Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har noen forslag til lignende eller andre løsninger ?

Manfrotto har en makroplate som du kan feste på hurtigkoblingsplaten din. Finnes eller kan bestilles hos flere større fotobutikker som FotoVideo som jeg linket til.

 

Edit: Akam har også en makroguide hvor det står litt om alternativer:

http://www.akam.no/a...-_del_3/75695/3

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Vet Wotancraft-bagene ble diskutert her i tråden tidligere. Jeg har nå fått meg både Scout og Ranger og er storfornøyd med begge. Scout har plass til et par MFT-kameraer, en 10' tablet++ mens Rangeren har plass til et SLR-kamera, et MFT-kamera, et par objektiver samt en 13' laptop. :)

 

Bilde: http://www.flickr.co...462/8369158121/

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Slik går det når man har fått solstikk. Samme med han som solgte FF for mFT. Etter en stund er de begge tilbake. :)

 

Eller så finner de ut at det er passe behagelig å kunne bruke autofokus når det er mørkt, eller dersom man bruker mindre blenderåpning enn F8. Kan også godt hende de syntes det er komfortabelt å kvitte seg med 2kg mens de fortsatt klarer å ta like gode bilder :)

 

Praktisk er det også å kunne ta bilder med elektronisk lukker så man ikke lager skruefabrikk-lyder når man tar bilder der det kreves stillhet. Fint er det at man får muligheten til å bruke en hel rekke tredjeparts optikk beregnet for mindre sensorer som c-mount, Leica etc.

 

Den billige prisen på optikken som tilsvarer samme kvalitet på lignende FF optikk i forhold kan det være en mulighet for at de setter pris på. Praktisk blir det når optikken ikke bråker og vibrerer når man fokuserer :)

 

Men såklart, om de ha supertynn dof for å klare å ta gode bilder samt 1-2 trinn bedre ISO-ytelse så kan det nok hende de bytter tilbake :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har da fått tak i ett Olympus E-M5 :D

Planen er å bruke dette en del som hjelmkamera forbindelse med paragliding, fallskjermhopping og lignende.

 

Jeg lurer da på hvilke instillinger som vil gjøre seg best på slike filmer? med tanke på fokus for eksempel..

 

eksempel på type film dette vil bli brukt til:

https://vimeo.com/56568726

Jeg vet ikke hvilke innstillingsmuligheter E-M5 har i videomodus, men hvis mulig: Liten blender og manuell fokus på uendelig (eller rettere sagt hypofokalavstanden hvis du vil være veldig nøyaktig). Lav nok ISO til at lukkertiden blir nærmest mulig 1/(2*fps) sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E-M5 har full manuell i videomodus, no problems there.

 

Jøss, det visste jeg ikke. Hvorfor er det ikke noe populært til video da?

Kvaliteten virker jo helt ok den når jeg ser på videoer og sånn, filmet med EM5. Ikke at jeg noen gang har gjort en skikkelig innsats for å finne ut mer om EM5 på video, men det virker jo passe bra igrunn.

Lenke til kommentar

Em5 har som mange andre et idiotisk design for batteri løsning mtp hus<->grep.

 

I em5 sitter jo batteriet, setter du på første delen av grepet så blokkerer du da batteriluken. Med hele grepet på plass har du batteri også i den siste delen av grepet og kan bytte dette kjappere enn interne(huset).

 

Det i seg selv er grunn nok til å ha på hele grepet hele tiden .. I tilegg kommer muligheten til å programmere knappene på grepet, samt enklere å holde det i portrett modus.

 

Finnes vel noen 3dje part grep hvor det er gjort hull til batteriluken så man får ut batteriet fra huset, men pris/tilgang osv :-)

Lenke til kommentar

Em5 har som mange andre et idiotisk design for batteri løsning mtp hus<->grep.

 

I em5 sitter jo batteriet, setter du på første delen av grepet så blokkerer du da batteriluken. Med hele grepet på plass har du batteri også i den siste delen av grepet og kan bytte dette kjappere enn interne(huset).

 

Det i seg selv er grunn nok til å ha på hele grepet hele tiden .. I tilegg kommer muligheten til å programmere knappene på grepet, samt enklere å holde det i portrett modus.

 

Finnes vel noen 3dje part grep hvor det er gjort hull til batteriluken så man får ut batteriet fra huset, men pris/tilgang osv :-)

 

Ja jeg fant noen eksempler på småprodusenter med custom løsninger for grep til OM-D på rangefinder forumet, men jeg synes det hele så litt hjemmelaget ut. Billig var det heller ikke, men dog noe billigere en orginalgrepet.

 

Kunne vært spennende å vite om det er noen som har kjøpt grepet, men sjelden bruker det, og hvorfor?!?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke innstillingsmuligheter E-M5 har i videomodus, men hvis mulig: Liten blender og manuell fokus på uendelig (eller rettere sagt hypofokalavstanden hvis du vil være veldig nøyaktig). Lav nok ISO til at lukkertiden blir nærmest mulig 1/(2*fps) sekunder.

 

Takker!

Noen som vet hvordan i svarte man får redigert .MOV filene kameraet lagrer filmene i?

Bruker pinnacle studios 15 ultimate.

Lenke til kommentar

Ja jeg fant noen eksempler på småprodusenter med custom løsninger for grep til OM-D på rangefinder forumet, men jeg synes det hele så litt hjemmelaget ut. Billig var det heller ikke, men dog noe billigere en orginalgrepet.

 

Kunne vært spennende å vite om det er noen som har kjøpt grepet, men sjelden bruker det, og hvorfor?!?

Jeg har kjøpt grepet. Om jeg bruker det eller ikke avhenger av flere ting. Skal jeg for eksempel bare ha med minst mulig og ikke har konkrete planer om å ta bilder setter jeg på 12-50 og lar grepet ligge hjemme.

 

Regner jeg med å ta en del bilder setter jeg på den "øverste" delen av grepet, særlig hvis jeg skal bruke tele (uten stativ). Vertikalgpredelen bruker jeg lite og hadde gjerne offret den får å få et billigere grep, men plass til ekstra batteri er greit når størrelse og vekt ikke har noe å si.

 

Jeg synes ergonomien blir blir vesentlig bedre med grepet montert, men må jeg klarer jeg fint å bruke kameraet uten grep også. Om det er verdt prisen er det vanskelig å si noe generelt om, men jeg bruker telezoom en del og da valgte jeg å koste på grepet også.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Noen tillegg til Simen1s post.

  • Skal du konvertere til sakte film i etterkant med twixtor eller liknende bør du korte ned lukkertiden betraktelig. Twixtor liker skarpe bilder.
  • Konsekvensen av fast blender OG lukkertid er at kameraet nå er uten mulighet til å justere eksponering. (E-M5 har ikke auto ISO i manuell filmmodus.)
  • I ditt tilfelle ville det da kanskje være bedre å låse blender på f22 og la kameraet justere lukkertiden selv.
    Da kan du risikere å få litt hakkete film da motionblur kan bli eliminert i sterkt lys. Det kan muligens være mulig å treffe sånn noenlunde på lukkertid hvis man slenger på et nd-filter?

E-M5 er ikke så poppis til video pga at man ikke kan stille på komprimeringen. Og det blir da noe greit stygge artifacts i film det det skjer mye på en gang.

Alt du trenger å vite om O-MD E-M5 og video her.

Endret av Xwarf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...