg

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Det er et strev for det er trangt kabinett. Å få på festeanordningen for viften er ikke lett. Kan selvsagt ta ut hovedkortet, men.

 

Har også tenkt å bytte PSU. Kjører hare HX620 for øyeblikked. Har to uåpnede Seasonic M12D 850W.

 

Bør vel gå på Corsairen og. 140+W GPU og 7 disker.

 

Skal se om jeg finner verktøyet. Dersom jeg finner en passende BIOS så setter jeg kanskje i gang :p

 

Joda, har skrutrekker, termisk pasta av god kvalitet, ArtiClean 1+2.

 

Fikk patchet BIOS. Synes det tar alt for lang tid å flashe. Husker en gang jeg fikk feil på flashingen og så hadde jeg praktisk talt ikke BIOS. Funket heldigvis på neste forsøk. Var bra skjelven :p

 

Kjenner jeg skal ha en øl nå og så skal jeg skru.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fint det der. Tåler nok den spenningen og litt til siden du har vannkjøling.

 

Har installert 980x. Kjører foreløpig stock speed.

 

Skal laste ned ny versjon av OCCT og få noen referansetempraturer på stock speed før jeg tester med overklokking.

 

Det er ingen ny versjon :/

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Core i7 980X gulftown can utilise a lower uncore to memory ratio of 1.5x compared to Core i7 9xx series bloomfield's 2.0x ratio. Meaning you can theoretically use lower uncore multiplier and frequency and thus in theory push bclk a tad higher and/or use less cpu vtt.

Core i7 980X absolute max voltages as per intel specs were lowered for 32nm cpus compared to bloomfield from 1.55v vcore to 1.40v, from 1.875v to 1.80v for vdimm

Rumours going round though that >1.4v CPU VTT might be more dangerous to Core i7 980X, than Core i7 9xx bloomfield 45nm parts even though Intel spec sheet says Core i7 980X has a higher absolute max CPU VTT. So until Intel and other reviewers/experts come up with proof or otherwise, probably for 24/7 keep CPU VTT <1.4v for Core i7 980X. Personally, I'm comfortable with Core i7 980X and up to 1.4875v CPU VTT for benching only.

 

 

980X only needs 3:2 ratio instead of 2:1 for 9xx series bloomfield cpus for uncore to mem frequency. From my testing so far on memory side on 980X while lower than 2:1 ratio for uncore:mem frequency allows less cpu vtt and vdimm to be used, on some X58 boards such as my Asus P6T6 WS Revolution, the uncore frequency is tied to RTL A/B/C channel values (round trip latency) so lowering uncore frequency will lower the RTL A/B/C values thus tighten latencies and performance but require more CPU VTT and VDIMM - this is especially the case with 3:2 uncore to mem ratio (where uncore frequency is 1.5x times that of mem frequency). Of course, if you have a X58 motherboard with bios able to properly set RTL A/B/C channel values independent of uncore frequency, you can always lower uncore to mem ratio closer to 1.5x BUT then additionally manually loosen RTL A/B/C channel values (higher value = looser settings), i.e. delay of 4-8 so if set to RTL values in low 50s i.e. 51/52 might set to delay 4 or 6 to the RTL values in 57-60 range - you loose some performance though but if you want less CPU VTT and VDIMM used, it's one configuration to look at.

 

The same higher CPU VTT and VDIMM requirement occurs when you push uncore to mem frequency higher than 2:1 ratio (so when you set uncore frequency to >2x mem frequency). So basically for 980X setting uncore to mem frequency ratio at 1.5x and >2.0x will both require higher CPU VTT and VDIMM voltages, but setting to between 1.66x and 1.84x ratio MAY lower the CPU VTT and VDIMM memory requirements just depends on what your motherboard auto sets for RTL A/B/C values when you adjust the uncore multi and this uncore frequency in relation to mem frequency.

 

In your case uncore = NB in cpuz mem tab of 3316 / 2x796 mem frequency = 2.08x uncore to mem ratio, so you'd probably need more CPU VTT and VDIMM than usually required. If you don't want to use too much CPU VTT and VDIMM, from my very limited testing so far, best to use a uncore frequency multiplier = ((2x memory multi) - 2) within -1 or + 2.

 

So in your case you're using 12x mem multi, so uncore set to ((2x12) -2) = 20x uncore multi or range between 19x to 22x uncore multiplier. Depending on cpu mem controller and memory, the required CPU VTT voltage difference from the usual 2x mem frequency uncore multi of 2x12 = 24x and that of 20-21x uncore multi is around ~0.06v volts. So you can probably use 0.06v less CPU VTT at 20-22x uncore multiplier compared to that at 24x uncore multiplier for 12x mem frequency.

 

So for 12x mem multi on Core i7 980X safe uncore multipliers would be using formula

 

Safe uncore multiplier = ((2x memory multi) - 2) within -1 or + 2

 

19x uncore multi = 19/12 = 1.58x ratio

20x uncore multi = 20/12 = 1.66x ratio

21x uncore multi = 21/12 = 1.75x ratio

22x uncore multi = 22/12 = 1.83x ratio

 

For 14x mem multi on Core i7 980X safe uncore multipliers would be

 

25x uncore multi = 25/14 = 1.79x ratio

26x uncore multi = 26/14 = 1.86x ratio

27x uncore multi = 27/14 = 1.93x ratio

* 28x uncore multi not included as it would be 2:1 ratio where less CPU VTT/VDIMM voltage isn't possible.

 

So for 12x mem multi might try between 22-23x uncore multi instead of 24x. For 14x mem multi might try 26-27x uncore multi instead of 28x uncore multi. For 8x mem multi might try 15x uncore multi instead of 16x uncore multi.

 

Of course, you have to take into account cpu bclk used, higher the bclk, the more CPU VTT needed as well. For example 200blck with 8x mem multi for DDR3-1600Mhz mem speed would probably require more CPU VTT than 133bclk with 12x mem multi for DDR3-1600Mhz speeds. Same can be said for 200bclk with 8x mem multi and 16x uncore multi requiring more CPU VTT/VDIMM than 200bclk with 8x mem multi and 14-15x uncore multi or 133bclk with 12x mem multi and 24x uncore multi requiring more CPU VTT/VDIMM than 133bclk with 12x mem multi and 22-23x uncore multi.

 

 

 

Slemkatt: Det over er greit og ha i bakhode:)

Lenke til kommentar

Var ikke måte på info :)

 

1.275 trynte og verken 1.28 eller 1.3 ville laste os med VTT=1.21v

 

Er på 1.3 1.26 VTT, har akkurat lastet ned Realtemp og tnekte å ta en runde med Prime 95.

 

160 baseclock * 25, alle former for turbo og speedstep er av.

 

Jeg har 10x på minne og 20x på den andre (er det uncore?)

 

Soppen:

Hvilke QPI instillinger skal jeg bruke?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Snakker du om volten nå?

Eller multi\minne?

Sett uncore på lavest mulig, den kan du sette opp etterhvert.

 

VTT på 1.21 er for lite på 4 og oppover.

Kom til 4,5 på 1.3.

 

 

Ja, 20x er uncore multien og 10x er minnet.

Minnet bør du sette opp til 12x da :thumbup:

 

(20x uncore multi = 20/12 = 1.66x ratio )

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Kan ikke ha minnet på 12, har bare 1600MHz. Kvittet meg med 2000MHz minnet for over et halvt år siden.

 

4GHz 1.3 / 1.26 VTT (1.3+ etter overvolting) virker.

 

Har kjørt Prime95 i 20 minutter og temperaturen på den varmeste kjernen hopper mellom 72 og 75 mens den laveste ligger på 65+

 

Føler jeg har fått verdi for investeringen. Var ikke fornøyd med den prosessoren jeg hadde, men denne ser ut til å innfri. Er sikkert en del å gå på med vannkjøling osv.

 

Bilde av hva jeg har oppnådd så langt i spoiler:

 

 

 

980.jpg

 

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...