Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt utgangspunkt i det du har skrevet hele tiden mens du ikke har tatt utgangspunkt i et eneste av argumentene og/eller motargumentene mine.

 

Poenget mitt er at enkelte ikke kan rehabiliteres. jeg har gitt deg eksempler som Hitler, Stalin og Sharon, men du fortsetter å gnåle om at disse blodtørstige folkemorderne burde ha en ny sjanse. Det er godt mulig at de kunne ha blitt hjulpet i de tideligere årene, men ikke etter alt de gjorde. Akkurat det samme med Aders Eklund som jeg linket til. Det har gått for langt og det er dermed for sent å rehabilitere ham! Han kunne kansje vært hjulpet tideligere, men det har for lengst gått for langt. Du nekter å ta denne ene realiteten over deg, hvilket jeg ikke forstår!

 

Nå synes jeg du er litt urettferdig ass, Glimti. Hvis du leser innlegga mine en gang til har jeg argumentert for hvorfor jeg mener folka du nevner kan lære og følgelig få en sjanse til når de har lært leksa si. Men du har ikke gitt meg noen gode motargumenter for hvorfor jeg tar feil. Hvorfor kan ikke disse folka lære? Hvorfor kan de ikke rehabiliteres? Ingen av disse spørsmålene vil du svare på tydeligvis, og det synes jeg er frustrerende. Istedet fortsetter du å skrive om at det er for seint å rehabilitere slike som Anders Eklnd. Jeg spør igjen: hvorfor? Jeg synes du kan gi meg en grunn, istedet for bare å slå det fast som om det var selvinnlysende, hvilket jeg mener det ikke er.

 

Vær så snill, Glimti. Selv om det er ubehagelig å tenke seg fram til et godt svar på spørsmålene mine, så vil jeg i alle fall at du prøver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voldtekt er eit svært vidt begrep og før ein kan diskutere straff så må ein nesten også definere kva type voldtekt vi diskuterer straff for her.

 

Den første viktige tingen å diskutere er dette med psykisk og fysisk påkjenning. Ei voldtekt kan gjennomførest utan fysisk vold, vil ei slik voldtekt gi samme straff som ei voldtekt med grov vold?

Korleis passar "date rape" inn her, altså forgripelse på personar som er så neddopa at dei ikkje får vite om voldtekta før etter den er gjennomført?

 

På den andre sida, kva med voldtekt som fører til varig fysisk skade VS varig psykisk skade?

Kva med voldtekt som ender med drap?

 

Er det forskjell på å bli voldtatt av nokon du kjenner kontra den klassiske framand mann som hopper ut av buskene voldtekta?

 

Er det også ein faktor kor lang tid udåden tar?

 

 

 

Eller skal alt straffast likt uavhengig av omstendigheitene rundt?

Lenke til kommentar

karl1802

 

Hva er det egentlig du har bevist? Ingenting! Du har gjenntatt til det kjedsommelige at alle kan lære og at det aldri er for sent å rehabiliteres! Min motargument har vært gjenngangsforbryterne samt de helt ekstreme gjennom historien. Om du har noen kilder som underbygger påstandene dine om at alle kan lære og rehabiliteres uansett hva de har gjort så må du gjerne komme med disse kildene. Skriv noen egne begrunnelser også.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

karlh1802:

 

Det virker som at du er enig i at enkelte personer i verden vil det ta enormt mye ressurser å behandle slik at de forstår forskjellen på rett og galt og vil handle deretter. Har du noen formening om hvor mye dette vil koste og hvor mye et samfunn bør påkoste en slik behandling? Jeg tror du sitter på en pengesekk/behandlingsprogram som ikke eksisterer i virkeligheten.

 

Vi skulle alle ønske at vi kunne levd som i Kardemomme by hvor alle var snille og lærte å respektere hverandre. Tror du virkelig ikke det ville være noen i det hele tatt som ville forsøkt seg på en Madoff-svindel hvis eneste risiko en løp var at en aldri mer kunne gjøre tilsvarende svindel? Tenk oppsiden på flere hundre millioner mot en tilnærmet null nedside. En ville være direkte dum, evt. ekstremt moralsk for å ikke gjøre det, og jeg har tro på at mennesket er verken det ene eller det andre av de to karakteristikkene.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt utgangspunkt i det du har skrevet hele tiden mens du ikke har tatt utgangspunkt i et eneste av argumentene og/eller motargumentene mine.

 

Poenget mitt er at enkelte ikke kan rehabiliteres. jeg har gitt deg eksempler som Hitler, Stalin og Sharon, men du fortsetter å gnåle om at disse blodtørstige folkemorderne burde ha en ny sjanse. Det er godt mulig at de kunne ha blitt hjulpet i de tideligere årene, men ikke etter alt de gjorde. Akkurat det samme med Aders Eklund som jeg linket til. Det har gått for langt og det er dermed for sent å rehabilitere ham! Han kunne kansje vært hjulpet tideligere, men det har for lengst gått for langt. Du nekter å ta denne ene realiteten over deg, hvilket jeg ikke forstår!

 

Nå synes jeg du er litt urettferdig ass, Glimti. Hvis du leser innlegga mine en gang til har jeg argumentert for hvorfor jeg mener folka du nevner kan lære og følgelig få en sjanse til når de har lært leksa si. Men du har ikke gitt meg noen gode motargumenter for hvorfor jeg tar feil. Hvorfor kan ikke disse folka lære? Hvorfor kan de ikke rehabiliteres? Ingen av disse spørsmålene vil du svare på tydeligvis, og det synes jeg er frustrerende. Istedet fortsetter du å skrive om at det er for seint å rehabilitere slike som Anders Eklnd. Jeg spør igjen: hvorfor? Jeg synes du kan gi meg en grunn, istedet for bare å slå det fast som om det var selvinnlysende, hvilket jeg mener det ikke er.

 

Vær så snill, Glimti. Selv om det er ubehagelig å tenke seg fram til et godt svar på spørsmålene mine, så vil jeg i alle fall at du prøver.

 

 

karl1802

 

Hva er det egentlig du har bevist? Ingenting! Du har gjenntatt til det kjedsommelige at alle kan lære og at det aldri er for sent å rehabiliteres! Min motargument har vært gjenngangsforbryterne samt de helt ekstreme gjennom historien. Om du har noen kilder som underbygger påstandene dine om at alle kan lære og rehabiliteres uansett hva de har gjort så må du gjerne komme med disse kildene. Skriv noen egne begrunnelser også.

 

glimti var ikke det akkurat det samme karlh 1802 spurte deg om og gjøre ??

Lenke til kommentar
Skjer med fengsel for voldtekt a? Hva hjelper det for? Noen tusen timer samf. tjeneste sier jeg.. og heller fengsel om det gjentar seg!

Dama di, eller din kjære mor, blir voldtatt på vei hjem fra byen. Og da er det heelt greit for deg, at jævelen går fri og slipper unna med litt hagearbeid?

Kompisen din drikker seg dritings på fest, en jente flørter litt med han, de begynner å rote, jenta greier ikke si ordentlig nei, så han utfører motvillig sex med henne. Jaja det er slemt, men ikke faen om det er noe å sitte i fengsel for i 40 år. Det er MANGE saker som er slik.

 

Straff på voldtekt burde være:

Fyllesex hvor jenta ikke greier å si ordentlig nei men anmelder alikevel: Par måneder

Sex hvor mannen holder jenta nede og hun skriker NEEI: 5 år

Stalkervoldtekt hvor voldtektsmannen gir hun fysiske skader: 15 år

Voldtekt av barn: 10-20 år

 

Utsending av utlendinger er grovt, men hadde det blitt 77% færre voldtekter, hvis jeg har regna riktig :p

tabell.jpg

Tror det der bare gjelder oslo da.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir litt vanskelig å besvare, da jeg mener det må finnes grader av straff.

 

Om en person, i helt edru tilstand og med overlegg voldtar en unge og man klare å bevise det 100%, da ser jeg ingen problemer med å kastrere vedkommende. Det problematiske for meg kommer når usikkerheten melder seg og man tror han er skyldig. Det er jo også klart at det finnes mange formildende omstendigheter/grensetilfeller der man kan spørre seg, var dette virkelig en voldtekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...