Gå til innhold

Burde flaskevann forbys?


co2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

flaskevann i moderne vestlige land som har et godt vann og kloakk system er dette en helt latterlig industri!

 

hvorfor skulle jeg betale 8-10kr for en halvliter når jeg kan få så mange 100 ganger mer for det samme i springen!

 

greit, noen steder er vannet litt shabby og noen steder er det litt guffent selv her i Norge, men at det er så stort salg av flaskevann er helt sykt.. synd hele industrien fikk fotfeste.. men sånn er det når kjendisene og "vitenskapelige" tester hevder at flaskevann er så mye "bedre" en det vi har i springen... tester jeg har lest viser at 9 av 10 smaker ikke noen forskjell på springvann og flaskevann ved blindtest

Lenke til kommentar

Norge har større problemer med et helt unødvendig jordbruk som burde avvikles.

 

Kommunene burde kanskje bygge steder langs fortauet/gang-og-sykkelsti der man kan drikke vann eller fylle på flasker slik at det er lettere å få tak i vann. De selger fordi det er etterspørsel etter vann der når man ikke er hjemme. Og det er ikke i butikker og kafeer etc sin interesse å la folk drikke vann gratis, så de selger heller flaskevann. Gratis vannautomater på skoler f eks fjerner vel mesteparten av markedet for flaskevann og noe av markedet for brus og kaffe/te hvis det er varmt vann også. Så burde vel fungere med kalt vann gratis utenfor butikker som normalt vil selge drikke for å ødelegge markedet. Et forbud virker som en dårlig løsning for meg.

Lenke til kommentar

Enig med Rikky.

 

Skal vi liksom forby vann på flaske, samtidig som øl, Cola, Red Bull og en masse andre skumle saker selges fritt?

 

Hvis du vil ha en flaske med leskedrikk, skal du altså få kjøpe alt mulig piss som gir tannråte, kreft, karsykdommer og leverskader, men IKKE VANN?

Vann er jo det sunneste du kan drikke!

Ergo, hvis du går rundt i byen og blir tørst, må du kjøpe cola. Godt jobba, kjære folkevalgte!

 

Tvang er jeg ingen tilhenger av, men man kan jo forsøke med gulroten.

Sett opp drikkefontener i alle skoler, parker, gater osv.

Få MacDonalds til å tilby rent vann ved siden av all brusen. Er du tørst, er jo vann faktisk svært vanskelig å få tak i. Mulig de har flaskevann, men jeg snakker om dispenser, så du kan få den i beger.

 

Shell/Fresh hadde rent kildevann i dispenseren sin, på lik linje med Smoothie, Litago og is-te.

Beste vannet jeg har smakt. Kaldere enn springvann, og rett og slett.... friskt.

Det er forskjell på vann.

Desverre så kostet dette deilige vannet 16 kroner per beger, samme som is-te, smoothie og Litago.

 

Folk føler vel at for 16 kroner så må de få noe som smaker noe, selv om det er vann de har mest lyst på. I norge føles det vel som å bli svindlet, når man betaler for vann.

 

 

Shells vann var ikke renset springvann, men sånne bag-in-box-greier. Vet ikke hva slags vann det var, men det var veldig forfriskende. Bedre enn fra flaske.

 

 

Ett problem med sånne drikkefontener, er hygiene.

I militæret og på skolen har jeg lagt merke til IDIOTER som trer drikkeflaska si utenpå krana. Dermed blander de spytt med ALLE de andre som bruker drikkefontenen.

ÆSJ! Dette var heldigvis umulig på Shell, da tuten ikke stakk mye ut, og alle som fyllte brukte pappbeger.

 

Jeg lar alltid vannet renne litt, så holder jeg flaska under. Jeg vil ha vann, ikke spytt i flaska mi.

Lenke til kommentar

Det hele virker litt rart, synes nå jeg.

 

Det er helt klart en konflikt mellom flaske-vann firmaet og styret i Bundanoon; hva som i det hele tatt var grunnen til at politikerene tok ballen sin og gikk hjem hadde det vært litt interessant å finne ut av.

Det var jo en folkeavsteming som avgjorde saken også, noe som jeg finner litt latterlig, i og med at valgdeltagelsen for dette var hele 17%.

Er det hele en hevn fra politikerene ovenfor bedriften som ikke ville betale nok for vannet?

Hvor skjeldent er egentlig vannet i dette området (Bundanoon ligger i et nokså grønt område i Australia)?

 

Det å ha "statoil-koppen" som en kan ha med seg og fylle opp over allt høres rett og slett litt tungvindt ut, i forhold til å bare kjøpe seg en flaske når en trenger det. Personlig så hadde jeg endt opp med mange slike "flerbruksflasker" hjemme - da jeg svært ofte ikke aner hvor tørst jeg kommer til å bli i løpet av dagen; eller hvor lenge jeg skal være på farten.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Det største problemet med salg av flaskevann er vell at det går med veldig mykje resursar i form av arbeid som bearbeiding, tapping, transport, transport av panteflaster, vasking og på ny tapping på eit produkt som i utgasnpunktet er gratis.

Så ein kan nok argumentere for at i norge med så mykje bra vatn i springen så er vi ikkje tjent med å kjøpe flaskevann.

 

I staden for å forby dette så burde ein heller sattse på å utkonkurere denne virksomheita i norge. Den enklaste måten å gjere det på er å kreve at alle serveringstadar enten tilbyr gratis springvatn eller har vannkran tilgjengelig for sine kunder. Er det ikkje allereide eit krav i dag om at serveringssteder skal ha toalett?

 

I enkelte tilfeller så er det veldig praktisk å kunne få vatn på ei flaske, men denne "produksjonen" av flaskevatn burde foregå lokalt slik at prisen for ei flaske med vatn blir langt billegare for kunden.

Lenke til kommentar

Hvis noen reduserte prisen på flaskevannet sitt til det vann på flaske faktisk er verdt ville det ruinert de fleste flaskevannprodusenter.

 

3 kroner for en liter, pluss pant.

 

15 kroner pluss pant for 0.7 liter...

DET gjør meg flau over å være norsk det, når olje -- pumpet opp fra bunnen av havet, kjørt eller pumpet hundre kilometer til raffinerier, prossesert og raffinert og whatnot og tappet på tankbiler og kjørt rundt -- i det ganske land koster mindre for literen enn VANN.

 

Og folk klager på oljeprisen?

Hallo -- dere kjøpte faen meg akkurat det som her i landet nærmest er tilsvarende LUFT, på en flaske!

En katt, nei en FJERT, i en sekk!

 

Jeg er ikke i mot vann på flaske, bare veldig overrasket, og skuffet, over at det slo ann i norge og nesten selger like godt som brus, når vi har akkurat det samme produktet nærmest gratis i springen hvorenn vi går.

 

Og angående Giardia... 3000 nordmenn ble smittet.

Det er 3000 av 5 000 000 i løpet av de siste, hvor mange tiårene?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøpt 200 liter vann for å fylle badekaret, ville jeg ikke kjøpt 400 halvlitre med Imsdal.

Ser du forskjellen? Vannet er nok billig, men det koster å filtrere det, flaskene koster penger å produsere, og alt skal inspiseres og holde høy kvalitet. I tillegg kommer markedsføring og transport.

 

Bensin er dyrere, men man pakker ikke inn hver halvliter.

Dessuten er det staten som skal ha 70-80% av bensinpengene. Esso selger bensin nærmest for gøy. Penga ligger i pølser.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Andre:

Folk kjøpte ikke flaskevann i tillegg til brus. De kjøpte det i stedet for brus.

Samme antall flasker solgt, men mye mindre sukker og kreft til Folket.

 

Springvanndispensere en en ENDA BEDRE ide, men flaskevann som alternativ til brus er fantastisk.

 

Kan ikke forby flaskevann, og samtidig tillate cola.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvis det ikke var et marked for flaskevann ville det ikke bli solgt i butikkene, fordi ingen ville ha kjøpt flaskevann. Altså, det er noen som ønsker flaskevann og da ser jeg heller ikke grunnen til å forby det, fordi det vil bare plage de personene.

 

Når man kun styres av etterspørse,l er det endeløse gale retninger man kan gå.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen kjempetilhenger av flaskevann, og blir faktisk kvalm av å drikke for mye Imsdal, av en eller annen grunn. Enkelte av de smaksatte typene er gode, og jeg kjøper Bonaqua med sitronsmak ofte, både fordi flaska har den praktiske drikketuten som er fin å ha når man fyller på med nytt vann på skolen, og fordi det er godt. Enkelte av de smaksatte vanntypene, og særlig sportsvann, har også mineraler og annet krimskrams i, som er bra.

 

Et forbud er derimot latterlig. Hvis folk er villige til å betale 15 kroner for noe man kan få i springen får de gjøre som de vil. Det er ingen som tvinger deg til å drikke flaskevann fremfor springvann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...