Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

 

Og hvorfor kan ikke Norske bønder faktisk passe på dyra sine, slik bønder i andre land gjør?  Man snakker som om Norge og Sverige er de eneste land i Vest-Europa hvor det finnes ulv, mens faktum er at det også finnes ulv i Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Sveits og Tyskland, for ikke snakke om hele Balkan og det meste av Øst-Europa forøvrig.  Lille Portugal har mellom 200 og 300 ulv, mens Italia har et sted mellom 600 og 800 individer.

 

Begge land er mindre enn Norge, med tettere befolkning, men der går man ikke helt av skaftet ved synet av en ulv slik en del gjør her.  Ikke har man store tapstall når det gjelder sauer og geiter heller, fordi bøndene faktisk passer på dyra sine og ikke forventer, eller kan forvente, at ethvert kadaver som kan tenkes å være drept av et rovdyr vil bli dekket av staten.

Hvilke andre sammenlignbare land (landskap og biotop), vokter sauene sine i skogsområder og på fellområder med bjørkeskog og høyt vierkaratt? Ingen! Storbritania har flest sauer her i Europa, med ca 31 mil. sau. Men pr. 100 hektar dyrket mark, troer Norge på 1. pl. med 229 sau. Og den enste på lista, er Tyrkia med sine usle 69 sau pr. 100 hektar dyrket mark. Kanskje litt forskjell!

 

Du nevner skandinavisk ulv (russisk ulv), som kan bli opp til ca 60 kg. Det finnes større "arter", på opp til 80kg, men de lever ikke i våre nærområder. Når du nevner ulv i Sør Eurpoa, tilhører de arter som er mindre i størrelse, eks. Spania/Portugal, som har underarten "Iberisk ulv" (Canis lupus signatus) og bestanden har økt betraktelig til ca 2000 - 2500. Er nok noe enklere å bruke en stor gjerhund mot dem.

 

Vet ikke hvilken underart Italia har (eller resten av Europa), men de har de fleste ulv i et inngjerdet reservat. I tilegg har de et berømt område, som lever av ulveturisme og gjeteing av små flokker i oversiktig terreng. Kan ikke sammenlignes med Norske forhold.

 

Ja, det finnes sporadiske (et fåtall) steder det gjetes, men antallet som blir gjetet er minnimalt. Og det blir gjetet i områder som er oversiktlige, uten skog og kratt. Da kan en gjeter, samt en hund, gjete en brukbar flokk. Her kommer også lønnskostnader inn. Det vil ikke bli billig å gjete sau i Norge, på 24 timers basis. Da blir sauekjøttet alt for dyrt. Selv i dag, hadde det vært økonomisk å fraktet sau helt fra Australia, hvis det kun gikk på økonomi. Men det handler også om en viktig tillegsintekt for mange i bygdene. Bosettning, eller fraflyttede bygder. Gjengroing av landskapet. Og igjen tapte turistintekter. Kanskje på miliarder. Turistene kommer ikke for å se storskog og kratt!

 

Hvis vi ikke skal utnytte utmark, som skog og fjellområder, for husdyr. Da vil det ikke bli produsert mye sauekjøtt, her i landet. Og det mye av dagens jakt utbytte for grunneiere og jegere bli betydelig redusert. Da spessielt i grensområdene. Tammreindrift vil også bli mer berødt! Og hvorfor? Fordi et hylkor av romantiserte "dyrevenner", ønsker den ulovlige innførte ulven tilbake i Norsk natur. Og i større mengder, enn vi nå har tilatt?

 

Har ikke så veldig mye imot et begrentet antall ulv her i Sør Skandinavia (Sverige/Norge). Men, hadde gjerne vært de foruten også.

 

Meget godt sagt...

 

Man må gjerne ha ulv i Norge, men da skal sauekadaver erstattes av staten, og ulvefrie område holdes uten ulv...

 

Ulvebestanden må også reguleres med jakt som alt annet, der kan bli for mye også, og da er det ikke bare sau og elg som blir tatt en vinternatt.

 

Vi begynner faktisk å få endel ulv i Norge nå.... Det er fint at vi har ulv, men vi skal ha kontrollen og ikke ulven.

 

Jakt i Norge drives meget fornuftig, det er ikke noen USA bøffel tilstander, man merker dyr og følger oppsyn med flokker og spor av alle dyr. Dette gjøres av meget flinke folk som melder ifra sånn at man vet nøyaktig omtrent hvor mange dyr det finnes.

 

 

Dersom noen aktivt går inn for å forgifte ulv med rottegift så er det uansvarlilg og høyst kritikkverdig garantert ikke gjort av overnevnte gruppe, men jeg tror heller det har en naturlig forklaring at ulven begynner å bli så mange at de trekker inn i bebygde strøk, der det finnes mye rottegift og søppel som ulven er intressert i.

Omtrent som vaskebjørnene i USA...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Menneskekonstruerte matmaskiner på fire bein, genmanipulert gjennom årtusner. Ikke ment for å høre naturlig hjemme i naturens mangfold, men som matmaskin er den både et lett bytte og god mat for flere enn oss. Problemet er bare at menneskene mener vi har enerett på å utnytte og drepe disse individene og blir naturlig nok opprørte når andre forsyner seg av "våre" byttedyr.

 

Genmanipulert i tusener av år! Det var nytt for meg. :) Så langt jeg vet, er det ikke mange år siden genmanipulering ble mulig.

 

Hvis ikke menneskene hadde drept andre dyr for bl.a. matens skyld, hadde vi fremdeles sittet i trærne i Afrika og gnagd på frukt, bær og blader. Så, da hadde vell ikke vi to vært her heller! :)

 

 

Men, jeg antar du er vegitarianer. :) Det er ikke jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvorfor kan ikke Norske bønder faktisk passe på dyra sine, slik bønder i andre land gjør?  Man snakker som om Norge og Sverige er de eneste land i Vest-Europa hvor det finnes ulv, mens faktum er at det også finnes ulv i Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Sveits og Tyskland, for ikke snakke om hele Balkan og det meste av Øst-Europa forøvrig.  Lille Portugal har mellom 200 og 300 ulv, mens Italia har et sted mellom 600 og 800 individer.

 

Begge land er mindre enn Norge, med tettere befolkning, men der går man ikke helt av skaftet ved synet av en ulv slik en del gjør her.  Ikke har man store tapstall når det gjelder sauer og geiter heller, fordi bøndene faktisk passer på dyra sine og ikke forventer, eller kan forvente, at ethvert kadaver som kan tenkes å være drept av et rovdyr vil bli dekket av staten.

Hvilke andre sammenlignbare land (landskap og biotop), vokter sauene sine i skogsområder og på fellområder med bjørkeskog og høyt vierkaratt? Ingen! Storbritania har flest sauer her i Europa, med ca 31 mil. sau. Men pr. 100 hektar dyrket mark, troer Norge på 1. pl. med 229 sau. Og den enste på lista, er Tyrkia med sine usle 69 sau pr. 100 hektar dyrket mark. Kanskje litt forskjell!

 

Du nevner skandinavisk ulv (russisk ulv), som kan bli opp til ca 60 kg. Det finnes større "arter", på opp til 80kg, men de lever ikke i våre nærområder. Når du nevner ulv i Sør Eurpoa, tilhører de arter som er mindre i størrelse, eks. Spania/Portugal, som har underarten "Iberisk ulv" (Canis lupus signatus) og bestanden har økt betraktelig til ca 2000 - 2500. Er nok noe enklere å bruke en stor gjerhund mot dem.

 

Vet ikke hvilken underart Italia har (eller resten av Europa), men de har de fleste ulv i et inngjerdet reservat. I tilegg har de et berømt område, som lever av ulveturisme og gjeteing av små flokker i oversiktig terreng. Kan ikke sammenlignes med Norske forhold.

 

Ja, det finnes sporadiske (et fåtall) steder det gjetes, men antallet som blir gjetet er minnimalt. Og det blir gjetet i områder som er oversiktlige, uten skog og kratt. Da kan en gjeter, samt en hund, gjete en brukbar flokk. Her kommer også lønnskostnader inn. Det vil ikke bli billig å gjete sau i Norge, på 24 timers basis. Da blir sauekjøttet alt for dyrt. Selv i dag, hadde det vært økonomisk å fraktet sau helt fra Australia, hvis det kun gikk på økonomi. Men det handler også om en viktig tillegsintekt for mange i bygdene. Bosettning, eller fraflyttede bygder. Gjengroing av landskapet. Og igjen tapte turistintekter. Kanskje på miliarder. Turistene kommer ikke for å se storskog og kratt!

 

Hvis vi ikke skal utnytte utmark, som skog og fjellområder, for husdyr. Da vil det ikke bli produsert mye sauekjøtt, her i landet. Og det mye av dagens jakt utbytte for grunneiere og jegere bli betydelig redusert. Da spessielt i grensområdene. Tammreindrift vil også bli mer berødt! Og hvorfor? Fordi et hylkor av romantiserte "dyrevenner", ønsker den ulovlige innførte ulven tilbake i Norsk natur. Og i større mengder, enn vi nå har tilatt?

 

Har ikke så veldig mye imot et begrenset antall ulv, her i Sør Skandinavia (Sverige/Norge). Men, hadde gjerne vært de foruten også.

 

 

For å ta det siste først: antallet som blir gjetet er på ingen måte minimalt.  Tvert imot er det svært vanlig i alle landene jeg nevnte.  Storbritannia er uinteressant i denne sammenhengen, siden det ikke finnes rovdyr som er store nok til å være en trussel for husdyr der.  I England og Wales er det generelt antatt at ulven ble utryddet i løpet av Henrik den Syvendes tid som konge, mens den siste rapporterte ulven i Skottland ble sett i 1888.

 

Når den gjelder den iberiske ulven er den slett ikke mindre enn den grå ulven (vår ulv), den fremstår kun slankere og mindre kompakt.  Gjennomsnittlig vekt er stort sett den samme og en iberisk hann er faktisk i gjennomsnitt noe tyngre enn en grå hann.  Den grå fremstår imidlertid som betydelig større, fordi den har en noe kortere og mer kompakt kropp, samt mye lengre og tettere pels grunnet klimaet den lever i.

 

At ulv i andre land stort sett lever i inngjerdede reservat er det rene oppspinn.  I Spania har den fått gradvis større utbredelse siden Bern-traktaten ble undertegnet og det er nå regelmessige rapporter om ulv i områdene rundt byer som Madrid, Salamanca og Valadolid.  I Portugal finner man ulven hovedsaklig i skogene i nord (Parque Nacional Peneda-Gerês og Parque Natural de Montesinho), men også i skogene mellom Porto og Lisboa (Parque Natural da Serra da Estrela).  Ingen av disse er inngjerdet og jeg har aldri hørt om "ulveturisme" der.

 

Den italienske ulven (Canis lupus italicus) er noe mindre enn den grå, men det er kun snakk om en håndfull kilo for et voksent dyr.  Den finnes hovedsaklig i vestlige Alpene, de Liguriske Alpene og nedover Apenninene.  Hvor det også forøvrig er mye sauehold.  Og mange gjetere.  Og om du i det hele tatt vet noe om disse områdene så vet du også at det ikke er snakk om enkelt, oversiktlig terreng.  Faktisk er det veldig likt norske forhold - fjell og klipper, krattskog og lyng.  Disse fjellrekkene er heller ikke inngjerdet...

 

Jeg kunne fortsatt, men gidder ikke.  Dette er tross alt ting enhver på enkelt vis kan finne ut på egen hånd, heller enn å fare med tullprat eller løgn.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hadde gjerne sett at de som er for ulv i Norsk natur, hadde betalt regninga. Jeg har ikke bruk for ulv.

Hadde gjerne sett at de som er for husdyrhold i Norge hadde betalt regninga selv. Jeg har ikke bruk for husdyrhold.

Lenke til kommentar

 

Hadde gjerne sett at de som er for ulv i Norsk natur, hadde betalt regninga. Jeg har ikke bruk for ulv.

Hadde gjerne sett at de som er for husdyrhold i Norge hadde betalt regninga selv. Jeg har ikke bruk for husdyrhold.

Dette er uakseptabel holdning for alle andre enn veganere.

 

Lurer på hvor mange som har vært på macdonalds her og er pro ukontrollert ulvebestanden?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvorfor klarer dere ikke passe på dyra deres? Hvorfor må vi andre tilpasse naturen deres dyr? HVORFOR KLARER DERE IKKE PASSE PÅ DYRA DERES?

 

Egentlig er det ikke noe problem sånn sett. Byfolk og veganere betaler for ulvebestanden og sauekadavere over skatteseddelen, og for mye ulv eller ulv utenfor område for ulv blir regulert med jakt eller bedøving/flytting.

 

Det er da ikke bare sauer som er utsatt...

 

Hund ulvens slekting er svært utsatt. Det er normalt å slippe hund løs når det ikke er båndtvang i skogen, er det hunde-eiers skyld at ulven spiser hund?

 

https://www.google.se/search?q=Hund+drept+av+ulv&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjO8dXvku7NAhWFCiwKHbLnC3YQsAQIHA&biw=1366&bih=635

 

Synes det er litt morsomt at veganere forsvarer ulv når ulv selv spiser kjøtt. Minner om kannibalisme, samme som om afrikanere skulle spist hvite mennesker...

 

Det er helt forkastelig å være mot husdyrhold om man ikke er veganer absolutt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Men jeg vil ikke betale for å erstatte sauer som bonden ikke er flink nok til å passe på! Det er hans feil, ikke min!

Hvis en elektriker mister tanga si om og om igjen så er det ikke felleskapets jobb å erstatte den heller. Ta ansvar!

 

OG HVORFOR KLARER DU IKKE PASSE PÅ DYRA DINE?

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

Men jeg vil ikke betale for å erstatte sauer som bonden ikke er flink nok til å passe på! Det er hans feil, ikke min!

Hvis en elektriker mister tanga si om og om igjen så er det ikke felleskapets jobb å erstatte den heller. Ta ansvar!

 

OG HVORFOR KLARER DU IKKE PASSE PÅ DYRA DINE?

Når ble det relevant hva du (individet) VIL betale, eller ikke betale?

 

Tross alt når felleskapet vil noe annet enn deg, så må du vel dine interesser bare vike?

Lenke til kommentar

 

Men jeg vil ikke betale for å erstatte sauer som bonden ikke er flink nok til å passe på! Det er hans feil, ikke min!

Hvis en elektriker mister tanga si om og om igjen så er det ikke felleskapets jobb å erstatte den heller. Ta ansvar!

 

OG HVORFOR KLARER DU IKKE PASSE PÅ DYRA DINE?

Når ble det relevant hva du (individet) VIL betale, eller ikke betale?

 

Tross alt når felleskapet vil noe annet enn deg, så må du vel dine interesser bare vike?

 

Dette er off topic.

Lenke til kommentar

Hvor mange helnorske ulver har vi? 30? 40? Det er hvertfall ikke flere. Hvis vi teller med svensk ulv som vandrer litt, er vi kanskje oppe i 100. Hvor mye skade klarer disse å gjøre langs vårt lange land? Har flere ganger kommet over sauekadaver i skogen, og ringt bonden. Ikke èn eneste gang har de hatt en eneste antydning til å bry seg. Det største brydderiet var at jeg i det hele tatt ringte. Ja ulven dreper noen sauer her i landet, fordi bonden sender sauen ut i åpen mark for å leve og spise. Det er ikke noe nytt at sauen ikke har sjans mot ulv, og er et lett bytte hver gang. Men sauen er med viten og vilje sendt ut helt ubeskyttet, og disse bøndene som føler så utrolig på hvor trist det liksom er å miste en sau, som står og jamrer og bærer seg i media skulle jeg gjerne likt å høre snakke innenfor husets fire vegger. Bønder får jo en mer enn god kompensasjon for drepte sau.

 

Og sånn helt på tampen, er det virkelig folk som mener at ulven bør sees sammen, om ikke sees på som den farligste dyrearten for mennesker i Norge? Ulven hører hjemme veldig lavt nede på skalaen over rovdyr mennesker burde frykte. Ulven er først og fremst livredd mennesker, om du så er 5 eller 70 år gammel. Siden 1881 er ingen mennesker drept av ulv i Skandianavia. 8 Mennesker er drept av ulv de siste 50 årene i Europa.

 

Folk må slutte å tro på tullball i media. Ulven har en helt naturlig plass i den norske naturen, om den så er hentet hit eller ikke. Bøndene lider ingen tap av å miste en sau til ulv, og spesielt ikke økonomisk. Folk som mener at ulven er et problem for mennesker som ferdes i utmark lider av en vrangforestilling, og bør ikke slippe til med røverhistorier i riksdekkende medier.

Endret av Gamle ørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange helnorske ulver har vi? 30? 40? Det er hvertfall ikke flere. Hvis vi teller med svensk ulv som vandrer litt, er vi kanskje oppe i 100. Hvor mye skade klarer disse å gjøre langs vårt lange land? Har flere ganger kommet over sauekadaver i skogen, og ringt bonden. Ikke èn eneste gang har de hatt en eneste antydning til å bry seg. Det største brydderiet var at jeg i det hele tatt ringte. Ja ulven dreper noen sauer her i landet, fordi bonden sender sauen ut i åpen mark for å leve og spise. Det er ikke noe nytt at sauen ikke har sjans mot ulv, og er et lett bytte hver gang. Men sauen er med viten og vilje sendt ut helt ubeskyttet, og disse bøndene som føler så utrolig på hvor trist det liksom er å miste en sau, som står og jamrer og bærer seg i media skulle jeg gjerne likt å høre snakke innenfor husets fire vegger. Bønder får jo en mer enn god kompensasjon for drepte sau.

 

Og sånn helt på tampen, er det virkelig folk som mener at ulven bør sees sammen, om ikke sees på som den farligste dyrearten for mennesker i Norge? Ulven hører hjemme veldig lavt nede på skalaen over rovdyr mennesker burde frykte. Ulven er først og fremst livredd mennesker, om du så er 5 eller 70 år gammel. Siden 1881 er ingen mennesker drept av ulv i Skandianavia. 8 Mennesker er drept av ulv de siste 50 årene i Europa.

 

Folk må slutte å tro på tullball i media. Ulven har en helt naturlig plass i den norske naturen, om den så er hentet hit eller ikke. Bøndene lider ingen tap av å miste en sau til ulv, og spesielt ikke økonomisk. Folk som mener at ulven er et problem for mennesker som ferdes i utmark lider av en vrangforestilling, og bør ikke slippe til med røverhistorier i riksdekkende medier.

 

 

Bjørn har mer fare enn ulv, men en ulv er absolutt ikke ufarlig i store flokker mot få mennesker. Hund kan være farlig den også om den er vill, og hund er oftest mindre enn ulv.

 

Så lenge ulv avlives i område som ikke er ment for den, og så lenge sauebønder får erstatning for sauekadaver ser jeg ikke noe problem med ulv, men VI MÅ kontrollere Ulven, og kan ikke la ulven kontrollere oss. Dette må gjøres med jaktforvalting akkurat slik det gjøres idag.

 

Dersom man er en naiv Veganer som tror at man kan la ulv yngle og formere seg uhemmet og ukontrollert så er man et naivt fjols og fortjener å bli middag for nettop en ulv( om de tåler veganerkjøtt da?)

 

Jeg har en søster som er veganer, men hun er ikke naiv sånn som folk her inne er.

Lenke til kommentar

 

 

Folk må slutte å tro på tullball i media. Ulven har en helt naturlig plass i den norske naturen, om den så er hentet hit eller ikke. Bøndene lider ingen tap av å miste en sau til ulv, og spesielt ikke økonomisk. Folk som mener at ulven er et problem for mennesker som ferdes i utmark lider av en vrangforestilling, og bør ikke slippe til med røverhistorier i riksdekkende medier.

ca 1000-1500 kr i økonomisk tap per lam som blir tatt av ulv. Desverre er det ingen erstatning da kadaver forsvinner før man når å finne det. Er man heldig finner man merke og eventuelt bjelle. Dette er ikke god nok dokumentasjon for å få erstatning.

 

Og siden det er så mange som snakker om at bonden skal gjete sauene om sommeren, så lure eg på kæm skal ta seg av høya? Noen må lage rundballer slik at det er mat til vinteren. Sauene sprer seg over store områder når de blir sluppet ut på beite, dette vil igjen kreve masse personer som må gjete da det kan være flere timer mellom hver sau.

 

Et godt er forebyggende tiltak er å skyte problemrovdyr som skader og dreper mer en de spiser. Det er nemlig de som er værst. De fleste rovdyr er nemlig sky og gjør ikke så mye av seg. Men får de blod på tann kan de drepe en hel saueflokk. Det var en bonde som hadde et beitegjerde atmed huset hvor et rovdyr var kommet seg inn og drept de fleste sauene. Mener dere han skulle gjetet de dag og natt? Tror dere han hadde klart å stoppe det rovdyret uten å skyte det?

 

Det aller beste forebyggende tiltaket som kan gjøres er at hvermansen tar i bruk naturen igjen. Går seg en tur i beiteområder for dette liker ikke rovdyrene. 

 

OGså for eg beklage om innlegget er rotete skrevet. nå er jeg trøtt så god natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er uakseptabel holdning for alle andre enn veganere.

Lurer på hvor mange som har vært på macdonalds her og er pro ukontrollert ulvebestanden?

Hvorfor det? Er det skattebetalernes jobb å måtte betale for at du skal kunne drive med husdyrhold? Ellers så jakter vel ikke ulven særlig mye på kuene som blir til McDonald-burgere? :)

Lenke til kommentar

Virker som du har store fordommer og problemer med veganere. Folk som har tatt et etisk valg som er riktig for dem.
Hvorfor plager det deg at de ikke vil støtte dyreplageri i norsk husdyrhold? Hvorfor er du så opptatt av å sette folk i bås? "Byfolk og veganere [...]"? "Dersom man er naiv veganer [...] fortjener man å bli middag for nettopp en ulv"... So angry!  :ohmy:
 
Men det er litt OT - beklager det. Jeg bare lurer.
 

Synes det er litt morsomt at veganere forsvarer ulv når ulv selv spiser kjøtt.

 
Ja, det er kjempegøy!
...

Du kan ikke plukke ut en ting ulven gjør og si at fordi den gjør det, så kan/bør/skal vi det.
Ulver lukter i bakenden på hverandre. Lukter du i bakenden på kollegene dine når du kommer på jobb? 
Ulver spiser også barna sine basert på flokkstørrelse og tilgang på mat. Gjør du? Funker det å si det i en rettsak at "Jammen, ulven gjør det, så hvorfor kan ikke jeg", tror du? 
 
Veganere spiser ikke noe som er fra dyr, og har i de aller fleste tilfeller også tatt etiske valg om hva de har på seg og hva de pynter huset sitt med, blant annet. En livsstil, altså. Det betyr at de vil beskytte dyr, uansett om de er altetere, planteetere eller kjøttetere. 
 
Mennesker trenger ikke kjøtt. Det gjør ulven.
Ulven er en kjøtteter, men kan overleve på vegansk kost i perioder det er behov for det. 
 
Apropos morsomt:
 

Dersom man er en naiv Veganer som tror at man kan la ulv yngle og formere seg uhemmet og ukontrollert så er man et naivt fjols og fortjener å bli middag for nettop en ulv( om de tåler veganerkjøtt da?)

 

"Veganerkjøtt" - den var ny. 

Du vet hva kua spiser, ikke sant? Eller sauen, for den del? 

 

Dette gjøres av meget flinke folk som melder ifra sånn at man vet nøyaktig omtrent hvor mange dyr det finnes.

 
Nøyaktig eller omtrent?  

Forøvrig trenger vi ulven, fordi den fungerer som en renovatør. Den går primært etter svake og syke dyr, og holder derfor bestanden av byttedyr i "god form".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Forøvrig trenger vi ulven, fordi den fungerer som en renovatør. Den går primært etter svake og syke dyr, og holder derfor bestanden av byttedyr i "god form".

Bøndene trenger også ulven, hvis ikke har de jo ikke noen å skylde for når dyrene blir funnet død i marka. Er litt vanskelig å få rovdyrerstatning dersom det ikke finnes noen rovdyr.  :)

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at rovdyrerstatningen er større enn slakteprisen. Så de trenger den store stygge ulven å skylde på når sauene dauer enten av sykdom eller ulykker, så de kan tjene gode penger på dem.

Hvis de klarer å utrydde ulven så tar det nok ikke lang tid før de finner et annet rovdyr å skylde på.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...