Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Exactly. At det ikke fungerer i praksis, ser man i Norge idag. De blir dullet med, det hjelper ikke en dritt. "Stakkars dem" sier andre. Yeah right!

 

Når man snakker om denne typen, er gjentakelsesfaren stor. Nettopp fordi de tenner på å "ta" noen med vold og dominere vedkommende (voldtekt), og/eller å leve ut sine sykelige lyster (øvrige seksualforbrytere) greier de til syvende og sist ikke å styre trangen de har til å gjøre det igjen og igjen. Det ligger i deres natur.

 

Alle de nye sjansene koster samfunnet. I form av skattepenger og flere ofre. Noe som kan og bør unngås.

 

Vi har et moderat antall voldtekter i Norge, i forhold til andre land. Det kan komme av at vi nordmenn er mye snillere enn alle andre, eller det kan komme av at vi har et mildt rettsvesen. Om du drar til statene, så er det 3 ganger så mange som blir voldtatt per capita og der har de et straffenivå som ligger på dette ekstreme nivået, som enkelte ønsker seg.

 

:kilde Merk at mange land nok ville vært langt høyere med et fungerende rettsystem. De fleste steder er det også mer tabu og skam å anmelde voldtekt enn i Norge.

 

Om du sammenligner med mordraten per capita så ser du hvor godt vårt rettsystem faktisk fungerer. Og dette er grunnen til at man ikke bør la hat og hevn ta over som motiv for hard straff, men heller se på hva samfunnet nyter best av som helhet.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Nå er også saken den at i Norge bor det litt over 4,5 millioner mens det i USA er noe over 300 milioner. Så ikke så overaskende at det er flere voldtekter der enn her. ;)

 

Når det er per capita så er det faktisk litt overaskende. Men ein kan sjølvsagt ikkje konkludere utelukkende at dette har med rettsvesenet og straffenivåer å gjere men det er jo nærliggende å tenke seg det.

Lenke til kommentar
Her i Norge blir man det, ja. Fengslene burde være utrivelige, såpass jævlige at man får virkelig reflektere over det en har gjort. Noen vil aldri angre seg. Et trivelig fengselsopphold hjelper ihvertfall ikke.

 

Hva vet du om at man ikke reflekterer over det man har gjort, mens man sitter innelåst opptill 22 timer i døgnet på en celle? Erfaring?

 

 

I svært manges situasjon ja. Snakker selvsagt om norske fengsler nå.

 

Hva legger du i "dulle" egentlig?

Lenke til kommentar
Poenget er at de kriminelle skal slås ned på istedefor å dulles med!

 

Nå ville ikke jeg kalle frihetsberøvelse osv dulle med - dulle med er noe kjæresten din gjør, ikke rettsvesenet, men dette vet du vel alt om?

 

En gang er en gang for mye! De har tråkket over grensen og vist at de er villig til å voldta. Da skal man ta det på allvor og ta de nødvendige forhåndsreglene istedefor å gnåle om at alle fortjener en ny sjanse og alle kan forbedre seg! En hyggelig teori, men den fungerer ikke i praksis!

Exactly. At det ikke fungerer i praksis, ser man i Norge idag. De blir dullet med, det hjelper ikke en dritt. "Stakkars dem" sier andre. Yeah right!

 

Når man snakker om denne typen, er gjentakelsesfaren stor. Nettopp fordi de tenner på å "ta" noen med vold og dominere vedkommende (voldtekt), og/eller å leve ut sine sykelige lyster (øvrige seksualforbrytere) greier de til syvende og sist ikke å styre trangen de har til å gjøre det igjen og igjen. Det ligger i deres natur.

 

Alle de nye sjansene koster samfunnet. I form av skattepenger og flere ofre. Noe som kan og bør unngås.

 

På hvilket grunnlag greier du å slå fast at gjentakelsesfaren for alle - siden du snakker så generalisert er så høy at dine forslag forsvares?

At en har gjort noe en gang betyr ikke at en vil gjøre det igjen - merkelig nok får dere servert dokumentasjon som motbeviser dere, ref gjentakelse på 2,4% - men dere skal likevel øke straffer osv på et grunnlag noen vedkjenner seg å ikke kjenne, eller ønske å vite mer om? (annet enn media sin fremstilling), og en finner det merkelig at mange er imot en da?

 

hadde en virkelig hatt et problem med tingene dere beskriver, så ville kanskje tonen vært en annen - men en del av rettsystemet er at en kan bomme en gang eller to, men at en skal kunne komme tilbake til samfunnet, fordi hver sak er forskjellig, slik at det alltid vil være formildende og skjerpende omstendigheter - en straff for alt vil jo sidestille uaktsom voldtekt med fullbyrdet voldelig voldtekt slik jeg tolker dere?

 

Nå er også saken den at i Norge bor det litt over 4,5 millioner mens det i USA er noe over 300 milioner. Så ikke så overaskende at det er flere voldtekter der enn her. ;)

 

Nå gir det likevel en pekepinne - men hvorfor hopper du bukk over faktum at det likevel er mer der med strenge straffer, enn her i Norge hvor de dulles med - noe burde jo si at logikken du anvender er rimelig forenklet på det beste, hvis ikke feilslått?

Lenke til kommentar
I svært manges situasjon ja. Snakker selvsagt om norske fengsler nå.

 

Hva legger du i "dulle" egentlig?

 

Det var bare en talemåte. Kunne likegodt skrevet at fangene hadde var på ferieopphold eller utflukt.

 

Selvsagt er det ikke norske fengsler noe drømme opphold for etniske nordmenn som er født og oppvokste her i Norge. Men helt sikkert for utelandske som har bodd i land der tillstandene er helt andre enn her i Norge.

 

Sånn utenom det så mente jeg at norske fengsler ikke er i nærheten av å være de konsekvensene det burde for allvorlige forbrytelser! Man har tillbud om fritidsaktiviteter, kan ta utdanning, har rett til brev og besøk, for med seg nyheter, kan gå i luftegården, har rett til permisjon etter at deler av soningstiden er unnagjort og det er mulig å bli løslatt tideligere for god oppførsel. Om du mener at denne parodien på soningsforhold er en konsekvens for voldtekt eller forbrytelser som værre er så virker det ikke som du tar voldtekter særlig seriøst!

 

Voldtektsforbrytere burde tvangskastreres og settes på enecelle uten mulighet til å bedrive fritidsaktiviteter med andre fanger og med brev og besøksforbud og uten muligheter som luftegår, permisjon eller tideligere løslatelse. Man burde heller ikke ha tillgang til andre nyheter og annen innformasjon enn relevante saker innen voldtekt slik at man forhåpentligvis forsto hva man hadde gjort!

 

Poenget er at de kriminelle skal slås ned på istedefor å dulles med!

 

Nå ville ikke jeg kalle frihetsberøvelse osv dulle med - dulle med er noe kjæresten din gjør, ikke rettsvesenet, men dette vet du vel alt om?

 

Ikke du deg ut. Sjekk svaret over.

 

Nå er også saken den at i Norge bor det litt over 4,5 millioner mens det i USA er noe over 300 milioner. Så ikke så overaskende at det er flere voldtekter der enn her. ;)

 

Nå gir det likevel en pekepinne - men hvorfor hopper du bukk over faktum at det likevel er mer der med strenge straffer, enn her i Norge hvor de dulles med - noe burde jo si at logikken du anvender er rimelig forenklet på det beste, hvis ikke feilslått?

 

Du klarer tydeligvis ikke å ta et svar seriøst. Igjen: USA har en befolkning på over 300 milioner mens Norge har en befolkning på litt over 4,5 milioner. Selvsagt skjer det flere voldtekter og andre kriminalsaker i et mye større land med en ye større befolkning.

Lenke til kommentar

Jeg syns du kan ta en tur i fengsel en periode, og da kan du få se den fabelaktige luftegården, permisjonene, utfluktene, den berømte feriekolonien og ikke minst alle brevene du får!

 

Vi er i Norge, vi kan ikke basere fengselet på hva utlendinger forventer.

 

Mener du også at voldteksforbrytere skal behandles så mye værre enn drapsmenn ol. ?

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Voldtekt er jo langt verre enn drap.. Når man dreper noen så lar man dem ihvertfall slippe å leve resten av livet i grusomme tanker.

 

Edit: Ta et eksempel her fra byen, en gutt på 16 år ble gruppevoldtatt av fem voksne menn på ferietur i Tyrkia eller hva det var. Han sitter jo nå på Haukåsen og vugger. Hele livet hans er ødelagt og han har ligsågodt kunnet blitt drept. Hadde kanskje vært bedre for han selv..

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Ziuuung

 

Har ikke tenkt å ta noen tur innom fengsel ettersom jeg ikke har tenkt å begå forbrytelser. Har du fremdeles ikke forstått min formening om kriminelle?

kan like gjerne foreslå at du voldtar en unge for å se om du mener fengslet er så ille som du vil ha det til.

Blir akkurat like sakelig!

 

Jeg mener at mordere skal henrettes. Når det kommer tilvoldtektsforbrytere har eg alt sagt hva slags behandling jeg mener de bør få!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Jeg mener altså at det skal være forskjellige soningsforhold for forskjellige forbrytelser.

 

Voldtekt er jo langt verre enn drap.. Når man dreper noen så lar man dem ihvertfall slippe å leve resten av livet i grusomme tanker.

 

Edit: Ta et eksempel her fra byen, en gutt på 16 år ble gruppevoldtatt av fem voksne menn på ferietur i Tyrkia eller hva det var. Han sitter jo nå på Haukåsen og vugger. Hele livet hans er ødelagt og han har ligsågodt kunnet blitt drept. Hadde kanskje vært bedre for han selv..

 

Vel, når det kommer til voldtekt så kan jo offeret forhåentligvis rehabiliteres og klare å leve et mennesklig liv igjen mens det er for sent når det kommer til drap.

 

Er det eksmeplet ditt en seriøs hendelse?

Lenke til kommentar

At man ikke skal ha samme straff for alle forbrytelser er jo helt klart. Men å spekulere i 21 år pluss forvaring når man ikke har anelse om hvordan fengselslivet er blir drøyt. Å legge ut påstander om feriekoloni og luksus.

 

Jeg syns man burde få en lang dom første gang, pluss noe form for fotlenke når man slipper ut, så man kan se hvor vedkommende befinner seg, og hvor vedkommende har vært. Blir de tatt igjen, smakk bang få dem bort.

Lenke til kommentar
Voldtekt er jo langt verre enn drap.. Når man dreper noen så lar man dem ihvertfall slippe å leve resten av livet i grusomme tanker.

 

Tja, dette er vell ein vurderingssituasjon. Eit drap vil da også påvirke famile og venner av den drepte, så slik sett så berører eit drap fleire personar ein ei voldtekt.

 

Eg trur også at vi skal være forsiktige med å gjere straffenivået slik at hard du sakt A så må du si B, dvs at om ein person har voldtatt så må han også drepe for å slippe unna med mindre straff.

Lenke til kommentar
At man ikke skal ha samme straff for alle forbrytelser er jo helt klart. Men å spekulere i 21 år pluss forvaring når man ikke har anelse om hvordan fengselslivet er blir drøyt. Å legge ut påstander om feriekoloni og luksus.

 

Jeg syns man burde få en lang dom første gang, pluss noe form for fotlenke når man slipper ut, så man kan se hvor vedkommende befinner seg, og hvor vedkommende har vært. Blir de tatt igjen, smakk bang få dem bort.

 

Jeg uttaler meg selvsagt først og fremst utav hva forbrytelsen er. Jeg har ikke vært i fengsel selv, men har fulgt med på saker og forøkt å få noe innsikt i soningsforholdene og har forstått såpass som at man legger altfor mye energi i fangenes sikkerhet, helse og femtid fremfor at det faktisk skal være straff/konsekvens for en forbrytelse. Tenk feks. på Jan helge Andersen fra banehiasaken som fikk permisjon til å vandre fritt så han kunne feire jul med familien. Eller tenk på Grysaken. Ikke at jeg skal gå inn på hvorvidt Jamal Hossein (eller hvordan det nå skrives) faktisk var skyldig eller ikke ettersom jeg fulgte svært lite med på akkurat det, men husker det var et digert oppslag i avisen om at fengselsvaktene frykktet for sikkerheten pga. at fangene fikk lære kampsport.

 

Når det gjelder at voldtektsforbrytere slipper ut igjen: Er du da for tvangskastrering først eller er du villig til å risikere at de voldtar på ny?

Lenke til kommentar

Er litt usikker på det området. Hvordan metoder for kastrering man har osv.

 

Men er det ikke bedre at de tenker på fangenes fremtid, at de gir de ett valg, der de kan velge å gå på skole bak murene. At de har noe å komme ut til, kan været svaret på om de vil gjøre forbrytelser igjen.

Lenke til kommentar
Nå er også saken den at i Norge bor det litt over 4,5 millioner mens det i USA er noe over 300 milioner. Så ikke så overaskende at det er flere voldtekter der enn her. ;)

 

"Per capita" er latin for per person og er en vanlig måte å fremstille statistikk på, trodde dette var ungdomsskolepensum. Det er 3 ganger så mange voldtekter per person i USA i forhold til i Norge.

 

Det er nok flere grunner til dette, men jeg vil trekke frem 3.

 

1: De har et rettsystem som ikke behandler forbrytere som folk.

2: Deres sosialhjelpsystem er så dårlig at mange blir tvunget ut i fattigdom, noe som igjen fører til mer kriminalitet generelt.

3: De har et særdeles ujamnt skolesystem, som gjør at fattige mennesker får en ufullstendig og dårlig utdannelse/dannelse.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Ziuuung

 

Kjemisk kastrering iallefall. Husker det var et tilbud til sexforbrytere for noen år tilbake. Vet ikke om det ble noe av det.

 

Og om fangene tar fag og får en utdannelse så er de automatisk nye mennesker? Og bør de betale eller skal de heller få utdanningen gratis? Og hva med dem som alt er utdannet innen et eller flere fag? Ikke alle fanger er uutdannede som aldri har vært i en jobbsituasjon. ;)

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...