Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regnet egentlig med det ja :)

 

Litt kjipt uansett, for 2800kr er jo ganske mye for en plastlomme til oppbevaring av batteri, satt litt på spissen. Men men, behovet har ikke meldt seg enda, men til ferier og slikt må det være helt toppers å kunne ta 1000 bilder. Da trenger man omtrent ikke å ha lader med seg en gang :)

 

Og så blir det ekstra mye å ta i, og det blir man fort glad i :) Hvertfall for mine nordisk tilpassede hender :)

Lenke til kommentar

Da jeg har kun erfaring med Nikon og bittelitt Olympus så er priser på tilbehør stort sett en trist trist historie.

 

Kan hende at det dukker opp kurrante 3-parts grep til en ok pris, det finnes masse av dette til Nikon og Canon.

 

Beste eksemplet til Nikon er SD-9 en metalkasse med plass til 6 AA batterier, en spiralkabel og ett etui. Denne spenstige konstruksjonen som gir ekstra strøm til SB-900/SB-910 blitsen tar Nikon rundt 2 lapper for i Norge, mens man kan på ebay finne 3-parts varianter ned mot 30 US dollar...

Lenke til kommentar

Hehe, bytter man ut ordene omd, em5 og m43 med apple, android og windows ville diskusjonen fortsatt vært like troverdig. Makan til fanboyisme skal man lete lenge etter :)

 

Ellers syntes jeg ikke det var overraskende at EM5 vant. Jeg kunne selv aldri kjøpt et, men at det er et knakende godt kamera er det ingen tvil om overhodet :)

Lenke til kommentar

Litt overraskende kanskje, men E-M5 ble stemt opp til årets beste kamera på DPReview. Skal vel være forsiktig med å lese for mye inn i det her, men det er i alle fall tydelig at E-M5 har åpnet øynene for mange for mFT... Også litt underholdende å se den desperate trollingen til de som ikke klarer å akseptere resultatet... :p

Den der var tung å svelge for enkelte.

 

Det kan muligens være interessant at bladet Practical Photography valgte OM-D til "Product of the year" i desembernummeret. Vil ikke bli overrasket om vi ser mer av slike priser.

Lenke til kommentar

Da kom hele pakken med PM-1(inkl. 14-42 + 40-150mm) fra JP idag... (for 1999,- +frakt)! Blir artig å prøve mini-saken... :green:

 

Lykke til!

Har brukt PM-1 en stund og er kjempefornøyd. Et glimrende gatekamera som ikke vekker stor oppmerksomhet, men som tar bilder av høy kvalitet. Det er blitt en trofast følgesvenn sånn i tilfelle noe interessant skulle dukke opp på tur når jeg ellers ikke drasser med meg E-5 eller den nye D600'n. Bruker for det meste 14-150mm og Panas 20mm 1.7 i lavt lys.

Kameraet gjør en glimrende jobb - det er verre med fotografen. :-)

Lenke til kommentar

Ser at Fotovideo selger Sigma 30mm f2.8 med mft-fatning til 888 NOK nå om dagen. I den anledning lurer jeg på om det kan sies å være et godt kjøp til den prisen? Tenkte å spørre i denne tråden, siden man da kanskje treffer brukere som eier dette objektivet selv. Jeg har forstått det slik at det egentlig er Olympus 45mm som er "the shit" når det kommer til f.eks portretter. Selv om den er rimelig, og sikkert et utrolig godt kjøp til prisen, så er prisen den dobbelte av Sigmaen, som igjen kanskje ikke er like godt egnet til portretter, etter det jeg har blitt fortalt?

 

Fra før av har jeg Sigma sin 19mm, montert på et Olympus E-PM1, og er tildels veldig fornøyd med bildekvaliteten man kan få ut av denne kombinasjonen. I tillegg er det ganske sikkert mye potensiale igjen å hente ut for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Du ble ikke helt venn med den etter selv etter oktoberfesten?

Nei desverre. Men det er fordi brennvidden blir feil. Den er for trang til å være normal-objektiv, men ikke trnag nok til å være en kort tele. Litt som 35mm er på Canon crop...

 

Egentlig synd, fordi optisk sett er det et meget trivelig objektiv.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, er en god del mer enn design som skiller GH3 og EM5. Antar du mente GH3 og ikke G3?

 

Å sammenligne GH3 og EM5 på en generell basis går ikke. Det er to vidt forskjellige kameraer myntet på forskjellige kundegrupper. Dessuten har GH3 en kjempegod ergonomi, noe EM5 er rompe på. GH3 er også langt bedre enn EM5 på video og har en rekke funksjoner EM5 ikke har. Som sagt, er det to forskjellige kameraer myntet på to forskjellige kundegrupper.

 

Å sammenligne disse to og derfor velge EM5 over GH3 eller motsatt, pga design og ikke pga andre viktige funksjoner, virker derfor litt søkt...

 

Trodde det eneste som betydde noe, jamfør ditt innlegg, var bildekvalitet. Hva har da video og annet med saken p gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at Fotovideo selger Sigma 30mm f2.8 med mft-fatning til 888 NOK nå om dagen. I den anledning lurer jeg på om det kan sies å være et godt kjøp til den prisen? Tenkte å spørre i denne tråden, siden man da kanskje treffer brukere som eier dette objektivet selv. Jeg har forstått det slik at det egentlig er Olympus 45mm som er "the shit" når det kommer til f.eks portretter. Selv om den er rimelig, og sikkert et utrolig godt kjøp til prisen, så er prisen den dobbelte av Sigmaen, som igjen kanskje ikke er like godt egnet til portretter, etter det jeg har blitt fortalt?

 

Fra før av har jeg Sigma sin 19mm, montert på et Olympus E-PM1, og er tildels veldig fornøyd med bildekvaliteten man kan få ut av denne kombinasjonen. I tillegg er det ganske sikkert mye potensiale igjen å hente ut for en nybegynner.

 

Du får ikke mer bang for the bucks enn det. Kan absolutt anbefale det. Utsnittet funker også fint.

 

http://www.stevehuffphoto.com/2012/09/26/the-199-sigma-30-f2-8-real-world-lens-review-on-the-sony-nex-7-bang-for-the-buck-of-the-year/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde det eneste som betydde noe, jamfør ditt innlegg, var bildekvalitet. Hva har da video og annet med saken p gjøre?

 

 

Nå som du har lest gjennom alle mine argumenter for akkurat den saken, og fortsetter å argumentere fordi du ikke ser mitt poeng er det da ingenting jeg kan gjøre for å få deg til å endre mening eller forstå/dele mitt synspunkt. Så da var den diskusjonen avsluttet. Ha en fin dag :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Nå som du har lest gjennom alle mine argumenter for akkurat den saken, og fortsetter å argumentere fordi du ikke ser mitt poeng er det da ingenting jeg kan gjøre for å få deg til å endre mening eller forstå/dele mitt synspunkt. Så da var den diskusjonen avsluttet. Ha en fin dag :)

 

Kanskje du må bestemme deg for hvilke argumenter du skal bruke?

 

Stygt?

Når ble en subjektiv mening om design avgjørende for et kamerakjøp der det som teller mest er bildekvaliteten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du må bestemme deg for hvilke argumenter du skal bruke?

 

Hva vil du frem til? Jeg har sagt det som er å si om den saken for min del, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter? Er det en slags herseteknikk du prøver deg på fordi du kanskje kjeder deg? :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...