Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener altså at det skal være forskjellige soningsforhold for forskjellige forbrytelser.

 

Voldtekt er jo langt verre enn drap.. Når man dreper noen så lar man dem ihvertfall slippe å leve resten av livet i grusomme tanker.

 

Edit: Ta et eksempel her fra byen, en gutt på 16 år ble gruppevoldtatt av fem voksne menn på ferietur i Tyrkia eller hva det var. Han sitter jo nå på Haukåsen og vugger. Hele livet hans er ødelagt og han har ligsågodt kunnet blitt drept. Hadde kanskje vært bedre for han selv..

 

Vel, når det kommer til voldtekt så kan jo offeret forhåentligvis rehabiliteres og klare å leve et mennesklig liv igjen mens det er for sent når det kommer til drap.

 

Er det eksmeplet ditt en seriøs hendelse?

 

Eksemplet er en seriøs hendelse ja. Visst faen, sånt forekommer jo hele tiden. Bare for et par-tre uker siden ble jo en jente voldtatt her i Trondheim ved hjelp av såkalt partydrugs. Våknet opp et helt annet sted, med hendene stripset fast og buksa nede. Ikke særlig morsomt det og det skal en god del til for å rehabilitere seg for noe sånt. Dere kan ikke uttalere dere om sånt uten å ha opplevd det selv og det er garantert verre enn dere noensinne kan forestille dere. Det er lemlestelse av verste sort og etter min mening hadde det vært langt bedre å dø. Om det hadde vært meg selv.

 

Jeg har heller aldri påstatt at det går ann å sette seg inn i situasjonen til offeret. Det er det karl1802 som har påstått. Men saken er alikevel at offeret fremdeles har i live og da er iallefall muligheten til å forsøke å hjelpe der, noe det ikke er ovenfor en som er blitt myrdet.

Lenke til kommentar

Egentlig er hele undersøkelsen "framed". Den forutsetter nemlig at man bør ha én straff for voldtekt, uansett alvorlighetsgrad. Derfor gir den heller ikke noe godt utgangspunkt for diskusjon. Kort sagt er problemstillingen er irrelevant i forhold til gjeldende rettsprinsipper.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Om du mener problemstillingen er irelevant, hvorfor er du da interessert i å delta?

 

For å avlive den. :)

 

Avlive hva da? Debatten? Dersom du mener dette temaet er uinteressangt så er det ingen som tvinger deg til å delta. ;)

 

Selv synes jeg dette er et svært viktig tema! Og at noen kan få se til å bagatellisere voldtekt og snakke om at fem års fengsel er nok er komplett latterlig! Det er tydelig at mange ikke forstår hvilken allvorlig forbrytelse dette er!

Har du noe du vil si?

Lenke til kommentar
Avlive hva da? Debatten? Dersom du mener dette temaet er uinteressangt så er det ingen som tvinger deg til å delta. ;)

 

Selv synes jeg dette er et svært viktig tema! Og at noen kan få se til å bagatellisere voldtekt og snakke om at fem års fengsel er nok er komplett latterlig! Det er tydelig at mange ikke forstår hvilken allvorlig forbrytelse dette er!

Har du noe du vil si?

 

Debatten om strafferammene for voldtekt har kanskje livets rett, det er opp til dere å bevise. Ettersom flere av mine innlegg har blitt ignorert, så kan de vel sees på som mitt bidrag inntil videre. Jeg bare påpeker at problemstillingen i første post og dens svaralternativer ikke er spesielt bra.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Det gjør den ikke. Trådstarter spør folk om hva deres meninger om straff for voldtekt er og man kan alltids forklare hva man har i tankene dersom man svarer "annet".

 

Har ellers ikke sett noen spesielle innlegg fra deg. Pleier ikke å gå fullt så nøye igjennom de innleggene som ikke er skrevet til megnår jeg allerede er i diskusjon med flere brukere i en tråd. Uansett har jeg ikke tatt deg særlig seriøst siden du postet et bilde av noen som rodde i båt i diskusjonen om Irans mulighet til å få atomvåpen.

Om du for en gangs skyld kommer med noen sakelige innlegg nå så kansje jeg begynner å ta de seriøst igjen.

Lenke til kommentar
Det gjør den ikke. Trådstarter spør folk om hva deres meninger om straff for voldtekt er og man kan alltids forklare hva man har i tankene dersom man svarer "annet".

 

Har ellers ikke sett noen spesielle innlegg fra deg. Pleier ikke å gå fullt så nøye igjennom de innleggene som ikke er skrevet til megnår jeg allerede er i diskusjon med flere brukere i en tråd. Uansett har jeg ikke tatt deg særlig seriøst siden du postet et bilde av noen som rodde i båt i diskusjonen om Irans mulighet til å få atomvåpen.

Om du for en gangs skyld kommer med noen sakelige innlegg nå så kansje jeg begynner å ta de seriøst igjen.

 

Hehe. Litt personfokusert er nok jeg også, men jeg pleier å sette dem jeg liker minst på ignore. ;)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Enig med AvieN. Det fins forskjellige grader....

 

Personlig syns jeg voldtekt burde straffes med rundt 5 år. Og da skal han/henne faen meg sitte inne i 5 hele kalender år. Og det skal faen ikke være noe redusert tid for god oppførsel, eller noe permisjonskødd.

 

Er det for mye forlangt at den som dømmes til 5 år, faktisk tar å holdes inne i 5 år?

Lenke til kommentar

Hele diskusjonen bygger på gale premisser.

 

I norsk strafferett har man ikke bestemte straffer for ulike forbrytelser. I stedet har man straffeRAMMER. Voldtekt straffes som regel med 2 til 21 års fengsel. Hvor streng straffen blir i det enkelte tilfellet, fastsettes etter en vurdering av sakens omstendigheter.

 

Å ta til orde for at voldtekt skal straffes slik og slik, er derfor helt tullete. Noen voldtekter er verre enn andre, og straffen varierer selvsagt tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...