Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

I forhold til hva objektivet koster så synes det gir grei bildekvalitet, i tillegg er det jo et blendertrinn raskere enn olympus sitt objektiv på 300mm.

 

Jeg har også Panasonic 100-300, og er enig med Døgnvill at det gir bra pris/ytelse. Jeg valgte 100-300 over Olympus 75-300 pga stabilisator som vil være en fordel på Panasonic-hus (har Olympus nå). Det har også litt bedre lysstyrke, men det er ikke mer enn en halv blender, uansett en fordel.

 

Olympus sitt er mindre og lettere, og i dag ville jeg vurdert Olympus mer seriøst enn jeg gjorde da jeg handlet i 2012 siden Panasonic også har begynt å statse på stabilisator i kameraet på enkelte modeller.

 

Var forøvrig og så på 40-150 F2.8 hos Fotovideo for et par dager siden og det er et veldig fristende objektiv, men selv med TC blir det et stykke fra 300mm - hvis maks 300mm er målet. Fast 300 blir sikkert også et topp objektiv, men personlig ville jeg heller hatt et ekstra zoomobjektiv i Pro-serien som dekket fra rundt 100mm og oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under en jakttur for 14 dager siden kutte min E-M5 plutselig ut. Fint tørr høstdag.
Fant fram nytt batteri. OK. Konklusjon: Tomt for strøm.
I dag kutter kamera også etter 15-20 eksp. Bytter batt. Dødt.
Det var litt fuktig i dag. Har åpnet alle deksler, ligger i tørk i romtemp.
Krysser fingrene....

 

Noen andre som har erfaringer på dette?
Er OM-D E-M1 bedre i så måte: batt/evt. fukt?
Vurderer å kjøpe et E-M1 hus. Er det rett og slett lurt å kaste seg på tilbudet denne uka

eller bør jeg vente til etter neste store internasjonale fotomesse for evt nye ting?

 

Jan Broder

Lenke til kommentar

I dag kutter kamera også etter 15-20 eksp. Bytter batt. Dødt.

 

E-M5 skal være et av de best tettede kameraene på markedet, og værtetting var et stort poeng fra Olympus med denne modellen da det kom. Konker det i tørt vær eller pga litt fuktighet er det noe galt, som du bør prøve å klage på.

 

E-M1 skal være et ennå et hakk bedre værtettet, og hvis du er interessert i E-M1 pga andre forbedringer eller du ønsker å ha to hus kan jo absolutt en E-M1 være et alternativ, men ville ikke gitt opp E-M5. Det må jo fortsatt være dekket av garanti/kjøpslov og hvis du ikke har hatt uhell som har skadet kameraet bør jo dette være en reklamasjonssak.

 

Når det gjelder nye modeller så går det rykter om en ny OM-D modell, men om den vil være en direkte E-M5-esrtatning og når den måtte kommer er ikke kjent. Vil tro at Olympus hadde lansert på Photokina for en måneds tid siden hvis de hadde noe klart, så det er vel tvilsomt om det kommer noe nytt i år.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Under en jakttur for 14 dager siden kutte min E-M5 plutselig ut. Fint tørr høstdag.

Fant fram nytt batteri. OK. Konklusjon: Tomt for strøm.

I dag kutter kamera også etter 15-20 eksp. Bytter batt. Dødt.

Det var litt fuktig i dag. Har åpnet alle deksler, ligger i tørk i romtemp.

Krysser fingrene....

 

Noen andre som har erfaringer på dette?

Er OM-D E-M1 bedre i så måte: batt/evt. fukt?

Vurderer å kjøpe et E-M1 hus. Er det rett og slett lurt å kaste seg på tilbudet denne uka

eller bør jeg vente til etter neste store internasjonale fotomesse for evt nye ting?

 

Jan Broder

 

 

Nå har kamera ligget 1 døgn inne. Setter inn batt. Alt OK.

Bortsett fra dato - år - tid. Dette forsvinner hver gang jeg slår kameraet av. Hm?

Når jeg tenker meg om har det skjedd to ganger tidligere også i tillegg til det jeg nevnte innledningsvis. Ikke helt å stole på dette kameraet mitt om dagen...

Det må vel inn til service - så får vi se om FotoVideo/Olympus for like stor skår der som på kamerat sett under ett...

 

Jan Broder

Endret av broder1
Lenke til kommentar

Har du mistanke om at det er noe fuktinntrengning kan du tørke kamera på rist i stekeovnen på varmluft og 50 grader (ikke mer) i et par-tre timer. Det gjør i hvertfall ikke ting verre.

 

(du bør nok ha sensoren tildekket av enten et påmontert objektiv eller kamerahus-dekselet for å unngå at det kommer inn støv)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp om-d e-m10. Noen som vet hvordan man kan få raw-filene (orf) til å vises i windows7 mappene? Har (fra før) lastet ned den RAW-codecen fra windows.

Mener du at du ikke kan se filene i utforskeren overhodet, eller at du ikke kan vise bildene i noe program? Til det siste, prøv FastStone Image Viewer (www.faststone.org), det er et enkelt og lett program for å vise og editere bilder. Hvis du ikke ser filene i det hele tatt bør du se på innstillingene under Folder Options (vis skjulte filer/mapper).

 

Gratulerer med nytt kamera, forresten :)

Lenke til kommentar

Det første... Har PS CC, så får åpnet de. Men hadde vært greit å kunne se de uten å måtte gå inn i ps..

 

Bridge følger med Photoshop og lar deg se på foledere uten å åpne filene. På tidligere versjoner ble Bridge installert automatisk, men mulig det er en separat installasjon med CC. Windows forstår i utgangspunnktet ikke RAW-filer, men det finnes en del kodeker som du kan laste ned. Har du allerede gjort det og det fortsatt ikke virker (men du kan se JPG'er) så er det du har lastet ned sannsynligvis ikke ny nok for å forstå E-M10-filene. Du kan sjekke om det finnes en nyere versjon, de må oppdateres for hvert kamera som blir lansert.

Lenke til kommentar

Folk har jo tømt litervis med vann over både E-M1 og E-M5 så tviler på at dette er relatert til fuktighet, mer sannsynligvis elektronikkfeil.

 

Det forutsetter vel og merke at alle gummipakningene er lukket og på plass. Skal man bruke blitsen som følger med f.eks. så blir jo tilbehørsporten åpen og kameraet er per definisjon ikke lenger værtett. Det samme gjelder hvis man bruker objektiver som ikke er værtettet. I tillegg er det mulig for kondens å oppstå hvis man beveger seg raskt mellom store temperaturforskjeller.

 

Jeg er forøvrig enig at det i dette tilfellet sannsynligvis ikke er fuktskade, men ville bare påpeke at værtetting ikke betyr at man ikke kan få fuktskader, hvis man for eksempel ikke følger forholdsregler for det ovennevnte.

Lenke til kommentar

 

I forhold til hva objektivet koster så synes det gir grei bildekvalitet, i tillegg er det jo et blendertrinn raskere enn olympus sitt objektiv på 300mm.

 

Jeg har også Panasonic 100-300, og er enig med Døgnvill at det gir bra pris/ytelse. Jeg valgte 100-300 over Olympus 75-300 pga stabilisator som vil være en fordel på Panasonic-hus (har Olympus nå). Det har også litt bedre lysstyrke, men det er ikke mer enn en halv blender, uansett en fordel.

 

Olympus sitt er mindre og lettere, og i dag ville jeg vurdert Olympus mer seriøst enn jeg gjorde da jeg handlet i 2012 siden Panasonic også har begynt å statse på stabilisator i kameraet på enkelte modeller.

 

Var forøvrig og så på 40-150 F2.8 hos Fotovideo for et par dager siden og det er et veldig fristende objektiv, men selv med TC blir det et stykke fra 300mm - hvis maks 300mm er målet. Fast 300 blir sikkert også et topp objektiv, men personlig ville jeg heller hatt et ekstra zoomobjektiv i Pro-serien som dekket fra rundt 100mm og oppover.

Ja , helt klart er 40-150mm f2.8 og 1.4x ext et sikleobjektiv. Det tror jeg også 300mm f4 blir

Jeg ser at man nesten aldri får nok tele og vil vel egentlig ha noe 500-600 ekvivalent.....obs jeg sa det ordet

Ser jo klart at 75-300 f6.7 og 100-300 f5,6 har sine begrensninger med de små blenderne, og derfor vil jeg ikke betale for mye for et slikt objektiv. Vil bare prøve den brennvidden før jeg legger ut mer penger på det.

Jeg ser litt slik på det at siden mitt EM-1 har bedre støyegenskaper enn et 7D jeg hadde før, og ser at folk får til dugerlige resultat med objektiv ala 150-500mm f6,7 og 150-600 f6,7 objektiver så bør man jo kunne bruke disse MFT objektivene med greit resultat så lenge man er klar over begrensningene.

Lenke til kommentar

Det forutsetter vel og merke at alle gummipakningene er lukket og på plass. Skal man bruke blitsen som følger med f.eks. så blir jo tilbehørsporten åpen og kameraet er per definisjon ikke lenger værtett.

 

Joda, blitsen som følger med er også værtettet, hvis du ser på kontakten på blitsen så ser du at den har en liten pakning rundt seg. Se for øvrig også dette pressebildet.

 

 

 

I forhold til hva objektivet koster så synes det gir grei bildekvalitet, i tillegg er det jo et blendertrinn raskere enn olympus sitt objektiv på 300mm.

Jeg har også Panasonic 100-300, og er enig med Døgnvill at det gir bra pris/ytelse. Jeg valgte 100-300 over Olympus 75-300 pga stabilisator som vil være en fordel på Panasonic-hus (har Olympus nå). Det har også litt bedre lysstyrke, men det er ikke mer enn en halv blender, uansett en fordel.

 

Olympus sitt er mindre og lettere, og i dag ville jeg vurdert Olympus mer seriøst enn jeg gjorde da jeg handlet i 2012 siden Panasonic også har begynt å statse på stabilisator i kameraet på enkelte modeller.

 

Var forøvrig og så på 40-150 F2.8 hos Fotovideo for et par dager siden og det er et veldig fristende objektiv, men selv med TC blir det et stykke fra 300mm - hvis maks 300mm er målet. Fast 300 blir sikkert også et topp objektiv, men personlig ville jeg heller hatt et ekstra zoomobjektiv i Pro-serien som dekket fra rundt 100mm og oppover.

Ja , helt klart er 40-150mm f2.8 og 1.4x ext et sikleobjektiv. Det tror jeg også 300mm f4 blir

Jeg ser at man nesten aldri får nok tele og vil vel egentlig ha noe 500-600 ekvivalent.....obs jeg sa det ordet

Ser jo klart at 75-300 f6.7 og 100-300 f5,6 har sine begrensninger med de små blenderne, og derfor vil jeg ikke betale for mye for et slikt objektiv. Vil bare prøve den brennvidden før jeg legger ut mer penger på det.

Jeg ser litt slik på det at siden mitt EM-1 har bedre støyegenskaper enn et 7D jeg hadde før, og ser at folk får til dugerlige resultat med objektiv ala 150-500mm f6,7 og 150-600 f6,7 objektiver så bør man jo kunne bruke disse MFT objektivene med greit resultat så lenge man er klar over begrensningene.

 

 

Jeg har hatt 75-300mm II i ca et år nå. Erfaringsmessig er 300mm på mFT, det lengste som er praktisk å bruke, har også 500mm men det er bare til spesielle anvendelsesområder.

 

Når det gjelder 75-300 valgte jeg den på grunn av vekt og størrelse, ganske praktisk på E-M5, selv uten ekstra grep, AF er stort sett kjemperask. Her er noen bilder jeg har tatt med den og E-M1: (NB! Objektivet er ikke egnet for de som er avhengig av å gnukke på hver eneste piksel i full størrelse, se helheten)

 

14839067801_a76c7311c6_k.jpg

 

 

1/800s

ISO 200

124mm

f 9

 

 

14842141985_3b27b1508f_k.jpg

 

 

1/160s

ISO 800

75mm

f4.8

 

 

14655446850_e9722a91be_k.jpg

 

 

1/800s

ISO 250

300mm

f 7.1

 

 

14655528238_c80fd3983f_k.jpg

 

 

1/1000s

ISO 2500

140mm

f 5.6

 

 

14839777264_f99084b895_k.jpg

 

 

1/400s

ISO 400

240mm

f 7.1

 

 

14839050391_944f51edcb_k.jpg

 

 

1/1250

ISO 200

221mm

f 7.1

Lenke til kommentar

 

Det forutsetter vel og merke at alle gummipakningene er lukket og på plass. Skal man bruke blitsen som følger med f.eks. så blir jo tilbehørsporten åpen og kameraet er per definisjon ikke lenger værtett.

Joda, blitsen som følger med er også værtettet, hvis du ser på kontakten på blitsen så ser du at den har en liten pakning rundt seg. Se for øvrig også dette pressebildet.

 

Godt poeng. Jeg var ikke klar over at den også var værtettet - hadde ikke sett så nøye på tilkoblingen. Det er likevel én svakhet med designen og det er at man må fjerne dekselet for tilbehørsporten for å koble til blitsen som følger med - det er lett å miste og i motsetning til de andre dekslene er det ikke festet til kamerahuset. Egentlig skulle jeg helst sett at blitsen ikke brukte tilbehørsporten. Andre blitser fungerer helt fint uten, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de bruker den. (Jo, det er fint mulig å bruke andre blitser, men den er likevel praktisk til å fjernstyre aktiveringen av annen blits uten å øke vekten til kameraet noe nevneverdig.)

 

PS. Flotte bilder! :)

Lenke til kommentar

 

 

Det forutsetter vel og merke at alle gummipakningene er lukket og på plass. Skal man bruke blitsen som følger med f.eks. så blir jo tilbehørsporten åpen og kameraet er per definisjon ikke lenger værtett.

Joda, blitsen som følger med er også værtettet, hvis du ser på kontakten på blitsen så ser du at den har en liten pakning rundt seg. Se for øvrig også dette pressebildet.

 

Godt poeng. Jeg var ikke klar over at den også var værtettet - hadde ikke sett så nøye på tilkoblingen. Det er likevel én svakhet med designen og det er at man må fjerne dekselet for tilbehørsporten for å koble til blitsen som følger med - det er lett å miste og i motsetning til de andre dekslene er det ikke festet til kamerahuset. Egentlig skulle jeg helst sett at blitsen ikke brukte tilbehørsporten. Andre blitser fungerer helt fint uten, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de bruker den. (Jo, det er fint mulig å bruke andre blitser, men den er likevel praktisk til å fjernstyre aktiveringen av annen blits uten å øke vekten til kameraet noe nevneverdig.)

 

PS. Flotte bilder! :)

 

Blitsen har ikke batteri, gjett hvor den får strøm fra ;-)

 

Men enig om at det er tungvindt med pingle deksler, såpass at jeg heiv meg rett på nettsiden til Olympus og bestilte ett par backupdeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjapt spørsmål til dere med oversikt over rykteflommen. Har det vært rykter om en mFT-lillebror til Sigma 18-35mm f/1,8? En 14-26mm f/1,8 eller noe i den duren? Jeg bare tenker at et sånt objektiv antagelig ville blitt en del mindre og lettere enn APS-C varianten.

Ikke som jeg vet om - Sigma har foreløpig kun tre fast-objektiver til speilløse, og jeg har ikke inntrykk at de kommer til å utvide den serien med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...