Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke første gang jeg hører om dette. De som bytter er gjerne lei av å bære tungt og/eller trapper ned foto som yrke.

Har både hørt om og sett dette tidligere ja. Selv om jeg ikke har foto som yrke, så tenker jeg av og til : "Hvorfor holder jeg egentlig på med flere "systemer", når f.eks. MFT er blitt så bra"?

 

Svaret er jo enkelt for mitt vedkommende. Jeg synes det er artig å finne ut av "ting", og liker å "leke". Parret med en ustoppelig nysgjerrighet på nye "ting", og et aldri så lite "samlegèn" i blodet, og at jeg "kan" prioritere slike leketøy, ja, da blir det som det blir..... (Har ikke tenkt å bli "voksen" på det området, iallefall ikke ennu).... :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Personlig har jeg ikke vært inne på tanken om å bytte ut FF med bare mFT. Mistenker heller at "dersom" oppfølgeren til E-5 blir annonsert/lansert så ser jeg for meg at sannsynligheten for at E-M5 blir solgt er større enn at jeg kvitter meg med det jeg har av objektiver. Fokus og ergonomien, (ordets betydning var noe diskutert, men for min del handler det mest om grep) er store avgjørende faktorer.

 

Som tidligere nevnt så ser jeg ingen grunn til å bytte ut hverken 12-60 eller 50-200 til fordel for bedre (sistnevnte er omtrent umulig å bruke med MMF-3, fokus. Da tar jeg heller med meg E-3 som ekstra kamera dersom muligheten for å ta dyrebilder åpenbarer seg.

Forøvrig så kan jeg ikke finne noen "verdige" erstatninger til nevnte objektiver, selv om Panasonics 12-35 ser fristende ut.

 

Når det er sagt så har jeg forståelse for at flere ønsker å bytte, men det er og blir en sak om personlige krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Wops. Ser ut til at jeg ikke var helt på stasjonen da jeg skrev innlegget mitt tidligere. Jeg tenkte FT(four thirds), men skrev FF (fullformat). Den dagen Olympus kommer med fullformat.... :ph34r:

Lenke til kommentar

Da er alt mft- utstyret solgt!

Fant aldri helt godfølelsen med systemet. Selv om bildene ble greie nok.

Nå blir det nok en Fujifilm X100 eller X100s, som mellomkamera. Den retro stilen og være fri alt objektivkjøpet virker befriende ;)

 

Kan jeg spørre hva det var av utstyr du testet? X100S ser meget spennende ut ja!

Lenke til kommentar

Hadde GF3 og G3, 14mm, 14-42 Mega Ois, 14-42 powerzoom, 45-175 panasonic, olympus 40-150, pentax k til mft adapter, horusBennu 50 mm og mellomringer og reverseringsring for macro.

 

Merker allerede der med alle den oppramsinga, at det skal bli godt å ikke ha så mye valgmuligheter på neste kamera ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde GF3 og G3, 14mm, 14-42 Mega Ois, 14-42 powerzoom, 45-175 panasonic, olympus 40-150, pentax k til mft adapter, horusBennu 50 mm og mellomringer og reverseringsring for macro.

 

Merker allerede der med alle den oppramsinga, at det skal bli godt å ikke ha så mye valgmuligheter på neste kamera ;)

 

Ahaa, da vil jeg tørre å påstå at du ikke helt fikk med deg potensialet i dette systemet. Mtp at siste generasjon sensorer yter såpass mye bedre. Spesielt i kombinasjon noe av den kremoptikken som finnes, som: olympus 45 1.8, 75 1.8, 12 2.0, 60 2.8 macro, panaleica 25 1.4, panasonic 12-35 2.8, 35-100 2.8, 100-300... for å nevne de jeg kommer på i farta.

 

Du kunne jo prøvd Olympus E-M5, E-PL5, E-PM2 eller Panasonic GH3 i kombinasjon med et fastobjektiv nevnt over. Da tror jeg du ville hatt en annen mening. Bare en teori altså, vet jo ikke dine preferanser/smak.

 

MEN: X100S ser lovende ut! ;)

Lenke til kommentar

Etter litt vurdering og veiing av GH3 og OM-D, er et OM-D med kittobjektiv på vei til meg også :)

Normalt sett bruker jeg bare fastoptikk, men etter en uke i Jotunheimen i september fant jeg ut at et værtettet zoomobjektiv ikke er å forakte.

Oly 45mm, 75mm, Pana 20/ 25mm er neste på lista...

Endret av Itspersonal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig denne har vært framme før, men interessant allikevel:

http://leicarumors.c...ur-thirds.aspx/

Vel, han mannen hørtes jo mest av alt ut som en paranoid utstyrssamler og ikke noe fotograf. Jeg døde litt innvendig da jeg leste om at han nesten ikke turte ta med seg utstyret sitt til venners barns bursdagsfester en gang!

 

Er helt enig i han om at m4/3 på mange måter er et mer praktisk system enn Leica R, men det har ingen ting med prisnivå å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...