Gå til innhold

Den store tråden om Grand Theft Auto V


Anbefalte innlegg

Problemet er at frihet og historiefortelling trekker i hver sin retning. Man må finne en balanse. Ideelt klarer man å lure spilleren til å tro han har tatt et fritt valg, selv om det ikke er tilfelle. Man kan alltids stritte imot innlevelsen og finne mye å sette fingeren på, selv i så gode spill som GTA V, men jeg synes det lykkes svært godt i forsøket. Selv om det fra tid til annen skurrer litt.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

For å ta det ovenfra og ned: se for deg hva GTA 5 kunne vært om dynamikken fra spill som Fallout, Skyrim, Mass Effect etc hadde vært målet.

 

Valget ditt for hvert heist samt hvor bra du gjorde det ville fått konsekvenser videre; mister du en ikke-sentral person i et heist så vil du bli sittende uten vedkommende neste gang, kanskje det blir tatt ut hit på deg, osv. Bruker du ikke stealth godt nok blir du kanskje fanget på overvåkningskamera og du vil lettere få politi etter deg senere fordi du blir gjenkjent. Du står samtidig fritt til å få tak i hvilke som helst kjøretøy du vil innenfor visse kategorier ("finn et fly") og kvaliteten her påvirker også sjansen din i heist. Vil det lønne seg å bruke tid på å skaffe et militært helikopter for heistet? Vil du da bli oppdaget på tur til heistet fordi dy flyr et militært helikopter? Who knows! Du kan også gjøre det lettere for deg ved å skape kaos i én ende av kartet for å mine beredskap i den andre, motfor den vanvittige politispawnealgoritmen som brukes nå (ert på deg politi og fly til toppen av fjellet så vil du le av programmeringen).

 

Siste heist vil være tilsvarende Bethesda spill sine avgjørende battles, hvor alt kommer sammen. Har du gjort det bra i spillet vil du ha mer penger til utstyr, bedre trente crew mates som fortsatt er i live, og et nettverk av folk du har skaffet deg forhold til som vil hjelpe deg. Lot du person X få leve fem timer inn i spillet kan det kanskje hende at nettop vedkommende vil kunne hjelpe deg i siste mission.

 

Slik dynamikk har vært tilstedet i sandboxspill med mye mer intrikate story missions enn 1 milliardsspillet GTA 5 i årevis, og jeg mener personlig at nettop en slik historie vil være verdenen Rockstar har laget i GTA 5 mer verdig enn det som per dags dato er tilfellet.

Lenke til kommentar

I am seriously afraid of fact that we're going through the same scenario 5th time in a row ... and this time is not problem in development, port, existing of PC version or something like that, it is just "money scheme" that R* is using for so many years, and despite promises how will they close that famous gap between consoles and PC (where Max Payne 3 was just blind eye), still - MONEY TALKS

Lenke til kommentar

Okei, er nå ferdig med historien så resten av posten settes i en spoiler.

 

 

 

Selve historien følte jeg var ganske god, men ikke en sekser på terningen. Introen, altså hvordan Franklin begynte å jobbe for Michael føltes veldig "far fetched". Hvorfor skal Michael, en mistroisk tidligere kriminell, bare plutselig invitere mannen som nettopp snek seg rundt i huset deres hjem til seg? Greit nok at det bare var forretninger, men det holder ikke for meg.

 

Avslutningen virket også veldig brå. Ja, den knyttet sammen alt, men lot mye henge i luften. Hva skjedde med de tre? Ble de venner, holdt de kontakten? Gikk de bare hvert til sitt? Enn familien til Michael; levde alle lykkelig resten av livet?

 

Nok om historien, over til økonomiaspektet. Hva er egentlig poenget med å kjøpe opp eiendom? Ja, det gir deg en liten sum, men den er så latterlig liten at det nesten ikke har noe å si. Det samme gjelder ranene på verditransporter og butikker, summen du får er latterlig sammenlignet med hva ting faktisk koster. Jeg hadde kanskje håpet på mer ut av eiendombiten, muligens at du kunne bli en form for "magnat" som heller kunne kjøpe tomter og så bestemme deg for hva du skulle med dem. Jeg savner også en liten estetisk vri; når jeg kjøper en gammel og nedlagt kino som ser nedfalls ut vil jeg se at den kanskje ikke ser fullt så nedfalls ut. Se på AC III, de gjorde det bra.

 

Jeg føler også at det er litt lite å gjøre utenom historien. Jeg savner en form for belønning, enten via penger, kontakter eller kanskje rabatter her og der. Ja, det er gøy og det er morsomme karakterer, men det føles litt som... oppdrag for oppdragenes skyld. Og bare fordi det er 8 tennisbaner så er tennis kun tennis.

 

Alt i alt, terningkast 5.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvor stort er Skyrim i forhold til GTA V? Mistenker at Skyrim virker større siden man ikke kan suse i 200 km/t i en sportsbil fra en ende til en annen.

 

tenkte faktisk på det samme selv. Skal man løpe tvers over begge mappene, kan jeg tenke meg at det faktisk tar noe lenger tid på GTA V.

 

Som du nevner, kan ikke cruise rundt i en sportsbil i 200km i skyrim

Lenke til kommentar

Her er et prima eksempel på det jeg mener om at spillet overhodet ikke er dynamisk:

 

Logger på, og spawner selvfølgelig langt uti gokk mvh quicksavefunksjonen. Stikker til flystripa hvor jeg etter en del forsøk klarte å lagre en Lazer (jagerfly) tidligere, hopper i den, og flyr til neste mission, i huset til Michael. Klarer faktisk å lande flyet uten en ripe på motorveien over huset der, og parkerer i veikanten så jeg har det til etterpå. Starter cutscene.

 

Da jeg kommer ut igjen er dette synet som møter meg:

https://www.dropbox.com/s/mvgvu8afycdfg0n/20131006_142043.jpg

 

Den idioten som har programmert "autoparkeringssystemet" har visst glemt å legge inn en sjekk for hva det faktisk er man parkerer. Budsjett på en milliard, programmerere til en femmer. Vel, tenker jeg, skal vel få det ut derfra på en måte. Så oppdager jeg dette:

 

https://www.dropbox.com/s/rhqpvznz4af9hc1/20131006_142108.jpg

 

Ser ut som spillet fant sin egen måte å få parkeringssytemet til å fungere på gitt!

Av ren trass kjørte jeg så til flyplassen og henta meg nytt fly, ristet av meg politiet, og satte kursen mot den gule prikken på kartet.

 

https://www.dropbox.com/s/cts432tsbfshs3r/20131006_142552.jpg

 

Får en telefon av michael, som ber meg om å snu. greit det tenker jeg, men det valget er visst ikke spilleren sin allikevel... Så det bærer videre til prikken!

 

Ny telefonsamtale, denne gangen er det visst jeg som ringer til Ron. Der får jeg høre, gjennom hva jeg selv sier, at jeg visstnok har bruk for et fly. Eh what? Hva i alle dager er det jeg sitter i da?! Tydeligvis ikke et fly, for jeg må innom flystripa for å hente et fly...

 

https://www.dropbox.com/s/0genx0sqe4hwa3o/20131006_142734.jpg

 

^ Oida, ble litt krunglete å komme seg ut av hangaren med det gamle bedritne propellflyet, for der står det et moderne jetfly midt i veien. LURER PÅ HVORDAN DET KOM SEG DIT GITT!

 

Sånn går det når du ansetter udugelige spillutviklere som er flinke til å modellere og plassere potteplanter i spillverdenen, men som ikke har nok vett i skallen til å gjør noe så enkelt som å legge inn en sjekk for om man er i et faens fly før man ber spilleren finne et fly.

 

LOL MANN!!!

Du må lære deg å velge riktig fremkomstmiddel for anledningen hahahahah!!! xD

 

er ikke så vanlig å ha plass til en F16 i oppkjørselen til huset.... :p

Her er et prima eksempel på det jeg mener om at spillet overhodet ikke er dynamisk:

 

Logger på, og spawner selvfølgelig langt uti gokk mvh quicksavefunksjonen. Stikker til flystripa hvor jeg etter en del forsøk klarte å lagre en Lazer (jagerfly) tidligere, hopper i den, og flyr til neste mission, i huset til Michael. Klarer faktisk å lande flyet uten en ripe på motorveien over huset der, og parkerer i veikanten så jeg har det til etterpå. Starter cutscene.

 

Da jeg kommer ut igjen er dette synet som møter meg:

https://www.dropbox.com/s/mvgvu8afycdfg0n/20131006_142043.jpg

 

Den idioten som har programmert "autoparkeringssystemet" har visst glemt å legge inn en sjekk for hva det faktisk er man parkerer. Budsjett på en milliard, programmerere til en femmer. Vel, tenker jeg, skal vel få det ut derfra på en måte. Så oppdager jeg dette:

 

https://www.dropbox.com/s/rhqpvznz4af9hc1/20131006_142108.jpg

 

Ser ut som spillet fant sin egen måte å få parkeringssytemet til å fungere på gitt!

Av ren trass kjørte jeg så til flyplassen og henta meg nytt fly, ristet av meg politiet, og satte kursen mot den gule prikken på kartet.

 

https://www.dropbox.com/s/cts432tsbfshs3r/20131006_142552.jpg

 

Får en telefon av michael, som ber meg om å snu. greit det tenker jeg, men det valget er visst ikke spilleren sin allikevel... Så det bærer videre til prikken!

 

Ny telefonsamtale, denne gangen er det visst jeg som ringer til Ron. Der får jeg høre, gjennom hva jeg selv sier, at jeg visstnok har bruk for et fly. Eh what? Hva i alle dager er det jeg sitter i da?! Tydeligvis ikke et fly, for jeg må innom flystripa for å hente et fly...

 

https://www.dropbox.com/s/0genx0sqe4hwa3o/20131006_142734.jpg

 

^ Oida, ble litt krunglete å komme seg ut av hangaren med det gamle bedritne propellflyet, for der står det et moderne jetfly midt i veien. LURER PÅ HVORDAN DET KOM SEG DIT GITT!

 

Sånn går det når du ansetter udugelige spillutviklere som er flinke til å modellere og plassere potteplanter i spillverdenen, men som ikke har nok vett i skallen til å gjør noe så enkelt som å legge inn en sjekk for om man er i et faens fly før man ber spilleren finne et fly.

 

LOL MANN!!!

Du må lære deg å velge riktig fremkomstmiddel for anledningen hahahahah!!! xD

 

er ikke så vanlig å ha plass til en F16 i oppkjørselen til huset.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...