Gå til innhold

Mass Effect 2 er lekket ut på nett (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo sant som flere her nevner, til tross for at du kjøper spillet for så og laste ned cracked versjon for å slippe alt mølet som følger med "den lovlige veien" så vil din nedlasting garantert havne i en eller annen sinnsvak statistikk om noen måneder hvor BioWare finner ut at det er blitt lastet ned x-antall ganger og at det av en eller annen idiotisk grunn tilsvarer så så mange millioner i tapt inntekt.

 

De tenker jo aldri logisk og tar høyde for at en god del av disse nedlastningene kan ha blitt gjort av folk som bare ønsket spillet tidligere for så å kjøpe det, eller av folk som bare ønsket og teste det og ikke ønsket å spille det likevel, at noen kan rett og slett ha kjøpt spillet og bare lastet ned for å slippe SecRom osv.. Eller det faktum at det er langt lettere å laste ned spill gratis enn å faktisk betale penger for det, er jo bøttevis som laster ned uten å faktisk spille det, og flesteparten ville jo ikke nødvendigvis kjøpt spillet til tross for at det ikke lå ute til gratis nedlasting.

 

 

Så slike banale tall og idiotiske statistikker vil tolke ting i en helt feil retning uansett, så uansett hvilken hensikt du måtte å for å laste det ned, om det skulle være så banalt som at du ikke har DVD-rom og laster ned og benytter din egen lisensnøkkel så vil det garantert bli regnet som en tapt tittel for fortjeneste..

Lenke til kommentar
Om det hadde vært en PS3-utgave hadde selvsagt problemet vært mindre siden det en litt hardere nøtt på Blue-ray. Men dette er jo kommet for å bli.

 

Resultatet av det er jo veldig enkelt: Slike mastodonter av spill vil bli færre og færre fordi de ikke klarer å tjene inn pengene sine. Så piratene (som elsker spill) sparker seg selv i ræven her.

 

Jeg trodde spillbransjen inntjening over det hele hadde en positiv trend (dog med noen små hindrer pga finanskrise)

 

Ellers er det jo som nevnt ikke så uvanlig at slikt lekker. Dog blir det vel en ny ban-runde. MS sier jo ikke hvordan de banner chippede x360er, men det er jo påfallende at hver gang det skjer, så er det etter at en stor tittel har lekket på nettet før det kommer i butikk. Virker jo nærliggende å tro at banningen er basert på å spille spill før release.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg var innom platekompaniet i går og så at ME2 hadde blitt utsatt til 2. feb.

Noen som vet om dette gjelder flere forhandlere?

 

ME2 Collector's Edition har blitt utsatt. Her er begrunnelsen sakset rett fra mailen jeg fikk fra Platekompaniet.

 

"Grunnet forsinkelser i produksjonen blir det 1 ukes forskyvning på releasedatoen til Mass Effect 2 - Collectors Edition. Ny releasedato er torsdag 4. februar."

 

Jeg vet ikke om det også gjelder standard utgaven. ;)

Lenke til kommentar
Stakkars Bioware, kommer de bare til å selge 5 millioner spill og ikke 6 millioner?

 

Populære spill blir fort cracket. Av en eller annen merkelig grunn slutter ikke folk kjøpe spillet for det.

 

problemet er jo spill som ikke er like populære da vettu.. forskjellen mellom å selge 300.000 eller 150.000 som følge av piratkopiering av en tittel kan jo kanskje være kroken på døren for et dyktig spillselskap som kunne gitt oss mangen bra spillopplevelser.. feks..

 

ikke alle spill kan ha mega-budsjett og være garantert millionsalg slik som Bioware sine titler.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Nå syntes jeg "piratkopiering" generelt blir litt for svartmalt til tider, må ikke glemme at det finnes endel eksempler hvor det faktisk kommer positive ting ut av at ting ligger gratis tilgjengelig på nettet.

 

Dette gjelder typisk spill som har en god online del som du er avhengig av egen lovlig lisens for å ta en del av, finnes jo drøssevis av personer som aldri hadde kjøpt spill som Battlefield, Call of Duty, Modern Warfare osv fordi de ikke regnet med at spillene skulle fenge like mye som de faktisk gjorde, når du da kan få deg en gratis og positiv opplevelse av spillet så er det MYE lettere å kunne punge ut med 300-500kr for spillet for å oppleve resten av hva spillet har å tilby.

 

Er det noe dagens spillutviklere kan skylde på seg selv for så er det et massivt mangel på demo versjoner og muligheten for å teste ut spillet før du faktisk kjøper det, det er vannvittig mange spilltitler der ute, store som små og det å ikke ha muligheten for å faktisk prøve ut om du liker spillet som potensielt kan koste deg en 500kr er rett og slett for mye for enkelte, og om du sitter der å har ti forskjellige titler du ønsker deg og bare har økonomi og tid til å spille et mindretall av dem, så er gjerne "ulovlig" nedlasting eneste måten å skaffe seg en førsteinntrykk av spillene og dermed skaffe seg et grunnlag for å kunne vurdere hva man ønsker å investere i.

 

 

Nå sier jeg ikke at folk slutter å laste ned ulovlig selv om det skulle bli lagt ut gjennomførte demoversjoner av alle titler som måtte komme i fremtiden, men det kunne nok helt klart ha vært med på å redusere antallet nedlastinger og skaffet et godt grunnlag for å argumentere i mot priatkopiering, fjortiser uten penger og jobb ville nok fremdeles fortsette å laste ned da de ikke har penger til stort annet, men de av oss som faktisk har råd til et par spill i løpet av året ville hvert fall fått det vesentlig lettere på vår vei til å bestemme oss for hvilke spill som er verdt å investere i.

 

 

Det har vært et utall av ganger hvor jeg har investert i spille som har fått massivt god kritikk i media, hvor jeg har kun endt opp med å spille spillet i 30min for så å legge det fra meg for godt da det ikke fengte meg overhode, og da er en prislapp på 300-500kr en stiv pris å betale for noe som endte opp med å ikke glede deg i det hele tatt, sier seg selv at etter du har brent deg på en måten nok ganger så er det langt lettere å bare laste ned spillet gratis fra nettet og faktisk få testet det uten å betale, for så å heller kjøpe det i etter kant om det skulle vise seg å være noe du liker svært godt.

 

 

 

Gratis nedlasting er også en fin måte for mindre utviklere og mindre populære spill til å promotere seg selv, det er ikke så lett for en no-name utvikler, med en helt ukjent spilltittel å selge et spill i dagens massive spillmarked, når det er så mye å velge mellom, og alle spillene koster stort sett det samme så ville de fleste mindre utviklerne og mindre kjente titlene bli ignorert og oversett i massene og på mange måter faktisk klarer å skape seg litt oppsyn ved hjelp av nedlasting.

Lenke til kommentar
ATW:

Samt at det er 360 som er hovedområdet hvor det i størst grad lekkes titler tidlig. Jaggu godt vi har sluppet dette tullet i mange år på PS3.

 

Hva slags fordeler har det gitt deg å slippe at spill lekkes til PS3? Salgene på PS3 virker jo ikke til å ha tjent så fantastisk mye på det, og det er fortsatt ganske vanlig med titler til 360 og PC som ikke kommer til PS3. Jeg ser ikke helt hvorfor det er så bra (for deg som konsument)

 

AtW

Lenke til kommentar
Atw:

vi slipper banning runder og unødvendig resursbruk mot piratkopiering på den plattformen. Helt supert :) Alle plattformer får titler andre ikke får, jeg forstår ikke hvor du vil med den argumentasjonen :)

 

Greit nok, men banning runder affiserer jo stort sett ikke andre enn de som piratkopierer(?). Argumentet var rett og slett at jeg prøvde å tenke meg hva arugmenter for at det var bra for forbrukerene kunne være, om feks PS3 hadde hatt billigere spill, solgt vesentlig mer og derfor hatt større utvalg eller liknende, så hadde det vært et argument, men det er jo ikke slik. Det var ikke ment som en ulempe med plattformen som sådan. Men nå har du jo oppklart rasjonalet bak argumentet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det argumentet der har blitt brukt så mange ganger.. Og det er fremdeles slik at det er er flere "store titler" som er PC / Xbox360 eksklusive enn det er PlayStation3 eksklusive.

 

Dette handler nok om at Microsoft har mer penger og større innflytelse enn hva Sony tilsynelatende har, og i det lange løp er det det som skaper eksklusive titler og ikke hvilken plattform som har minst piratkopiering osv.

 

 

Det har vært større problematikk med piratkopiering til Nintendo DS enn det har vært med PSP, selv om begge er relativt enkle å hacke disse dager da. Til tross for dette har det stort sett alltid blitt gitt ut desidert flest titler til Nintendo DS, til tross for at det tidligere var mindre piratkopiering av PSP spill?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...