Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å konvertere N900 min til en ren datamaskin. Noen som vet hvilke distroer som vil støtte den. Da tenker jeg på touch-screen mulighet o.l.

 

Regner med disse er greie: Maemo, Meego

Hva med: Debian og Ubuntu? andre?

 

NB: Ikke Android e.l. for jeg skal bruke den til å programmere i python bla. og trenger terminal, vim, mercurial og ssh ++.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du får den reparert er du heldig, tror nokia har en tendens til å bare kaste dem og sende folk en annen mobil (symbian most likely) som erstatning.

Jeg fikk kjøpt en ny touch-digitizer på nett, og fikk byttet min, men fikk den aldri til å fungere. Misstenker at jeg måtte brukt det recovery-verktøyet som kun fungerte på Windows 32bit, som jeg ikke hadde tilgang til.

Men høytaler burde da være mulig å få fatt på, og den er nok ganske enkel å bytte selv.

Lenke til kommentar

Min er vannskadet... All hardware untatt elektronikken er hel og virker, men nettverksrelatert funksjonalitet som GPS, Wi-Fi og til dels (tror jeg) 3G virker ikke. Den blir også varm under lading, og har problemer med å starte opp på første forsøk - som jeg tror er relatert til samme hardwareproblemet. Ellers virker den fint som datamaskin - bare uten nettverk. [Altså, ubrukelig til de fleste ting denne er god til]

 

Derfor har jeg vært på utkikk etter en slitt og skadet telefon i working order, men selv telefoner som ikke booter skal de jo ha £200 for på eBay. Tydeligvis en kjær eiendel, denne N900'n vår.

Lenke til kommentar

Min N900 rakk å bli 2 år gammel. 24 desember 2011 åpner jeg en pakke som inneholder Nokia Lumia 800, takk og farvel til N900.

 

Flott telefon, SUGEN plattform. Kanskje den dårligste mobilen på markedet. Har mange bra features, men den komplette mangelen på en markedsplass som skaper og er kreativ samt utviklingsmulighetene på den trekker for mye ned. Det meste går ann å utvikle på den, men sammenlignet med .NET rammeverket eller android krymper det hele inn til ingenting!

Lenke til kommentar

Hvis du får den reparert er du heldig, tror nokia har en tendens til å bare kaste dem og sende folk en annen mobil (symbian most likely) som erstatning.

Jeg fikk kjøpt en ny touch-digitizer på nett, og fikk byttet min, men fikk den aldri til å fungere. Misstenker at jeg måtte brukt det recovery-verktøyet som kun fungerte på Windows 32bit, som jeg ikke hadde tilgang til.

Men høytaler burde da være mulig å få fatt på, og den er nok ganske enkel å bytte selv.

Eg har nett bytta både touch-digitizer og skjerm på min, så nå er min omtrent strøken. Funkar fint gjer den og, høytalaren er bedre enn den noko tid har vore. Einaste hovudrama som har eit par små hakk.

Har vurdert å selja den no, ettersom at eg er komt til den konklusjonen at eg trenge ein einhånds telefon med godt kamera, og grei mp3-spelar. Vurderer N8/N9

Lenke til kommentar

Ville ikke valgt N8 om du kan unngå det. Ja, kameraet er kjempebra, du får spilt musikk og den går an å skrive enhånds på, men... usj... hvis du klarer overleve med symbian så er det vel et greit produkt, men jeg får frysning når jeg minnes tilbake til symbian3 kontra harmattan eller android.

 

Alternativt iphone4s, bra batteri, grei enhånds, kan spille musikk, litt mindre annoying OS. Jævlig dyrt da, så da er det bedre å kjøpe SGS2. Eller N9. Mmm jeg liker N9.

Lenke til kommentar

Nytter ikke sparke en Symbian-hest.

 

Jeg gikk til en Billig kinesisk Android, jeg. ZTE Blade. Koster vel en femtedel av SGS2, ser omtrent ut som en eldre HTC-android. Men det er en skikkelig nedtur etter N900, og ikke på grunn av den billigere hardwaren. Hadde gjerne installert Maemo 5 på min Blade. Ville fortsatt savnet tastaturet, da.

 

Klarer ikke å jobbe opp noen entusiasme over Android. Har ikke mange av de geniale touchene som N900'n hadde. Bare masse dollar-apps.

 

Håper å mønstre opp litt entusiasme når Cyanogenmod kommer med Android 4.0 til Blade'n, men der kan det hende den billige hardwaren begynner å spille inn.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Med mindre det er noen konkrete apps du savner, er det meste mulig å trikse til på Android - portsatt fra å (relativt) enkelt portere fri kildekode-programvare fra desktop-linux. Virkelig synd MeeGo er så godt som dødt. Men tissen (unnskyld, Tizen) kan jo kanskje bli noe av det samme...

Lenke til kommentar

Når "økosystem" betyr "lock-in app store" så ser jeg ikke det store poenget. Apper har vi alltid kunne kjøpt. Når "økosystem" betyr "kompatibilitet med eksisterende linux/arm programvare", ser jeg et poeng.

 

Her og der var det endel touch av genialitet på N900'n. Måten alt var integrert rundt kontakter liker jeg for eksempel, der du valgte hvem du ville kommunisere med og så fikk opp alle alternativene. Til sammenligning føles det som om telefoni, sms o.l. er hver for seg frittstående apps i Android. Synes også det er for tungvindt å scrolle gjennom kontaktlista på Android (default cyanogenmod) sammenlignet med N900, og synes fortsatt at multitaskingen på Android er tre-fire hakk dårligere.

 

Det var mange store mangler på N900, spesielt når det gjaldt telefoni, men Android (2.x.x) føles litt halvveis på mange av de samme tingene. Android er bedre på mange ting, men Maemo 5 var genialt på andre ting.

 

Jeg har ingen tro på at Samsung har noen planer for Tizen sin annet enn å være med dersom noen andre gjør det til den nye Android. Meltemi tipper jeg blir en Bada-ekvivalent, bare mer utbredt.

 

Jeg har ingen tro på at det vil være noen store aktører som pusher telefoner med OS like åpent som MeeGo i nær framtid. Blæh.

 

Det jeg derimot kan håpe på er at utviklermiljøene rister litt opp i Android, sånn at vi etterhvert får alternativer til sandboksen.

 

Edit: Jeg hadde forøvrig begynt å bli ganske positiv til Windows 8 som skulle komme på både mobile enheter og PC'er. Det ville gitt god tilgang på eksisterende programbiblioteker, Windows=stort. Men jeg ser jo til min store skuffelse at at Windows 8 tegnes opp til å bli en skizofren greie med to adskilte operativsystemer i en pakke. Metro er motstykket til iOS, der programvaren må utvikles fra skrætsj og skal selges via appmicstore og man blir akkurat like innesperra som på en iPhone. Tok det dere virkelig så lang tid å oppfinne iPhone, Microsoft?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

At standard-dialern suge hardt på cyanogenmod er en ting, men det er jo ikke så nøye når du kan bruke hvem du vil - inkludert flere som lar deg søke opp kontskten, og så velger du om du vil sende sms, mms, epost, tweet eller fb-melding.

 

I tilleg finnes det native apps til alle rootede telefoner, og man har vel fortatt PSOIX semi-compliance i bunnen. Det eneste er egentlig at GUI-et må kjøre i sandboxen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...