Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man kan velge mellom E-M5 og G3 som gir samme bildekvalitet mer eller mindre. Er enig at G3 er ikke videre pent.

 

Hehe, er en god del mer enn design som skiller GH3 og EM5. Antar du mente GH3 og ikke G3?

 

Å sammenligne GH3 og EM5 på en generell basis går ikke. Det er to vidt forskjellige kameraer myntet på forskjellige kundegrupper. Dessuten har GH3 en kjempegod ergonomi, noe EM5 er rompe på. GH3 er også langt bedre enn EM5 på video og har en rekke funksjoner EM5 ikke har. Som sagt, er det to forskjellige kameraer myntet på to forskjellige kundegrupper.

 

Å sammenligne disse to og derfor velge EM5 over GH3 eller motsatt, pga design og ikke pga andre viktige funksjoner, virker derfor litt søkt...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Noen som har oversikt over hva Lumix har av værtettet mFT objektiver og hva som evt er på vei ?

12-35/2.8 og 35-100/2.8 skal begge være værtettet. Etter sigende skal de kommende 42,5/1.2 og 150/2.8 også være det...

 

Olympus har per dags dato bare 12-50/3.5-6.3 og 60/2.8 Macro som er værtettet. Samt alt av HG og SHG FT-optikk via MMF-3.

Lenke til kommentar

Hehe, er en god del mer enn design som skiller GH3 og EM5. Antar du mente GH3 og ikke G3?

 

Å sammenligne GH3 og EM5 på en generell basis går ikke. Det er to vidt forskjellige kameraer myntet på forskjellige kundegrupper. Dessuten har GH3 en kjempegod ergonomi, noe EM5 er rompe på. GH3 er også langt bedre enn EM5 på video og har en rekke funksjoner EM5 ikke har. Som sagt, er det to forskjellige kameraer myntet på to forskjellige kundegrupper.

 

Å sammenligne disse to og derfor velge EM5 over GH3 eller motsatt, pga design og ikke pga andre viktige funksjoner, virker derfor litt søkt...

 

Hvis man ser bort fra video på GH3 og stabiliseringa på EM-5 så handler mye om design for meg. Mitt EM-5 ble utsatt for et langt fall med blant annet knust skjerm som resultat.

Ble da fristet til å prøve GH3. Så for meg at det ville være et enklere kamera å bruke på vinteren med hansker på. Og det var det, men størrelsen er ikke bare positiv. GH3 er stort i forhold til EM-5, noe som er negativt for meg. Men man ble veldig fort glad i det veldig godt grepet på GH3.

 

Så størrelsen og design på GH3 er en positiv ting, men også litt negativ. Og det samme kan man si om EM-5. Ingen enkel sak :hmm:

Lenke til kommentar

FInnes vel knapt noe større kompromiss enn nettopp størrelsen på kameraene, vi vil alle ha ett kamera som veier så lite som mye og som er lett å ta med seg, samtidig skal det ha grep for nordiske hender og knapper på størrelsen med de man fant på de gamle hustelefonene...

 

Så at en av endringene Canon gjorde på DSLR toppmodellen var nettopp å øke størrelsen på flere av knappene etter tilbakemeldinger fra fotografer.

 

Med det sommerværest vi har blitt presentert med 2 siste årene så frister det å ha ett værtett kamera i bakhånd for å ikke bare bli sittende innendørs og vente på en sommer som aldri kom.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at EM5 har ræva ergonomi. Helt ærlig synes jeg den sitter bedre i hånda og har bedre kontrolloppsett enn GH3. Særlig med grep på.

Der er jeg uenig - for meg er det E-M5 som har ræva ergonomi. Uten grep er den for glatt i teksturen. Med grep, så er den fin å holde. Men bakre hjul er helt feil plassert og vanskelig å nå med tommelen. For meg så sitter GH3 som støpt i handa og alle knapper jeg bruker er lett tilgjengelig.

 

"Å sammenligne GH3 og EM5 på en generell basis går ikke"

 

Til det er det bare en til å si - klart det er mulig å sammenligne GH3 og EM5 på en generell basis.

 

Jeg tror IceBlitz glemmer at dette er stillbilde kameraer som tilfeldigvs også er brukbare til video - I GH3's tilfelle, meget god til video. Men jeg tror de fleste som kjøper GH3 kjøper det som stillbildekamera, akkurat som det er med Canon 5DMKIII's brukere.

 

Form eg, så er disse to modellene interessante ettersom jeg er ute etter et µ-4/3 hus som kan gi meg best mulig stillbildekvalitet i dårlig lys.

 

Hva har du siktet deg inn da? :) En EM5, EPL5 eller GH3?

Du glemte Nikon D600 og Canon 6D i listen. E-PL5 er uaktuell på grunn ubrukelig ergonomi. Selv om jeg ikke er happy med ergonomien til E-M5; så står den på listen fortsatt.

 

Er styggredd for at det blir et FF Tomsi kjøper, sannsynligvis en D600 i disse dommedagstider.

Da går verden i hvertfall under ;)

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at EM5 har ræva ergonomi. Helt ærlig synes jeg den sitter bedre i hånda og har bedre kontrolloppsett enn GH3. Særlig med grep på.

 

Er helt enig med deg i at ergonomien på EM5 er bra. Den har et perfekt grep hvor jeg legger lillefinger under kamerahuset, to fingte på grepet og en på utløseren. Holder det stødig og godt da, og selv med 75-300 objektivet går det bra. Er også kjempebra og bruke/holde det slik med 75 mm'ern f:1,8.

Men hver har sin smak om hva som er best og det bør jo alle kunne akseptere.

Lenke til kommentar

Meanwhile tilbake til topic så fant Google følgende:

 

lumix GH3 Olympus E-M5 - About 669,000 results (0.16 seconds)

 

Så da kan vi kanskje diskutere pluss og minus på begge kameraene.

 

Noen som har oversikt over hva Lumix har av værtettet mFT objektiver og hva som evt er på vei ?

 

Søkte du med hermetegn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Uansett hvor fornøyd jeg er med mitt EM5 så klarer jeg ikke å si meg enig i at ergonomien er bra. Jeg har små hender så det burde være ypperlig, men blir til stadighet småfrustrert ved flere anledninger. Ikke nok til at det forsvarer kamerabytte, men nok til at jeg vurderer å kjøpe til batterigrep. Hver gang jeg tar fram E-3'en innimellom fotograferingen på mine turer, ettersom bruk av EM5 med 50-200 er ekstremt frustrerende når dyrelivet flyr fort forbi, blir jeg stadig minnet på hvor godt et grep egentlig kan være. Uansett blir dette en personlig smakssak som er lett å diskutere, men vanskelig å komme til noen enighet om.

 

Får se hva som skjer når arvtakeren til E-5 (kanskje) blir offentliggjort om det blir salg av EM5. Jeg ser ingen grunn til å bytte objektivene til m43 enda ettersom jeg rett og slett ikke finner gode nok erstatninger til hverken Zuiko 12-60 eller Zuiko 50-200. Til filmbruk kunne jeg tenkt meg noe bedre autofokus enn hva 12-60 klarer å diske opp med, og til telefoto så er det som sagt fånyttes å få fokus før motivet er langt borte med EM5 og MMF-3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...