Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke nordmenn blinklys


SpcAce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet om en gruppe som ikke bruker blinklys fordi de syns det er teit.. Såkalte "rånere". Men ser jo gubber oppi 50 åra som ikke blinker å tviler på de råner, så jeg lurer på akkurat det samme som deg!

 

Nå skal jeg innrømme at det ikke er alltid jeg gidder å blinke *når jeg er alene på veien*, men jeg blinker alltid når det er biler bak/foran/rundt meg. =)

Lenke til kommentar
Blinklys er jo ekstrautstyr, og noe som sjeldent følger med nye dyre biler.

 

Men fra spøk til grøt. Eg er enig med deg. Spesielt i rundkjøringer er det håpløst i enkelte byer.

 

Spesielt håpløst i Kristiansand føler jeg :p

 

Var i danmark for første gang bak rattet selv for litt siden, og da ble jeg imponert, for alle blinka jo - unntatt de med norskregistrerte biler, da...

Lenke til kommentar
Blinklys er jo ekstrautstyr, og noe som sjeldent følger med nye dyre biler.

 

Men fra spøk til grøt. Eg er enig med deg. Spesielt i rundkjøringer er det håpløst i enkelte byer.

 

Spesielt håpløst i Kristiansand føler jeg :p

 

Var i danmark for første gang bak rattet selv for litt siden, og da ble jeg imponert, for alle blinka jo - unntatt de med norskregistrerte biler, da...

Folk her i Kristiansand chiller for mye, til å kunne bry seg med å blinke! :cool:

Lenke til kommentar

Kompisen min påstår at det er en sammenheng mellom håndhygiene og bruk av blinklys. De som er dårlige til å vaske seg på henda er visstnok også dårlige bruke blinklys.

 

Sånn egentlig så aner jeg ikke. Jeg bruker i alle fall alltid blinklys , bortsett fra enkelte ganger når jeg vet at det ikke er biler eller folk i nærheten.

Endret av cricket
Lenke til kommentar

Ytterst få som blinker i rundkjøringer. Bare i ny og ne jeg ser en som blinker ut av en vanlig rundkjøring. Når det kommer til vanlig kryss og det er trafikk så blinker de fleste, ihvertfall her i Fredrikstad.

Som regel ser du jo ganske enkelt hvor bilene har tenkt å svinge ut av rundkjøringen selv om de ikke blinker.

Jeg blinker for det meste, unntatt hvis det er så og si ingen trafikk.

Det at folk ikke blinker er en dårlig vane sak som kommer av at man har hat lappen litt for lenge, og glømmer at de ferske bak rattet ikke leser traffikken like godt som dem selv.

Lenke til kommentar

Prisen på blinklys olje har gått til værs de siste årene, derfor er bruk av blinklys kun brukt i nødstilfelle. Dette for ikke å gå tom for blinklys olje i eningen.

 

Dette medfører at yrkessjåfører tilnærmet er fritatt å bruke blinklys. Taxien f.eks trenger ikke å bruke dette da de trossalt og er lovens lengste arm; ingen lover sier hva en Taxisjåfør skal gjøre.

 

For normale borgere blir det mer hva man har behov for. Det er vel ikke nødvendig å gi tegn på hvor man skal ettersom alle helt sikkert er tankelesere.

Lenke til kommentar

Her brukar dei aller fleste blinklys i rundkjøringar og ellers på vegane. Men om morgenen og kvelden er det tydelegvis andre folk på farta. Nesten ingen som blinkar då. Eg sjølv har vore nær å bli påkjørt når eg syklar til skulen, berre fordi mange "store skrytebilar" som land rover osv ikkje gidder å bruke blinklys når dei kjem i hunderogørten rundt ein sving.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Grunner:

-Rånere er for kule til å blinke.

-Generelle folk er for late eller ser ikke nødvendigheten av det.

 

Selv så ser jeg det praktiske i å blinke og blir irritert hver gang noen lar være, da det innebærer at jeg noen ganger ikke vet om det er klart eller ikke. Ergo så fører det til dårligere trafikkavikling. :mad:

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Ser ikkje problemet med å ikkje blinke i rundkøyringer, dersom du ikkje har ein defekt ser du kor personen skal utifrå plasseringa (værre i store fleirfelts rundkøyringer), forøvrig blinkar eg sjølv bare så det er sagt.

Har forøvrig fleire gongar observert at politiet i Ålesund blinkar feil (til venster når dei skal ut f.eks) :p

 

Problemet er mykje værre i kryss, der anar du ikkje kor personen skal med mindre der er spesifikk feltplassering ettersom kor du skal og ved avkøyrslar.

Lenke til kommentar

Vel, en kjenning sa det så greit. "Hvorfor skal jeg blinke? Jeg vet da godt hvor jeg skal."

 

Tror han mente det sånn halvveis også, han var skikkelig dårlig på å blinke.

 

Poenget er vel at man ikke gidder å bry seg, så lenge en kommer fram. Den vanlige, norske egotrippen langs veiene altså.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
dersom du ikkje har ein defekt ser du kor personen skal utifrå plasseringa

 

Oksebæsj. Hvor skal den blå bilen? La oss si at jeg er grønn, om den blå bilen hadde blinket til høyre, så hadde jeg kunnet kjøre. Ofte stopper jeg når det kommer en bil borti veien før rundkjøringen, men enda oftere så svinger bilen av før den har kjørt forbi meg. Hadde det vært nødvendig for meg å vente? Nei.

post-23984-1258877996_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...