Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Etter tips herfra (takker takker) blir det nok en Samsung 830 på meg som systemenhet. Et lite spørsmål først:

 

jeg har et Asus P7P55D-E hovedkort, med kun 2 Sata 6Gb/s porter. Disse er Marvell kontrollere. Synes å ha fanget opp at dersom jeg bruker en av disse til systemenhent så virker ikke TRIM bl.a.

 

Stemmer dette? Bør jeg holde meg til Sata 2 portene? Hva kan jeg evt bruke Marvell portene til (Lagring)?

Lenke til kommentar

Conkey:

Da har du vært så oppmerksom at du også ga meg en liten repetisjon i ting jeg nesten hadde glemt :thumbup:

 

Mitt gamle hk du ler av? :) Får meg ikke til å skifte, men blir nok nytt hk snart (var så lur og kjøpte nye komponenter like før 1155)

 

Men de egner seg ikke til OD pga manglende TRIM støtte?

Endret av Conkey
Lenke til kommentar

Jeg får ganske dårlige resultater selv om jeg føler jeg har fjort nesten alt riktig. Jeg mistenker at dette har med å gjøre at harddisken min hittil har stått på Marvel 6GBs controlleren, og ikke Intel 6GBs på mitt gigabyte hovedkort, og dermed kanskje ikke har hatt TRIM aktivert? Jeg får litt bedre resultater når den nå er flyttet over til Intel controlleren, men ikke noe i nærheten av det dere oppnår.

 

Jeg har gjort "alt" som står på første side, slettet alle logger og disablet de, slått av pre/superfetch og alt det der. Redigert registeret for startupnøkkler, men min startup-fane i msconfig ser fortsatt ikke "ren" ut selv om jeg har slettet alt jeg har sett, og kjørt ccleaner etterpå.

 

Det jeg ikke skjønner er moddete bioser. Er det altså bios-firmware til hovedkortet dere modder, eller er det firmware til harddisken? Dette har jeg ikke brynet meg på enda... Og har veldig treig oppstart.

 

Ekstraspørsmål: Tror dere det er lurt å oppgradere BIOS på hovedkortet fra vanlig award, til UEFI, gigabytes hybrid EFI BIOS? Det blir rapportert om mye bedre boot-tid, men noen sliter med å få til flashingen riktig.

post-14516-0-90028400-1347967718_thumb.jpg

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mtp. ASS SSD's 100% ukomprimerbare data, ser tallene "greie" ut, og du har ikke mer enn 100-150p å hente på å rense SSD'en..

 

Post bilde av msconfig-startup, så ser jeg om noe kuker med bootiden din, ta forøvrig å last ned Bootimer i førsteposten og post screen av hva du får.. Bios post er en helt annen story dessverre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, en stund siden sist her nå. Er det noen som har planer om å skaffe seg en 840 Pro når de kommer ut? Ser ut som samsung har rettet opp og fått til det småtteriet jeg har klaget på om mangel på read-ahead og skrivebuffring for å få god fart på små blokk sekvensiell IO (uavhengig av QD) og sekvensiell lesing med middels pakker (64-256KB) ved QD 1. Anand hadde et par tester med trace hvor den også gjorde det godt, så jeg er interresert i å se mer detaljerte bencher, og også syntetisk mixed R/W. Om resultatene er gode, og den viser seg å være stabil (ikke så mye klager etter en måneds tid på markedet) vurderer jeg å bytte ut mine 830 med slike.

Lenke til kommentar

Hei, en stund siden sist her nå. Er det noen som har planer om å skaffe seg en 840 Pro når de kommer ut? Ser ut som samsung har rettet opp og fått til det småtteriet jeg har klaget på om mangel på read-ahead og skrivebuffring for å få god fart på små blokk sekvensiell IO (uavhengig av QD) og sekvensiell lesing med middels pakker (64-256KB) ved QD 1. Anand hadde et par tester med trace hvor den også gjorde det godt, så jeg er interresert i å se mer detaljerte bencher, og også syntetisk mixed R/W. Om resultatene er gode, og den viser seg å være stabil (ikke så mye klager etter en måneds tid på markedet) vurderer jeg å bytte ut mine 830 med slike.

Vi venter bare på tester med halvfulle+ med data. For å se hvordan de ytrer da. Ikkje alle har tomme ssder bestandig :p

Lenke til kommentar

Hei, en stund siden sist her nå. Er det noen som har planer om å skaffe seg en 840 Pro når de kommer ut? Ser ut som samsung har rettet opp og fått til det småtteriet jeg har klaget på om mangel på read-ahead og skrivebuffring for å få god fart på små blokk sekvensiell IO (uavhengig av QD) og sekvensiell lesing med middels pakker (64-256KB) ved QD 1. Anand hadde et par tester med trace hvor den også gjorde det godt, så jeg er interresert i å se mer detaljerte bencher, og også syntetisk mixed R/W. Om resultatene er gode, og den viser seg å være stabil (ikke så mye klager etter en måneds tid på markedet) vurderer jeg å bytte ut mine 830 med slike.

Vi venter bare på tester med halvfulle+ med data. For å se hvordan de ytrer da. Ikkje alle har tomme ssder bestandig :p

 

Jau, det er viktig, men at enkelte bruker Vantage som norm ved fall i ytelse ved fylling, og proklamerer at den og den er bedre enn den og den, basert på vantage og prosent tapt, er tullete.. Du har sikkert kikket innom den aktuelle tråden jeg hinter til her, på XS..

 

@GullLars:

Kjøper nok en eller to 840P på lanseringsdatoen om de er i på lager. Kan jo i den sammenheng kjøre de testene du vil ha gjort om ingen andre har gjort det allerede..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hei

 

jeg har fulgt med på denne tråden innimellom, men siden den er så sinnsykt lang velger jeg å spørre for å få en oppsummering på om jeg er på riktig spor.

 

jeg har kjøpt 2stk samsung 830 128gb, gigabyte z77 hk, skal kjøres i raid 0, i windows 8. jeg kobler altså diskene mine til intel 6gbs portene, går i bios og setter raid istedet for achi (ellerhvadethetigjen), installerer windows 8, og intel rapid storage driverne, og jeg får fungerende trim? ikkeno annet jeg trenger å gjøre for å få win 8 til å finne diskene mine ellerno?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Ok... Prøver igjen med ATTO - kan noen hjelpe meg å tolke denne?

 

Jeg la nettopp inn beta win 8 drivere fra Intel for å se om det hjelper. Da står det iastorA istedet for storahci, hva betyr det?

 

Men var det ikke noe med offset? Er ikke tallet som AS SSD oppga litt pussig? (359424 K). Har fullstendig glemt hva dette er siden jeg tweaket SSD forrige gang.

post-117-0-58974100-1349445784_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...