Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rapport fra en som har måtte lagt N900/Maemo ufrivillig til side og nå bruker Android:

 

Min N900 fikk et ufrivillig bad, og nettverk-chip'en ble ødelagt. Alt annet virker men uten trådløst internet og bluetooth, er nytten for meg kraftig redusert. Jeg er helt avhengig av nettverk for å gjøre mange de tingene jeg gjør med mobilen min.

 

Kunne ikke finne noen fullgode alternativer til Maemo, så jeg valgte å kjøpe en billigere telefon i stedet. Dermed endte jeg opp med å kjøpe en ZTE Blade Android-telefon, og har brukt denne i ca. en måned nå. Kjører Android Gingerbread (Cyangenmod RC4) på den.

 

Å gå fra Maemo til Android har vært ganske frustrerende for meg. Android kan ikke måle seg med Maemo 5 på mange ting.

 

Nokia har i N900 klart å integrere kommunikasjonsprotokoller fantastisk mye bedre enn Google. For eksempel er det mye lettere å hoppe mellom kontakter, telefon og SMS-grensesnitt i Maemo. Grensesnittet som kommer opp under telefonsamtaler er klart bedre på N900.

 

Den unøyaktige berøringsfølsomme skjermen er lyssterk, men elendig å bruke sammenlignet med N900's trykkfølsomme. Jeg har også vært veldig plaget med at jeg ikke fikk liv i skjermen etter telefonsamtaler og måtte dra ut batteriet. Hver eneste gang jeg har snakket i telefonen. Men det er strengt tatt ikke Android eller XLE's feil, jeg har vært hjemsøkt av kjente feil i Cyangenmod-mod'ene. Oppgradering fra RC2 til RC4 fikset det.

 

Multitaskingen er mye dårligere, måtte installere en taskswitcher for den innebygde er elendig sammenlignet med hva jeg er vant til.

 

Etter å ha brukt Android, framstår backup-funksjonene i Maemo som mye enklere og bedre.

 

Alt i alt så framstår selv det upolerte Maemo 5 som veldig gjennomtenkt sammenlignet med Android, og jeg synes det er fryktelig synd at Nokia satte fyr på seg selv, plattformene sine, og aksjonærene. Shame on you, Elop. Shame, shame on you, Elop.

 

På mange måter tror jeg N900 vil stå som noe unikt i ettertiden, for selv om Android er den plattformen som vil utvikles videre og blir dominerende i framtiden, så var Maemo noe helt spesielt.

Lenke til kommentar

Wimp for N900

Jeg kompilerte womp, en wimp-klient for maemo5. Siden jeg ikke er h4x0r nok til å lage en ordentlig .deb så legger jeg ut binærfila her.

 

Installasjon:

1. Pakk ut

2. Kopier fila til telefonen

3. Flytt filen til /usr/bin (eller et annet sted i path)

4. chown root:root womp

5. chmox +x womp

6. Kjør fra terminal

 

 

womp ønsker seg trolig qt4.7 (experimental?) for å kjøre, men er usikker.

 

Kildekoden finnes på https://garage.maemo.org/projects/womp

Bilder av hvordan det ser ut på:

 

 

http://www.flickr.com/photos/32861626@N03/4198437341/in/set-72157623033752778/

 

 

 

NOTE: CAT0 is not affiliated with Womp or Wimp in any way!

womp.zip

Endret av CAT0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorgens dag var på Onsdag... Da jeg skulle ta ut USBLaderen så ble hele kontakten i telefonen med ut.. Dette har ført til at jeg har en telefon med 40% strøm og ikke tatt noen helt ny backup fra.

Beste måten for å ta backup er vel å sette inn SD kort og kopiere de fleste mapper dit?

Eller er det like greit å gjøre det Bluetooth og OviSuite? Regner med jeg har max ett forsøk med den batterikapasiteten som er igjen.

 

Tenkte å sende telefon til reparasjon, men har også bestillt meg ny E7. Regner med den blir en nedtur å bruke i forhold til N900 men hadde lyst på Tastatur og syns byggekvaliteten på den var meget bra å se til.

 

Las på Maemo.org at tråden med USB problemet var velkjent. Og tråden hadde over 2000 innlegg.. Flere her som har erfaring med Garanti på dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Hadde planlagt en hard reset i dag men jeg får det ikke til. Har prøvd både global og uk bildene, men begge gir meg "Suitable USB device not found, waiting" når jeg kjører flasher programmet.

 

jeg har prøvd å følge disse guidene:

 

http://mynokiablog.com/2010/01/03/how-to-hard-reset-nokia-n900/

http://thehandheldblog.com/2010/02/05/how-to-hard-reset-the-n900-to-the-factory-state/

 

Hvor de da først kjører nevnte bin fila før EMMC bin fila... Men på downloadside for disse filene står det:

 

NOTE: Always flash the eMMC image first, then the FIASCO image immediately after that. Never boot up the device between flashing the FIASCO image and the eMMC image! When flashing eMMC always also flash FIASCO rootfs - NEVER boot the device between the two flashes.

 

Har jeg misforstått, skal jeg kjøre

 

RX-51_2009SE_10.2010.13-2.VANILLA_PR_EMMC_MR0_ARM.bin

 

før

 

RX-51_2009SE_20.2010.36-2_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin ?

 

Evt annet jeg kan prøve? flasher programmet funker som sagt, men er ikke passende enhet sier den da. har testet både på 64bit win7 og 32bit xp :-/

 

hadde satt pris på om jeg fikk dette til, den har fått noen softwareskavanker :D

Lenke til kommentar

Hm du TRENGER vel strengt tatt ikke flashe EMMC hvis du ikke føler sterkt for det om jeg husker rett fra my days med N900. Men worst case scenario så reflasher du bare. Er jo ikke store stresset siden du tydeligvis vil flashe EMMC uansett så alt blir jo tapt.

Lenke til kommentar

Neida, det er helt rett. Jeg flasha NETTOPP min n900. Ikke plugg i usbkabelen til n900 enda. Gjør dette først.

 

Først kjører du flasher-3.5.exe -F RX-whatever (tykk tab for autocomplete etter RX, men vær sikker på at du har EMMC image valgt) -f

 

Trykk enter. Den sier da at "suitable usb device not found, waiting"

 

Så skrur du av N900 og holder inne U på tastaturet på n900 mens du plugger i usbkabelen. Hold den inne til flasher sier den har funnet the device. Så lar du den leke videre.

 

Når den er ferdig, ta ut usbkabelen og fjern batteriet på n900 bare for å skru den helt av igjen.

 

tilbake i flasher skriver du flasher-3.5.exe -F RX-whatever (to ganger tab her, så bør du ha valgt COMBINED imaget ditt) -f -R

 

-R betyr bare reboot etter flashinga.

 

Den spør etter "usb device, waiting" igjen, du holder igjen inne U og plugger i din avskrudde N900, og den oppdager enheten.

 

Flasher.

 

Og så er du ferdig.

Lenke til kommentar

Hmmm jeg hadde samme problemet med en laptop jeg testet en gang, den nekta plent å finne telefonen til dette formålet. Uansett USB port. Husker jeg var like frustrert som deg. Du må bare låne deg en pc til å flashe på rett og slett, var det jeg måtte gjøre. Er sikkert en annen løsning men ser for meg det er way too technical for me i alle fall.

Lenke til kommentar

Ehm... HAHA? Jeg tenkte at jeg for fun kunne teste med kona's laptop. En HP sak som kjører WinVista. Vista har alltid vært det mest kranglete, og HPen er ikke noe prakteksemplar. Vi snakker da om en laptop som henger minst 33% av gangene den prøver å komme seg opp fra dvale... og 30% av de gangene igjen så får den ikke i gang trådløse kortet (har forsvunnet) - men tror du f**n meg ikke den klarte å flashe n900en! YES, KONGELAPTOP hehe.

 

En ting jeg lurer da på: hvordan kan jeg slå av slik at den ikke sjekker for updates når jeg kobler meg til nettet? det irriterer meg at ikonet popper opp hver gang jeg goer online :-/ :D

Lenke til kommentar

Pro tip er jo å lese rundt på talk.maemo.org, det er jo... vel tidenes Maemoside. Har fått jævlig mye ut av n900en bare pga det forumet der.

 

Mmmm... muligheten til å ha en helt ikonfri bakgrunn med korresponderende touchable wallpaper som launcher programmer basert på hvor på wallpaperen du trykker...

 

Føler at Android ikke er mye "fritt" når man stiller den opp mot Maemo5 ass. Eller... det er muligens bare jeg som er alt for ny på android..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...