Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tenker på å putte en ssd i pcen jeg bygger til min onkel, og jeg lurer litt på kingston sin med 64 gb, v-series.

 

så, er det noe vits, jeg har lest at den er litt halveis på kvalitet, vil man oppleve mye bedre ytelse enn en vanlig harddisk?

 

jeg har også lest at en del ssder taper seg over kort tid, og at mange av dem er nede på harddisknivå etter noen uker, stmmer dette? må man kjøpe en x25 intel hvis det i det hele tatt skal være noe vits, eller er kingston sin et godt alternativ hvis man ikek har lyst å bruke 2000?

 

takk for svar

Lenke til kommentar

Kingston V er JMicron basert søppel. 40GB versonen er unntaket, da den er en Intel x25-V, men de har klart å kalle den noe som medfører at det er et mirakel den solgte ut som den gjorde.

 

Som jeg har sagt i SSD tråden, valget står mellom x25 og Indilinx (Vertex, ultradrive ME, falcon, corsair X, etc...). Noen andre er det ikke vits i å kjøpe.

Indilinx og Intel taper seg litt dersom man ikke bruker TRIM versonene, men er fortsatt langt forran harddisker selv i degradert tilstand. (det er bare skriv som blir dårligere, ikke les).

 

Jeg vil anbefale deg å se etter en Kingston V 40GB, Intel x25-V 40GB, eller en 30/60GB Indilinx basert enhet. Det vil sansynligvis holde med 30GB for onkelen din om han bare skal ha OS og programmer på den, og så kan han ha en harddisk til lagring av andre saker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt at 02HD skal yte dårligere enn tidligere firmwares og skal du kjøre den single vil du med 02HD kunne installere SSDToolbox og kjøre manuell TRIM hvis ikke OS støtter det direkte.

 

Så ja, jeg ville ha oppdatert til siste firmware.

Lenke til kommentar

Hvis du med dette mener at iaStor er driver så betyr det at TRIM ikke vil fungere, enda. (spørsmålet er hvor lenge det er til Intel støtter det via egne drivere, det kan være snakk om måneder?)

 

Så lenge vi snakker om VMWare så er det ikke godt å si hvor mye TRIM vil utgjøre da vi snakker om store filer som utvides etter behov og det foregår lite sletting på host.

 

edit:

02HA er den første med TRIM som senere ble stoppet pga installasjonsproblemer.

Jeg kjørte den ganske lenge og hadde 0 problemer, har lagt inn 02HD på de som ikke står i raid.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er nå trygt å flashe selv med data på disken?

 

Forøvrig interessant å se at resourcemonitor i Win7 rapporterer at 750GB snurrediskene mine i Raid0 leverer 109MB/s og Intel disken skriver md 110MB/s og totalt 215MB/s disk i/o mens jeg flytter noen VMer over til Intel disken :). Det er jo ganske langt over spec for Intel disken.

 

Tenkte på om jeg bør velge intel rapid storage manager eller intel matrix storage manager ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Trygt, tja, det skal gå greit men det er ingen garanti for at det ikke kan gå galt. Jeg har aldri opplevd at det har gått galt på mine.

 

SSD'en må stå som IDE eller AHCI i bios for å flashe.

(bare for å påminne om det :))

 

Installer SSDToolbox og kjør manuell TRIM i ny og ne så tror jeg du blir fornøyd.

 

Jeg klarer lett å mette mitt raid-5 med 4 HDD på rundt 300MB/s i skriving når jeg kopierer fra SSD'ene.

(de står da på hver sin kontroller, PERC og LSI 9260)

 

edit:

Jeg får 100-110MB/s i sustained write på en enkelt G2 160GB.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da har vi et eksempel der det faktisk har gått galt. Takk for at du opplyste oss om dette.

Det er alså liten sjangse for å miste data når man flasher firmware, men vi har et eksempel på at det kan skje.

Jeg mener på å huske at det ogå skjedde med noen andre som flashet en vertex for lenge siden.

Lenke til kommentar

Enkel SSD Bench roundup av JKJK

 

Jeg har samlet opp noen benchmarks jeg har tatt med ymse programmer siden jeg fikk min første SSD på etterjulsvinteren 2008. Siden disse målingene er tatt med veldig sprikende mellomrom og med noe forskjellig software, tar jeg ikke alt for 100% god fisk, men en god pekepinn vil det uansett kunne gi.

 

Jeg har enda et par systemer jeg skal benche, så håper at denne samlingen vil vokse litt etter hvert.

 

Som sagt... jeg har ikke tatt noen vitenskapelig tilnærming til dette, it's all in good fun! :)

 

 

 

G.skill Titan 128GB

Dell Latitude D630. (Dette var en "dual Jmicron" Jalla-SSD som ble VARM i min laptop).

 

gskill128gb_1.png

gskill128gb_2.png

gskill%20titan%20128GB%20everest%201.png

 

Intel X-25M Gen1 80GB

Dell Latitude D630

 

intel_1.png

intel_2.png

 

Degradert Gen1:

atto_x-25m_laptop_1.png

 

G1 etter firmwareflash. "Så god som ny".

atto_x25m_etter_firmwareupgrade.png

 

 

Intel X-25M Gen2

DYI Q9650, Asus Rampage Formula, 8GB RAM.

 

AS%20ssd%201.png

as%20ssd%202.png

CDM%20100MB.png

CDM%201000MB.png

 

IOMeter Workstation

IOMeter random read

IOMeter random write

 

 

DYI Core i7, 12GB RAM, RAID MODE, iAstore, firmware uten TRIM

 

AS%20SSD%201.png

AS%20SSD%202.png

CDM%20100MB.png

CDM%201000MB.png

 

IOMeter Workstation

IOMeter random read

IOMeter random write

 

 

HP Probook 5310M, 2GB RAM

 

AS%20SSD%201.png

AS%20SSD%202.png

cdm%20100MB.png

CDM%201000MB.png

 

IOMeter workstation

IOMeter random read

IOMeter random write

 

 

Intel X-25E Gen1 64GB

HP Elitebook 6930p

 

AS%20SSD%201.png

AS%20SSD%202.png

CDM%201000MB.png

 

2x Raptor 74GB i raid0

DYI Dual Xeon E5430 (8-kjerner :dribble: ) 16GB RAM

Tenkte dette var en litt morsom sammenligning :)

 

AS%20SSD%201.png

AS%20SSD%202.png

CDM%20100MB.png

CDM%201000MB.png

 

 

 

Flere enkle benchmarks av ymse systemer med SSD vil komme så fort jeg får anledning og tid. Det er veldig forskjellig hvor mye tid jeg har til rådighet på hvert system, så har ikke kjørt noe 3DMark vantage.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...