Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

http://www.pcgameshardware.com/aid,701498/Core-i9-is-out-Core-i7-980X-is-in-6-core-Westmere-starting-March-2010/News/

 

Så kan man dra inn slike foreks ;)

 

Dett jeg ser noen skriver er at den ble kalt I9 før den ble I7 980X.

 

Apparently, Intel has decided to call the first 6-core Westmere Core i7-980x and not Core i9. In addition, the release may be earlier than expected.

 

Så I9 skulle vel stå for 6-kjerners sånn i utgangspunktet.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.pcgameshardware.com/aid,701498/Core-i9-is-out-Core-i7-980X-is-in-6-core-Westmere-starting-March-2010/News/

 

Så kan man dra inn slike foreks ;)

 

Dett jeg ser noen skriver er at den ble kalt I9 før den ble I7 980X.

 

Ifølge intel er det en i7, og jeg lurer på hva som skjer med i9? Blir det i det hele tatt noen i9? kommer den på ny stocket? HVA SKJER? :p

 

De sier nok aka Core i9 fordi det ble skrevet at gulftown ville bli i9, noe det ikke ble..

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Jeg diskuterer ikke imot deg :tease:

 

Etter det jeg har forstått så var det navnet 6-kjerners skulle få, som dee tydligvis hoppet over eller venter med.

 

Prøver og finne bilde av Intels road-plan.

 

Denne oppsumerer året ganske greit:

http://communities.intel.com/community/openportit/blog/2010/01/20/2010-cpu-forecast-whats-coming-for-desktop-and-mobile-pcs

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Ifølge intel er det en i7, og jeg lurer på hva som skjer med i9? Blir det i det hele tatt noen i9? kommer den på ny stocket? HVA SKJER? :pDe sier nok aka Core i9 fordi det ble skrevet at gulftown ville bli i9, noe det ikke ble..

I9 har blitt døpt om til i7. Navnet i9 eksisterer ikke lengre, men prosessoren tidligere kalt i9 finnes: Core i7 980 X.

 

Om Intel vil ta i bruk i9-navnet til andre produkter i framtida blir bare løse spekulasjoner. Akkurat som "Pentium" ikke ble erstattet av "Hexium", et navn det ble spekulert i en stund. I stedet kom Pentium II, Celeron, Pentium 3 osv. Så hva intel gjør med navngivingen på framtidige prosessorer er høyst usikker spekulering.

Lenke til kommentar

Foreløbig blir det bare mer av det samme. Altså stort sett små steg fremover på klokkehastighet og prisjusteringer.

 

Først i 2011 ventes det noe nytt i form av en videreutvikling av Nehalem-arkitekturen, kalt "Sandy bridge".

 

8 cores o_O

 

Ja tenkte på hopp som fra Quad core til i7, i7 ble jo mye mer ytelse for pengene :p

 

Jeg får vente på neste serie Intel og nvidia da :p

Lenke til kommentar

Kommer ikke Sandy Bridge hovedsaklig som to- og firekjerne bortsett fra på high end?

 

Rudde93:

Greier ikke helt å finne det ekstreme ytelseshoppet som du nevner, spesielt ikke på spill.

Med mindre man har et monster av et sli-/crossfire-oppsett eller bruker som arbeidsstasjon er en oppgradering fra Core 2 til i7 omtrent bortkastet. Den jevne bruker har mye mer igjen av å kjøpe SSD og nytt skjermkort fremfor i7.

 

minhund:

Begynner å miste sansen for luftkjøling her. Har du noen preferanser for hvor stor vannkjøling man bør ha for en 24/7 stabil 4-4.2 GHz på i7-980x.

Regner med at det blir bestilt 980 så raskt jeg finner ut at det er kommet en stabil betabios med mikrokode for retail 980 for mitt hovedkort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Rudde93: Greier ikke helt å finne det ekstreme ytelseshoppet som du nevner, spesielt ikke på spill.

Ikke jeg heller. Særlig ikke når han snakker om ytelse for pengene.

 

Ja tenkte på hopp som fra Quad core til i7, i7 ble jo mye mer ytelse for pengene :p

Prisen spratt minst like mye opp som ytelsen. Det vil si mer ytelse, men mindre ytelse per krone.

 

Kommer ikke Sandy Bridge hovedsaklig som to- og firekjerne bortsett fra på high end?

I følge tabellen gjør de det. Ser man på die size så er det utenkelig at de bruker 4 kjerner som "default" (4, 8, 12, 16 osv). Så "4 cores by default" kan neppe være riktig. Siden det er listet opp både 2, 4, 6 og 8 kjerner så virker det som det er 2 kjerner "by default". Altså at prosessorene bygges opp av "moduler" med 2 kjerner i hver. I og med at Gulftown 6-kjerne er 263 mm2 så virker 225 mm2 urealistisk mye for en 4-kjerne på samme prosessnode.

 

Merk at artikkelen er et sammensurium av usikre rykter, bekreftede og ubekreftede detaljer. Selv intel er ikke 100% sikre på hvordan produktet blir ved lansering om ca 1 år. Alt er ikke helt spikret ennå. Særlig klokkefrekvenser og TDP er utsatt for usikkerhet på grunn av usikker yield.

 

En skuffende detalj er at de som har investert dyre dommer i LGA1366 hovedkort ikke ikke får oppgradert til Sandy bridge. Sistnevne kommer nemlig med en ny sokkel "B2" LGA1356. Hovedkort vil altså nok en gang heve den reelle prisen på en oppgradering og intel er ikke kjent for å lansere billige hovedkort/brikkesett i entusiast desktop-segmentet. Det overrasker meg ikke om LGA1356 hovedkort vil starte på omtrent samme pris som LGA1366 hovedkort gjorde i starten: ca 2000 kr. Dette står i skarp kontrast til AMD, der kunder som kjøpte AM2 hovedkort for 4 år siden har kunnet oppgradere fra 1, til 2, 3, 4 og nå snart 6 kjerner om hovedkortprodusenten har giddet å oppdatere biosen. Om ikke det var nok så har AMD lovet at man skal kunne smette ned "Bulldozer" med 8 kjerner ned i samme sokkel til neste år.

post-3851-1270890449,269_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

 

minhund:

Begynner å miste sansen for luftkjøling her. Har du noen preferanser for hvor stor vannkjøling man bør ha for en 24/7 stabil 4-4.2 GHz på i7-980x.

Regner med at det blir bestilt 980 så raskt jeg finner ut at det er kommet en stabil betabios med mikrokode for retail 980 for mitt hovedkort.

 

 

Om du bare skal kjøle CPU så holder det med en 240 radiator og pumpe+ ev. tank.smile.gif

Jeg kjører med en 360 radiator til CPU og NB som holder veldig godt på 4-4,4.

Lenke til kommentar

Badcat: har man 5870 i CF så er I7 genialt, men nå er ikke jeg blant den vanlige bruker heller da. Men det er først på high-end gpu man ser økning.

Enig meed Minhund, en god 240...men beste er om du har plass at du tar en 360:)

Du ffår noen trippel-raddiser som er meget tynne og fine.

Samme med pumpe, får de også meget små så det behøver ikke og ta mye plass.

 

Kommer forhåpentligvis med benchmarks av 980X(retail) og 3x5870 til uka :thumbup:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Badcat: har man 5870 i CF så er I7 genialt, men nå er ikke jeg blant den vanlige bruker heller da. Men det er først på high-end gpu man ser økning.

Enig meed Minhund, en god 240...men beste er om du har plass at du tar en 360:)

Du ffår noen trippel-raddiser som er meget tynne og fine.

Samme med pumpe, får de også meget små så det behøver ikke og ta mye plass.

 

Kommer forhåpentligvis med benchmarks av 980X(retail) og 3x5870 til uka :thumbup:

 

Hvilken butikk er det du kjøper 980x fra? Ser at ingen butikker har på lager, og mitt eksemplar fra Dustin er ventet på lager den 22 april. Hvorfor ikke kjøre 1x 5970 + 2x 5870 cf istedenfor?

Lenke til kommentar

Får jeg låner ene 5870et thumbup.gif ( Tusen tusen takkk, du vet hvem du er new_woot.gif )

Og den siste kjerna gir ikke så mye eller gir så mye. Jeg skal bare benche det, 24\7 messig så trenger jeg ikke 4 kjerner.

Digital Impuls, de er vel den butikken som klarer og fikse det meste utifra min erfaring wub.gif

 

Bare hyggelig Soppen, 5870ene er litt dyre brevvekter her nåtongue.gif .

Gleder meg til å se resultater fra en OC ekspert.thumbup.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...