Gå til innhold

Den store tråden om Grand Theft Auto V


Anbefalte innlegg

For å ta det ovenfra og ned: se for deg hva GTA 5 kunne vært om dynamikken fra spill som Fallout, Skyrim, Mass Effect etc hadde vært målet.

 

Valget ditt for hvert heist samt hvor bra du gjorde det ville fått konsekvenser videre; mister du en ikke-sentral person i et heist så vil du bli sittende uten vedkommende neste gang, kanskje det blir tatt ut hit på deg, osv. Bruker du ikke stealth godt nok blir du kanskje fanget på overvåkningskamera og du vil lettere få politi etter deg senere fordi du blir gjenkjent. Du står samtidig fritt til å få tak i hvilke som helst kjøretøy du vil innenfor visse kategorier ("finn et fly") og kvaliteten her påvirker også sjansen din i heist. Vil det lønne seg å bruke tid på å skaffe et militært helikopter for heistet? Vil du da bli oppdaget på tur til heistet fordi dy flyr et militært helikopter? Who knows! Du kan også gjøre det lettere for deg ved å skape kaos i én ende av kartet for å mine beredskap i den andre, motfor den vanvittige politispawnealgoritmen som brukes nå (ert på deg politi og fly til toppen av fjellet så vil du le av programmeringen).

 

Siste heist vil være tilsvarende Bethesda spill sine avgjørende battles, hvor alt kommer sammen. Har du gjort det bra i spillet vil du ha mer penger til utstyr, bedre trente crew mates som fortsatt er i live, og et nettverk av folk du har skaffet deg forhold til som vil hjelpe deg. Lot du person X få leve fem timer inn i spillet kan det kanskje hende at nettop vedkommende vil kunne hjelpe deg i siste mission.

 

Slik dynamikk har vært tilstedet i sandboxspill med mye mer intrikate story missions enn 1 milliardsspillet GTA 5 i årevis, og jeg mener personlig at nettop en slik historie vil være verdenen Rockstar har laget i GTA 5 mer verdig enn det som per dags dato er tilfellet.

 

Likevel, selvom jeg kverulerte litt på jgerfly-parkeringen din :p så har du masse gode poenger her.

Men på en annen side tenke meg at spillgleden forsvinner litt om man feks stjeler et militært helikopter på Fort Zancudo, og man blir nermere undersøkt av politiet når det samme helikopteret dukker opp på flystripen din i Sandy Shores.

 

Liker VELDIG godt ideen om det å lage kaos en eller annen plass, før et eventuelt heist. Masse gode ideer her.

 

Likevel, tror jeg at dette måtte være et valg før du starter spillet.

 

A: Vil du spille GTA slik vi alle kjenner det?

B: Eller vi du spille en type ultrarealistisk GTA, hvor du bør tenke mye mer før du gjør ting?

 

Du har masse gode poenger her, som kunne gjort spillet mye bedre. Men tror fremdeles man måtte ha fått et valg i begynnelsen av spillet. For alternativ B ville ikke vert GTA som vi kjenner det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

 

Hadde du valgt riktig kjøretøy for anlednigen hadde jo ikke flyet ditt blitt vingeklippet. Det er da klart det at man ikke kan programere et spill i alle retninger og vinkler, og dersom spillet er programert slik at en bil (kjøretøy fly osv) skal lagres på en oppkjørsel, om du parkerer den på en veg i nærheten, da må du da skjønne det at et fly kanskje ikke passer inn der. Jeg er inponert over at du fikk til å lade en lazer ovenfor huset til Michael (og jeg lo godt når jeg så at flyet var fint plassert i oppkjørselen uten vinger!!), men kansje du kan velge kjøretøyer som er mer "praktiske" til den typen oppdrag du skal gjøre?

 

Nei.

Dette var på vei til et oppdrag, jeg spawnet i ørkenen like ved flystripa, og brukte derfor fly til å komme meg til byen. Flytet ble vingeklippet fordi de som programmerte spillet ikke har lagt inn en sjekk for hva slags kjøretøy det er snakk om får de kjører autoparkeringssystsemet som teleporterer kjøretøy til nærmeste parkeringsplass. Det er ikke snakk om noe oppdragsspesifikt her, men rett og slett en gjennomgående tabbe i en kjernemekanikk i spillet. Kompensere for alternative hendelser er noe av det mest grunnleggende som finnes når du programmerer, og å kompensere for fly i en parkeringsfunksjon er vel omtrent så grunnleggende som det er fysisk mulig å få det. Er snakk om å legge inn en sjekk for kjøretøyets typeklassifisering før du kjører koden, og det er ikke langt unna "hello world" i kompleksitet.

 

Forøvrig var jo fly nettop det som trengtes i det oppdraget, da jeg måtte innom for å hente et fra Ron før jeg kunne dra videre...selv om jeg allerede hadde et. Igjen, her mangler en latterlig simpel sjekk for hva som faktisk foregår. De som har spilt spill med tilgjengelig konsoll er kanskje kjent med kommandoer for å gå til stadier i quests/missions etc, og i det tilfellet her så er det snakk om å hoppe over et stadie i en mission hvis du allerede er i et fly. Det er sannsynligvis en halv linje kode, Da er det rett og slett snakk om renspikket inkompetanse at det ikke er lagt inn.

 

Vet ikke hvor mange av de som stritter så imot tanken om å legge inn litt dynamikk faktisk har programmeringserfaring, men høres ikke ut som det er noen.

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis en halv linje kode, Da er det rett og slett snakk om renspikket inkompetanse at det ikke er lagt inn.

Ikke nødvendigvis. Hvis motoren ikke har delt opp biler og fly i spesifikke klasser er det plutselig prat om potensielt flere tusen linjer med kode for noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Hvis motoren ikke har delt opp biler og fly i spesifikke klasser er det plutselig prat om potensielt flere tusen linjer med kode for noe slikt.

 

Det vil alltid være en form for sjekk hvilket kjøretøy man setter seg i. Hvordan skulle koden ellers kunne vite om man skal styre et fly eller en vanlig bil? Eller noe så simpelt som at han tar på seg hjelm når han setter seg på en sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Det vil alltid være en form for sjekk hvilket kjøretøy man setter seg i. Hvordan skulle koden ellers kunne vite om man skal styre et fly eller en vanlig bil? Eller noe så simpelt som at han tar på seg hjelm når han setter seg på en sykkel.

 

 

+1

 

Det er ikke engang et spørsmål om hvorvidt en slik klassifisering finnes, er strengt talt latterlig å antyde noe annet.

Lenke til kommentar

Skikkelig nabb spørsmål:

 

Etter å ha runda milliarden igår, bestemte jeg meg for å endelig kjøpe eiendom og biler.

Kjøpte seff di dyreste, pimpa di opp, før jeg fikk purken på nakken etter litt jøglerier inne på flyplassen.

Forlot bilen, stjal et fly å rømte på den måten.

Når jeg da kommer tilbake til garasjen er ikke bilen der.

Jeg trodde at alle biler man kjøpte alltid var i garasjen???

Lenke til kommentar

Skikkelig nabb spørsmål:

 

Etter å ha runda milliarden igår, bestemte jeg meg for å endelig kjøpe eiendom og biler.

Kjøpte seff di dyreste, pimpa di opp, før jeg fikk purken på nakken etter litt jøglerier inne på flyplassen.

Forlot bilen, stjal et fly å rømte på den måten.

Når jeg da kommer tilbake til garasjen er ikke bilen der.

Jeg trodde at alle biler man kjøpte alltid var i garasjen???

Jeg har nesten det samme problemet. Kjøpte en bil til 200k. Fikk vite at den hadde kommet til garasjen, sjekket der, ingen bil. Og en et par timer med spilling, så hadde pengene kommet tilbake på kontoen.

Skikkelig nabb spørsmål:

 

Etter å ha runda milliarden igår, bestemte jeg meg for å endelig kjøpe eiendom og biler.

Kjøpte seff di dyreste, pimpa di opp, før jeg fikk purken på nakken etter litt jøglerier inne på flyplassen.

Forlot bilen, stjal et fly å rømte på den måten.

Når jeg da kommer tilbake til garasjen er ikke bilen der.

Jeg trodde at alle biler man kjøpte alltid var i garasjen???

Jeg har nesten det samme problemet. Kjøpte en bil til 200k. Fikk vite at den hadde kommet til garasjen, sjekket der, ingen bil. Og en et par timer med spilling, så hadde pengene kommet tilbake på kontoen.
Lenke til kommentar

Skikkelig nabb spørsmål:

 

Etter å ha runda milliarden igår, bestemte jeg meg for å endelig kjøpe eiendom og biler.

Kjøpte seff di dyreste, pimpa di opp, før jeg fikk purken på nakken etter litt jøglerier inne på flyplassen.

Forlot bilen, stjal et fly å rømte på den måten.

Når jeg da kommer tilbake til garasjen er ikke bilen der.

Jeg trodde at alle biler man kjøpte alltid var i garasjen???

Sjekket impound?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Nei, men jeg trodde man fikk opp beskjed om biler der automatisk på skjermen?

 

I teorien, men det systemet funker dårlig. Impoundsystemet i seg selv funker dårlig og du mister fort biler for godt.

Lenke til kommentar

Kommer du etter deg om du kjører på rødt? Har ikke merket det, ikke bryr dem seg om du kjører forbi i 200+ eller lager OL-ringer i asfalten framfor dem.

 

Ja, de kom nå etter meg og jeg gjorde ikke noe annet enn å kjøre på rødt lys. Kanskje det har med å gjøre om politiet ser deg eller ikke.

 

Uansett, politiet trenger en liten overhaling til neste GTA, da tenker jeg på ting som at de kjører i deg, men spillet reagerer som om du dundret i dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Flere enn meg som opplever at autosave skrur seg av? Mistet 20% progress av dette nå. Kjedelig å måtte ta opp igjen så mye.

 

Den skrur seg av om du velger "nei" når den spør om du vil skrive over autosave, noe som skjer første gang auto save trigger etter du har starta spillet for den spilløkta.

Lenke til kommentar

Prøv dette:

1. Trykk på sirkel/B for å få cinematic view (ikke hold knappen inne, bare trykk og slipp sånn at cinematic view blir permanent)

2. Press ned høyre analoge stikka (R3)

3. ace-ventura-2-super-slo-mo-o.gif

 

 

Andre ting:

1. Som Trevor så kan du "dønke" en fille med løsemidler på bordet rett utenfor traileren hans.

2. Nei jeg sier ikke hva som skjer :)

 

Atter andre ting:

1. Ved et lyskryss så kan du spinne hjula med gass/brems for å utfordre bilen ved siden av til et lite race.

 

Ny kameravinkel:

1. I et kjøretøy bytt kameravinkel til det som ligger på panseret av bilen.

2. Klikk høyrestikka (R3) for å se fyren din bak rattet på bilen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...