Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du med ergonomi mener å holde kamera, så er jeg enig. Men for meg, så handler ergonomi like mye med måten det er å bruke utstyret. Og det er der E-M5 feiler for meg.

Ergonomi er en vanskelig egenskap å beskrive på en måte som gjelder for alle, både fordi folk har forskjellige hender og fordi det er veldig forskjellig hvor viktig man oppfatter ergonomi. Helt enig med Tomsi42 at ergonomi handler om mer enn hvordan kameraet er å holde selv om det muligens er den "største" delen av ergonomi.

 

Det er også vanskelig å sette en klar grense mellom ergonomi og kameraets (andre) fysiske egenskaper og bruksegenskaper. Uansett hvordan man snur og vender på det klarer ikke jeg å se at E-M5 har god ergonomi uten ekstra grep. Men folk med små hender vil ofte ha mindre problemer med et lite kamera og kan muligens også synes grepet blir for stort.

 

Personlig synes jeg ergonomien på E-M5 er dårlig uten tilleggsustyr. Grepet fikser det i stor grad, men dårlig plassering av noen av knappene løses ikke med ekstra grep. Det forhindrer imidlertid ikke at jeg bruker E-M5 en god del uten grep da størrelse og vekt i en del sammenhenger er mye viktigere enn ergonomi for meg. Selv med 100-300mm montert går det helt fint og mitt inntrykk (har ikke testet det) er at grepet ikke gjør at jeg holder kameraet stødigere, det grepet tilfører er komfort og ikke ekstra bildekvalitet.

 

Dårlige og dårlig plassering av knapper er slik sett et større problem enn grepet da det går litt saktere å endre innstillinger på kameraet og det kan potensielt gjøre at man er litt for sent ute i noen situasjoner.

Lenke til kommentar

Vil tro det jeg også, men er kjekt å få det bekreftet helt sikkert. Ser ut som om E-M5'en er veldig konfigurerbar.

 

Nå ryker D3'en ut på bruktmarkedet, og jeg har vel så og si bestemt meg for å skaffe en E-M5... :p

Anbefaler å laste ned manualen og lese i den; da får du et godt inntrykk over hva du kan stille inn.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å lese i manualen.. Det er så mange innstillingsmuligheter på kameraet at ikke alle står i manualen. dpreview har en artikkel om hvordan man får mest ut av kameraet. Der står det noe. Akkurat hva du kan stille de ulike knappene til er beskrevet i dpreview sin test av E-M5.

 

Du kan så klart sette kameraet til ikke å fokusere når du trykker utløseren, men jeg greier ikke finne noen måte å autofokusere med en annen knapp i farten.

Lenke til kommentar

Har tittet grundig gjennom manualene, takk for tips. Ser ut til at det skal gå helt fint å styre AF akkurat slik jeg vil. Ser ut til at det er mer enn nok muligheter for tilpassing av alskens greier i tillegg også. Tror jeg skal bli fornøyd.

 

Er kitobjektivet som følger med i Powerkit'et de har på fotovideo noe tess? 12-50mm ZM er vel det. Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i noe slikt, men jeg ser jo at man i praksis får det gratis. Om jeg kjøper den pakken tror jeg at en Olympus 60mm 2.8 macro er fint i tillegg. Et annet alternativ er å kjøpe det med Voigtländer 25mm f/0.95. Hmm...

Lenke til kommentar

Kan man sette opp E-M5 slik at utløserknappen ikke aktiverer AF overhodet, men at man heller bruker en af FN-knappene til dette?

 

På Olympus E-P3 gikk jeg inn på MENY - Custom Menu (2 tannhjul, denne må kanskje aktiveres i Setup Menu først.

 

Deretter inn på Custom Menu og velger AF/MF og deretter AF Mode, Still Picture og valgte MF for manuell focus.

 

Til slutt igjen tilbake til Custom Menu, Button/Dial, Button Functions, FN1 (FN2 har ikke dette valget på E-P3) og til slutt valgte jeg AEL/AFL.

 

Håper det var dette du tenkte på som løsning.

Lenke til kommentar

Da har de en nett liten PEN E-PM1 m/14-42mm II + Cewe fotobok for 1499,- hos JP. http://www.japanphot...ed-14-42mm-sort

Hoppet på det tilbudet jeg, gitt! (Kjekt å ha, og som gave i ymse anledninger er denne ypperlig....). :green:

Jeg slo også til på det tilbudet her om dagen, så nå har jeg en sort utgave på tur i posten. Mitt første speilløse systemkamera! :)

 

Og ifølge siste tilbudsavis kan 40-150mm kjøpes for kr 500,- sammen med kameraet.

Hmm, vet du om det kun gjelder i butikk eller om det også gjelder for nettbuikken? Isåfall bør jeg jo kanskje sende en mail og se om de kan ordne en 40-150mm til meg også...

 

Ellers tenker jeg at en Olympus 45/1.8 bør passe fint på E-PM1 i lag med X100en min.

Lenke til kommentar

Jeg slo også til på det tilbudet her om dagen, så nå har jeg en sort utgave på tur i posten. Mitt første speilløse systemkamera! :)

 

 

Hmm, vet du om det kun gjelder i butikk eller om det også gjelder for nettbuikken? Isåfall bør jeg jo kanskje sende en mail og se om de kan ordne en 40-150mm til meg også...

 

Ellers tenker jeg at en Olympus 45/1.8 bør passe fint på E-PM1 i lag med X100en min.

 

 

 

Det står i tilbudsavisen som ligger på nettsiden deres. http://www.japanphoto.no/imageserver/f/japan/japanphoto/katalog/files/assets/common/downloads/Juleflyer-des-del2_WEB.pdf

 

Den gjelder til 1 januar, så da må det vel gjelde på netthandel også.

Lenke til kommentar

Jeg slo også til på det tilbudet her om dagen, så nå har jeg en sort utgave på tur i posten. Mitt første speilløse systemkamera! :)

 

 

Hmm, vet du om det kun gjelder i butikk eller om det også gjelder for nettbuikken? Isåfall bør jeg jo kanskje sende en mail og se om de kan ordne en 40-150mm til meg også...

 

Ellers tenker jeg at en Olympus 45/1.8 bør passe fint på E-PM1 i lag med X100en min.

Jeg bestilte også en 40-150mm i tillegg(for kr.500), men da via en e-post med ref. til ordrenr til pakken på. kr.1499,-. Fant ikke noen annen måte å få bestilt det som stod i "kampanjebladet" på. Får vel svar i løpet av et par dager kfr. automatisk kvittering på mail..... Regner med at det ordner seg... :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Nå har OM 50mm 1.8 objektivet mitt begynt å bli treig i blender-ringen. Går greit å vri blendertallet opp, men nedover virker det som om det stopper opp. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få fiksa det, eller er det bare å sette det tilbake på hylla?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...