Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke noe statistikk på gjennomsnittlig utdanningsnivå på de som sitter i fengsel. Men jeg vil tørre å påstå at de færreste har en skikkelig utdannelse. Det spørs så klart om man tenker på fengsel med lav sikkerhet, eller med høy sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså forblir det et åpent spørsmål.

 

Om nå voldtektsfanger utdanner seg innen de jobbene de kan mens de er i fengsel og så slipper ut, er det da garantert at de får jobb? Ta igjen Jan Helge Andersen fra Baneheiasaken som ville bli baker. Om han slipper ut med utdannelsespapirer som baker, vil han da automatisk få jobb? Og hvis ikke, hva om han da faller tilbake til sitt tideligere liv og begår ny voldtekt og drap?

Lenke til kommentar
Altså forblir det et åpent spørsmål.

 

Om nå voldtektsfanger utdanner seg innen de jobbene de kan mens de er i fengsel og så slipper ut, er det da garantert at de får jobb? Ta igjen Jan Helge Andersen fra Baneheiasaken som ville bli baker. Om han slipper ut med utdannelsespapirer som baker, vil han da automatisk få jobb? Og hvis ikke, hva om han da faller tilbake til sitt tideligere liv og begår ny voldtekt og drap?

Derfor er det viktig å følge opp ekskriminelle slik at de blir sysselsatt og ikke kommer ut i de gale miljøene.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter rehabilitering av voldelige sosiopater som f.eks. Jan Helge Andersen. De lar seg ikke rehabilitere, de vil ikke rehabiliteres. Det eneste som egentlig tilfredsstiller et slikt ondt sinn, er å gjøre det igjen. Når slike slippes ut, så vil de gjøre det igjen, før eller siden.

 

Ja da, han angrer seg. Han er sikkert lei for det. Liksom.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Slik at de kan bidra positivt til samfunnet igjen, og sørge for at skatteinntekte gir oss et bedre barnevern som gjør at slike tragiske tilfeller ikke gjentar seg. Vi er produkter av vårt oppvekstsmiljø. Siden man ikke kan velge sine foreldre, så blir det jo ulogisk at de skal lide for de tingene som er forutbestemt for dem.

Lenke til kommentar
Slik at de kan bidra positivt til samfunnet igjen, og sørge for at skatteinntekte gir oss et bedre barnevern som gjør at slike tragiske tilfeller ikke gjentar seg.

Om så noen som denne mannen jobber og betaler skatt i flere år, så er det bare et tidsspørsmål før han gjør det igjen. Merk mine ord.

 

Jeg synes absolutt at å gjøre noe så grusomt som Viggo Kristiansen og J.H. Andersen gjorde, ikke straffes tilstrekkelig med maksimalstraff på 21 år.

 

Glimti: Ja, jeg vet. Dessverre.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
At man ikke skal ha samme straff for alle forbrytelser er jo helt klart. Men å spekulere i 21 år pluss forvaring når man ikke har anelse om hvordan fengselslivet er blir drøyt. Å legge ut påstander om feriekoloni og luksus.

 

Jeg syns man burde få en lang dom første gang, pluss noe form for fotlenke når man slipper ut, så man kan se hvor vedkommende befinner seg, og hvor vedkommende har vært. Blir de tatt igjen, smakk bang få dem bort.

 

Jeg uttaler meg selvsagt først og fremst utav hva forbrytelsen er. Jeg har ikke vært i fengsel selv, men har fulgt med på saker og forøkt å få noe innsikt i soningsforholdene og har forstått såpass som at man legger altfor mye energi i fangenes sikkerhet, helse og femtid fremfor at det faktisk skal være straff/konsekvens for en forbrytelse. Tenk feks. på Jan helge Andersen fra banehiasaken som fikk permisjon til å vandre fritt så han kunne feire jul med familien. Eller tenk på Grysaken. Ikke at jeg skal gå inn på hvorvidt Jamal Hossein (eller hvordan det nå skrives) faktisk var skyldig eller ikke ettersom jeg fulgte svært lite med på akkurat det, men husker det var et digert oppslag i avisen om at fengselsvaktene frykktet for sikkerheten pga. at fangene fikk lære kampsport.

 

Når det gjelder at voldtektsforbrytere slipper ut igjen: Er du da for tvangskastrering først eller er du villig til å risikere at de voldtar på ny?

 

Jeg forstår ikke - hvis Jan helge har fullført straffen sin, hvorfor skal vi sitte her og dømme han videre da? Hva er det godt for egentlig? Er det nødvendig med så mye hat - utgjør han ikke noe fare for meg, så ser ikke jeg grunnen til å bruke min energi på å hate han.

 

Ja - jeg er ikke for å tvangskastere noen før det virkelig er nødvendig, igjen; hvordan kan et samfunn som lever av å kalle seg demokratisk,rettferdig,sosialistisk og inkluderende besvare brutalitet med brutalitet, men likevel preke hva som er galt? Kaster vi ikke kampesteiner i glasshus da?

 

Ziuuung

 

Kjemisk kastrering iallefall. Husker det var et tilbud til sexforbrytere for noen år tilbake. Vet ikke om det ble noe av det.

 

Og om fangene tar fag og får en utdannelse så er de automatisk nye mennesker? Og bør de betale eller skal de heller få utdanningen gratis? Og hva med dem som alt er utdannet innen et eller flere fag? Ikke alle fanger er uutdannede som aldri har vært i en jobbsituasjon. ;)

 

De er ikke nye mennesker - men husk, dårlige sosiale kår kan forklare hvorfor de havnet der de gjorde, en utdannelse vil således kunne gi dem langt bedre utgangspunkt en før.

Likevel er det vår ansvar som samfunn å dra med alle når de har gjort opp for seg, uansett hvor lite enkelte vil hate noen, så er alle med.

Når du er i fengsel har du allerede lite penger regner jeg med - dagpengene du får der dekker neppe utdannelseskostanden, så ser det som et sosialt positivt tiltak at feks rusmisbrukere e.l. får adgang til å heve kunnskapen, og således bedre sitt liv.

Men tilslutt er det vi som samfunn som er skyldig når noen begår en gal handling, for hver og en av oss kunne kanskje gjort noe ovenfor en person som hadde endret det, om vi ikke var så kalde mot hverandre.

 

Altså forblir det et åpent spørsmål.

 

Om nå voldtektsfanger utdanner seg innen de jobbene de kan mens de er i fengsel og så slipper ut, er det da garantert at de får jobb? Ta igjen Jan Helge Andersen fra Baneheiasaken som ville bli baker. Om han slipper ut med utdannelsespapirer som baker, vil han da automatisk få jobb? Og hvis ikke, hva om han da faller tilbake til sitt tideligere liv og begår ny voldtekt og drap?

 

Nei, det er ikke garantert at de får jobb med en gang - men det er derfor vi skal ha et skkerhetsnett - vi skal ikke bli som USA hvor hver og en er alene, vi er et samfunn, som tar med alle - vi kan gi de som har gjort en feil en sjanse til, og hvis vi feiler dem og etterlater dem i rennesteinen slik det virker som du vil (du har selv sagt du gir F*** i hva som skjer når de slipper ut bare de oppfører seg) så er det vi som samfunn som står ansvarlig for hva de gjør som en følge av at vi fortsatte å sparke.

 

 

Glimti; du skrev et eller annet til meg tidligere - jeg fant ikke det, var det noe spesielt du ville ha svar på der?

 

Det er ikke noe som heter rehabilitering av voldelige sosiopater som f.eks. Jan Helge Andersen. De lar seg ikke rehabilitere, de vil ikke rehabiliteres. Det eneste som egentlig tilfredsstiller et slikt ondt sinn, er å gjøre det igjen. Når slike slippes ut, så vil de gjøre det igjen, før eller siden.

 

Ja da, han angrer seg. Han er sikkert lei for det. Liksom.

 

Og på hvilket grunnlag kan du uttale deg bedre enn oss?

Lenke til kommentar
Slik at de kan bidra positivt til samfunnet igjen, og sørge for at skatteinntekte gir oss et bedre barnevern som gjør at slike tragiske tilfeller ikke gjentar seg. Vi er produkter av vårt oppvekstsmiljø. Siden man ikke kan velge sine foreldre, så blir det jo ulogisk at de skal lide for de tingene som er forutbestemt for dem.

 

For det første er det ingen garanti for at de vil bidra positivt til samfunnet slik du ser for deg. For det andre kan de aldri gjøre opp for seg uansett hvlken enorm innsatts de måtte gjøre med jobb og betaling av skatt. Og uansett om vedkommend eskulle forholde seg rolig så er vedkommendes bidrag ingen garanti for at voldtekt av barn ikke vil skje på ny så at slike tilfeller ikke gjenntar seg kan du spare deg for. Og det er heller ingen garanti for at det er foreldrene eller andre ting i oppveksten som er skyld i hva vedkommende gjorde!

Lenke til kommentar
Og på hvilket grunnlag kan du uttale deg bedre enn oss?

Tror du egentlig at slike folk angrer seg?

 

Det verste er at de allerede har sonet i 8 - 9 år og dermed nærmer seg minstetida på 10 - 12 år. De kan slippe ut igjen ganske snart. Det må være noe alvorlig galt her dersom folk som deg ikke forstår at det er ille.

Lenke til kommentar
Og på hvilket grunnlag kan du uttale deg bedre enn oss?

Tror du egentlig at slike folk angrer seg?

 

Det verste er at de allerede har sonet i 8 - 9 år og dermed nærmer seg minstetida på 10 - 12 år. De kan slippe ut igjen ganske snart. Det må være noe alvorlig galt her dersom folk som deg ikke forstår at det er ille.

 

Hva behager? Det er ille fordi hva?

Lenke til kommentar
Hva behager? Det er ille fordi hva?

Fordi de blir noens nabo. Hvem vil ha en voldtektsmann og barnemorder til nærmeste nabo? Ikke tror jeg du vil det, heller. Og uansett hvor i bygd eller by de havner, så er det barn i 8-10 års alderen i nærheten.

 

Dette er verre enn å slippe ut en ulv blant sauene. Det hjelper ikke hvor enn mye du pakker denne ulven inn i fåreklær, den vil likevel ta livet av sauene.

 

Viggo Kristiansen stelte istand et sirkusnummer i avisene om hvor uskyldig han var for rundt ett år siden. Han lurer kanskje noen, men han lurer ikke meg. Å være skyldig som faen og fortsatt benekte det på det sterkeste uten å fortrekke en mine er psykopati og det finnes ingen kur for. I ettertid skulle han vel ønsket seg på andre siden av jordkloden da forbrytelsen skjedde, men det var bare fordi han ble tatt og dømt.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Jeg mener altså at det skal være forskjellige soningsforhold for forskjellige forbrytelser.

 

Voldtekt er jo langt verre enn drap.. Når man dreper noen så lar man dem ihvertfall slippe å leve resten av livet i grusomme tanker.

 

Edit: Ta et eksempel her fra byen, en gutt på 16 år ble gruppevoldtatt av fem voksne menn på ferietur i Tyrkia eller hva det var. Han sitter jo nå på Haukåsen og vugger. Hele livet hans er ødelagt og han har ligsågodt kunnet blitt drept. Hadde kanskje vært bedre for han selv..

 

Vel, når det kommer til voldtekt så kan jo offeret forhåentligvis rehabiliteres og klare å leve et mennesklig liv igjen mens det er for sent når det kommer til drap.

 

Er det eksmeplet ditt en seriøs hendelse?

 

Eksemplet er en seriøs hendelse ja. Visst faen, sånt forekommer jo hele tiden. Bare for et par-tre uker siden ble jo en jente voldtatt her i Trondheim ved hjelp av såkalt partydrugs. Våknet opp et helt annet sted, med hendene stripset fast og buksa nede. Ikke særlig morsomt det og det skal en god del til for å rehabilitere seg for noe sånt. Dere kan ikke uttalere dere om sånt uten å ha opplevd det selv og det er garantert verre enn dere noensinne kan forestille dere. Det er lemlestelse av verste sort og etter min mening hadde det vært langt bedre å dø. Om det hadde vært meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe sterkt imot noen av forslagene dine Glimti, men jeg mener det er feil vei å gå.

 

Å kastrere, låse bort kriminelle nesten hele deres liv. Hvor skal grensen gå for at man får livstid? Kun for voldtekt? Å si at voldtekt er værre en drep, vel, hvordan kan man vite det?

Lenke til kommentar
Er litt skuffet over at folk har stemt mest på fengsel på 5 år. Dette betyr jo at folk bryr seg ikke om det ikke skjer med seg selv eller noen i nærheten. Skandale egentlig..

 

Nå er nok mykje av skylda for dette svaralternativa. Hoppet mellom 5 år og 21 år er ganske stort.

 

Eit anna problem er også at det fortsatt ikkje er definert kva slags type voldtekt det her er snakk om. Er det typen angre seg etter fyllesex eller er det typen grov overfallsvoldtekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...