Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

... 40-150/2.8 + 1,4tc forventes levert på Lørdag.

 

Og nå er det lørdag, fikk du objektivet, og hva synes du?

 

"Avvik i produksjonen - sendingen forsinket og vil sannsynligvis ankomme utleveringssted neste virkedag."

 

..... problemet er bare at jeg kun har spor av den sendt ut fra terminal i Oslo. Når den skal til Haugesund, pleier den å dukke opp i Stavanger dagen etter (skulle vært der på fredag). ....., så den er nok innom Stavanger i dag, og så i Haugesund i morgen. :-( .... kjedelig.

 

Edit: Jepp. Stavanger i dag.....

Endret av KnutIvars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Et spørsmål eller flere som kanskje skulle gått under er tråd i "Videokamera". Men kanskje ikke likevel :-)

 

Jeg har litt lyst til å begynne å filme litt. Og til å feste på motorsykkel samt til morsomme klipp har jeg tenkt å kjøpe et nytt GoPro 4 Silver.

 

Dette er jo kamera beregnet for morro og aktion, men egner seg kanskje ikke til feriefilming av mennesker, natur og familie.

 

Jeg har jo hatt Canon EOS 5D MkIII, men brukte det ikke til filming da jeg hadde dette. Synd siden dette skal være et supert kamera og filme med.

 

Jeg har videre lest at systemkameraet jeg har i dag Olympus EM-1 har en begredelig videokvalitet ?

Siden jeg ikke har testet så mye og ikke har noe å sammenligne med vil jeg gjerne spørre.

 

Hva menes med at EM-1 er dårlig egnet til videofilming ? Er det oppløsning, hurtighet eller andre egenskaper som gjør det dårligere enn konnkurrentene?

 

Og hvordan vil kvaliteten på EM-1 filmene være kontra en videofilm fra GoPro kamera eller Iphone kamera?

 

Det hadde jo vært kjekt å kunne bruke MfT optikken jeg har til filming. Kjøpe en Panasonic GH4 er jo ikke tema med en pris på 10000,- samt at den ikke har innebygget stabilisering.

 

Canon 70D er jo også et fint filmkamera, men da må jeg jo ha to systemer og har kun et EF 85mm objektiv igjen fra Canon tiden.

 

Noen tanker rundt spørsmålene, så blir jeg kjempehappy :-)

Lenke til kommentar

Hei.

Et spørsmål eller flere som kanskje skulle gått under er tråd i "Videokamera". Men kanskje ikke likevel :-)

 

Jeg har litt lyst til å begynne å filme litt. Og til å feste på motorsykkel samt til morsomme klipp har jeg tenkt å kjøpe et nytt GoPro 4 Silver.

 

Dette er jo kamera beregnet for morro og aktion, men egner seg kanskje ikke til feriefilming av mennesker, natur og familie.

 

Jeg har jo hatt Canon EOS 5D MkIII, men brukte det ikke til filming da jeg hadde dette. Synd siden dette skal være et supert kamera og filme med.

 

Jeg har videre lest at systemkameraet jeg har i dag Olympus EM-1 har en begredelig videokvalitet ?

Siden jeg ikke har testet så mye og ikke har noe å sammenligne med vil jeg gjerne spørre.

 

Hva menes med at EM-1 er dårlig egnet til videofilming ? Er det oppløsning, hurtighet eller andre egenskaper som gjør det dårligere enn konnkurrentene?

 

Og hvordan vil kvaliteten på EM-1 filmene være kontra en videofilm fra GoPro kamera eller Iphone kamera?

 

Det hadde jo vært kjekt å kunne bruke MfT optikken jeg har til filming. Kjøpe en Panasonic GH4 er jo ikke tema med en pris på 10000,- samt at den ikke har innebygget stabilisering.

 

Canon 70D er jo også et fint filmkamera, men da må jeg jo ha to systemer og har kun et EF 85mm objektiv igjen fra Canon tiden.

 

Noen tanker rundt spørsmålene, så blir jeg kjempehappy :-)

Jeg tror ikke at man kan si at Olympus gir begrederlig kvalitet på filming. Det jeg vet er at Olympus ikke er på samme nivå som Panasonic.

Det er vel i hovedsak codeken som ikke er like bra, hvordan Gopro er i forhold til E-M1 vet jeg ikke.

 

Men hvorfor ikke kjøpe en brukt GX-1 så kan du benytte optikken på et lite kamera som gir god video til en rimelig penge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E-M1 har absolutt ikke dårlig videokvalitet, og det er mange som bruker det til det. Det folk klager over derimot er mangelen på mer avansert funksjonalitet, som høy bildefrekvens (kan brukes til å lage klipp med sakte film) og 25 og 24 bilder per sekund. 25 er nyttig for å unngå flimring med enkelte lyskilder som bruker 50 Hz vekselstrøm, og 24 er standard filmhastighet for å få mer kinoaktige videoklipp. Det har heller ikke 4K som GH4, men nå er det jo ikke akkurat mange som har det heller.

 

Skal du bruke kameraet til å ta vanlige hjemmevideoer er det ypperlig til det, og er man helt grønn på feltet har man mye å vokse på personlig før kameraet begynner å bli begrensningen. Bildekvaliteten vil uansett knuse det du vil klare å få til med en iPhone eller GoPro. Du har også flere kreative muligheter med tanke på bruk av ND-filter og stor sensor for å begrense dybdeskarpheten osv. Forhåpentligvis kommer Olympus med fastvareoppgraderinger etter hvert for valg av bildefrekvens - 4K er jo også teoretisk mulig, men vi får se hva som skjer der.

Lenke til kommentar

 

Hei.

Et spørsmål eller flere som kanskje skulle gått under er tråd i "Videokamera". Men kanskje ikke likevel :-)

 

Jeg har litt lyst til å begynne å filme litt. Og til å feste på motorsykkel samt til morsomme klipp har jeg tenkt å kjøpe et nytt GoPro 4 Silver.

 

Dette er jo kamera beregnet for morro og aktion, men egner seg kanskje ikke til feriefilming av mennesker, natur og familie.

 

Jeg har jo hatt Canon EOS 5D MkIII, men brukte det ikke til filming da jeg hadde dette. Synd siden dette skal være et supert kamera og filme med.

 

Jeg har videre lest at systemkameraet jeg har i dag Olympus EM-1 har en begredelig videokvalitet ?

Siden jeg ikke har testet så mye og ikke har noe å sammenligne med vil jeg gjerne spørre.

 

Hva menes med at EM-1 er dårlig egnet til videofilming ? Er det oppløsning, hurtighet eller andre egenskaper som gjør det dårligere enn konnkurrentene?

 

Og hvordan vil kvaliteten på EM-1 filmene være kontra en videofilm fra GoPro kamera eller Iphone kamera?

 

Det hadde jo vært kjekt å kunne bruke MfT optikken jeg har til filming. Kjøpe en Panasonic GH4 er jo ikke tema med en pris på 10000,- samt at den ikke har innebygget stabilisering.

 

Canon 70D er jo også et fint filmkamera, men da må jeg jo ha to systemer og har kun et EF 85mm objektiv igjen fra Canon tiden.

 

Noen tanker rundt spørsmålene, så blir jeg kjempehappy :-)

 

Jeg tror ikke at man kan si at Olympus gir begrederlig kvalitet på filming. Det jeg vet er at Olympus ikke er på samme nivå som Panasonic.

Det er vel i hovedsak codeken som ikke er like bra, hvordan Gopro er i forhold til E-M1 vet jeg ikke.

 

Men hvorfor ikke kjøpe en brukt GX-1 så kan du benytte optikken på et lite kamera som gir god video til en rimelig penge.

Takk for svar! GX-1 ja.....hva er det som gjør den bedre enn EM-1 ? Jeg spør fordi jeg er grønn på feltet :-)

Lenke til kommentar

E-M1 har absolutt ikke dårlig videokvalitet, og det er mange som bruker det til det. Det folk klager over derimot er mangelen på mer avansert funksjonalitet, som høy bildefrekvens (kan brukes til å lage klipp med sakte film) og 25 og 24 bilder per sekund. 25 er nyttig for å unngå flimring med enkelte lyskilder som bruker 50 Hz vekselstrøm, og 24 er standard filmhastighet for å få mer kinoaktige videoklipp. Det har heller ikke 4K som GH4, men nå er det jo ikke akkurat mange som har det heller.

 

Skal du bruke kameraet til å ta vanlige hjemmevideoer er det ypperlig til det, og er man helt grønn på feltet har man mye å vokse på personlig før kameraet begynner å bli begrensningen. Bildekvaliteten vil uansett knuse det du vil klare å få til med en iPhone eller GoPro. Du har også flere kreative muligheter med tanke på bruk av ND-filter og stor sensor for å begrense dybdeskarpheten osv. Forhåpentligvis kommer Olympus med fastvareoppgraderinger etter hvert for valg av bildefrekvens - 4K er jo også teoretisk mulig, men vi får se hva som skjer der.

Takk for innholdsrikt og oppløftende svar :-) Mye interessant i hva du skiver for en som er grønn på feltet.

Det du skriver virker jo også ganske forståelig og jeg ser jo fordelene kontra actionkamrraene. Jeg også håper på en oppdatering av EM-1 for bedre videofunksjonalitet.

Jeg er derimot usikker på om jeg vil trenge 4K ut fra hva jeg har hørt. Krevende plassmessig og få medier som ennå takler 4K på høyt nivå. Når det gjelder GoPro velger jeg heller modellen uten full 4K og tar heller den med skjerm bak.

Her fant jeg faktisk en som mener EM-1 er bedre enn forventet til video:

http://www.eoshd.com/2014/02/olympus-om-d-e-m1-review/

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Hvordan man formulerer seg er jo interessant.

 

Olympus har ikke valgt å prioritere video uvisst av hvilken grunn, men siste ryktene om E-M5 sin arvtager er at nå har de tatt hintet etter noen år med klager fra kunder og i tester.

 

Hva som er dårlig videokvalitet er vel som det meste annet opp til den enkelte, jeg har testet video med Olympus E-P3 og på stativ så syns jeg det så veldig bra ut, men for all ikke beveg det kameraet til sidene for en mer sjøsyk lukker tror jeg ikke finnes...

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Et spørsmål eller flere som kanskje skulle gått under er tråd i "Videokamera". Men kanskje ikke likevel :-)

 

Jeg har litt lyst til å begynne å filme litt. Og til å feste på motorsykkel samt til morsomme klipp har jeg tenkt å kjøpe et nytt GoPro 4 Silver.

 

Dette er jo kamera beregnet for morro og aktion, men egner seg kanskje ikke til feriefilming av mennesker, natur og familie.

 

Jeg har jo hatt Canon EOS 5D MkIII, men brukte det ikke til filming da jeg hadde dette. Synd siden dette skal være et supert kamera og filme med.

 

Jeg har videre lest at systemkameraet jeg har i dag Olympus EM-1 har en begredelig videokvalitet ?

Siden jeg ikke har testet så mye og ikke har noe å sammenligne med vil jeg gjerne spørre.

 

Hva menes med at EM-1 er dårlig egnet til videofilming ? Er det oppløsning, hurtighet eller andre egenskaper som gjør det dårligere enn konnkurrentene?

 

Og hvordan vil kvaliteten på EM-1 filmene være kontra en videofilm fra GoPro kamera eller Iphone kamera?

 

Det hadde jo vært kjekt å kunne bruke MfT optikken jeg har til filming. Kjøpe en Panasonic GH4 er jo ikke tema med en pris på 10000,- samt at den ikke har innebygget stabilisering.

 

Canon 70D er jo også et fint filmkamera, men da må jeg jo ha to systemer og har kun et EF 85mm objektiv igjen fra Canon tiden.

 

Noen tanker rundt spørsmålene, så blir jeg kjempehappy :-)

Jeg tror ikke at man kan si at Olympus gir begrederlig kvalitet på filming. Det jeg vet er at Olympus ikke er på samme nivå som Panasonic.

Det er vel i hovedsak codeken som ikke er like bra, hvordan Gopro er i forhold til E-M1 vet jeg ikke.

 

Men hvorfor ikke kjøpe en brukt GX-1 så kan du benytte optikken på et lite kamera som gir god video til en rimelig penge.

Takk for svar! GX-1 ja.....hva er det som gjør den bedre enn EM-1 ? Jeg spør fordi jeg er grønn på feltet :-)

 

Jeg tror GX-1 er bedre enn E-M1 på video, men jeg er ikke sikker. Siden du vurderte gopro så tenkte jeg å foreslå det minste Panasonic kameraet med 16mp sensor. Hvis ikke størrelse er så viktig så er G-6 et bedre valg, på den kan du gjøre manuelle instillinger slik som på GH-2, GH-3 og GH-4 og det beste av allt er at den er billig.

Lenke til kommentar

No offense, men denne diskusjonen er mildt sagt tullete. For en som etter eget utsagn er "grønn på feltet" er det galskap å kjøpe et ekstra m43-kamera til filming når man allerede har en E-M1. Du skal være ekstremt dyktig og kravstor før videofunksjonaliteten til E-M1 kommer til kort. GX1 kommer ikke til å gi deg noe som helst ekstra.

 

Og når E-M1 allerede finnes i stallen, kom deg nå ut og test videomodusen og se selv hva resultatet blir, før du begynner å fantasere om å bruke penger på mer utstyr.

Endret av ventle
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Men det jo så gøy å lese om / tenke på / sikle etter / bruke penger på utstyr! :)

 

EDIT: TLDR; har du ekstra penger du ikke vet hva du skal gjøre noe med, kjøp GH4 nå. Ellers kos deg med E-M1 og vent til du blir flinkere å bruke det før du velger noe nytt.

 

Da jeg begynte seriøst med fotografering som hobby tok jeg utgangspunkt i et Sony kompaktkamera jeg kjøpte på ferie i Japan. Jeg leste bruksanvisningen fram og tilbake for å få med meg alle funksjonene og egenskapene, og begynte å lese tutorials, digital photography school osv. for å bli bedre. Det var mye å lære med tanke på eksponering, innramming, lyskilder/lyssetting, lukkerhastighet/bevegelse osv. Det var først når jeg følte meg såpass trygg på det jeg gjorde og at kameraet begynte å sette kreative begrensninger for hva jeg kunne gjøre, at jeg oppgraderte til noe bedre.

 

På samme måte tror jeg egentlig det er greit å starte med E-M1 til video (hvis man først har kameraet). Bildekvaliteten er milevis over kameraer med mindre bildebrikke og det finnes mange kreative muligheter i selve kameraet. I tillegg er det veldig mye man kan lære seg om å både ta og lage gode videoer. Selv om man i disse dager har f.eks. iMovie og lignende for å hjelpe til med å klippe sammen videoer, betyr det ikke nødvendigvis at resultatet blir bra. Det er mye kreativ tenking og planlegging som ligger bak det å lage gode videoer, selv hjemmevideoer av familiebegivenheter eller ferieturer osv. Når alt det begynner å falle på plass og man føler at man savner de mer avanserte funksjonene i f.eks. GH4 kan det være på tide å oppgradere, og det kan ta såpass lang tid at kanskje GH5 og GH6 har kommet ut, for ikke å snakke om E-M2/M3 med oppgradert video.

 

Det eneste som egentlig faktisk har noe å si for en nybegynner er grunnkvaliteten på materiellet som produseres. Med det mener jeg kvaliteten på lyd/bilde uten bruk av avanserte funksjoner. Tilgjengeligheten av 4K bør vurderes utfra det - jeg har jobbet litt med videoredigering av gamle familievideoer; super 8, SVHS-C og DV, og felles for alle er at jeg irriterer meg over kvaliteten. Det er en del man kan gjøre med mer avanserte funksjoner og bedre ferdigheter/kunnskaper, men er kildematerialet dårlig, er man mye mer begrenset i hva man kan gjøre. Så man bør egentlig vurdere om grunnkvaliteten på 1080p på E-M1 er bra nok (som jeg mener den er), eller om man kommer til å tenke om noen år at "søren, jeg skulle hatt et kamera med 4K". Grunnkvalitet innebærer også optikk, dynamisk omfang, fargedybde osv. og det vil også innebære at den eneste reelle oppgraderingen fra en E-M1 er en GH4, ikke en GoPro. Sony A7S krever ekstern opptaker for 4K, så den er uaktell - full HD oppgraderinger blir da Canon 5d mk3 eller GH3. E-M6 som kommer ut på nyåret kan også muligens bli et verdig alternativ. Men alt dette forutsetter at man har penger å svi av - det skal tross alt en del til.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

No offense, men denne diskusjonen er mildt sagt tullete. For en som etter eget utsagn er "grønn på feltet" er det galskap å kjøpe et ekstra m43-kamera til filming når man allerede har en E-M1. Du skal være ekstremt dyktig og kravstor før videofunksjonaliteten til E-M1 kommer til kort. GX1 kommer ikke til å gi deg noe som helst ekstra.

 

Og når E-M1 allerede finnes i stallen, kom deg nå ut og test videomodusen og se selv hva resultatet blir, før du begynner å fantasere om å bruke penger på mer utstyr.

Jeg takker for dine påstander og erfaringer fra EM-1. Når det er sagt så har jeg som sagt aldri filmet noe særlig med systemkamera, selv om jeg har hatt både 7D og 5D MkIII som skal være gode på området.

 

Med respekt å melde så var spørsmålet mitt om EM-1 er så dårlig i film modus som noen tester vil ha det til. Jeg henvendte meg da til de som eventuelt hadde noe å sammenligne med. Som nevnt så har jeg hatt et GoPro kamera før og skal ha et slikt for å feste på motorsykkelen og for å ha når jeg klatrer. Jeg kan selvfølgelig filme med EM-1 og gjøre meg opp en menig om jeg er fornøyd med kvaliteten jeg får. Så kan jeg selv sammenligne med GoPro kameraet når jeg får det i hus.

Men jeg mener det MÅ være lov å spørre i et diskusjonsforum om andre sine meninger rundt et kamera hvis de har noe å sammenligne med. Eller hva mener du forumet skal være låst til å kunne omhandle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det jo så gøy å lese om / tenke på / sikle etter / bruke penger på utstyr! :)

 

EDIT: TLDR; har du ekstra penger du ikke vet hva du skal gjøre noe med, kjøp GH4 nå. Ellers kos deg med E-M1 og vent til du blir flinkere å bruke det før du velger noe nytt.

 

Da jeg begynte seriøst med fotografering som hobby tok jeg utgangspunkt i et Sony kompaktkamera jeg kjøpte på ferie i Japan. Jeg leste bruksanvisningen fram og tilbake for å få med meg alle funksjonene og egenskapene, og begynte å lese tutorials, digital photography school osv. for å bli bedre. Det var mye å lære med tanke på eksponering, innramming, lyskilder/lyssetting, lukkerhastighet/bevegelse osv. Det var først når jeg følte meg såpass trygg på det jeg gjorde og at kameraet begynte å sette kreative begrensninger for hva jeg kunne gjøre, at jeg oppgraderte til noe bedre.

 

På samme måte tror jeg egentlig det er greit å starte med E-M1 til video (hvis man først har kameraet). Bildekvaliteten er milevis over kameraer med mindre bildebrikke og det finnes mange kreative muligheter i selve kameraet. I tillegg er det veldig mye man kan lære seg om å både ta og lage gode videoer. Selv om man i disse dager har f.eks. iMovie og lignende for å hjelpe til med å klippe sammen videoer, betyr det ikke nødvendigvis at resultatet blir bra. Det er mye kreativ tenking og planlegging som ligger bak det å lage gode videoer, selv hjemmevideoer av familiebegivenheter eller ferieturer osv. Når alt det begynner å falle på plass og man føler at man savner de mer avanserte funksjonene i f.eks. GH4 kan det være på tide å oppgradere, og det kan ta såpass lang tid at kanskje GH5 og GH6 har kommet ut, for ikke å snakke om E-M2/M3 med oppgradert video.

 

Det eneste som egentlig faktisk har noe å si for en nybegynner er grunnkvaliteten på materiellet som produseres. Med det mener jeg kvaliteten på lyd/bilde uten bruk av avanserte funksjoner. Tilgjengeligheten av 4K bør vurderes utfra det - jeg har jobbet litt med videoredigering av gamle familievideoer; super 8, SVHS-C og DV, og felles for alle er at jeg irriterer meg over kvaliteten. Det er en del man kan gjøre med mer avanserte funksjoner og bedre ferdigheter/kunnskaper, men er kildematerialet dårlig, er man mye mer begrenset i hva man kan gjøre. Så man bør egentlig vurdere om grunnkvaliteten på 1080p på E-M1 er bra nok (som jeg mener den er), eller om man kommer til å tenke om noen år at "søren, jeg skulle hatt et kamera med 4K". Grunnkvalitet innebærer også optikk, dynamisk omfang, fargedybde osv. og det vil også innebære at den eneste reelle oppgraderingen fra en E-M1 er en GH4, ikke en GoPro. Sony A7S krever ekstern opptaker for 4K, så den er uaktell - full HD oppgraderinger blir da Canon 5d mk3 eller GH3. E-M6 som kommer ut på nyåret kan også muligens bli et verdig alternativ. Men alt dette forutsetter at man har penger å svi av - det skal tross alt en del til.

Takk for velformulert svar :-)

 

Jeg slår meg foreløpig til ro med EM-1 slik jeg har lest nå, GoPro kameraet blir uansett brukt til MC og klatring i fjellet m.m. EM-1 til annen filming der dybdeskarphet og "normale" vinkler er hensiktsmessig. Kjøper et større minnekort og en ekstern microfon.

 

Noen tips til en rimelig god microfon til å starte med? Og kan disse microfonene brukes både på EM-1 og GoPro?

Lenke til kommentar

Hallais folkens!

 

Først; ang filming med E-M1, så er det ganske ålreit. Spesielt dersom du legger til noe "filmconvert" i premiere. Til "familiefilming" er det og genialt pga det har touch-screen Af tracking.

 

Så - over til noe annet. Hatt et par sykedager med 40-150/2.8, så.. Har ikke blitt så veldig mye testing, men det jeg har prøvd har vært positivt som f... La oss bare bli ferdige med et par ting først som sist;

1. Det er sexy som fy!

2. Det er enda skarpere enn hva det er sexy...

3. Nærgrensen er syk.

- kjapt og nydelig. Skulle bare vært f/2 og startet på 30mm ;-)

 

Her er et tatt i dag. Croppet til 100% skulle jeg tro.

post-8299-0-84035400-1417892591_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har ikke filmet mye med E-M1, men testet litt på en tur til Tyskland i Tesla'er; ikke mange/lange klipp for det meste er go-pro, men de 20 første sekundene cirka er filmet med E-M1:

 

https://www.youtube.com/watch?v=I3HKa0VDMCY

 

Som kjent, utrolig flott stabilisator, og fint med DOF med riktige objektiv. :)

Mulig svakt undereksponert ellers så syns jeg det så veldig bra ut, kanskje de som kan video kan påpeke hva som er "dårlig" her ?

 

Det som slår meg med alt som blir skrevet i fotoforum spesielt den tekniske delen er at ytterst få ser ut til å ha hukommelse som streker seg spesielt lenger enn 3 måneder, da det virker som alt som finnes i butikkene allerede er "gammelt" da det foreligger informasjon om kommende modeller som er ENDA bedre enn det som finnes pr idag.

 

Allikevel så har noen klart å lage video med eldre Canon modeller, det er vunnet konkurranser med bilder som er tatt med Nikon D70 osv osv.

Lenke til kommentar

Har ikke sett noe tester som sier at E-M1 er dårlig på video. Vet ikke hvor det kommer fra, men det finnes sikkert hvis man leter litt. Det mange derimot påpeker er at videofunksjonen er relativ enkel, som IMO er noe annet. Siden E-M1 er MFT blir det sammenlignet med GH3 og GH4 som er noen av de beste på video på makredet i dag, og i forhold til disse mangler E-M1 en del som høyere bitrater, flere alternaitver på codecer, 60 bilder i sekundet ved Full HD og oppløsningen er heller ikke topp for et kamera med Full HD. For typisk hobbyvideo av ferien, julemiddagen, barna som gjør noe morsomt osv så er alle dagens speilløse mer enn gode nok. Men E-M1 er ikke noe toppvalg på video på samme måte som GH4.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...