Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Takk for mange gode innspill i videodebatten :-)

Jeg har valgt å satse på å bruke EM-1 også til video nå og se hva det bærer med seg. Som jeg sa så vil GoPro Hero 4 som jeg fikk i går bli brukt til action og slowmotion filmer. Her er jo dette ganske bra med flere filmhastigheter og 2.7K. I godt lys skal det være meget bra.

Jeg har også forstått det slik at 60bps og raskere egentlig er mest brukt for nettopp action og slowmotion produksjoner?

EM-1 vil bli brukt til den type filming som omhandler familie, ferier, natur osv. Her vil jo 30bps uansett være godt nok , men har lest at 24/25bps er enda bedre her i Europa for TV bruk?

Jeg har jo et par objektiver med mulighet for relativt smal dybdeskarphet og et par til er planlagt på sikt, manuel fokus er også relativt enkelt med disse objektivene. Dette kan skape spennende videoer.

Så får jeg se om oppløsningen i HD filming ikke er god nok og håpe på at Olympus kommer med en firmware oppdatering med flere film modus. Har hørt at dette skal være praktisk mulig.

Jeg skal også kjøpe en ekstern mikrofon fra Røde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Søkte på movie og Olympus E-M1 og første treffet var en musikkvideo, jeg syns ikke dette ser dårlig ut på noen som helst måte, er også noen nyttig tips i artikkelen.

 

http://www.eoshd.com/2014/02/olympus-om-d-e-m1-review/

Ja den artikkelen var god. Jeg linket til den tidligere i denne tråden.

 

Har du sett noen forklaring på hvorfor Olympus er dårligere på video og hvor store forskjeller man kan si det er ?

Lenke til kommentar

Har du sett noen forklaring på hvorfor Olympus er dårligere på video og hvor store forskjeller man kan si det er ?

Det er ikke Olympus som er dårlige - det er bare Panasonic som er spesielt gode - de er bedre enn noen annen kameraprodusent til å bruke alle dataene fra sensoren, og får derfor enda litt klarere og bedre video enn selv fullframesensorene klarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Søkte på movie og Olympus E-M1 og første treffet var en musikkvideo, jeg syns ikke dette ser dårlig ut på noen som helst måte, er også noen nyttig tips i artikkelen.

 

http://www.eoshd.com/2014/02/olympus-om-d-e-m1-review/

Ja den artikkelen var god. Jeg linket til den tidligere i denne tråden.

 

Har du sett noen forklaring på hvorfor Olympus er dårligere på video og hvor store forskjeller man kan si det er ?

 

Nei, det var derfor jeg spurte litt om andres erfaringer. Eneste jeg har lest er at Olympus ikke legger videokvalitet høyt i sine kamera og det som står i denne testen:

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1/11

 

Men som sagt, jeg vet ikke. Og kan selvfølgelig bare teste ut selv :-) Men jeg synes det er kjekt å høre hva andre kanskje mener om dette.

Har ikke funnet så mye om video angående EM-1 på nettet, og heller ingen direkte sammenligninger med andre kameraer i klassen.

Lenke til kommentar

Fikk ikke noe særlig respons i tråden min så tenkte å spørre her :)

 

Bestilte en SLR Magic 25mm T0.95 Hyperprime Cine II i forrige uke, men lurer litt på noen av erfaringene deres med den?

Noen som har den selv som har noen pros/cons å dele slik som ytelse på åpen blender, mikrokontrast etc?

Av det jeg kan se på reviews skal den være skarpere enn sin dyrere konkurrent, Voigtlander Nokton 25mm f/0.95 Type II. Og den har også større blenderåpning så det er jo veldig positivt.

Lenke til kommentar

Må ha fler batterier til mitt EM-1 og synes at 600, for et lite batteri er litt drøyt :-)

 

Har lest om at noen mener at alt annet enn orginalbatteri er skummelt, kan ta fyr, kan eksplodere etc.

 

Noen som har erfaring med dette eller om noen rimeligere trygge batterier som er å oppdrive til kameraet?

Jeg kjøpte en pakke med to batterier + lader via ebay og batteriene fungerer utmerket.

 

Kan ikke lades av Olympus sin lader siden olympus batteriene har en chip innebygd som kommuniserer med laderen, men jeg kan lade olympus batteriet i denne laderen.

 

Disse batteriene er til E-M10, men hvis du kjøper samme merke til E-M1 så funker de sikkert like bra :

 

http://www.ebay.com/itm/291225265979

Lenke til kommentar

Må ha fler batterier til mitt EM-1 og synes at 600, for et lite batteri er litt drøyt :-)

 

Har lest om at noen mener at alt annet enn orginalbatteri er skummelt, kan ta fyr, kan eksplodere etc.

 

Noen som har erfaring med dette eller om noen rimeligere trygge batterier som er å oppdrive til kameraet?

For hver som eksploderer så finner du svært mange som ikke gjør det, så å spørre etter erfaringer vil alltid gi mange positive. (Jeg tar sjansen på ebay-batterier selv, men det er en kalkulert risiko)
Lenke til kommentar

Må ha fler batterier til mitt EM-1 og synes at 600, for et lite batteri er litt drøyt :-)

 

Har lest om at noen mener at alt annet enn orginalbatteri er skummelt, kan ta fyr, kan eksplodere etc.

 

Noen som har erfaring med dette eller om noen rimeligere trygge batterier som er å oppdrive til kameraet?

 

Jeg har kjøpt denne fra MyTrendyPhone: http://www.mytrendyphone.no/shop/olympus-bln-1-batteri-81485p.html

Batteriene varer litt kortere enn originalbatteriene men de funker bra. Jeg kjøpte like godt 3 stk så jeg har. Følger med lader pr batteri.

Lenke til kommentar

Takk for svar angående batterier. Kjekt å kunne kjøpe i Norge , men den typen med lader fra Mytrendyphone var selvfølgelig utsolgt. En annen ting var at løst batteri var dobbelt så dyrt som lader og batteri :-) Merkelig. Det var en annen lader også på siden , men det står ikke om den er kompatibel med de andre batteriene.

Lenke til kommentar

Kjøpte lader fra dem, varenummer 100284 for å kunne lade batteriene mine samtidig, original og uoriginal lader. Du finner lader og batteri her:

http://www.mytrendyphone.no/shop/external/pages/ro/search_no/search.asp?q=bln-1

Det blir litt dyrere løsning. For meg fungerer det perfekt. Kan selvfølgelig ikke garantere resultatet for andre. Sjekket ladingen mot original-lader og etter ferdig lading var resultatet nesten helt likt. Originalladeren gav 2-3% mer effekt inn på batteriet etter at begge var ferdige, men batteriene kan jo ha litt forskjell mellom dem. Sjekket ikke motsatt veg. Begge batteriene mine er originale. I tillegg så følger det med billader på denne laderen, veldig kjekt på tur. Slipper å måtte gi opp når batteriet er tomt.

Lenke til kommentar

Kjøpte lader fra dem, varenummer 100284 for å kunne lade batteriene mine samtidig, original og uoriginal lader. Du finner lader og batteri her:

http://www.mytrendyphone.no/shop/external/pages/ro/search_no/search.asp?q=bln-1

Det blir litt dyrere løsning. For meg fungerer det perfekt. Kan selvfølgelig ikke garantere resultatet for andre. Sjekket ladingen mot original-lader og etter ferdig lading var resultatet nesten helt likt. Originalladeren gav 2-3% mer effekt inn på batteriet etter at begge var ferdige, men batteriene kan jo ha litt forskjell mellom dem. Sjekket ikke motsatt veg. Begge batteriene mine er originale. I tillegg så følger det med billader på denne laderen, veldig kjekt på tur. Slipper å måtte gi opp når batteriet er tomt.

Takk for svar. Men kan man lade orginalbatteriet i den uorginale laderen? Eller må man ha med seg begge laderne om man har et originalt og et uorginalt batteri ?

Lenke til kommentar

 

Kjøpte lader fra dem, varenummer 100284 for å kunne lade batteriene mine samtidig, original og uoriginal lader. Du finner lader og batteri her:

http://www.mytrendyphone.no/shop/external/pages/ro/search_no/search.asp?q=bln-1

Det blir litt dyrere løsning. For meg fungerer det perfekt. Kan selvfølgelig ikke garantere resultatet for andre. Sjekket ladingen mot original-lader og etter ferdig lading var resultatet nesten helt likt. Originalladeren gav 2-3% mer effekt inn på batteriet etter at begge var ferdige, men batteriene kan jo ha litt forskjell mellom dem. Sjekket ikke motsatt veg. Begge batteriene mine er originale. I tillegg så følger det med billader på denne laderen, veldig kjekt på tur. Slipper å måtte gi opp når batteriet er tomt.

Takk for svar. Men kan man lade orginalbatteriet i den uorginale laderen? Eller må man ha med seg begge laderne om man har et originalt og et uorginalt batteri ?

 

Jeg har brukt bare originalbatteri i begge laderne. Har ikke uoriginalt. Denne laderen bruker jeg på EM-1. Har også kjøpt ladere til PM-1 Og et Sony A100 som jeg har, men bare originale batterier. Kjøpte flere forskjellige batterier fra flere leverandører til Sonyn, men det var ingen uoriginale som virket på den, så det sluttet jeg med. Forøvrig fungerer de forskjellige laderne bra på alle kameraene. Når det gjelder lading av uoriginale, hvis kameraet godtar de, så skal jo de være like når det gjelder form og kontakter. Men der kommer jeg til kort med erfaringer.

Endret av blaatrost
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet uoriginale batterier på Olympus, men på Panasonic mister man visning av hvor mye battertid som er igjen. Dette er ikke alltid kjekt, siden man da plutselig kan oppleve at kameraet slås av fordi batteriet er tomt. Til gjengjeld kan man jo kjøpe 3-4 stykker til prisen av et originalt batteri.

Lenke til kommentar

Jeg har noen tredjepartsbatterier jeg bruker i E-M5 og E-M1. De fungerer helt ok, har ikke samme kapasitet som de originale, men var latterlig billige. Fabrikatet er "Premium Tech" eller noe sånt. De er dog litt tvilsomme når de nesten er utladet, da har kameraet en tendens til å slå seg av når jeg tar bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...