Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje folk som er tungt investert i 4/3-optikk, og venter på en oppfølger til E-5 som fulgte litt mer med i tiden (iso/af/is/etc.).

Kan du utdype?

Eneste fordelen som jeg kan se er at noen liker å holde et stort kamerahus. ... - og jeg er jo ikke helt uenig - E-3'n min passer jo godt for hendene mine som jeg antar er over snittet store ettersom jeg er 1.98m høy..., samtidig har jeg ikke sett meg tilbake etter at jeg kjøpte OMD.

 

Foruten størrelse, så vil jo dette nye kameraet støtte FourThirds optikk fullt ut, så jeg skjønner ikke hvorfor det klages...

Lenke til kommentar

Tja, størrelse på huset, optisk søker eller ønsket om å slippe et adapter som mellomledd kanskje.

 

Personlig synes jeg det bare er bra om Olympus satser helt og fult på m43 fremfor å tviholde på to ulike systemer. Olympus har slitt nok med økonomien. Jeg regner E-5 for å være den siste saliggjøring for de med god m43-optikk som er fanatiske motstandere av adapter, mindre hus eller optisk søker.

Lenke til kommentar

Tja, størrelse på huset, optisk søker eller ønsket om å slippe et adapter som mellomledd kanskje.

 

Personlig synes jeg det bare er bra om Olympus satser helt og fult på m43 fremfor å tviholde på to ulike systemer. Olympus har slitt nok med økonomien. Jeg regner E-5 for å være den siste saliggjøring for de med god m43-optikk som er fanatiske motstandere av adapter, mindre hus eller optisk søker.

hehe, joa...,

1. Størrelse - her ser jeg poenget, men for min del er fordelen med å kunne ha det lite i tillegg (blir jo større med ekstra grep etc) mye større enn å holde i et svært grep. ...

2. OVF vs EVF. Selv på OMD er EVF'en såpass god at OVF'n til Oly har vanskelig å holde følge. Har selv brukt både OMD og E-3 på oppdrag, og irritert meg når jeg måtte bruke E-3 - rett og slett pga EVF'en var meget god i den situasjonen. Og nå på den nye med 64% bedre oppløsning enn den eksisterende, samt en størrelse som gjør at OVF'n til de eksisterende E-3/5 blir liten i forhold, så ser jeg ingen grunn til å fortsette med speil bare "fordi".

3. Adapteren kan limes på huset med araldit eller tilsvarende lim da.

 

Man kan jo alltids ta et defekt E-3 og gjøre tilpassninger som får plass til en OMD E-M1 inni? :D

Lenke til kommentar

2. OVF vs EVF. Selv på OMD er EVF'en såpass god at OVF'n til Oly har vanskelig å holde følge.

Noen liker ikke EVF og for dem vil det opplagt være en nedtur å måtte bytte. Personlig liker jeg EVF, men ser at for actionbruk har OVF fortsatt en relativt klar fordel, i hvert fall i forhold til de EVF'ene jeg har prøvd så langt. I dårlig lys har også OVF noen fordeler (selv om EVF også har fordeler der på andre områder). Høy kontrast fikser OVF (i praksis øyet) bedre enn EVF så jeg synes at OVF'en fortsatt har livets rett. Men jeg synes likevel at Olympus gjør rett i å gå for en felles modell i stedet forå kaste bort ressurser på et system som i praksis har alt for få brukere til at de vil kunne tjene penger. Selvsagt gitt at de faktisk får til en felles modell som fungerer bra.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg vil ihvertfall si at den adapteren må være plettfri både når det gjelder funksjonalitet og fysisk...

Adapterene finnes jo i dag; MMF-1, MMF-2 og MMF-3, hvorav sistnevnte er værtettet for å matche OMD.

 

Om det lanseres en helt ny adapter med det nye OMD føler jeg er usikkert enda, men det ser ut som at det skal følge et adapter med det nye huset - da tenker jeg det enten er en MMF-3 eller en ny (med noe funksjonalitet).

 

Jeg er spent på hvordan 50-200 SWD vil yte på det nye huset...

Lenke til kommentar

Samme hva jeg og du måtte mene, noen henger seg opp i denslags. (Du spurte hvorfor noen går helt i frø...) :)Man trenger ikke være enig for å forstå andres mening.

 

Uhørt! Din mening er feil! :D :D

 

 

Men over på noe annet; når det kommer til dette med HG og SHG muligheter på nye OMD så blir jeg bare mer frustrert over M43 enn jeg allerede er.

 

Hvis man tenker på det har jo Panasonic og Olympus hatt et forferdelig dårlig samarbeid/kommunikasjon.

For det første lager Panasonic objektiver med OIS, Olympus lager IBIS. Olympus objektiver har derfor ikke stabilisering, noe som er irriterende for Panasonic eiere.

 

Eksempelvis er det lite praktisk for meg å kjøpe en 70-300mm II fra Olympus til mitt Panasonic GH3 hus. Jeg MÅ bruke 100-300mm som er veldig skarp på fra 100mm til 200-250mm, men veldig dårlig på 300mm. Jeg kan kjøpe 70-300 og satse på at lysforholdene alltid vil være slik at jeg kan bruke 1/4000 sek lukkertid, men slik vil det ikke være.

 

Et annet eksempel er at dersom jeg feks skal ha brukbar autofokus på min Olympus HG 12-60mm som jeg elsker, så MÅ jeg gå for enten totalt utdaterte Olympus hus eller et helt nytt.

 

Et tredje eksempel er at dersom jeg ønsker fokuspeaking fordi jeg ønsker meg feks en voigtlander må jeg nedgradere fra flaggskipet til Panasonic til en budsjettmodell (G6). Jeg mener, wtf!

 

Jeg kan altså pr i dag aldri bli helt fornøyd som M43 kunde. Kan heller ikke kjøpe et Olympus hus og selge Panasonic da jeg bruker det mye til videoproduksjon også, og der er det ingen som kan måle seg med GH3.

 

Håper det kan bli bedre i fremtiden, er jo ikke rart kompaktkamerafronten sliter. Markedsføringen er på jordet, ingen butikker som har skikkelig med M43 utstyr i glassmontere slik de har med andre merker, produkt lineupene er tullete og ingen av produsentene kan tilfredsstille kunder som ønsker utstyr på tvers av dem.

 

 

Skal jeg bli en helt fornøyd M43 eier i dag må jeg gjøre følgende:

 

- Kjøpe en E-M5 til bruk sammen med Olympus 70-300mm II pga IBIS

- Kjøpe meg det nye flaggskipet til 12-60mm pga autofokus

- Bruke GH3 sammen med Panny objektiver

- Kjøpe G6 for å få fokuspeaking til feks 12-60 til videoproduksjon eller til manuelle objektiver som voigtlander så de blir brukbare til annet enn statiske motiver

- Finne opp et adapter som gir mulighet for blenderkontroll + autofokus til enten Canon 16-35mm eller Nikon 14-24mm da Panny og Oly sine ultravidvinkler er lyssvake (F4), hvilket er synd fordi spesielt Panny sin 7-14mm er sylskarp.

- Utvikle et system som muliggjør tethering slik Canikon har

- Pluss en del andre ting

 

Ergo gjør Oly og Panny det vanskelig for folk som ønsker litt greie funksjoner.

 

Hvorfor ikke lage et kamera som gjør alt dette, og konstruere litt mer lyssterk optikk?

Mange dedikerte fotografer switcher over til M43 pga størrelse og vekt, det er altså mange som ville betalt samme priser for tilsvarende lyssterk optikk som Canikon tilbyr.

 

Og det er da ingen problem å implementere fokuspeaking i GH3 når de får det til i et kamera som er langt billigere (G6). Hvorfor deler ikke Olympus på sin fasefokus på sensor med Panasonic? De har problemer med lite salg, hva med å kommunisere med hverandre og gjøre SYSTEMET så bra at man får en synergieffekt på markedet som vil øke totaliteten i salget?

 

Olympus virker desperat etter å skape en identitet istedenfor å skape momentum og synergi rundt konseptet M43. Panasonic på sin side tar enkelte valg som bare er totalt forvirrende. Hvorfor kannibalisere flaggskipet sitt med en billigere modell ved å gi den billigere modellen bedre funksjoner enn toppmodellen?

 

Merkelig om Canon hadde gitt spesielle og viktige funksjoner til 550D men ikke til 5D.

 

 

Det er kun fordi jeg digger M43 systemet at jeg blir så frustrert over produsentene når de gjør så merkelige ting. En vanlig G3-bruker med kitzoom som sjelden tar bilder ville ikke brydd seg mye om dette, men det er jo entusiastene som betaler godt. Hvorfor ikke tilfredsstille disse bittelitt mer?

 

Bahh, måtte bare få ut litt damp. regner med det er en del som deler noen av de samme synspunktene :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Skal jeg bli en helt fornøyd M43 eier i dag må jeg gjøre følgende:

[...]

- Kjøpe en E-M5 til bruk sammen med Olympus 70-300mm II pga IBIS

- Kjøpe meg det nye flaggskipet til 12-60mm pga autofokus

[...]

... altså; Du klarer deg da med den nye OMD'en som skal shippes i November worldvide. (ref; http://www.43rumors.com/ft5-first-high-end-omd-test-report/ )

 

I can't wait!

 

btw; Det kameraet vil nok også ha fokus peaking (gjerne også i video-mode)..., men det spørs jo hvor god videomode det er her da..., tenker nok den ikke er så mye ulik E-M5 som ikke er sånn veldig "hurra" - bortsett fra IBIS'n da.

Lenke til kommentar

Masse damp !!!!

Greit å sleppe ut litt damp innimellom.

 

For min del, så er det kun dette som irriterer meg rundt µ-4/3:

 

1) Det er for mange entry-level modeller som byttes ut alt for ofte.

2) Olympus E-PL5 er forenklet for mye; den burde ligget et sted mellom E-PM2 og E-P5, men er i stedet en E-PL2 med utvippbar skjerm - WTF?

3) Panasonic burde flytte vekk knappene nede i høyre hjørne - det er alt for lett å trykke på de ufrivillig.

4) Hvor er 14-54mm f/2.8-3.5 erstatningen?

 

Og det er da ingen problem å implementere fokuspeaking i GH3 når de får det til i et kamera som er langt billigere (G6).

Om det er et problem eller ikke, vet vi ingenting om. I og med det foreløpig ikke er implmentert, så vil jeg tro at Panasonic har støtt på uforutsette problemer. Det kan være noe så enkelt som at det ikke er ledig plass i firmware til den ekstra koden. Hva skal de i såfall kaste ut? Trengs det ekstra HW for å støtte Focus Peaking? Jeg tror ikke det; men jeg vet ikke ...

 

Selv om G6 har Focus Peaking, så ser jeg fortsatt på GH3 som toppmodellen; jeg er ikke overrasket eller frustrert over at nye modeller i lavere prissjikter har ting som topp-modellen ikke har. Det som er viktig med GH3, er at den er værtettet, har batterigrep og nok innstillingshjul til at betjeningen blir intuitiv og rask.

Lenke til kommentar

Greit å sleppe ut litt damp innimellom.

 

For min del, så er det kun dette som irriterer meg rundt µ-4/3:

 

1) Det er for mange entry-level modeller som byttes ut alt for ofte.

2) Olympus E-PL5 er forenklet for mye; den burde ligget et sted mellom E-PM2 og E-P5, men er i stedet en E-PL2 med utvippbar skjerm - WTF?

3) Panasonic burde flytte vekk knappene nede i høyre hjørne - det er alt for lett å trykke på de ufrivillig.

4) Hvor er 14-54mm f/2.8-3.5 erstatningen?

1. Delvis enig.

2. Enig (kunne kuttet ut en...).

3. Aldri prøvd

4. Det heter Zuiko Digital 14-54mm f/2.8-3.5 ..... med ny sensor som gir PDAF.... ;-) (men joa. kunne blitt laget mindre).

 

Det som er litt av årsaken til at modeller byttes ut ofte, er vel det at de har stadige forbedringer ettersom det er et ungt system..., og at de da vil holde seg noenlunde oppdaterte og konkurransedyktige mot entrylevel DSLR.

Jeg er sjeleglad for at E-PL2 kom når den kom med de marginale forbedringene over E-PL1...

Lenke til kommentar

... altså; Du klarer deg da med den nye OMD'en som skal shippes i November worldvide. (ref; http://www.43rumors....md-test-report/ )

 

I can't wait!

 

 

Noen som vil kjøpe E-5? Hehe..

Sjelden jeg bruker det nå gitt, det eneste er når jeg trenger følgefokus. Men prøver så godt jeg kan med E-M5 også, med prefokusering. Men mangler en god liten mft tele også. Skulle hatt en 200mm F2.5 eller noe i den duren.

 

Blir forresten mer og mer glad i 75mm-eren :)

Den erstatter også tidvis 50mm macro da jeg ikke trenger sååå tett utsnitt (som forøvrig passer helt OK med mFT siden den ikke er så stor).

 

En annen liten ting, er det mulig å minske fokuspunktet (altså den firkanten). Har en tendens til å bomme litt. Brukte 35-100mm på E-M5 på noen bryllupsbilder (da jeg var litt usikker på om den var justert bra på E-5, mener det var noen ganger da fokusen ikke satt 100%, så jeg tenkte med E-M5 må den vel funke uansett) - men dessverre ble det endel bomskudd pga. den fokuserte på noe i bakgrunnen tror jeg (dvs. traff ikke hodene til paret uansett hvor mye jeg prøvde. Oppdaget det heller ikke før jeg kom hjem. Mulig jeg kunne sjekket nøyere men... :p

 

Er det forresten noen som har lest eller eksperimentert med størrelse/kvalitet på JPG (i +RAW mode)? Bruker kameraet disse jpg ved "preview", eller lager den enda et jpg bilde for dette? Kan man få bedre previews til å zoome inn på for å sjekke fokus, virker som om det er max 3X på de innstillingene jeg har nå, før den bare zoomer digitalt på jpg/thumbnail.

 

Bruker forresten JPG+RAW i forbindelse med Toshiba SD FlashAir kort for å dumpe enkelte bilder over på telefon og rett på facebook. Virker bra, og imponerer mange at jeg kan bla gjennom bildene på telefonen når jeg akkurat har tatt de med kamera. Men også her føler jeg at kanskje størrelse/komprimering må justeres ned eller opp fordi facebook ødelegger bildene etter opplasting. Vet ikke om facebook-appen på mobilen komprimerer, eller om det gjøres etter opplasting, og om de behandles annerledes enn bilder lastet opp med PC.

 

Ble mange spørsmål/kommentarer, og nesten litt off topic men.. :)

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Skyter du i RAW + JPEG, så er det jo greit å sette JPEG til den minste størrelsen som passer til en telefon eller nettbrett. Olympus lar deg definere størrelse på Medium og Small hvis jeg husker rett. Du skal vel heller ikke redigere bildene i etterkant, så jeg tror at selv Fine blir overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...