Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn har jeg liksom ikke helt lagt merke til OM-D E-M5 før, men i dag har jeg sittet og surfet rundt på nettet for å lese omtaler, se på bilder, youtube osv. Jeg fikk egentlig litt lyst til å prøve en grundig, for det virker jo som om det er bra saker. Særlig med batterigrep på.

 

Men jeg har planer om å lære meg litt video etterhvert, og ser at GH3 jo selvsagt er noen hakk råere når det gjelder dette. Spørsmålet er om en evt. etterfølger til OM-D E-M5 kommer til å guffe opp videofunksjonen mot GH3-nivå.

 

Jeg har jo ikke råd uansett akkurat nå med mindre jeg kvitter meg med Nikon-systemet mitt, og det har jeg ikke spesielt lyst til. Tror ikke helt at et mFT-system kan erstatte fullformatsystemet mitt skikkelig, men heller være noe moro i tillegg.

 

Det finnes ikke noen steder der man kan få leid seg en OM-D E-M5 med grep, Nikonadapter og litt optikk, sånn tilfeldigvis?... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av en eller annen grunn har jeg liksom ikke helt lagt merke til OM-D E-M5 før, men i dag har jeg sittet og surfet rundt på nettet for å lese omtaler, se på bilder, youtube osv. Jeg fikk egentlig litt lyst til å prøve en grundig, for det virker jo som om det er bra saker. Særlig med batterigrep på.

 

Men jeg har planer om å lære meg litt video etterhvert, og ser at GH3 jo selvsagt er noen hakk råere når det gjelder dette. Spørsmålet er om en evt. etterfølger til OM-D E-M5 kommer til å guffe opp videofunksjonen mot GH3-nivå.

 

Jeg har jo ikke råd uansett akkurat nå med mindre jeg kvitter meg med Nikon-systemet mitt, og det har jeg ikke spesielt lyst til. Tror ikke helt at et mFT-system kan erstatte fullformatsystemet mitt skikkelig, men heller være noe moro i tillegg.

 

Det finnes ikke noen steder der man kan få leid seg en OM-D E-M5 med grep, Nikonadapter og litt optikk, sånn tilfeldigvis?... :p

 

 

Vel, Olympus vil nok ikke de første årene lage et kamera som matcher GH3 på video.

Og GH3 og EM5 er like gode på ISO ytelse og stillbildekvaliteten er nær identisk, men GH3 er langt bedre enn EM5 på video.

 

Så da vil det naturlige for meg å foreslå være en GH3. Med mindre du må ha noe mikroskopisk noe, for EM5 er utrolig liten, mindre enn det ser ut til. Virker som EM5 overrasker de aller fleste når de åpner esken, men hvis du kan ha en størrelse som tilsvarer litt mindre enn Canon 550d så er GH3 veien å gå.

 

Bestilte dette selv i går, og posten mener jeg får det i morgen. Blir å oppgradere fra GH2, som også er et utrolig bra kamera på video :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vel, Olympus vil nok ikke de første årene lage et kamera som matcher GH3 på video.

Enig med IceBlitz her, foreløpig har ikke Olympus prioritert videodelen på samme måte som Pansonic og til en viss grad Sony. Jeg ville heller kjøpt en GH2 enn en E-M5 for video. Så Olympus ligger langt etter, om de vil fortsette med det vet vel bare Olympus, men jeg ville ikke ventet på Olympus for video.

 

Nå kjenner ikke jeg detaljer rundt dette, men jeg antar at de fleste merker som ikke har topp videokompetanse selv kjøper en "modul" fra noen som har det som integreres i kameraet og står for videokodingen. Slike moduler er aldri high end, men i øyeblikket ser det ut som det er Full HD/30p som gjelder.

 

Før var det VGA, så 720p og det er vel all grunn til å tro at utviklingen fortsetter slik at 1080p60 vil bli mer vanlig, så 4K, så 8K og det kommer sikkert bedre algoritmer for nedskalering også. På et tidspunkt vil videoen være bra nok for de fleste når det gjelder personlig bruk som familieopptak, enkle hobbyprosjekter sov osv. Noen vil sikkert si at vi er på det nivået allerede så det spørs helt hva du skal med videoen. På mange måter er E-M5 allerede bra nok, men hvis du vil ha/trenger det beste som er tilgjengelig i dette segmentet er det ikke Olympus som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd GH3 en del, og jeg tror egentlig ikke det er noe for meg. Jeg bør nok prøve det litt mer før jeg evt. bestemmer meg, men det var noe jeg ikke helt klarte å like ved det. Søkerbildet var så stappfullt av informasjon at jeg ikke fikk noe kontakt med motivet i det hele tatt, kameraet var grufult stygt, og føltes ganske plastikk-aktig. Det var noe med kontroller og knappeplassering som jeg heller ikke likte.

 

Jeg er klar over at dette er høyst subjektivt, og at jeg er jævla pirkete på akkurat disse områdene når det gjelder kamera. Bilde- og videofilene man får ut av dette kameraet er helt sikkert svært gode, men for min egen del er selve bruken av kameraet, og selve opplevelsen av å ta bilder med det svært viktig. Det går sikkert an å tilpasse søkerbildet og slikt bedre også. Men det var noe som skurret, og førsteintrykkene mine pleier ikke å bedre seg så veldig over tid.

 

Olympusen, derimot, fikk jeg en veldig god følelse for da jeg holdt i det. Selvom det bare var et par minutter følte jeg at det virket mer solid, og mye mer et kamera for meg. Stabilisator i huset er også en fordel, og jeg synes det ser skikkelig lekkert ut. Også med batterigrepet på, og da er også håndteringen enda bedre. For meg som har D3 til daglig er det også et poeng at et evt. nytt kamera er kompakt, men fortsatt godt å holde i.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd GH3 en del, og jeg tror egentlig ikke det er noe for meg. Jeg bør nok prøve det litt mer før jeg evt. bestemmer meg, men det var noe jeg ikke helt klarte å like ved det. Søkerbildet var så stappfullt av informasjon at jeg ikke fikk noe kontakt med motivet i det hele tatt, kameraet var grufult stygt, og føltes ganske plastikk-aktig. Det var noe med kontroller og knappeplassering som jeg heller ikke likte.

 

 

Stygt?

Når ble en subjektiv mening om design avgjørende for et kamerakjøp der det som teller mest er bildekvaliteten?

 

 

Plastikk?

Snakker vi om samme kamera eller? Det veier over en halv kilo uten batteri og objektiv og er hele huset er konstruert av magnesium.

 

Søkerbildets informasjon

- Kan skrues av og tilpasses etter behov ved å trykke på "DISPLAY" knappen gjentatte ganger til man har det man ønsker av info, eller ingenting

 

 

 

Jeg har full respekt for dine meninger, måtte bare forsikre meg om at vi snakket om samme kamera, for jeg har aldri hørt noen si det føles som plastikk eller at det er grufullt stygt :)

 

Skal selvfølgelig innrømme at jeg ikke har tatt i det selv og at jeg først får mitt GH3 i morgen med posten. Så jeg håper for min egen del at det er du som har litt unike meninger enn at de fleste mener det samme som deg :)

Lenke til kommentar

Jeg har absolutt litt unike meninger når det gjelder sånne ting, ja. Tror ikke du skal bekymre deg når det gjelder valg av GH3 for din egen del, altså. :)

 

GH3 lå mye bedre i hånda enn f.eks Nikon D600, og føltes minst like solid. I forhold til prisen er det jo veldig bra, selvom jeg synes plassering av kontrollhjul og av/på-knapp er dustete. Men jeg synes det ble litt for mye plæstikk i forhold til de to kameraene jeg har selv. Jeg vil ikke ha svart epoxybelegg på mitt neste kamera, jeg. Jeg vil ha noe som er litt spesielt og som skiller seg litt ut. Jeg gidder ikke bruke mange tusen kroner på et kamera som ikke gir meg det vi kan kalle "wow-faktor". Og jeg skjønner veldig godt at det som gir meg en slik "wow-faktor" ikke nødvendigvis er noe andre føler på samme måte. Jeg vil jo på ingen måte si at GH3 er et dårlig kamera, for det er jo heller antakeligvis et av de beste kamerakjøpene man kan gjøre for tida. Men det appellerer ikke til akkurat meg.

 

Jeg synes feel, utseende og søker er minst like viktig som kvaliteten på bildefilene. Jeg har en Fuji X100 som jeg synes innfrir veldig godt når det gjelder mine krav. Det samme gjør Nikon D3'en min. Men jeg skulle gjerne hatt et mer kompakt systemkamera i tillegg som også oppfyller mine krav og ønsker. Jeg skulle gjerne hatt det fysiske kamerahuset til OM-D E-M5, men med videokvaliteten til GH3. Men det kameraet finnes jo ikke. Enda.

Lenke til kommentar

Jeg har absolutt litt unike meninger når det gjelder sånne ting, ja. Tror ikke du skal bekymre deg når det gjelder valg av GH3 for din egen del, altså. :)

 

GH3 lå mye bedre i hånda enn f.eks Nikon D600, og føltes minst like solid. I forhold til prisen er det jo veldig bra, selvom jeg synes plassering av kontrollhjul og av/på-knapp er dustete. Men jeg synes det ble litt for mye plæstikk i forhold til de to kameraene jeg har selv. Jeg vil ikke ha svart epoxybelegg på mitt neste kamera, jeg. Jeg vil ha noe som er litt spesielt og som skiller seg litt ut. Jeg gidder ikke bruke mange tusen kroner på et kamera som ikke gir meg det vi kan kalle "wow-faktor". Og jeg skjønner veldig godt at det som gir meg en slik "wow-faktor" ikke nødvendigvis er noe andre føler på samme måte. Jeg vil jo på ingen måte si at GH3 er et dårlig kamera, for det er jo heller antakeligvis et av de beste kamerakjøpene man kan gjøre for tida. Men det appellerer ikke til akkurat meg.

 

Jeg synes feel, utseende og søker er minst like viktig som kvaliteten på bildefilene. Jeg har en Fuji X100 som jeg synes innfrir veldig godt når det gjelder mine krav. Det samme gjør Nikon D3'en min. Men jeg skulle gjerne hatt et mer kompakt systemkamera i tillegg som også oppfyller mine krav og ønsker. Jeg skulle gjerne hatt det fysiske kamerahuset til OM-D E-M5, men med videokvaliteten til GH3. Men det kameraet finnes jo ikke. Enda.

 

 

Det var veldig fint forklart :) Jeg fikk en økt forståelse over dine synspunkter, og jo, selvfølgelig. Kjøper man til 10 lapper skal det gi en wow faktor. Jeg opplever nok den på en annen måte enn deg og det er fullt ut forståelig.

 

Men kom akkurat på en ting som gjør meg passe forbannet. Det var jo en forbasket dårlig dag for apokalypse. Får jo pokker meg ikke testet ut GH3 i morgen da.

 

Damn you, 21.12.2012!! :D

Lenke til kommentar

Og nnnnnn--uhh kan jeg begynne å puste igjen. Da var min julegave til meg selv i hus :w00t:

 

Pakken kom kl 18, rett etter at posten sa den ikke kommer til å komme i dag. Kjørte avgårde trist og skuffet da jeg i lang tid har hatt sommerfugler i magen pga dette kameraet. Og fikk beskjed om at jeg måtte vente til Torsdag (5 dager) pga juleåpningstidene. Men når jeg hadde kjørt 5 minutter ringte han på Posten meg da han skjønte pakken var viktig for meg, og sa at postbilen kom i det jeg gikk ut av butikken. *So much win*!! Opp med brekket for en rask 180 graders rotering og ned til Posten igjen :)

 

 

post-131058-0-65031700-1356197466_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer! Det der tror jeg du får mye moro med, hehe!

 

Jeg var en tur innom fotovideo i dag for å hente et par lerret-trykk som skal bli julegaver. Samtidig tok jeg en tur rundt og titta der inne, og de hadde selvsagt OM-D E-M5 på utstillingen der. En del optikk også, så jeg fikk surret litt med det der inne i butikken. Mektig imponert over feel og autofokusytelse. Jeg tror jeg klarer å vente til den nye som det surrer så mye rykter om dukker opp, men vi får se. Jeg er blitt så glad i EVF i det siste at jeg likte søkeren i Olympusen bedre enn i D3'en min.

Lenke til kommentar

Grattis - hvilken utgave ble det? Kun hus eller med noe godt glass?

 

Takk takk :) Det ble kun hus.

 

Jeg kjøpte nettopp Olympus 12-60mm til bruk med GH3 sammen med MMF-3.

 

Full værtetting, god lysstyrke, knallskarpe bilder, heftig ISO-ytelse og en bred brennvidde. For øyeblikket kan jeg ikke ønske meg noe annet :)

 

Ladet batteriet opp og har brukt gode tre kvarter på å fikle gjennom hele menyen, hver eneste innstilling og gjort meg kjent med alle knapper.

 

Må si at med 3stk innstillingshjul ble det MYE lettere å operere enn GH2 i manuell modus, og jeg kjører stort sett ikke annet så det var deilig.

 

Fantastisk å ha WB, ISO og EXP COMP på tre separate knapper ved siden av hverandre.

 

Var spennende å se hvor gode ISO12800 bilder det kunne ta. Nå kan jeg bruke ISO12800 i situasjoner der det ikke er så veldig viktig med meget god bildekvalitet, og det var dessuten fantastisk mye bedre ergonomi. Det sitter som banken i hånda mi nå, og med den ekstra vekten av både det større huset og feitere objektivet enn jeg er vant til kunne jeg bruke mye lavere lukkertider. GH2 med feks Oly 45mm ble så lett at hver eneste mikroskjelving kom med på bildene.

 

Men jeg ble fortsatt overrasket over hvor lett huset faktisk var. Er kun 100g tyngre enn GH2, men føltes meget solid. Jeg ville vært mindre redd for å miste dette i bakken enn noe annet kamera jeg har eller har hatt. Selv om planen min ikke er annet enn å frakte det på sølvfat :D

 

 

Gratulerer! Det der tror jeg du får mye moro med, hehe!

 

Jeg var en tur innom fotovideo i dag for å hente et par lerret-trykk som skal bli julegaver. Samtidig tok jeg en tur rundt og titta der inne, og de hadde selvsagt OM-D E-M5 på utstillingen der. En del optikk også, så jeg fikk surret litt med det der inne i butikken. Mektig imponert over feel og autofokusytelse. Jeg tror jeg klarer å vente til den nye som det surrer så mye rykter om dukker opp, men vi får se. Jeg er blitt så glad i EVF i det siste at jeg likte søkeren i Olympusen bedre enn i D3'en min.

 

 

Ja, lurer også fælt på hva Olympus er på vei med. Etterfølger til EM5 er det ikke? Ifølge ryktene altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...