Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Vennskapelig småfleip fungerer som regel mye bedre real life enn på et forum. Det at folk reagerer sier nok mer om mediet vi kommuniserer gjennom, og din forståelse av det, enn om folka du erter på deg.

 

Det er ofte lurt å ta litt hensyn mediet man kommuniserer gjennom.

(Ikke for å påstå at jeg alltid er like flik til å beregne mitt publikum ;) )

 

Jeg trodde ærlig talt ikke denne Canon/Nikon rivaliseringen stakk så dypt. De er jo, etter min mening(får jeg vel skrive), likeverdige produkter som har hver sine fordeler/ulemper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde ærlig talt ikke denne Canon/Nikon rivaliseringen stakk så dypt. De er jo, etter min mening(får jeg vel skrive), likeverdige produkter som har hver sine fordeler/ulemper.

Det er en liten gruppe fra begge leire som allltid klarer å tryne disse diskusjonene ned i søla. Jeg tror den egentlige årsaken er manglende leseforståelse og kunnskap om debatt-teknikk. Man leser ikke motpartens innlegg nøye nok til å se hva som står der, og kommer med motsvar som ikke er motsvar idet hele tatt, men irrellevante sidesprang.

 

Og noen ganger stikker en f@€n i oss på utsiden som heller litt bensin på bålet ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg trodde ærlig talt ikke denne Canon/Nikon rivaliseringen stakk så dypt.
Fra et sosiologisk synspunkt så er det interesant :)

 

Det har en lang historie, som kanskje starta seint åtti, eller tidlig nittitall en gang, da Canon stakk av med klærne når Nikon var ute å bada.

 

Nikon var nemlig høvdinger innen småformat lenge, forresten en posisjon som de tok over etter Pentax. Men Nikon hadde det trolig litt for enkelt en periode.

Så den samme historia kan fortelles ved å si at Canon så en mulighet til å kapre markedet, når de fikk et teknologisk forsprang bla på autofokus. Den brukte de. Og de har siden vært markedsledende.

 

Uansett hvordan historia fortelles, så handler det om beinhard økonomisk krigføring mellom to merker. Begge legger i markedsføringa stor vekt på at brukerne skal identifisere seg med sitt merke. Og det gjør de, fordi begge merkene, er flinke til å selge sitt budskap til sine brukere.

Lenke til kommentar
Jeg tror den egentlige årsaken er manglende leseforståelse og kunnskap om debatt-teknikk. Man leser ikke motpartens innlegg nøye nok til å se hva som står der, og kommer med motsvar som ikke er motsvar idet hele tatt, men irrellevante sidesprang.

Det er nok en STOR del av problemer ja.

 

Og noen ganger stikker en f@€n i oss på utsiden som heller litt bensin på bålet ...

Skjønner ikke hva du snakker om :whistle:

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Vennskapelig småfleip fungerer som regel mye bedre real life enn på et forum. Det at folk reagerer sier nok mer om mediet vi kommuniserer gjennom, og din forståelse av det, enn om folka du erter på deg.

 

Det er ofte lurt å ta litt hensyn mediet man kommuniserer gjennom.

(Ikke for å påstå at jeg alltid er like flik til å beregne mitt publikum ;) )

 

Jeg trodde ærlig talt ikke denne Canon/Nikon rivaliseringen stakk så dypt. De er jo, etter min mening(får jeg vel skrive), likeverdige produkter som har hver sine fordeler/ulemper.

Indeed. :)

 

Men husk på at ironi og spøking er noe som er vanskelig å plassere vellykket over internett. Internt i fotoforumet går det nok for det meste greit, siden man har en intern kultur og en intern sammensetning. Når man vet hva personen mener om noe før han eller hun har skrevet noe som helst.

 

Når en kommer (mer eller mindre) utenfra må man være litt mer forsiktig.

 

:)

Lenke til kommentar
Lik din påstand på Amobil om at kun SonyEricsson er den eneste brukbare mobiltelefon, sprer du her på dette fora den samme underutviklete tankegangen om at det er kun et merke innen foto som er brukbart. Ok at du synes at det eneste merket du har hatt er ok, men det du synes er jo ikke den ultimate sannhet, i allefall ikke for meg. For meg og mange andre som har både Canon og Nikon, og bruker begge daglig stiller saken seg annerledes, vi står ikke og forteller at mitt merke er toppen, vi fotograferer. I tillegg er det forreten mange andre merker som alle er gode.

 

Neida, les det jeg skriver en gang til. At Canonfolket var så alvorlige, var jeg ikke klar over, for de Canonbrukerne jeg omgåes med, er proppfulle av humoristisk sans. Vi ler og hygger oss sammen, jeg med Nikon, de med Canon. ;)

 

Tror ikke det er så store forskjeller mellom canon, nikon eller andre folk her på forumet, noen mener at alt de har er det beste,men sånn er det .

Personelig bryr ikke det meg,men jeg kommenterer villig når det legges inn quoter fra "såkalte annerkjente fotografer" som får det til å høres ut som om et enkelt merke er så befengt med feil at det nesten ikke er måte på, merkelig at så mange proffer da gidder å bruke et så elendig merke .

Og nettop derfor linket jeg opp en del innlegg som gjelder feil ved andre merker, det for å vise at en kan finne og vinkle en sak akkurat som en ønsker .

 

Så gutter humæret er på topp både hos meg og mine venner, gjelder uansett hvilket kameramerke de har :cool:

Lenke til kommentar

...og hvis du ikke hadde endret innlegget ditt etter at jeg svarte på det, så kunne jeg til og med ha tatt hensyn til lenkene dine.

 

Det har jeg ikke tenkt å gjøre nå. Oppegående folk klarer selv å vurdere relevansen deres, i den grad de leser dem.

 

(og Leifsols tilsynelatende personangrep blir noe mindre uforståelig når jeg ser hva han trodde jeg svarte Snekker'n på...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...og hvis du ikke hadde endret innlegget ditt etter at jeg svarte på det, så kunne jeg til og med ha tatt hensyn til lenkene dine.

 

Det har jeg ikke tenkt å gjøre nå. Oppegående folk klarer selv å vurdere relevansen deres, i den grad de leser dem.

 

(og Leifsols tilsynelatende personangrep blir noe mindre uforståelig når jeg ser hva han trodde jeg svarte Snekker'n på...)

 

Linkene mine hadde ingenting med den saken å gjøre,de bare viste til at en kan finne det en ønsker uansett, i tillegg var ikke min reaksjon rettet mot deg, da missforstod du eller jeg skrev klønete eller en kombinasjon av begge deler, min reaksjo var på den såkalte nøytrale proffe fotografen som hadde skrevet innlegget og hans fremstilling av saken, for hadde det stått så ille til som det han prøvde å fremstille det så hadde det nok hørtes i div forum rundt om kring :hmm:

Men la det ligge nå, jeg har vondt for å tro sannhetsgehalten i det han skrev og det holder jeg fast ved, for her handler det ikke om merke,jeg hadde syntes det luktet svidd uansett hva mere det omhandlet .

 

Og til sist,det må da være tillatt å reagere og si hva en mener om noe det linkes til,eller skal det være slik at en skal ukritisk godta det som kommer? Da ble det lite å diskutere fordi en påstand som fremsettes må være fakta :hmm:

Lenke til kommentar

@Snekker'n:

Du kan anse det som skjedde på Antarktis som fakta, fordi kilden er svært pålitelig. Så kan du heller diskutere om det som skjedde gjenspeiler den faktiske værbestandigheten til de ulike kameraene eller om det hele var fullstendig tilfeldig. Personlig tror jeg sannheten ligger et sted midt i mellom, men dette er altså en gjetning fra min side. Jeg har ingen som helst erfaring med bruk av Canon-kameraer i regn.

Lenke til kommentar
@Snekker'n:

Du kan anse det som skjedde på Antarktis som fakta, fordi kilden er svært pålitelig. Så kan du heller diskutere om det som skjedde gjenspeiler den faktiske værbestandigheten til de ulike kameraene eller om det hele var fullstendig tilfeldig. Personlig tror jeg sannheten ligger et sted midt i mellom, men dette er altså en gjetning fra min side. Jeg har ingen som helst erfaring med bruk av Canon-kameraer i regn.

 

Ja mulig men jeg betviler egentlig at det var så ille, ikke fordi det ikka kan skje feil,men fordi alle feil som ble omtalt skjedde med i merke,når jeg så vet av egen og andres erfaring hva våre kamera har tålt så virker dette mystisk for her snakkes det om værtette kamera menst jeg aldrig har eid et værtett kamera . Dette til tross har jeg brukt dem sommer som vinter i sne og regn (i over 30år), ja sogar har de overlevd år på Svalbard med virkelig røftt bruk, ikke rart en da blir betenkt av slike historier :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har vel ingen holdepunkter,men synes også det er rart at xD kameraer ryker over en lav sko mens xxD og xxxD kameraer holder koken.

Det er en del xxD og xxxD kameraer som sliter også. Jeg har f.eks. både 350D og 30D inne til service flere ganger. Men riktignok ikke pga. vær. Og han her gikk over til Pentax; 30D var ikke værtett nok* for han ....

 

Når det gjelder Antarktis turen, så var det ekstreme forhold; og det forbauser meg ikke at en del utstyr fikk problemer. At det er Canon som ryker mest, overrasker meg egentlig ikke. De er et stort firma, og slike liker å spare penger de de kan; og min erfaring er at Canon innimellom kutter hjørner på de merkeligste steder for å få ned kostnader. Det betyr at innimellom så dør kameraene fordi Canon ikke har tenkt igjennom sakene godt nok. Jeg mistenker at Nikon og de andre jobber på samme måte; men for de så ryker kamera under andre forhold; f.eks i en sandstorm.

 

Så vi får ikke det hele bildet før vi får tall fra hvordan kameraene klarer seg under forskjellige forhold.

 

Tom

 

*) Nå har aldri Canon påstått at 30D er værtettet heller ....

Lenke til kommentar
Har vel ingen holdepunkter,men synes også det er rart at xD kameraer ryker over en lav sko mens xxD og xxxD kameraer holder koken.

 

Kanskje er antall sifre en betegnelse på hvor pent brukerne behandler kameraene?

 

Tviler jeg på,som sagt har jeg aldrig hatt værtett kamera,annser ikke 50D heller for værtett selv om det er det beste i så måte jeg har eid, min 30D feks var med uansett om det regnet eller ei og så har alle mine tidligere kamera også vært uten problem.

Nettop derfor blir slike oppslag litt merkelige, nå har det ikke noe med akkurat dette merket å gjøre, jeg hadde vært like skeptisk til historien om den hadde omhandlet Nikon, Pentax,Sony eller andre merker :hmm:

 

At det er problemer/feil med kamera har jeg derimot ingen problemer med å forstå, men da ser jeg heller på mere troverdig info,der brukere selv forteller om sine problemer og hvor en ser at det helt klart ikke gjelder bare ett merke,slik man kunne få inntrykk av.

Et eksempel på brukerrelater tilbakemeling finner en feks her.

http://www.betterphoto.com/forms/qnaAll.asp?catID=260

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Når det gjelder antarktis-artikkelen og konklusjonene som noen her på forumet har gjort seg på grunnlag av denne, så synes jeg faktisk at artikkelforfatteren sier det best i sin oppdatering av artikkelen:

 

UPDATE

 

I looked at the site's usage stats on the day after this article was first published and was astonished to see a huge spike in visitors. It quickly was evident that the reason was a large number of people on various forums discussing the equipment failures that we had in Antarctica, especially those caused by rain.

 

I won't enter the debate, but the partisan bikkering online over this is quite astonishing. What I will add are two comments.

 

1: We were unprepared for rain that day in South Georgia. We found ourselves ashore, it started to rain, and we kept shooting. None of us had anything more than a hand towl or plastic bag for protection of our equipment. There was nowhere to go for shelter, and short of leaving our cameras in their bags nothing to do except keep shooting in an extraordinary environment.

 

2: If there had been 45 Nikon and 5 Canons in use, rather than the other way round, I think it likely that the shoe would have been on the other foot.

 

I have used my Canon 1Ds and 1Ds MKII in snow stroms, dust storms, heavy rain and worse. I've never had one die. Similarly in past years with Nikon gear. On my trip to Namibia last year the front element fell off a Hasselblad lens on its third day of use. The same thing happened to a new Canon 24-70mm f/2.8L on a shoot in Costa Rica a few years ago.

 

Pros and ardent amateurs use their equipment in all sorts of conditions, sometimes harshly, and sometimes not. But gear does fail. Sometimes its the elements, sometimes abuse, and yes, sometimes poor craftsmanship and materials. But no one should draw any unwarrented conclusions from this report. There just arent enough facts available, and the sample was highly scewed statistically.

Lenke til kommentar

Jeg har laget en liten bildetest av ulike "film"-eksempler hvordan jeg ville fått med EOS 7D med Sigma 50-500mm i forhold til en DV-videokamera Panasonic GS-400. Du kan se testen her. :roll:

EOS 350D er benyttet til denne testen da EOS 7D vil bruke lik format som den uansett når det gjelder filming.

Endret av jojo1717
Lenke til kommentar
Da kan vi vel legge den diskusjonen død ?

 

Det er rart at ingen som har bemerket at dette faktisk er en helt ny modell fra Canon,og ikke en oppgradering.

 

Det er vel ikke på sin plass og sammenlingne det med 50D eller 5DII eller noen kameraer fra de andre leirene ennå.

 

Den burde dø av det korrigerte utsagnet ja...

 

 

Men enig i det du sier, og det vel tråden egentlig handler om: 7D. Er spent på hva slags konklusjoner testene etterhvert kommer til, men foreløpig vet jeg ikke om noen har begynt å teste produksjonsutgaver?

 

Dersom prisen kommer en på et mer fornuftig nivå og tester og praktisk bruk viser at potensialet som kan ligge her er der, så kan dette bli en knallsak både for Canon og brukerne. Synes det er veldig bra å få noe som er enda et hakk mer proff enn 40D/50D på det nivået. Men, prisen er foreløpig altfor kvass sammenlignet med 50D mener jeg.

 

Tor

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...