Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kan jeg nok bistå litt, da jeg også har samme problem med søkeren :)

 

Ang søkeren er det antatt at en firmware vil gjøre denne mye klarere. Som du sier er skriften, rutenettet og alt slikt helt sylskarpt men ikke selve monitorbildet fra sensoren. Dette er trolig en programvarefeil.

 

Ang skjermen, så har denne fått mye skryt og er langt bedre enn GH1 og GH2 sin skjerm. Byttet selv ut mitt GH2 med mitt GH3, men det noen opplever er at det er litt grønnskjær på skjermen, men dette fremkommer ikke av bildene eller videoene. Dette kan trolig også løses med en firmware update ifølge dyktige folk på forumer som dpreview.

 

Men at du snakker om problemer med mer støy i bildene skjønner jeg ikke helt hva du mener. Panasonic har aldri laget et eneste kamera i nærheten med så god ISO ytelse. Så hvis du opplever mye støy på bilder antar jeg at du kjører altfor høy ISO. Om du ikke cropper bilder skal du kunne bruke opptil ISO3200 uten særlig med støy, hvilket er veldig bra mtp sensorstørrelsen på MFT.

 

Støymessig er GH3 og EM5 omtrent identiske.

Var på Japan foto i dag. Dem hadde ikke hørt om dette med efv-en.Kikket i søkeren på ett nytt kamera hos dem men det var akkurat det samme å se i denne efv-en,( myggnetting).Da rekner eg med at det blirsom det er,Det lar seg nok ikke gjøre å rette dette opp med en programvareoppdatering.
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe meg et par blitser å bruke sammen med mitt nye OM-D.

 

Den lille blitsen som fulgte med er jo koblet i ekspansjonsporten i tillegg til blitsskoen.

Mister jeg noen funksjonalitet ved å kjøpe en som kun går i skoen?

 

Generelle kjøps-råd for blits tas også mot med takk!

Budsjett = få mest kvalitet for minst penger :-)

Lenke til kommentar

Jeg er også nysgjerrig på blitser. Jeg har forsåvidt en Nikon SB700 som vel kan trigges trådløst på flere måter, men flere og rimeligere blitzer er veldig interessant.

 

Jeg fikk forøvrig OMD i går, og fytterakkern så imponert jeg er. Det tok litt tid å knote gjennom menyene for å sette opp knapper og kontroller slik som jeg ville ha det, men nå begynner det å likne noe. Dæven for et kamera! :)

Lenke til kommentar

Den lille blitsen som fulgte med er jo koblet i ekspansjonsporten i tillegg til blitsskoen.

Mister jeg noen funksjonalitet ved å kjøpe en som kun går i skoen?

Neida. Eg trur det berre er for å få straum at den går i ekspansjonsporten i tillegg til i skoen. Vanlege blitsar som berre går i skoen fungerer heilt fint. Sjølv har eg ein Olympus FL-36R som eg kjøpte brukt (eigentleg litt i største laget for kameraet, men funkar flott) og ein FL-300R. Sistnemnte fungerer forsåvidt også greit, men er ikkje like praktisk som FL-36R (og t.d. FL-600R), mellom anna fordi ein ikkje kan snu på den, berre vippe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FL-36R, FL-50R og FL-600R er supre for de kan også trigges trådløst vha den medfølgende blitsen. Det er litt variasjoner i funksjonalitet, pris, lysmengde og oppladingstid mellom disse.

 

 

Selv har jeg 1x600R og 2x36R som bare blir brukt til hjemmestudio. Med fastobjektiver samt OM-Ds bildestabilisator og ISO-ytelse så har jeg enda ikke hatt behov for blits på kameraet...

Lenke til kommentar
FV har optikk-uke, og der får en disse 2 til 799,- pr.stk! Ikke så verst det heller.... :eek:

http://fotovideo.no/...gma/Normal.aspx

Btw, nå får man Sigma 19mm F2.8 og Sigma 30mm F2.8 for $199.

 

2 for 1 deal hos bhphotovideo.

http://www.bhphotovi...LYMPS_PAN.html/

Det hadde altså sin forklaring. Disse to fases ut til fordel for nye versjoner med påskriften "ART" og muligens noe annet nytt?

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe meg et par blitser å bruke sammen med mitt nye OM-D.

 

Den lille blitsen som fulgte med er jo koblet i ekspansjonsporten i tillegg til blitsskoen.

Mister jeg noen funksjonalitet ved å kjøpe en som kun går i skoen?

 

Generelle kjøps-råd for blits tas også mot med takk!

Budsjett = få mest kvalitet for minst penger :-)

 

FL-600R eller FL-50R.

* FL-50R er kraftigst, men er ganske svær på et E-M5.

* FL-600R passer greit til E-M5 og tilbyr lysdiode for videolys i tillegg til vanlig blits.

Begge kan trigges trådløst med TTL via den medfølgende lille blitsen til E-M5

 

Årsaken til at jeg ikke anbefaler FL-36R, er at denne kun har 2 batterier og lader en god del tregere. For all del, dersom budsjettet ikke strekker til, så kjøp en slik og bruk den på "Auto" og ikke "Auto TTL", så fungerer den greit, men FL-600R og FL-50R er definitivt mye greiere å bruke. Har også sett f.eks FL-50R til 2500 nylig, og det er et kupp!

Lenke til kommentar

Da har Tamron kastet seg på mFT-lasset... Foreløpig bare en superzoom med brennvidde 14-150mm og en ganske gjennomsnittlig lysstyrke på f3.5-5.8.

 

Sigma har også kommet med noe nytt. blant annet en 60mm f2.8, i tillegg til oppgraderte utgaver av 19/2.8 og 30/2.8. Det bør nevnes at 60mm'eren ikke er noe makroobjektiv, klarer bare en forstørrelsesevne på 1:7,2.

 

For å være ærlig så er vel ikke dette helt det store, jeg syns de fastobjektivene fra Sigma jevnt over er et stop for mørke, og en superzoom til er vel kanskje ikke det systemet først og fremst trenger. Men uansett gjør det seg med et stadig bedre utvalg av optikk til mFT.

Lenke til kommentar

FL-600R eller FL-50R.

* FL-50R er kraftigst, men er ganske svær på et E-M5.

* FL-600R passer greit til E-M5 og tilbyr lysdiode for videolys i tillegg til vanlig blits.

Begge kan trigges trådløst med TTL via den medfølgende lille blitsen til E-M5

 

Årsaken til at jeg ikke anbefaler FL-36R, er at denne kun har 2 batterier og lader en god del tregere. For all del, dersom budsjettet ikke strekker til, så kjøp en slik og bruk den på "Auto" og ikke "Auto TTL", så fungerer den greit, men FL-600R og FL-50R er definitivt mye greiere å bruke. Har også sett f.eks FL-50R til 2500 nylig, og det er et kupp!

 

Ta også en titt på Metz. Metz 50 AF-1 gir mye lys for pengene. Den kan også fjernutløses med olympus kamera!

 

Rotet litt. Dette skulle egentilg være et svar til Xwarf sitt innlegg. Og nu klart jeg ikke å få slettet dette innlegget :hm:

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Da har Tamron kastet seg på mFT-lasset... Foreløpig bare en superzoom med brennvidde 14-150mm og en ganske gjennomsnittlig lysstyrke på f3.5-5.8.

Hvis den er like god optisk som Panasonic sin, så kan den faktisk være interessant som ferie-objektiv da den virker å være en del mindre.

 

Sigma har også kommet med noe nytt. blant annet en 60mm f2.8, i tillegg til oppgraderte utgaver av 19/2.8 og 30/2.8. Det bør nevnes at 60mm'eren ikke er noe makroobjektiv, klarer bare en forstørrelsesevne på 1:7,2.

Skal være enig i at 19 og 30mm burde være f/2. 60mm kan gjerne være f/2.8, men da burde den vært en makro ...

 

For å være ærlig så er vel ikke dette helt det store, jeg syns de fastobjektivene fra Sigma jevnt over er et stop for mørke, og en superzoom til er vel kanskje ikke det systemet først og fremst trenger. Men uansett gjør det seg med et stadig bedre utvalg av optikk til mFT.

Man kan aldri få for mange alternativer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...