Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Jeg burde nok ha presisert at dette var en enkeltepisode hos JP i Trondheim. Den var nok til at jeg har unngått JP ved et par anledninger, men jeg ser ikke for meg at det skal by på noen problemer å kjøpe et produkt som nettsiden opplyser om at befinner seg på lager. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har er OM-D E5 og kit + 45mm1,8.

KOmmer jo langt med det - men i skapet ligger det jo en del gammelt Nikonutstyr.

Bla. a 105mm 2,5 som jo var bra, 200 mm 4.0 + noe Novoflex.

Er det i det hele tatt noe å satse på en konverter til OM-D - Nikon (type gammel med styrepinne)

og evt hvilken type/fabrikat er å anbefale.

Erfaringer på dette kan komme godt med!

 

Ellers en fin tråd - jeg blar meg sakte bakover men det er jo ikke den minste tråden heller.

 

Jan Broder

Lenke til kommentar

Kunnskapsnivået i butikker henger ofte mye sammen med hvem du snakker med. Noen er faste ansatte med lang fartstid, noen er deltid og ferskere. Selv på "flaggskipet" Fotovideo har jeg møtt ansatte med begrenset kunnskap, men det er helt greit for det er MYE å ha kunnskap om. For min del er service og høflighet det viktigste, da det meste av informasjon er hentet på forhånd. MYE bedre med en selger som er ærlig og behjelpelig enn en sleip fisk som tenker størst mulig salg fremfor kundebehov.

 

I disse tilfellene virket det dog for dårlig.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg nytt GH3 men er ikke fornøyd med søkeren, min gamle GH1 har en klarere søker. I GH3 søkeren kan eg uten problem se rutemønsteret mellom pikslene svert tydelig.Er helder ikke imponert over skjermen. ser ikke ut som den heller er noe bedre en på GH 1. Kan også virke som at det er noe mer problemer med støy ibildene ,men dette får eg se litt nermere på før eg uttaler meg mer i ett slikt forum.Kanskje er det andre på forumet som opplever noe av det samme. Vurderer å kontakte JP foto hvor eg kjøpte det å høre om de har noe nyttig info å komme med.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg nytt GH3 men er ikke fornøyd med søkeren, min gamle GH1 har en klarere søker. I GH3 søkeren kan eg uten problem se rutemønsteret mellom pikslene svert tydelig.Er helder ikke imponert over skjermen. ser ikke ut som den heller er noe bedre en på GH 1. Kan også virke som at det er noe mer problemer med støy ibildene ,men dette får eg se litt nermere på før eg uttaler meg mer i ett slikt forum.Kanskje er det andre på forumet som opplever noe av det samme. Vurderer å kontakte JP foto hvor eg kjøpte det å høre om de har noe nyttig info å komme med.

 

 

Her kan jeg nok bistå litt, da jeg også har samme problem med søkeren :)

 

Ang søkeren er det antatt at en firmware vil gjøre denne mye klarere. Som du sier er skriften, rutenettet og alt slikt helt sylskarpt men ikke selve monitorbildet fra sensoren. Dette er trolig en programvarefeil.

 

Ang skjermen, så har denne fått mye skryt og er langt bedre enn GH1 og GH2 sin skjerm. Byttet selv ut mitt GH2 med mitt GH3, men det noen opplever er at det er litt grønnskjær på skjermen, men dette fremkommer ikke av bildene eller videoene. Dette kan trolig også løses med en firmware update ifølge dyktige folk på forumer som dpreview.

 

Men at du snakker om problemer med mer støy i bildene skjønner jeg ikke helt hva du mener. Panasonic har aldri laget et eneste kamera i nærheten med så god ISO ytelse. Så hvis du opplever mye støy på bilder antar jeg at du kjører altfor høy ISO. Om du ikke cropper bilder skal du kunne bruke opptil ISO3200 uten særlig med støy, hvilket er veldig bra mtp sensorstørrelsen på MFT.

 

Støymessig er GH3 og EM5 omtrent identiske.

Lenke til kommentar

Nå er alt gammelt nikon-utstyr solgt unna, så da er det snart på tide å handle inn litt. Heller mot OM-D i sølv, batterigrep, ekstra batteri og Olympus 12mm f/2+75mm f/1.8. Så får det bli 45mm f/1.8, 60mm f/2.8 macro og Samyang 7.5mm f/3.5 fisheye etterhvert.

 

Alternativet er å kjøpe powerkit, og da blir jo 12-50mm nesten gratis, istedenfor å kjøpe 12mm f/2 med én gang, og heller ha råd til litt annen optikk også. Men jeg er ikke spesielt glad i normalzoomer, og 12mm f/2 er jo vesentlig bedre.... hmm....

Lenke til kommentar

Nå er alt gammelt nikon-utstyr solgt unna, så da er det snart på tide å handle inn litt. Heller mot OM-D i sølv, batterigrep, ekstra batteri og Olympus 12mm f/2+75mm f/1.8. Så får det bli 45mm f/1.8, 60mm f/2.8 macro og Samyang 7.5mm f/3.5 fisheye etterhvert.

 

Alternativet er å kjøpe powerkit, og da blir jo 12-50mm nesten gratis, istedenfor å kjøpe 12mm f/2 med én gang, og heller ha råd til litt annen optikk også. Men jeg er ikke spesielt glad i normalzoomer, og 12mm f/2 er jo vesentlig bedre.... hmm....

 

Du tjener vel ikke mer enn kanskje et par hundrelapper på å kjøpe kamera, batterigrep og batteri hver for seg? Høres fornuftig ut å kjøpe powerkit om du uansett skal ha batterigrep og ekstra batteri. Eneste er at du må kjøpe versjonen som er sort... :)

 

Det er ikke mange værtettede objektiver der ute og for et par hundre ser jeg ikke noe poeng i å ikke få med 12-50mm.. Så lenge du kan leve med sort kamera ;)

Lenke til kommentar

Her kan jeg nok bistå litt, da jeg også har samme problem med søkeren :)

 

Ang søkeren er det antatt at en firmware vil gjøre denne mye klarere. Som du sier er skriften, rutenettet og alt slikt helt sylskarpt men ikke selve monitorbildet fra sensoren. Dette er trolig en programvarefeil.

 

Ang skjermen, så har denne fått mye skryt og er langt bedre enn GH1 og GH2 sin skjerm. Byttet selv ut mitt GH2 med mitt GH3, men det noen opplever er at det er litt grønnskjær på skjermen, men dette fremkommer ikke av bildene eller videoene. Dette kan trolig også løses med en firmware update ifølge dyktige folk på forumer som dpreview.

 

Men at du snakker om problemer med mer støy i bildene skjønner jeg ikke helt hva du mener. Panasonic har aldri laget et eneste kamera i nærheten med så god ISO ytelse. Så hvis du opplever mye støy på bilder antar jeg at du kjører altfor høy ISO. Om du ikke cropper bilder skal du kunne bruke opptil ISO3200 uten særlig med støy, hvilket er veldig bra mtp sensorstørrelsen på MFT.

 

Støymessig er GH3 og EM5 omtrent identiske.

Ja det var noen motlysbilder som ble tatt på 1600 iso. :nei2: Det forklarer vel kanskje en del??
Lenke til kommentar

Ja det var noen motlysbilder som ble tatt på 1600 iso. :nei2: Det forklarer vel kanskje en del??

ISO 1600 på motlysbilder? Hadde du satt fast ISO da?

 

Synes ikke at støyen på ISO 1600 er noe problem på GH3 - du kikker kanskje på de i 100% visning på PC'en. I såfall anbefaler jeg deg å slutte med det ;)

 

Print ut samme bilde i A3, eller skaler det ned til 1200 piksler på lengste side. Ser du noe støy da?

Lenke til kommentar

Skrekk og gru ...

 

Hvorfor er det så dumt?

 

Jo flere aktører jo bedre syntes nå jeg.

Da blir konkurransen om ytelse og pris bare enda sterkere, og det er fint om Kodak kan overleve ved å endre businessmodellen sin og få ut nye og spennende produkter.

 

Ville være trist om en slik legende og kjempe skulle dø helt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville være trist om en slik legende og kjempe skulle dø helt ut.

Hadde de vært Darwin Awards for firmaer hadde Kodak ligget veldig godt an, de har i hvert fall jobbet hardt og lenge for å gå konk. Nå ser det ut som noen gjør et seriøst forsøk på å redde merkenavnet, men det er ikke mye igjen når de prøver å overleve ved å selge patentene sine og leie ut navnet til andre firmaer. Kanskje bedre enn å avvikle, men jeg er litt enig med Tomsi42.

 

Når det gjelder selve kameraet er jeg helt enig at desto flere som satser på MFT desto bedre. Håper det blir noe av, og kvaliteten er OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...