Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en får pdaf på sensoren, vil den da være like presis som cdaf? Uten at man trenger å justere objektiv etc?

Det har jeg ikke sett noe klart svar på. Ved å ha Pdaf på sensoren slipper man alignmentproblmer som skyldes at Af-sensoren sitter i en egen modul, men om Pdaf-punktene på sensoren er like bra som de som brukes i AF-modulene er ikke gitt. I dag ser det ut for at de fleste som har Pdaf på sensoren bruker det sammen med Cdaf, men hvorfor det gjøres slik har jeg ikke sett noen teknisk forklaring på. Så det kan skyldes at det fortsatt er første genrasjon for Pdaf på sensoren, men det kan også tenkes at teknologine har en svakhet som det ikke er så lett å fikse. Tror nok det vil gå ennå en stund før vi vet sikkert hvor bra Pdaf på sensoren vil kunne bli i forhold til Cdaf eller egne Pdaf-moduler.

Lenke til kommentar

Man skal heller ikke kimse av CDAF-utviklingen. Dagens CDAF klarer å detektere om fokus ligger foran eller bak og dermed unngå prøving og feiling på retningen (jaging). CDAF trenger stor båndbredde og prosesseringskraft for å fungere bra og det er to områder som stadig er i forbedring. Kombinert CDAF og motivgjenkjennende AF er en lovende kombinasjon som jeg tror har potensiale for å forbigå PDAF om noen få år.

Lenke til kommentar

Man skal heller ikke kimse av CDAF-utviklingen.

Det er jeg enig i. CDAF fikser allerede veldig mange bruksområder bra og blir gradvis bedre. Fordelen med bare CDAF er at man klarer seg med sensoren uten ekstra punkter. Om det blir bra nok til å gjøre PDAF overflødig er det vanskelig å si foreløpig.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. CDAF fikser allerede veldig mange bruksområder bra og blir gradvis bedre. Fordelen med bare CDAF er at man klarer seg med sensoren uten ekstra punkter. Om det blir bra nok til å gjøre PDAF overflødig er det vanskelig å si foreløpig.

Med Canon's PDAF løsning i 70D, så bruker jo ikke PDAF på sensoren plass som kunne vært brukt til bildepiksler.Så jeg tror ikke vi femtiden vil være snakk om det ene eller det andre.

 

@KnutIvars: Største grunnen til at PDAF kan være upresis i DSLR er at AF sensorene er i en annen optisk sti enn sensoren. Så i teorien skal det ikke være nødvendig med mikrojustering av AF når PDAF er på sensoren.

 

Men ut ifra det jeg hr forstått, så er dagens fleste PDAF løsninger på (D)SLR designet slik at kameraet sender en kommando til objektivet om at det skal ta en finjustering av AF rett før eksponering. Hva grunnen til det, er jeg usikker på, men jeg vil tro at det kan være en justering av fokus-shift i forhold til valgt blender. I et speilløs kamera, så kan den siste justeringen like gjerne gjøres vha CDAF med den hastigheten CDAF har i dag.

Lenke til kommentar

Med Canon's PDAF løsning i 70D, så bruker jo ikke PDAF på sensoren plass som kunne vært brukt til bildepiksler.Så jeg tror ikke vi femtiden vil være snakk om det ene eller det andre.

Enig i det, forutsatt at Pdaf-konstruksjonen ikke stjeler noe plass eller gjør andre ting med sensorens egenskaper som går ut over bildekvalitet, og det har vi ikke fått noe svar på foreløpig.

Lenke til kommentar

Den lignet veldig på en prototype

Sannsynligvis fordi det er en prototype. Produksjonsmodellene kommer selvfølgelig til å ha mye bedre finish osv. Jeg er mer interessert i hva slags ny funksjonalitet, ergonomi osv. som kommer med den nye modellen. Så langt virker det sannsynlig at dette kan bli oppgraderingen fra GH2 som jeg har ventet på.

Lenke til kommentar

Den lignet veldig på en prototype

Ser andre og som har kommentert litt av det. Hvorfor?

 

E-M5 er i mine øyner penere, men dette er nok laget for å ha et litt større grep ettersom det skal erstatte deres DSLR serie.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om at det ikke er super-pent, men det er spekket med funksjoner som jeg ønsker. :-)

 

Olympus! Bring it on!

Lenke til kommentar

Ser andre og som har kommentert litt av det. Hvorfor?

 

E-M5 er i mine øyner penere, men dette er nok laget for å ha et litt større grep ettersom det skal erstatte deres DSLR serie.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om at det ikke er super-pent, men det er spekket med funksjoner som jeg ønsker. :-)

 

Olympus! Bring it on!

 

Nettopp kjøpt E-M5... fantastisk kamera og med grep er det veldig bra å holde i også, byggekvaliteten er ypperlig.

 

Så vil jeg legge til at useende betyr litt men så klart ikke like mye som innmaten. Tipper Panasonic GX7 blir hakket vassere (kanskje) men kjøpte E-M5 fordi jeg elsker kameraet rent fysisk, ikke fordi det er "litt" penere.

 

Overgangen fra D800 med grep er en ikke-sak... savner ikke D800 i det hele tatt. Får se om det fortsetter slik når kamera begynner å bli tatt skikkelig i bruk men ser ikke mye med D800 som jeg ikke får i E-M5.

Lenke til kommentar

Spøk til side, på den ene siden, dersom det huset er den endelige utgaven, synes jeg det ser litt "cobbled together" ut. På den andre siden, ingen skal få lov til å beskylde dem for ikke å høre på internetthylekoret, som samlet ba om et E-M5 med større grep.

 

E-M1.jpg

 

E-M1grip.jpg

 

Det virker og som de har gjort knappene større, samt at det er fler av dem. De har og flyttet bakre snurrehjul til din ønskede posisjon, tomsi... harhar.gif

 

E-M12.jpg

 

E-M1back.jpg

Lenke til kommentar

Ser andre og som har kommentert litt av det. Hvorfor?

For meg så ser det ut som om elementer fra mange forskjellige kameraer som er klasket sammen ...

 

Grepet minner meg on noe jeg har sett på 90-tallet; husker ikke kameramodellen ... hjulet rundt søkeren er like elegant som hjulet på E-420 - bryterpanelet på motsatt side av utløseren ser ut som om den er rappet fra Nikon.

 

Men det er jo rimelig dårlig bildekvalitet; så jeg det er mulig kamera ser helt ålreit ut i virkeligheten.

 

edit: ser nå at bildene er tatt fra videoen; og det er komprimeringen som gjorde at jeg syntes den så uferdig ut. Artig at de har tatt on/off bryteren fra en av de tidlige OM modellene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

For meg så ser det ut som om elementer fra mange forskjellige kameraer som er klasket sammen ...

 

- bryterpanelet på motsatt side av utløseren ser ut som om den er rappet fra Nikon.

Den bryteren med av/på-knappen kan og minne litt om ASA-hendelen på Olympus OM-4:

19358_23_b.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...