Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

For mitt vedkommende er værtettingen viktig fordi jeg bruker kamera ute i 90% av tilfellene og da er det greit at en vet at det er tett og en slipper å tenke på det. For det er ikke å stikke under en stol at jeg av og til blir bekymret når det kommer kraftig regnvær feks på høsten når været skifter fort. pr i dag har jeg ikke opplevd problemer da,men en kan slappe litt mere av når en vet at værtetting er på plass .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette utsagnet forklarer hvorfor det var flest Canon-kameraer som feilet, men det forklarer ikke hvorfor ingen Nikon-kameraer feilet. Så basert på dette tallmaterialet er Nikon mer pålitelig enn Canon, uavhengig av om prosentfordelingen er skjev. Simple statistics.

 

Hvis vi ikke skal bry oss om prosentfordelingen,så var det kun 5 Nikonkameraer som fungerte mens det var ca. 32 Canonkameraer som fungerte feilfritt :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hallo,dette synest jeg blir for dumt, personelig har jeg eid 8-9 Canoncamera gjennom mange år og de har vært med på forskjellig hardkjør , jeg har også en del kompiser som driver med foto og noen av dem bruker Nikon, en av dem har fått feil på 2 av 3 Nikonkamera, men jeg kan ikke av den grunn påstå at Nikon er dårligere :roll:

Slike diskusjoner blir bare for dumme da det er en mengde variabler som spiller inn i hva årsaken til feil er som feks, produksjonsfeil, vannskjøtsel,miste kamera i gulvet, ikke ta hensyn til fuktproblemer, utsette det for ekstreme tempraturer, ja listen kan gjøres veldig lang her .

Lenke til kommentar
Hallo,dette synest jeg blir for dumt, personelig har jeg eid 8-9 Canoncamera gjennom mange år og de har vært med på forskjellig hardkjør , jeg har også en del kompiser som driver med foto og noen av dem bruker Nikon, en av dem har fått feil på 2 av 3 Nikonkamera, men jeg kan ikke av den grunn påstå at Nikon er dårligere :roll:

Slike diskusjoner blir bare for dumme da det er en mengde variabler som spiller inn i hva årsaken til feil er som feks, produksjonsfeil, vannskjøtsel,miste kamera i gulvet, ikke ta hensyn til fuktproblemer, utsette det for ekstreme tempraturer, ja listen kan gjøres veldig lang her .

 

Men det blir fort livlig diskusjoner :hmm: Men de hører kanskje mer på en pub :) Siden Intel vs AMD begynner å dø ut, er det kanskje kun "megapiksel" diskusjon som kan måle seg.

 

Jeg tror at de fleste som kjøper kamera idag er ganske fornøyd, uavhengig av hvilken kamera model/merke de kjøper. Så Canon VS Nikon diskusjoner begynner å dø ut... :cool:

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Det er jo lett å avskrive rapporten fra 2007 - da var ikke Nikon noe for fullformatsfetisjistene på Luminous Landscape - men i 2009 var situasjonen en annen:

 

The top LCD on a 5D MKII spontaneously cracked; Another 5D MKII had a jambed on lens caused by a loose screw, a 1Ds MKIII reported intermittent problems; a 1D MKIII kept reporting Error 99; one Hasselblad reported electronic lens connection problems; two Canon G9's failed (no G10s had any reported problems), and a Nikon 80-400mm lens came apart. No Nikon bodies (mostly D700s) failed in any way.

 

The largest group of failures through were among the Canon 5D MKIIs. Of the 26 samples of this camera onboard, one quarter (six) failed at one time or another, and while three recovered, the other three never did. In all cases it appeared to be water or humidity damage. Of particular concern were two cameras which stopped working while completely protected within Kata rain covers during a light rain ashore. They came back to life the following day though and were mostly fine for the rest of the trip, but one died permenently just before the end of our voyage.

[...]

I don't know what conclusions should be drawn from this high percentage of 5D MKII failures. All I can do is report on the facts of the matter. As for the weather during which most of the failures happened, it was no worse than a drizzly day in winter in New York or Berlin. Nothing Antarctic about it at all.

 

Det kan jo være at enkelte er mer opptatt av splinten i andres øye enn av bjelken i sitt eget.... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg for min del går rundt og småbanner for meg selv. :realmad:

Kjøpte 50D for en måned siden, uten å tenke på at det muligens ville dukke opp noe nytt.. :wallbash:

Nå blir det å vente til neste gang C slipper noe nytt i denne klassen.

Kanskje ikke så dum idè lell :hmm:

 

Tja, dumt? Neppe. Har 50D selv, topp dings og har brukt det veldig mye uten annet enn positivt å si.

 

Pr. i dag er vel 7D ca 10.000 dyrere, og det er det ikke verd i mine øyne. En differanse på 4-5 ville vært mer rett føler jeg. I praktisk brukt er det neppe store forskjellen hvis du glemmer videoen som etter mine øyne (og slik jeg har forstått dette med auto/følgefokus) er egentlig lite verd i vanlig praktisk bruk. Alle de andre forskjellene mellom 7D og 50D er mer av typen "kjekt å ha" og ingen revolusjon.

 

Faller prisene utover høst/vinter kan det skje at jeg oppgraderer selv, men det haster ikke, vil heller bruke pengene foreløpig på objektiv(er).

 

Tor

Lenke til kommentar
Siden Intel vs AMD begynner å dø ut, er det (..)

Vel - akkurat Intel vs AMD ble avgjort for lenge siden!11!!!ONE!!!

 

Personlig føler jeg vel at det i hovedsak er Nikonfolket som både starter og holder i gang disse uendelige greiene. Vet ikke hvorfor de føler de er nødt til å overbevise hele verden til stadighet? Lurer på om de tviler litt selv på fortreffeligheten til kjæledeggen deres? :roll: Vi med andre merker tar det hele med stoisk ro og behøver ikke fremheve det alle jo vet. :p

 

Tor

Lenke til kommentar
Det er jo lett å avskrive rapporten fra 2007 - da var ikke Nikon noe for fullformatsfetisjistene på Luminous Landscape - men i 2009 var situasjonen en annen:

 

The top LCD on a 5D MKII spontaneously cracked; Another 5D MKII had a jambed on lens caused by a loose screw, a 1Ds MKIII reported intermittent problems; a 1D MKIII kept reporting Error 99; one Hasselblad reported electronic lens connection problems; two Canon G9's failed (no G10s had any reported problems), and a Nikon 80-400mm lens came apart. No Nikon bodies (mostly D700s) failed in any way.

 

The largest group of failures through were among the Canon 5D MKIIs. Of the 26 samples of this camera onboard, one quarter (six) failed at one time or another, and while three recovered, the other three never did. In all cases it appeared to be water or humidity damage. Of particular concern were two cameras which stopped working while completely protected within Kata rain covers during a light rain ashore. They came back to life the following day though and were mostly fine for the rest of the trip, but one died permenently just before the end of our voyage.

[...]

I don't know what conclusions should be drawn from this high percentage of 5D MKII failures. All I can do is report on the facts of the matter. As for the weather during which most of the failures happened, it was no worse than a drizzly day in winter in New York or Berlin. Nothing Antarctic about it at all.

 

Det kan jo være at enkelte er mer opptatt av splinten i andres øye enn av bjelken i sitt eget.... :roll:

 

Slike innlegg som det du her linker til har jeg vondt for å tro på ,når jeg selv har brukt feks 30D i regnvær og yr i nesten en uke sammenhengende så finner jeg det meget tvilsomt at 5D MKll ikke skulle tåle litt fukt selv med Kata rain cover , dette lukter "må bare sværte andre" lang vei .

Det er også merkelig at jeg som har brukt Canon siden 1977 og tar ca 30000 bilder pr år, 90% av disse utendørs i allslags vær ikke har opplevd problemer, min sønn har brukt Canon på Svalbard i snart 8 år og det er med på enhver tur sommer som vinter og ligger å slenger i kassen bak på scootern når de er ute på langturer (noe som skjer veldig ofte) han har pr i dag aldrig hatt problemer med kamera . :hmm:

 

 

 

Og om en ønsker å finne feil hos andre så er jo ikke det noe problem :cool:

 

http://www.akam.no/artikler/feil_paa_enkel...-kameraer/19484

 

http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articl...articleId=36541

 

http://www.digit.no/wip4/servicevarsel-nik...d.epl?id=156081

 

http://nikonrumors.com/2009/01/28/nikon-d3x-problems.aspx

 

Som en ser er det øynene som ser og ikke minst hva de ønsker å se :grin:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tror det går i sykluser,i våres var det Sonyfolka som var som aggressive pitbuller,De har nå blitt mer komfortable med sitt merke.

Kan ikke tenke meg at en behøver være komfortabel med merket, det er vel produktet en skal og bør være komfortabel med, uansett hva det heter. Jeg er tilfreds med både Canon og Nikon, og har intet negativt å si om noen siden produktene som jeg har fra de fungerer urmerket.

Skulle tatt seg ut og jeg sa jeg var komfortabel med både Canon og Nikon, men produktene jeg har fra de er elendige greier.

Lenke til kommentar
Personlig føler jeg vel at det i hovedsak er Nikonfolket som både starter og holder i gang disse uendelige greiene. Vet ikke hvorfor de føler de er nødt til å overbevise hele verden til stadighet? Lurer på om de tviler litt selv på fortreffeligheten til kjæledeggen deres? :roll: Vi med andre merker tar det hele med stoisk ro og behøver ikke fremheve det alle jo vet. :p

 

Tor

 

Tja, Nikon er vel konge på haugen når det gjelder dSLR, noe som er ganske tungt for Canon leiren å svelge, da de har lang erfaring med konge på haugen tittel. Men Nikon har både tatt igjen Canon, og gått forbi. Ikke det at Canon er noe dårlig kamera, langt derifra. Så kan godt forstå mangeårs Nikonbrukere når de vil smøre dette inn litt ekstra hos Canonfolket. :) Og at 7D er noen vinner, vet vi ikke ennå. Flotte specs, men det skal jo fungere også. Blir spennende å lese dommen hos dpreview, som etter min mening har verdens beste tester av digitale kameraer.

Støyforholdet i raw bilder er jo noe annet man har begynt å måle, og der er det vel Nikon som topper, både på FF og Crop? Skal bli spennende å se hvor 7d havner.

Lenke til kommentar
Personlig føler jeg vel at det i hovedsak er Nikonfolket som både starter og holder i gang disse uendelige greiene. Vet ikke hvorfor de føler de er nødt til å overbevise hele verden til stadighet? Lurer på om de tviler litt selv på fortreffeligheten til kjæledeggen deres? :roll: Vi med andre merker tar det hele med stoisk ro og behøver ikke fremheve det alle jo vet. :p

 

Tor

 

Tja, Nikon er vel konge på haugen når det gjelder dSLR, noe som er ganske tungt for Canon leiren å svelge, da de har lang erfaring med konge på haugen tittel. Men Nikon har både tatt igjen Canon, og gått forbi. Ikke det at Canon er noe dårlig kamera, langt derifra. Så kan godt forstå mangeårs Nikonbrukere når de vil smøre dette inn litt ekstra hos Canonfolket. :) Og at 7D er noen vinner, vet vi ikke ennå. Flotte specs, men det skal jo fungere også. Blir spennende å lese dommen hos dpreview, som etter min mening har verdens beste tester av digitale kameraer.

Støyforholdet i raw bilder er jo noe annet man har begynt å måle, og der er det vel Nikon som topper, både på FF og Crop? Skal bli spennende å se hvor 7d havner.

 

Har du både canon og nikon og av både crop og ff i alle utgaver selv?

 

Jeg synes vi med "det andre merket" er rimelig generøse med nikonfolket når vi likestiller merkene. Hvorfor krever dere mer enn det som er korrekt å egentlig si om den saken?

 

Tor

Lenke til kommentar
Slike innlegg som det du her linker til har jeg vondt for å tro på

Det er Luminous Landscape, ikke dpreviewfanboyforumet, VG eller Ken Rockwell. :omg:

 

 

 

Greit,men da kunne du vel sitert mer fra samme side, feks:

 

Michael has said it best: the margins between the top-end cameras are just too close to call nowadays. Which camera you get is largely a function of personal taste, need, and previous investment in a system of lenses. Switching between Canon, Sony and Nikon’s top-end offerings will improve nothing but your relationship with your camera dealer.

 

I like the 5DII a lot, but I don’t love it. It’s still a plastic computer hooked up to a system of solidly B+ lenses. Put this sensor in a Contax RTS III, and I’d be in heaven. But we photographers are never satisfied….and that’s the fun of it!

 

 

Though some fans of each of these cameras may turn out to be disappointed by these results, they shouldn't be. All three cameras are remarkable.

 

The Sony is a very fine camera and offers exceptional value for the money, but it is known to be a noisy camera. Now we know how it compares to its primary competitors. As Sony did with the A700, which also had high ISO issues when first released, they may well offer a firmware upgrade which addresses this. In the meantime, used below ISO 1600 exceptional results can be achieved with the A900, fully comparable to the D3x or 5D MKII.

 

Some A900 users (myself included) have stated that Camera Raw and Lightroom do not do as good a job on high ISO Sony files as does Aperture or Capture One. After doing extensive comparisons for this test I have decided that when luminance and smoothing and chroma noise reduction are done properly almost equivalent noise characteristics can be achieved in most of these programs. It just take a bit of work.

 

The extent to which the Nikon D3x and Canon 5D MKII are equivalent in noise (or its lack) is almost uncanny. There simply isn't anything to choose between them in this regard. Yes, the Canon goes to ISO 25,600, but that's just for bragging rights and is unlikely to be used in the real world for anything other than experimentation or forensics.

 

The Nikon D3x is in a class by itself – the most full featured, the most robust, and need I add, the most expensive of the three by a factor of nearly 3X. The Canon 5D MKII is probably the all-around champ, offering a combination of image quality, features and especially price that is very hard to top. On the other hand, the Sony is comparably priced, has the best viewfinder, in-body stabilization, and access to some fantastic Zeiss lenses. Decisions, decisions.

 

Some readers may well ask – what about the Canon 1Ds MKIII? True – it matches the Nikon D3x in terms of build quality and ruggedness, and like the 5D MKII is a 21MP camera. Like the D3x it also is at the high end of the price spectrum.

 

All I can say is that based on more than a year of regular use, with the exception of very high ISO capability I would expect the results to be very similar in a noise test like this to that of the 5D MKII.

 

In the case of all three cameras what we come down to is that the real differences under typical shooting conditions are to be found in areas other than sensor technology. Handling, ergonomics, features, lens choices, shooting speed, price... and most of all individual user preferences are more germane factors than pixel peeping nit picking.

 

So – I'm done. I'm now ready to take all three of these cameras to Antarctica in January, 2009 and to have fun shooting with them. Other than at ISO 1600 and above, where I'll leave the Sony in my cabin, I'll shoot with all three cameras, choosing which one to use based not on presumptions about image quality, but having proven, to myself at least, that these amazing cameras are pretty much equivalent in image quality in typical use.

 

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...big-three.shtml

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...