Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 måneders fengsel, Kjemisk kastrering i 3 år og 250.000 i tort og svie til offeret.

Pluss tillegg i fengselstraff og tort og svie hvis det var brutalt.

Eventuell soning med fotlenke hjemme.

 

Fengsel for å tvinge seg på noen, jo mer brutalt jo lengre.

Kastrering for å hindre gjentagelse.

 

Minst 250.000 i tort og svie for tapt arbeidsfortjeneste, skolegang og utgifter til psykolog med mer.

Men det blir synsing det her, siden jeg ikke har noen særlig lovkunnskaper.

 

Tilsvarende burde det være tort og svie til påstått gjerningsperson ved falsk anmeldelse.

 

2 månder fengsel for voldtekt? :eek: Det er da latterlig lite! Husk at dette skal være straff/konsekvenser!

 

Jeg synes kastrering er for drøyt.

 

Hvorfor det? Voldtekt er altfor drøyt i seg selv!

 

Urovekkende at 15% mener voldteksmenn skal bli kastrert og få 21 år i fengsel.

 

Hvorfor? Jeg synes det er urovekkende i aller høyeste grad at så mange bagatelliserer voldtekt og gir støtte til de skyldige!

 

Et hypotetisk spørsmål til Glimti:

 

Dersom "Tøff, hard og kald" soning, som du higer etter, ble bevist å skape flere tilbakefall, og derfor flere voldtekter, enn en human rehabilitering. Ville du fortsatt vært for?

 

Om det ble tilfelle burde de bare sperres inne for godt!

Lenke til kommentar
Et hypotetisk spørsmål til Glimti:

 

Dersom "Tøff, hard og kald" soning, som du higer etter, ble bevist å skape flere tilbakefall, og derfor flere voldtekter, enn en human rehabilitering. Ville du fortsatt vært for?

 

Om det ble tilfelle burde de bare sperres inne for godt!

 

Livstid for voldtekt? Du vil ikke innføre livstid for nasking og da? Dødsstraff uansett forbrytelse (melde seg på idol) kanskje?

Lenke til kommentar

Dødsstraff mener jeg skal være forbeholdt drap. Når det kommer til voldtektsforbrytere kan de få en ny sjanse etter x antall år på issolat og tvangskastrering, men om det viser seg at de ikke har forbedret så mener jeg atde ikke fortjener enda en sjanse, men bør sperres inne for godt! Når det kommer til tyveri så er det en langt mindre allvorlig forbrytelse og fortjener derfor en langt mildere dom.

 

Men selvsagt, helt generelt: En god kriminell er en død kriminell!

Lenke til kommentar

Straffen skal jo gjerne reflektere forbrytelsen, som du ser ut til å være enig i, men du kan da ikke mene at voldtekt gjør noen fortjent for kastrering og 20 år på isolat?

 

Jeg prøver ikke å bagatellisere voldtekt, men jeg vil heller bli voldtatt en kastrert, og heller gruppevoldtatt og en å sitte på isolat en måned. Isolat og eller kastrering blir for mye straff for at jeg skal kunne si meg enig i at det er rettferdig.

 

Forøvrig vil du nok ikke få noen positiv effekt ut av isoleringen, du vil heller gjøre fangen lettere sinnsvak, og da mer sannsynlig til å gjøre ytterligere forbrytelser. Selvfølgelig, om det er hevn du er ute etter, og ikke færre forbrytelser\voldtekter, så er ikke denne siste paragrafen noe godt argument.

 

Kanskje jeg skal prøve å selge deg noen minigiljotiner?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ikke kunne mene det? Riktignok kjenner jeg ingen voldtektsoffere selv, men har fulgt med på mange saker og forstår at de ofte lider av forferdelige traumer og får et helvete med å vende tilbake til hverdagen samt å gjennoppbygge livet sitt selvom jeg ikke på noen måte kan sette meg inn i situasjonen deres. Dem som utsetter noen for slikt fortjener å bli utsatt for en smertefull gruppevoldtekt selv for deretter å etterlates i skogen for å sulte i hjel, men nå lever vi i et moderne og representativt demokrati så da for man ta andre metoder til verks. Jeg mener absolutt at 20 år på issolat er en passende straff for voldtektsforbrytere! Tvangskastrering er en selvfølge! Og de burde ha brev og besøksforbud i hele soningstiden og når det gjelder nyheter utenfra burde de ikke få det heller. Det de burde få var all innformasjon som kan oppdrives om voldtektssaker slik at de forhåpentligvis forstår hva de har gjort. Mot slutten av soningstiden kan de få en rask gjennomgang av hva som har hendt i verden mens de har sittet inne. Om de prøver seg igjen etter løslatelsen bør de sperres inne for godt.

 

Dette er forøvrig ikke kjøp og salgsdelen av forumet så den slags for du holde unna. Er jeg ute etter henrettelsesutstyr kan jeg forøvrig skaffe meg det selv.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg ikke kunne mene det? Riktignok kjenner jeg ingen voldtektsoffere selv, men har fulgt med på mange saker og forstår at de ofte lider av forferdelige traumer og får et helvete med å vende tilbake til hverdagen samt å gjennoppbygge livet sitt selvom jeg ikke på noen måte kan sette meg inn i situasjonen deres. Dem som utsetter noen for slikt fortjener å bli utsatt for en smertefull gruppevoldtekt selv for deretter å etterlates i skogen for å sulte i hjel, men nå lever vi i et moderne og representativt demokrati så da for man ta andre metoder til verks. Jeg mener absolutt at 20 år på issolat er en passende straff for voldtektsforbrytere! Tvangskastrering er en selvfølge! Og de burde ha brev og besøksforbud i hele soningstiden og når det gjelder nyheter utenfra burde de ikke få det heller. Det de burde få var all innformasjon som kan oppdrives om voldtektssaker slik at de forhåpentligvis forstår hva de har gjort. Mot slutten av soningstiden kan de få en rask gjennomgang av hva som har hendt i verden mens de har sittet inne. Om de prøver seg igjen etter løslatelsen bør de sperres inne for godt.

 

Dette er forøvrig ikke kjøp og salgsdelen av forumet så den slags for du holde unna. Er jeg ute etter henrettelsesutstyr kan jeg forøvrig skaffe meg det selv.

Serriøst? Når voldektsforbryterne slipper ut vil de ikke være i stand til å ha et normalt liv noe som kan føre til nye forbrytelser. Det vil også koste ekstreme summer å ha gi langefengselsstraffer/dødsstraffer.

Lenke til kommentar

Seriøst: Hva har økonomi å gjøre i en så allvorlig debatt? Vi snakker om en allvorlig type forbrytelse her og hvis det må mye penger til for å holde samfunnet sikkre for disse gale voldtektsforbryterne så får man bare øse ut. Finnes andre utgifter man kan kutte ned på eller stanse helt om rettsvesnet og/eller fengselsvesnet trenger mer penger.

Når det kommer til hvordan voldtektsforbryterne vil være etter løslatelsen er det en annen sak. De bør være tvangskastrert eller gjerne ha fått hele kjønnsorganet tvangsamputert så de ikke kan finne på mer voldtekt. Og som jeg skrev bør de få en oppdatering om hva som har hendt i verden mens de har sittet inne slik at de vet hvilken verden som venter dem.

Lenke til kommentar
Du forstår vel selv at mobbing og voldtekt ikke er en brukbar sammenligning!? Problemer kan det gi, men det er to forskjellige handlinger.

 

Morsom du er med de minigiljotinene... :roll:

 

Det er vel ikke handlingene men konsekvensene som er poenget! Mord hadde ikke vært et problem om ingen døde, voldtekt hadde ikke vært noe problem om ingen hadde tatt skade av det, så da følger det at det er skaden som er problemet. Om mobbing gjør samme skaden så må straffen være den samme.

 

Det er såklart forskjell på mobbing og mobbing, men det er forskjell på voldtekt og voldtekt også.

 

Jeg mener at man ikke kan straffe noen på grunnlag av hvor mye psykologisk skade man har gjort, for det blir bare synsing og hemningsløs gjetting. Da straffer man for hvor mye fysisk eller økonomisk skade man har voldt noen, som er mye enklere å "måle", og da kan ikke voldtekt sammenlignes verken med kastrering eller isolat.

 

Ikke at jeg mener det er greit å påføre andre psykisk eller emosjonell smerte, men det er ingen måte å kvantifisere det på, så da må vi bare avstå inntil videre.

Lenke til kommentar

To ting du bør tenke over, Glimti:

 

1. Før i tiden straffet vi folk ved brennemerking, radbrekning, brenning på bål, spidding, avhugning av hender og av hoder.

 

Hvorfor har vi i hele Vesten gått bort ifra slike straffemetoder?

 

2. Du har ikke noe konsekvent syn på hva straffen skal tjene til.

 

I ditt siste innlegg viser du først til hva som "skal til for å holde samfunnet sikkre for disse gale voldtektsforbryterne" for deretter å falle tilbake på tankeløse straffe-blodig-og-brutalt-synspunkter.

 

Dersom du mener straffen bør skape sikkerhet mot gjentagelser, er det selvsagt langt lempeligere midler som kan tas i bruk. Det hele bunner visst i en primitiv tankegang om at man bare MÅ være slem mot slemme folk.

Lenke til kommentar
Du forstår vel selv at mobbing og voldtekt ikke er en brukbar sammenligning!? Problemer kan det gi, men det er to forskjellige handlinger.

 

Morsom du er med de minigiljotinene... :roll:

 

Det er vel ikke handlingene men konsekvensene som er poenget! Mord hadde ikke vært et problem om ingen døde, voldtekt hadde ikke vært noe problem om ingen hadde tatt skade av det, så da følger det at det er skaden som er problemet. Om mobbing gjør samme skaden så må straffen være den samme.

 

Det er såklart forskjell på mobbing og mobbing, men det er forskjell på voldtekt og voldtekt også.

 

Jeg mener at man ikke kan straffe noen på grunnlag av hvor mye psykologisk skade man har gjort, for det blir bare synsing og hemningsløs gjetting. Da straffer man for hvor mye fysisk eller økonomisk skade man har voldt noen, som er mye enklere å "måle", og da kan ikke voldtekt sammenlignes verken med kastrering eller isolat.

 

Ikke at jeg mener det er greit å påføre andre psykisk eller emosjonell smerte, men det er ingen måte å kvantifisere det på, så da må vi bare avstå inntil videre.

 

Mobbing er ikke en kriminel handling og har dermed ingenting i denne tråden å gjøre. Denne tråden handler om straffen for voldtekt. Selvsagt er det forskjell på voldtektssaker og derfor mener jeg at man bør ha en minimumsstraff for voldtekt, men ikke en maximalstraff.

 

Hvordan mener du at man skal regne ut straffen i voldtektssaker da?

 

To ting du bør tenke over, Glimti:

 

1. Før i tiden straffet vi folk ved brennemerking, radbrekning, brenning på bål, spidding, avhugning av hender og av hoder.

 

Hvorfor har vi i hele Vesten gått bort ifra slike straffemetoder?

 

2. Du har ikke noe konsekvent syn på hva straffen skal tjene til.

 

I ditt siste innlegg viser du først til hva som "skal til for å holde samfunnet sikkre for disse gale voldtektsforbryterne" for deretter å falle tilbake på tankeløse straffe-blodig-og-brutalt-synspunkter.

 

Dersom du mener straffen bør skape sikkerhet mot gjentagelser, er det selvsagt langt lempeligere midler som kan tas i bruk. Det hele bunner visst i en primitiv tankegang om at man bare MÅ være slem mot slemme folk.

 

Det første spørsmålet ditt er totalt uinteressangt. Tidene har forandret seg på alle plan, ikke bare på straffemetoder for kriminalitet.

 

Om du har en så glimrende ide til hvordan ma sikkrer samfunnet mot voldtektsforbryterne så kom med den istedefor å snakke om primitiv tankegang og annet tøv.

Lenke til kommentar
Mobbing er ikke en kriminel handling og har dermed ingenting i denne tråden å gjøre. Denne tråden handler om straffen for voldtekt. Selvsagt er det forskjell på voldtektssaker og derfor mener jeg at man bør ha en minimumsstraff for voldtekt, men ikke en maximalstraff.

 

Hvordan mener du at man skal regne ut straffen i voldtektssaker da?

 

Mobbing fører likevel til samme emosjonelle skaden som voldtekt gjør, og derfor er det høyst relevant, sammenlignbart og interessant for trådens tema. Den straffen du setter for de emosjonelle skadene for voldtekt må være rettferdige eller sammenlignbare til en tenkelig straff for noe seriøs mobbing. Vi straffer ikke mobbing for vi vet ikke hvordan man skal kvantifisere emosjonell skade. Da kan vi heller ikke straffe for den emosjonelle delen ved en voldtekt, uansett hvor brutalt det må være.

 

Voldtektssaker må straffes ut fra den fysiske (eller økonomiske) skaden den har voldt, som alle andre forbrytelser.

 

Er det helt rett? Nei.

Er det rett å straffe noen for noe vi ikke vet omfanget av? nei, for da blir det fort til at straffen ikke reflekterer forbrytelsen i det hele tatt (som ved 20 års isolasjon for mobbing).

 

Jeg har lyst til å presisere at jeg ikke har blitt verken voldtatt eller mobbet, og at voldtekt generelt høres noe verre ut, men jeg tror likevel at tung mobbing ofte kan være verre en "lett" voldtekt. Det er mye overlapping, og følelsen du sitter igjen med etterpå må være rimelig lik. Derfor mener jeg mobbing og voldtekt er meget sammenlignbart.

 

Forresten lurer jeg på, skal man ha tvangsamputering for kvinnelige voldtekstforbrytere og? Eller kanskje bare sy igjen eller noe?

Lenke til kommentar
Det første spørsmålet ditt er totalt uinteressangt. Tidene har forandret seg på alle plan, ikke bare på straffemetoder for kriminalitet.

 

Når man finner ut at de synspunkter en forfekter, var vanlige før i tiden, men så ble FORLATT for noen hundre år siden, bør man kanskje spørre seg om det er en selv eller alle andre som har misforstått noe.

 

Om du har en så glimrende ide til hvordan ma sikkrer samfunnet mot voldtektsforbryterne så kom med den istedefor å snakke om primitiv tankegang og annet tøv.

 

Poenget er:

 

1. Skal man mene noe som helst om hvordan straffene bør være, må man FØRST ha tenkt igjennom hvorfor vi i det hele tatt straffer. Hva er det straffen skal tjene til? DERETTER kan man spørre hvordan straffen ut fra disse formålene bør være.

 

2. Du PÅSTÅR at straffen begrunnes i sikkerhetssynspunkter. Siden du imidlertid tar til orde for straffemetoder som IKKE begrunnes i disse synspunktene (men som går langt lenger), bruker du bare sikkerhetsaspektet som PÅSKUDD.

 

Så når du sier man bør straffe med ditt og med datt, tror jeg du snakker ut fra personlig synsing. Det er ingen tanker bak det du skriver, det er den berømmelige magefølelsen som slår til (og din magefølelse er nok noe uvanlig, må jeg si).

Lenke til kommentar
Straffen skal jo gjerne reflektere forbrytelsen, som du ser ut til å være enig i, men du kan da ikke mene at voldtekt gjør noen fortjent for kastrering og 20 år på isolat?

Bare for å komme med nok et innspill... Eneste gangene jeg ser noen grunn til å se mildere på voldtekt, er når fyren ikke er klar over at han går over streken, kanskje fordi dama ikke gir klar nok beskjed om at svaret er nei, eller gir blandede signaler (betyr ikke at jeg synes det er helt greit, heller). Dette har selvsagt ikke noe med grove overfallsvoldtekter å gjøre, som består i å "ta", misbruke og "eie" andre mennesker, ev. ta livet av dem etterpå.

Isolat og eller kastrering blir for mye straff for at jeg skal kunne si meg enig i at det er rettferdig.

Som nevnt over... I noen tilfeller kan man kanskje utvise litt skjønn. Men når det gjelder alle de andre er det ikke noe å gruble på. Hvor mye angrer egentlig onde mennesker over det de gjør? Kanskje litt? Ikke nok til å ikke gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...