Gå til innhold

Dragon Age: Origins - Diskusjonstråd #1


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke for voiceover til min karakter. For det første, distanserer det meg fra "meg selv" når "jeg" har en annen stemme enn min egen, kanskje en stemme jeg ikke liker i det hele tatt. For det andre, må jeg da sitte og vente på å høre setningene jeg plukker i dialog før jeg får svaret. Når jeg allerede har lest alternativene gidder jeg ikke få det opplest enda en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt merke til at de fleste som klager på vansklighetsgraden i spillet spiller det mer som et action RPG og ikke et taktisk RPG. På thrash mobs lar jeg AI-en ta seg av slåssinga, men hvis jeg merker at det blir litt motstand, blir pause knappen og F1-F4 brukt flittig! Husk at Dragon Age har røtter tilbake til Baldur's Gate, som igjen har røtter tilbake til PnP RPGs hvor du tar for deg én og én runde i sakte tempo.

 

Tenk på vanskelige kamper som turn-based, der du styrer alt. Morrigan f.eks. går fra å være en hvilken som helst party member til å nærmest kverke alle motstanderene på egen hånd så snart du selv tar styring over henne.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Jeg syns dette spillet er vanskelig =( Spiller på normal og må ofte bruke 3-4 forsøk før jeg klarer det. Må save ofte. Går mye bedre nå som jeg har fått en healer på laget da. Det er et must!

 

Hvordan funker level systemet i spillet? Er det som i Oblivion, sånn at fienden alltid er like god som deg? Hvis det er slik så mister jeg litt av gleden med å skaffe heftigere våpen. Man føler liksom ikke at de blir noe bedre.

 

Edit Aurvan: Jeg spiller med kamera kun fokusert på en karakter. Så nå får jeg ha kamera i taket og prøve å bruke hode, men det er ikke min sterke side.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Er ennå ikke ferdig å laste ned (begynte på fredags ettermiddag), men kjeder meg og kan si noen ord om slike spill generelt etter egen erfaring. Jeg har spilt svært mye Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Greyhawk: Temple of Elemental Evil, Pool of Radiance og den type spill, og det har vært både oppturer og nedturer.

 

Som regel er kampene enkle nok, bare man husker å gi ordrer til de man trenger. En magiker kan ikke bruke magi på egenhånd (ihvertall ikke effektivt), så jeg pauser kampene ganske ofte for å si ifra hva han/hun skal gjøre. Krigere derimot trenger bare denge løs, så jeg lar dem stort sett være i fred.

 

I vanskelig kamper blir det straks annerledes. Jeg husker Icewind Dale 2 som et bra eksempel. I starten fikk jeg grisebank av en enslig kobold (pinlig nok), og jeg vurderte nesten å gi opp. I stedet begynte jeg for alvor å ta fullstendig kontroll over kampene, og etter litt trening på taktikk og strategi knuste jeg plutselig syv, åtte kobolder om gangen. Så stor forskjell gjorde taktikk/strategi vs å la dem leke på egenhånd som i et action-RPG.

 

Neverwinter Nights er et annet bra eksempel. De fleste kampene var enkle nok, spesielt siden vi bare hadde en person med oss. To om man tilkalte et kjæledyr. I en ruin doste jeg gjennom hauger av zombier og skjeletter uten videre problem, bare jeg tok det med ro. Men så helt plutselig møtte jeg noen skjeletter sammen med en Black Guard. Denne fyren av svært farlig og kunne ikke engang skades med vanlige våpen. Jeg fikk grisebank flere ganger før jeg endelig fant en måte å skade ham på. Taktikk og strategi var helt avgjørende for å overleve.

 

Jeg vil anta Dragon Age: Origins er noe lignende siden de gikk tilbake til røttene. Dette er ikke Jade Empire, Knights of the Old Republic eller Mass Effect. Det nytter ikke å surre rundt og denge løs på alt og alle uten å tenke over hva man driver med. ;)

 

Men nå har jeg som sagt ikke testet det ennå da det ennå driver og laster ned. Jeg gleder meg som en unge på julaften. :D

 

Edit: Er det som i Baldur's Gate og Neverwinter Nights vil fiendene ha et bestemt level, så du kan finne noen som er svært svake og andre som er veldig sterke. Håper jeg da. :)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Spiller selv på normal, og synes også at noen kamper plutselig kan vise seg å være ganske tøffe. Jeg har ikke starta med Circle of Magi-questet enda, så den healer classen er fortsatt et stykke unna for meg. Derfor har jeg nå nettopp gitt et poeng til healing til Morrigan, og gud bedre så mye lettere combat plutselig ble! Riktignok ble jeg nå nødt til å faktisk bruke mana potions, men til gjengjeld trenger jeg ikke lengre spamme healing potions, kun i hektiske kamper hvor healingen er på cooldown.

 

Så tips til alle som nettopp har starta: Gi Morrigan et poeng i healing asap! (med mindre du selv er mage vel og merke)

Endret av PIN-kode
Lenke til kommentar
Så tips til alle som nettopp har starta: Gi Morrigan et poeng i healing asap! (med mindre du selv er mage vel og merke)

 

Morrigan snudde helt om på kampene etter at hun ble med. Hun tar omtrent alltid knekken på den tøffeste motstanderen i grupper jeg møter før de får gjort noe skade, og så snart hun får et nytt level blir det healing. Når hun er tom for mana gjør hun i tillegg nytte for seg som edderkopp. Dessuten lager hun healing "potions" for meg enn så lenge.

Lenke til kommentar

Nja, jeg syns også det er for vanskelig på Normal enkelte kamper..man bare failer og failer og failer, slenger ned på Easy og vinner uten å tape helse..det er for stor forskjell mellom gradene.

 

Har mange ganger opplevd å bli fullstendig wipet om og om igjen på tilfeldige encounters inni bygninger på sidequests, noe jeg syns er litt unødvendig. Når man rusler rundt i en halvtime også plutselig treffer på 15 Darkspawn inni ett rom og blir totalt most.

Bør jeg bruke shapeshifting formene til morrigan oftere? Eller er hun bedre som nuker?

Er Mage selv og lærte shapeshifting specialisation av henne, men har ingen forms enda selv. Har opplevd noe merkelig pathfinding AI også, f.eks. at Alistair sto og gikk mot veggen i et helt annet rom mens vi andre døde som fluer, og jeg måtte styre ham manuellt inn i rommet vårt etter wipe.

 

Syns også det er annoying å måtte quickloade hvis man sier noe "galt" i dialoger og får -10 approvement. Har begynt å quicksave før alle dialoger med party members så jeg kan reloade hvis de blir negative etterpå.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Broder'n prøvde Neverwinter Nights én gang. Han valgte Wizard, løp rett bort til en kobold. dengte den med staven, døde og klagde over at spillet var for vanskelig. :p

 

Tenke taktikk, vet du. ;)

 

Edit: Nettopp installert og begynt å laste ned add-ons som var inkludert. Jeg fikk Warden's Keep, The Stone Prisoner, Memory Band, Lucky Stone og Blood Dragon Armor gratis. Slettes ikke verst. Bare kjipt å ha lastet ned siden fredags ettermiddag og endelig er ferdig, og det første jeg må gjøre er å laste ned enda mer? :p

 

Edit 2: Jeg hadde lastet ned ca 14% av Warden's Keep da jeg mistet kontakten med DA-serveren? Er dette et vanlig problem, og kan det skje under spilling?

 

Edit 3: Er Blood Dragon Armor, Lucky Stone og Memory Band tilgjengelig for alle folkene mine? Vil helst ikke sløse de bort på en teit karakter jeg sletter uansett... :p (ja, er litt trøtt. Har ikke sovet siden fredag.) :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Noen som vet om man har noen mulighet til å justere skriftstørrelsen i spillet gjennom en godt gjemt .ini fil av noe slag f.eks?

Spiller på 42" tv i 1920x1080 og må sitte en meter fra tven for å ha mulighet til å lese hva som står i spillet.

 

Normal ble hakket for brutalt for meg i starten, så jeg satt ned på easy og fant det hele nesten for enkelt, så min oppfatning er at det er ganske store forskjeller mellom hvert nivå av vanskelighetsgraden, og endte på normal da det ga en tilfredstillelse når man først fant ut hvordan man tok fiendene.

Får heller bli vant med å reloade innimellom, men kommer rett fra Risen, så det er egentlig en vane blitt allerede :)

Lenke til kommentar

Jepp, DLC-items er tilgjengelig uendelig mange ganger. En Mage kan ikke bruke Blood Dragon Armoren f.eks., men får kjempegod pris for å selge den i shop for å kompensere. Syns for øvrig det er dumt man har 10 fingre og bare kan bruke 2 ringer i alle slike spill :p

Skulle gjerne hatt 10 %xp ringer på hver finger hvis jeg var en Mage i real life, hehe.

 

Og akkurat nå er det en bug som stripper vekk all DLC-armor og ting hvis du starter som Dwarf Noble (pga slutten på origin-storyen deres). Det whines det masse om på forums, så det blir vel patchet snart.

 

Spillet har "Origins" som subtitle fordi hver klasse starter i sitt eget område med helt separat story som varer et par timer før du blir sendt dit alle historiene møtes og fortsetter derfra uansett karakter. Og hvem du er har enormt mye å si for hvordan du blir oppfattet av NPC'r i hele spillet, det er mye hat mot Elves f.eks.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg spiller som en dwarven rogue og er godt fornøyd med det. Da er det ikke noe problem å få nok cunning for persuasion skillen ihvertfall, men må si at en rogue ikke er så veldig ulik en warrior. Rogues blir veldig mye bedre når du kommer på level 8, før level 8 var den litt halvhjertet warrior men nå gjør jeg god DPS.

 

Når det kommer til vanskelighetsgraden synes jeg ikke det er spesielt vanskelig på normal, men kampene er veldig like WoW. Prøv å pull så få fiender som mulig, la en warrior tanke og hvis du har en healer så slipper du å bruke potions. Dette har funket på alt jeg har møtt, men noen ganger må man bruke litt archery også.

 

Jeg har stort sett spilt uten mage siden jeg ikke har orket å sette meg inn i magiene deres. Nå som jeg har fått med meg healeren bruker jeg henne til å heale, men bruker ikke noen offensive spells. Noen som kan gi tips til hvilke offensive spells som er brukbare?

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan backstab og critical hit regnes ut. Noen som vet? Merker at jeg gjør bedre damage når jeg backstabber men vil gjerne vite forskjellen og hvordan jeg får mest mulig ut av det.

 

Er dere sikre på at alle får like mye XP? Jeg bruker ikke hun magikeren, og hun er nå level 6 mens de andre karakterene mine er level 8 eller 9 så det virker som om hun henger etter. Lurer også på om man får mer XP hvis man spiller med færre karakterer. Jeg liker gjerne å spille med så få som mulig

Endret av UknowsI
Lenke til kommentar
Mener kun karakterer du har i aktivt party får XP. De du ikke tar med får ingenting og har samme level som når de joinet. Hvem sa alle får lik XP uansett om de er med eller ikke?

 

Tror at de uaktive får litt XP. Ofte jeg har byttet til en som er noen level lavere, og så straks jeg starter leveler den.

 

Det er sikkert et lite % de får.

 

 

Jeg er svært happy med spillet, men jeg synes det er kanon mye dialog frekvenser mellom lite spilling tid. Tviler på at jeg kommer til å spille igjennom spillet like mangen ganger som jeg har spilt Baldurs Gate II.

Faktisk så frister dette spillet meg mer å reinstallere BGII og spille den.

 

Og jeg HATER at uansett hva du gjør eller svarer til folka har det lite å si. Ingen konsekvenser på oppførsel...ganske tragisk.

Driver å spille 2 character side ved side, den ene velger jeg så "ond" jeg bare kan. Men så langt er alt så å si likt. Alle må igjennomgå det samme.

 

BGII er forsatt kongen på tronen i min meining.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

I og med at dette spillet ikke har random encounters vil det jo være vanskelig å levele alle PC'ene dine til max level sånn sett. I japanske RPG'r løser de det med å ha random attacks hvert 5. sekund når du går rundt, så du kan swappe ut folk og levele dem også. Men her vet jeg ikke.

Er jo et konstant dilemma hvem man "bør" ta med seg eller hvem man bør levele isåfall.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Og akkurat nå er det en bug som stripper vekk all DLC-armor og ting hvis du starter som Dwarf Noble (pga slutten på origin-storyen deres). Det whines det masse om på forums, så det blir vel patchet snart.

 

En patch er allerede ute. Jeg valgte Dwarf Noble Warrior som min andre karakter og spilte en god stund uten noe som helst problem.

 

Jeg spiller nå dwarf rogue på Normal og har nå blitt med i Grey Warden. (Burde ikke være spoiler da det tross alt er dem det handler om.) ;) Så langt har jeg dødd to ganger. En gang på en vanlig fiende og en gang på en boss. Andre gangen jeg døde (på bossen) døde jeg fordi fyren jeg hadde med meg hadde buen fremme med en tabbe. Jeg glemte å skifte over til de gode våpnene. :p Om det fortsetter slik vil jeg ikke klage på vanskelighetsgraden.

 

Når det kommer til vanskelighetsgraden synes jeg ikke det er spesielt vanskelig på normal, men kampene er veldig like WoW.

 

Selv synes jeg det var mistenkelig likt LotRO hele veien, men det er nok fordi jeg spiller det daglig. Ikke at det er negativt, selvsagt. På mange måter er det som et MMO, men du kan styre alle folkene selv i stedet for å slite med idioter som ikke skjønner hvorfor en Hunter ikke skal tanke eller en Minstrel ikke skal ha war-speech i grupper. :p Jeg spiller det som et MMO i kampene og lar hver person utnytte klassen sin så bra som mulig. Riktignok har maks folk i gruppen min til nå vært meg selv og en annen fjott, men likevel.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan backstab og critical hit regnes ut. Noen som vet? Merker at jeg gjør bedre damage når jeg backstabber men vil gjerne vite forskjellen og hvordan jeg får mest mulig ut av det.

 

Aner ikke hvilke tall de bruker denne gangen, men vil tippe det er noe lignende som i Baldur's Gate og Neverwinter Nights. (dvs D&D). Men Back Stab burde gjøre at du gjør mer skade om du står bak fienden. Critical Hit skjer om du får inn et bra treff og gjør ekstra skade.

 

Et lite spørsmål til slutt. Jeg er dwarf rogue og la merke til at jeg har et passivt skill som gjør at hvert eneste slag som treffer har en liten sjanse for å få fienden til å blø (Dual-Weapon Expert). Jeg har også en skill som lar meg slå tre ganger med full kraft. (Flurry). Om jeg har begge to, vil da Flurry få en sjanse til å la fienden blø på hvert slag? Dvs i teorien kan jeg treffe fienden tre ganger med full kraft og gi ham tre blødninger på en gang ved å bruke Flurry?

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Det fortsetter ikke slik, vanskelighetsgraden går opp og ned som en jojo allerede fra ostragar og utover. F.eks. kan du gå i 1 time og bare treffe på smågrupper som du utsletter, for så å åpne en dør og treffe et rom med 20 darkspawns inkl bueskyttere på flankene som massakrerer dere, mens en party member står og går mot veggen og gjør ingenting.

 

Patchen høres da slettes ikke snill ut. Halvparten av postene der er jo at de ikke fikk startet spillet mere etter 1.01 patchen, og masse hacks og workarounds for å komme rundt det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Mener kun karakterer du har i aktivt party får XP. De du ikke tar med får ingenting og har samme level som når de joinet. Hvem sa alle får lik XP uansett om de er med eller ikke?
Experience points blir fordelt mellom alle karakterene du har invitert med deg, inkludert de som ikke er i gruppen din for øyeblikket.

Men etter min erfaring har du rett Bytex. Da burde man vel få mer XP per karakter hvis man spiller med færre også. Jeg har som vane å prøve å klare spill med færrest mulig folk. Husker jeg spilte igjennom Might and Magic 3 med 1 karakter (6 er standard). Litt spesielt men mye morsommere. Jeg vil tro Dragon Age vil gå greit med 2 karakterer, men med 1 vil jeg tro det blir ganske stress...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...