Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Var egentlig ikke så vondt ment, har selv vært på ferieturer med "for mye" fotoutstyr og ekspansive planer om å sammenligne eller bli kjent med en ny linse eller filter. 9 av 10 ganger hadde jeg vært bedre tjent med bare kamera og ett eller maks to objektiv.

Du har et poeng der - jeg har opplevd mye av det samme selv. Nå vet jeg ikke om turen til Bringisen er en kosetur med famile/venner/jobb eller som det er en dedikert fototur. Hvis det er det første, så er det lurt å pakke lett og nyte turen :)

 

Bare meg og kona på kosetur, men har bestemt meg for å droppe EM-10 og bare ta med EM-1 + 12-40 f2.8 og 17mm f1.8.

Hadde dette vært om en måned hadde jeg helt sikkert bare tatt med EM-10, men siden jeg nettopp har fått EM-1 blir det den jeg tar med.

Når det er sagt hadde jeg faktisk trodd at EM-1 var større enn den var. Når jeg tidligere har kikket på og holdt det i butikken har det virket mye større enn EM-10, men side by side så er det ikke så vanvittig mye større. Helst grepet som utgjør det meste. Har satt på "tau-reimen" som jeg hadde på EM-10 og den er kraftig nok til å takle EM-1 også. Blir mer diskre med den reimen enn den brede EM-1 reimen som fulgte med.

Turen skal nok nytes likevel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare meg og kona på kosetur, men har bestemt meg for å droppe EM-10 og bare ta med EM-1 + 12-40 f2.8 og 17mm f1.8.

Hadde dette vært om en måned hadde jeg helt sikkert bare tatt med EM-10, men siden jeg nettopp har fått EM-1 blir det den jeg tar med.

Når det er sagt hadde jeg faktisk trodd at EM-1 var større enn den var. Når jeg tidligere har kikket på og holdt det i butikken har det virket mye større enn EM-10, men side by side så er det ikke så vanvittig mye større. Helst grepet som utgjør det meste. Har satt på "tau-reimen" som jeg hadde på EM-10 og den er kraftig nok til å takle EM-1 også. Blir mer diskre med den reimen enn den brede EM-1 reimen som fulgte med.

Turen skal nok nytes likevel :)

Du har et godt poeng angående størrelse - E-M1 er ikke diger. Så en E-M1 med 12-40mm og 17mm er et ypperlig kit til en slik tur. Kos dere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, lurer fortsatt på følgende (E-M1 og E-M5):

 

Hvilken IS brukes til panorering horisontal?

Alltid like forvirret om navnet tilsier panoreringsplanet eller bevegelser som den motvirker planet...

 

Til panorering av biler f.eks., bør jeg bruke IS Auto på E-M1?

 

 

Neste spørsmål, skal filme litt med overnevnte kamera og har nesten ikke gjort det før.

Er det noen tips og råd på veien? Har ikke tid til å leke for mye før det skal filmes ting som skal brukes...

Innstillinger; manuell/AF, format, etc? Det blir mye goprofilming i tillegg, så tenkte å avveksle med litt in/ut av fokus på ting og detaljer med liten DOF (manuell fokus).

Lenke til kommentar

 

40-150 ser nice ut.

 

Synd med 4k(/video) oppdateringen, men regner med dette kommer senere. Det er ganske KRAFTIGE indikasjoner på at den faktisk finnes.

Det kan likevel hende at de velger å slippe en "ny" kameramodell for å støtte 4K - vi får se.

 

Tviler i grunnen litt på det. Olympus har tradisjon å ikke slippe en ny "PRO" modell i tide og utide. En OM-2 virker derfor usannsynlig. Derimot - for å fortsatt ha godt salg på E-M1 uten å måtte gjøre ny produktutvikling etc, så virker det faktisk fornuftig økonomisk sett å gi ut dette. Prisen på E-M1 kan dermed holdes høyere enn dersom den ikke hadde fått denne oppdateringen. Alt Oly trenger å gjøre da, er å komme med ny firmware. Easy win.

Lenke til kommentar

 

med Olympus appen for OM-D E1M, hvor mange bilder får man markert/kopiert samtidig?

 

har en canon g16 liggende der får man bare kopiere 25bilder om gangen, noe som er veldig iriterende og tar evigheter om man skal kopiere over noen hundre bilder til ipaden

"Select all" :-)

 

Perfekt:) da blir det innkjøp av E-m1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...