Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her inne som har erfaring med denne Sigma 18-50mm F2.8 EX DC eller denne Leica D 14-50 mm F2.8-F3.5 lens (4/3 System)? Er på leting etter ei erstatning for kit-en som fulgte med kameraet. (zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6). Vi har allerede en ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD i hus, men når vi er to er det greit å ha en normalzoom hver til tider.

Kjenner ikke til hverken Sigmaen, eller Leica 14-50, men jeg han absolutt anbefale ZD 14-54mm f2,8-3,5 på vanlige 4/3-hus, har hatt en selv ganske lenge og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Er den 14-54 jeg har sett mest på til nå, men alltid greit å holde flere muligheter åpne. Blir nok uansett ikke oppgradering helt enda. Tror fotoutstyrbudsjettet for ei stund gikk når jeg og typen spleisa på ZD ED 50-200mm 1:2.8-3.5 SWD tidligere i år ;)

Ser den. Et rimelig alternativ kan jo være 25mm f/2.8 - en søt liten sak som er mye bedre enn sitt rykte.

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som har erfaring med denne Sigma 18-50mm F2.8 EX DC eller denne Leica D 14-50 mm F2.8-F3.5 lens (4/3 System)? Er på leting etter ei erstatning for kit-en som fulgte med kameraet. (zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6). Vi har allerede en ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD i hus, men når vi er to er det greit å ha en normalzoom hver til tider.

 

Tja, dette er kanskje ikke forumet for kjøp og salg, men jeg har en 14-54mm mk1 som jeg har lagt ut til salg på foto.no til Kr. 1990,- Jeg ble kjempefristet av en pent brukt 12-60 så nå har jeg to normalzoomer og det trenger jeg ikke....

 

Torstein

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som har erfaring med denne Sigma 18-50mm F2.8 EX DC eller denne Leica D 14-50 mm F2.8-F3.5 lens (4/3 System)? Er på leting etter ei erstatning for kit-en som fulgte med kameraet. (zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6). Vi har allerede en ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD i hus, men når vi er to er det greit å ha en normalzoom hver til tider.

 

Tja, dette er kanskje ikke forumet for kjøp og salg, men jeg har en 14-54mm mk1 som jeg har lagt ut til salg på foto.no til Kr. 1990,- Jeg ble kjempefristet av en pent brukt 12-60 så nå har jeg to normalzoomer og det trenger jeg ikke....

 

Torstein

 

Hørtes absolutt ikke dumt ut, men må få sjekka om kontoen er enig i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som har erfaring med denne Sigma 18-50mm F2.8 EX DC eller denne Leica D 14-50 mm F2.8-F3.5 lens (4/3 System)? Er på leting etter ei erstatning for kit-en som fulgte med kameraet. (zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6). Vi har allerede en ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD i hus, men når vi er to er det greit å ha en normalzoom hver til tider.

 

Jeg har 14-50/2.8-3.5, og er veldig godt fornøyd med det. Sammenlignet med 14-54 koster det ca dobbelt så mye sånn i utgangspunktet, men jeg vet ikke om det gjenspeiles i bruktprisene. 14-50 er nok bedre optisk, og den innebyggede bildestabiliseringen er en stor fordel om du skal bruke det på et Panasonic-hus. Det er rimelig stort, mens 14-54 er litt mindre og føles mer solid bygget og er værtettet, så jeg vil si de to har hver sine styrker. Når dere i tillegg allerede har 12-60 spiller jo det inn også på hva som passer for dere. Sigma 18-50 har jeg aldri brukt på 4/3, men jeg forestiller meg at 18mm kan være i minste laget.

 

Husk at det finnes to versjoner av 14-54. Med tanke på fremtiden er nok 14-54 II det beste kjøpet.

 

http://www.lenstip.com/262.4-Lens_review-Leica_D_Vario-Elmarit_14-50_mm_f_2.8-3.5_Asph._Mega_O.I.S._Image_resolution.html

http://www.lenstip.com/227.4-Lens_review-Olympus_Zuiko_Digital_14-54_mm_f_2.8-3.5_Image_resolution.html

Lenke til kommentar

 

35mm 1.8. Fin fin den, kanskje ikke prisen dog...

 

Hvis du trekker fra vekten og prisen på huset du må ha for å få det samme ut av en 35/1.8, så ser det ikke så verst ut. Og da må du kjøpe Sony om du vil ha stabilisering. Er dette vanskelig å forstå, eller er det bare slik at man ikke vil forstå det? Det virker som om folk alltid ser på hus og objektiver som isolerte hensyn, når de i virkeligheten begge er ubrukelig uten hverandre, og det alltid er kombinasjonen av de to som avgjør (teknisk) resultatet.

Lenke til kommentar

 

35mm 1.8. Fin fin den, kanskje ikke prisen dog...

 

Hvis du trekker fra vekten og prisen på huset du må ha for å få det samme ut av en 35/1.8, så ser det ikke så verst ut. Og da må du kjøpe Sony om du vil ha stabilisering. Er dette vanskelig å forstå, eller er det bare slik at man ikke vil forstå det? Det virker som om folk alltid ser på hus og objektiver som isolerte hensyn, når de i virkeligheten begge er ubrukelig uten hverandre, og det alltid er kombinasjonen av de to som avgjør (teknisk) resultatet.

 

Huh? Hva har vekten med ting å gjøre? MF objektiv til en høy pris pga f0.95, men som skal brukes i et crop 2 hus. Olympus har stabilisering i huset så jeg forstår virkelig ikke hva du babler om...

Lenke til kommentar

Hm, den var ganske lik min handleliste. Eller rettere sagt ønskeliste:

B&H photo video wishlist

Må jo ha med grep, og solblender, og kitobjektiv da det er lite ekstra (valgte 12-50mm her), og jeg droppet 25mm. Kan evt. bruke FT PanaLeica jeg har med adapter (som også skal på ønskelisten).

Det jeg også ønsker meg er en 12mm pancake, men kan vel vente lenge på det...

 

Det blir i såfall et dyrt kamera nummer to, men det er vel lov å drømme! :)

Lenke til kommentar

*snip*

Ble hurtigavgjørelse på en 14-54 av den eldste utgaven nå. Fikk et tilbud som lommeboka var svært fornøyd med så da var det bare å slå til. Har liksom ikke mulighet til å velge det dyreste som student med dårlig råd. Men uansett blir det ei bra oppgradering fra kit-objektivet jeg har holdt på med de siste fem åra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble hurtigavgjørelse på en 14-54 av den eldste utgaven nå. Fikk et tilbud som lommeboka var svært fornøyd med så da var det bare å slå til. Har liksom ikke mulighet til å velge det dyreste som student med dårlig råd. Men uansett blir det ei bra oppgradering fra kit-objektivet jeg har holdt på med de siste fem åra.

Tror ikke du kommer til å angre. Jeg har hatt den samme versjonen av det objektivet og det var et trivelig bekjentskap.

Lenke til kommentar

Hm, den var ganske lik min handleliste. Eller rettere sagt ønskeliste:

B&H photo video wishlist

De listene var ganske like :)

 

Da er nesten alt av Nikon dSLR utstyr solgt. Nå er det bare å vente til Olympus kommer ut med det nye huset.

 

 

Edit: Det ble handlet inn en brukt E-P2 fra en av de andre "kjøp og selg" karene her på akam. 2K inkl. porto ble en god deal. Kanskje jeg klarer å vente litt lenger med OM-D kjøp og heller konsentrerer meg med å få kjøpt inn optikk. Har allerede bestilt PanLeica Summilux 25mm f/1.4 og Olympus 45mm f/1.8, de koster meg like under 7100kr.

Nå mangler jeg bare 12mm, en makro og den nye 75mm f/1.8

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Edit: Det ble handlet inn en brukt E-P2 fra en av de andre "kjøp og selg" karene her på akam. 2K inkl. porto ble en god deal. Kanskje jeg klarer å vente litt lenger med OM-D kjøp og heller konsentrerer meg med å få kjøpt inn optikk. Har allerede bestilt PanLeica Summilux 25mm f/1.4 og Olympus 45mm f/1.8, de koster meg like under 7100kr.

Nå mangler jeg bare 12mm, en makro og den nye 75mm f/1.8

Greit å ha et hus å bruke mens du venter. E-P2 er en fin sak det. Jeg er spent på hva du mener om 25mm f/1.4 og 45mm f/1.8; de to frister. Jeg har prøvd 12mm-en, og den står på "skal ha" listen.

 

Men jeg er fortsatt i tenkeboksen angående E-M5; det er et kamera jeg har veldig lyst på. Men det blir for mye overlapp med GH2. Kunne selvsagt solgt GH2; men den er ikke frisk etter oktoberfesten i fjor, slik at jeg kan jo ikke noe forlange store summen for den. Jeg har også veldig lyst på GX1; så jeg tror jeg kommer til å prioritere GX1 og optikk i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...