Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra BAT. Vi har samme chipset og samme produsent av HK, så vi burde være veldig sammenlignbare. Da bør GullLars ha det han trenger for å gi en god analyse av skalering enkeltdisk vs RAID. Ser ikke helt bra ut for AMD sin del sammelignet med Intel-chipset. Vi får håpe drivere kan fikse noe på det, ellers er det vel 800SB-serien utpå nyåret som gjelder.

Lenke til kommentar

Egentlig er resultatene mine litt feil. Jeg hadde litt bedre ytelse med AMD sine drivere men ingen trim så da ble det Microsoft sine.

 

Jeg håper AMD klarer å legge støtte for TRIM i driverene sine og få opp hastigheten ellers blir det nytt hovedkort på nyåret. Sånn som det er nå kan det faktisk være det som tipper over i Intels favør når man skal kjøpe ny rigg med SSD.

Lenke til kommentar

Har 4 stk X25M 80GB på tur i posten, og skal sette dem i raid 0. De skal for øvrig bli OS-disk for Win7 64-bit. Planen var å sette dem på en Asus P6T deluxe v2, men hvor mye vil jeg ha å hente på å sette dem på en hw-kontroller?

 

Hvis jeg først skal ha dedikert kontroller, så vil jeg i så fall ønske en som både har cache og batteri, hva snakker vi i så fall om av modeller?

Lenke til kommentar
Har 4 stk X25M 80GB på tur i posten, og skal sette dem i raid 0. De skal for øvrig bli OS-disk for Win7 64-bit. Planen var å sette dem på en Asus P6T deluxe v2, men hvor mye vil jeg ha å hente på å sette dem på en hw-kontroller?

 

Hvis jeg først skal ha dedikert kontroller, så vil jeg i så fall ønske en som både har cache og batteri, hva snakker vi i så fall om av modeller?

 

Med 4 disker kommer ICH10R (kontrolleren på brikkesettet)til å bli en flaskehals. Jeg tror den skal kunne ta 3 disker ganske bra, men der stopper vel også ytelsen opp. Dette er dog ingenting som hindrer deg, da du vil få utrolig ytelse, og 4x80GB med plass uansett.

 

En skikkelig HW kontroller vil kunne gi deg høyere ytelse nesten uansett (uavhengig av hvilke enheter du bruker, størrelsen og ytelsen til disse). Men disse koster også deretter dessverre. Jeg ville satt diskene på ICH10R og sett om du blir fornøyd (helt sikkert). Også kan du eventuelt kjøpe deg en kontroller senere om det blir behov/ønske om det.

Lenke til kommentar

Med 4 x25-M på ICH10R vil du få en flaskehals på sekvensiell lesing, mens skriving, random read, og random write vil ha plass å skalere på, tror jeg. Gjør en kjapp bench med crystal 3.0 rett etter du har satt opp RAIDet. Får du over 500MB/s på 4k32 les burde du være fornøyd. Det skal kunne skalere til nærmere 600MB/s i ideelle tilfeller, men jeg tror det vil bli litt for mye overhead til det.

Pris pr reell ytelse er 4 x25-M grensa for hva som kan puttes på ICH10R. Skal du ha fler trenger du hardware RAID.

I crystal burde du få tallene:

seq 600/240

512 600/240

4k 20/60

4k32 500/200-240

IOPS 120-140K les, 50-60K skriv.

Jeg føler det er vanskelig å forklare med ord hvor vill ytelse dette er... Dette er høyere tall enn hva man finner i mange databaseservere i datasentre. Hvis du klokker en quad til opp mot 4Ghz med et slikt oppsett vil omtrent alt du gjør gå øyeblikkelig.

Jeg har en forespørsel om at du må filme en boot + app-launch når du har installert OS og alle programmer og tweaket ytelsen, og laste den opp så vi kan se. Om du vil ha hjelp med å lage scriptet for en slik så er det bare å poste her så skal vi hjelpe.

Lenke til kommentar

Ja, skal få tatt noen tester og lagt ut tall når ting er på plass. Forutsatt at alle biter blir levert som de skal, så er det vel et håp om å ha maskinen i drift omtrent slik at det blir fyrverkeri ved første oppstart.

 

Hvis man skulle ha satset på hw-kontroller, hvilke modeller burde man se på? Prismessig så ser jeg ingen grunn til å kaste penger ut vinduet, så helt hinsides overkill-modeller er uaktuelt, men det er heller ikke til å stikke under stol at jeg har romsligere budsjett enn det gjengse avisbud på 14 år (no offense).

 

Ønsket vil altså være en kontroller som står i stil med diskene, og som evt kanskje kunne håndtere enda noen ekstra disker hvis det ble aktuelt. Batteri og cache på kontrolleren vil også være ønskelig.

Lenke til kommentar

Dersom du skal videre på hardware kontroller er vell LSI 9211-8i å foretrekke for x25-M RAID-0. Den har øvre grense på ca 300.000 IOPS og kan levere godt over 2GB/s (2000MB/s) sekvensielt. Denne er et 6Gbps SATA/SAS HBA som vil støtte kommende generasjon SSDer også, og har ikke noe cache og støtter ikke høyere RAID levler (alså ikke 5/6 og annet fancy saker). Den er optimalisert for å være en entry-level pass-through kontroller med enkel RAID logic, så målet med kontrolleren er å fjerne flaskehalser for enhetene koblet på den, og ikke å øke ytelsen videre slik som de fleste hardware RAID kontrollere prøver. Dette gir lavere latency og tillater SSD RAID-0 oppsett å skalere til mye høyere IOPS enn de fleste andre kontrollere klarer. Siden kontrolleren er rimelig enkel koster den heller ikke alt for mye ($250 = ca 2000kr?).

 

Jeg vil anbefale deg å bruke ICH10R i første omgang, og om du er misfornøyd kan du kjøpe en slik og utvidde RAIDet med fler SSDer. 4 x25-M skal klare over 1GB/s på LSI 9211, du kan regne ca 250MB/s les pr enhet og perfekt skalering for sekvensiell ytelse.

Lenke til kommentar
Et spørsmål på siden. Er det slik at alle 160GB G2 er sølvfarget? Ser sånn ut på bilder i nettbutikkene. Men mine G2 fra DI er sorte? Jeg har stusset på dette lenge nå.

 

G2 skal være sølvfarget, det skal du også fremgå i Model betegnelsen som står midt på merkelappen på selve SSD'en.

 

 

Her har du noe å kose deg med i julen, Anvil :fun:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp her, skal flashe mine 2 vertex som har ligget ubrukt siden innkjøp, da de nå skal inn i en av maskinene til foreldrene mine og laptoppen jeg skriver på nå.

Firmware på disse viste seg å være 1199, og jeg trenger da 1275 før jeg får flashet videre til 1.30 som jeg skal bruke, men jeg finner ikke 1275 noe sted på nettet. Har noen av dere filene tilgjengelig og kan poste her eller PM'e meg?

Det er 30GB enheter :)

(det hadde vært kjempefint om det hadde blitt postet i løpet av kvelden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...