Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har ikke lest alle postene i denne tråden, men jeg lurer på om flere har problemer med SÆRDELES treg browser. satt hos svigers i dag og hadde mottatt ip og var tilkobla, men ping gav meg ikke en dritt. browseren (firefox/microb/opera) klarte heller ikke å få opp en eneste web side.

 

I tillegg så har jeg lagt til gmailen til epostklienten, og den funker bare på jobbnettet. Den skal liksom sjekke mailen min hvert 5 min, men det skjer ikke i det hele tatt på hjemmenettet eller svigers sitt nett, bare jobbnettet.

 

Jeg har prøvd å sette DNS og bruker nå en DNS fra google men det hjalp ikke det heller.... noen som har en ide, jeg begynner å bli skikkelig frustrert!

Lenke til kommentar

Hva mener dere andre 900 eiere? Hva erstatter man en NOKIA N900 med??

 

 

vet virkelig ikke hva jeg skal eller kan komme til å erstatte denne telefonen med? N9?

per dags dato ser jeg ingen mobiler som virkelig "har alt".

 

Det finnes noen få produkter som aldri blir overgått. Typisk er de siste produkt i en liten nisje som egentlig ikke lønner seg. Jeg har vært kjøpelysten en stund nå men har ikke sett noe som tyder på at N900 får en verdig erstatning ennå - slett ikke N9 heller.

 

Når VMWare kommer med skikkelig virtualisering som frigjør oss fra Dalvik, skal jeg vurdere alternativer på Android-plattformen. Forhåpentligvis er de store bakdelene med multitøtsj-skjermer borte til da. Sånn som det er nå, klarer jeg ikke å finne noe som frister, selv om jeg er ute av nedbetalingsperioden på min Rover.

 

jeg har ikke lest alle postene i denne tråden, men jeg lurer på om flere har problemer med SÆRDELES treg browser. satt hos svigers i dag og hadde mottatt ip og var tilkobla, men ping gav meg ikke en dritt. browseren (firefox/microb/opera) klarte heller ikke å få opp en eneste web side.

 

I tillegg så har jeg lagt til gmailen til epostklienten, og den funker bare på jobbnettet. Den skal liksom sjekke mailen min hvert 5 min, men det skjer ikke i det hele tatt på hjemmenettet eller svigers sitt nett, bare jobbnettet.

 

Jeg har prøvd å sette DNS og bruker nå en DNS fra google men det hjalp ikke det heller.... noen som har en ide, jeg begynner å bli skikkelig frustrert!

 

Det høres jo ikke ut som det er browseren du har problemer med. Er det sånn også rett etter reboot?

Lenke til kommentar

Det høres jo ikke ut som det er browseren du har problemer med. Er det sånn også rett etter reboot?

 

Nei, det høres jo ut som om det er noe galt med nettverkskortet/softwaren. Jeg fikk omsider nett på mobilen i går. Et fryktelig tregt og ubrukelig nett.

 

Hva tror du det er ettersom du spør om den er slik rett etter reboot? Jeg får først testet dette når jeg kommer hjem :-(

Lenke til kommentar

Ehhh... hva er det som skjer: jeg installerte OpenVPN og bruker da en profil så jeg blir tilkobla jobb hjemmefra, og alle problemene(treg/ingen/dårlig forbindelse til internett over wifi) mine forsvant. Virker nå som jeg har 100% forbindelse med nettet, så hva er galt med hjemmenettene (mitt eget og svigers)?

 

Jeg har tidligere ikke hatt noen problemer når jeg er tilkobla jobb, men på hjemmenettet(asus ruter som deler ut internett fra fiberlinja) og svigers (telenor trådløs ruter) har jeg hatt ingen/veeeldig tregt nett. Noen driftige linux folk som kanskje vet hva som er galt?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte om reboot, er at min erfaring er at hele "maskina" blir ganske treg i noen spesielle situasjoner. Et eksempel på en slik situasjon er dersom jeg har hatt oppe app manageren og så forlatt hjemmenettet mitt, slik at programmet ikke lengre har tilgang på internett. Når N900'n min blir sirup, merker jeg det også på nettleseren. Det ender noen ganger opp med at jeg starter telefona på nytt, som frigjør minne og whatnot.

 

Siden du kjenner til ting som OpenVPN antar jeg at du er kyndig nok til at du kan ha noe utbytte av applikasjoner som 'top' og 'corky'. Noe info f.eks. her

 

Jeg svarer forøvrig ikke på tiltalen 'linux folk' så det er sikkert mer å hente hos noen kyndigerererere.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tror dette er et tveegget dverd for MeeGo. For det første er det jo et enormt pluss, med tanke på at brukere slipper appstørke ved å velge en enhet med et nytt og lite utbredt OS. Men på den annen side er øker det vel ikke akkurat sannsynligheten for at utviklere flokker til MeeGo-plattformen.

Lenke til kommentar

Nettopp for deg er det vel en ulempe. Større utviklerinteresse for plattformen innebærer jo sannsynligvis at flere av dem tar på seg noen porteringsopprag?

 

Ellers ikke ubetinget enig i at porterte desktopapplikasjoner er noe gode - mange av dem egner seg ikke til mobilbruk uten en god del jobb med GUI.

Lenke til kommentar

OpenOffice med desktopgrensesnitt har vært tilgjengelig for Maemo i minst ett år, og jeg sier heller ja til det enn ingenting. Jeg sier selvsagt ja til noen som kan lage Qt-bindings (?) for desktopversjoner og som kan porte servere, CLI-tools, runtime environments og virtuelle maskiner til platformen, men ellers savner jeg lite som de andre platformene har. Jeg har en Galaxy Tab her som er omtrent fri for applikasjoner da jeg rett og slett ikke finner god programvare selv om tusenvis av titler er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nå er det nok tveegga sverd for MeeGo at det er Nokia som vingler rundt med det, da. Det er slett ingen selvfølge at det noensinne kommer en MeeGo-telefon fra Nokia. :/

 

Ellers er jeg helt enig i at det er en stor fordel å ha tilgang på desktop-applikasjoner i tillegg til alle disse mikro-appene. Spesielt etterhvert som smattelefonene begynner å bevege seg over mot støtte av mus+tastatur+ekstern skjerm.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Mus/tastatur, spesielt sistnevnte, har jo vært støttet i en del smarttelefoner en god stund. Det støttes også i utgangspunktet på noen Androidtelefoner, det finnes bare ikke noe API for HID-enheter i Android, noe som mildt sagt er helt på trynet. Ekstern skjerm derimot, er jeg mer skeptisk til frem til vi får en fornuftig universell kabestandard med liten nok kontakt.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Når telefonene vi allerede har kan kobles opp med mini HDMI eller proprietær AV-kabel til f.eks. en TV eller skjerm, har vi defacto en stasjonær PC i lomma. Veldig praktisk. Sammen med ekstern mus/tastatur, og støtte for fullverdige linuxapplikasjoner som OpenOffice mm., har man faktisk en bitteliten portabel arbeidsstasjon.

Lenke til kommentar

Poenget er at støtte for ekstern skjerm avhenger av en de facto-standard som egner seg på mobiltelefoner. VGA og DVI er vel relativt utelukket, HDMI finner du ikke på mange eksisterende/eldre skjermer, og DisplayPort er det slett ikke sikkert blir det neste store.

 

Personlig hadde jeg gjerne sett en standard fullverdig dock-løsning for mobiltelefoner, men det skjer neppe med det første.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet hvordan jeg resetter mobilen til slik den var da jeg pakket den opp av eska for første gang? Har installert en masse drit + egen utvikling som har gjort det slik at nå er den tregere samt at oppdatering av software ikke funker lengre.

 

En fresh start hadde vært deilig. Prøvde å laste ned noen images osv, men da sier den bare at jeg har nyeste... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...