Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Den største trusselen til hvalen er vel deres egne slektinger spekkhoggerne.

 

 

Ja naturen er brutal, men tross alt hval dreper hval, sikkert mer enn nordmenn fanger hval.

 

Før var hvalfangsten uforsvarlig og uten kontroll, men jeg stoler på at myndighetene har mer ansvar for forvaltingen av havet nå enn typ i 1920, det samme gjelder ulv.

 

Jeg bare nevner at Norge faktisk er et av de få områdene som har fiskefelt igjen, og det er pga fornuftig forvalting med fiskekvoter, derfor søker andre nasjoner til norske fiskefelt, typ russere, islendere etc....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo killer whales (spekkhoggere) en delfinart da. Delfinarter jakter i flokk.

 

Jeg regner også med at hvalfangst er i forsvarlige proporsjoner egentlig. Men jeg vet litt for lite om det. Det fritar oss ikke fra å vurdere om det favner inn under en etisk kategori som tenker at arten er for intelligent til at vi skal drive på med fangst på dem.

 

Nå har jo urbefolkning og fiskere drevet med hvalfangst siden tidenes morgen omtrent, så man kan vel ikke sperre for det totalt sett. Men, det kan godt hende at man bør oppgradere urbefolkningen med moderne utstyr som gir en mer human avlivning. Samt at urbefolkningene skal heller aldri få anledning til å drive med industralisert fangst av disse artene. Urbefolkning skal ha like rettigheter som andre til å drive med industralisert fiske og fangst på arter som myndighetene ikke har fredet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja delfiner er beslektet med hval og har mange likheter, spekkhuggere tilhører gruppen tannhvaler etter som jeg kan se fra wiki.....

 

Avsporing muligens, men dere husker sikkert piratene fra Somalia? Rundt Araberhavene etc..

 

Disse piratene var før fiskermenn, men etter at megatrålerne tømte havet deres for fisk, så ble fisken borte og fiskerne ble til pirater rett og slett for å overleve. Selv om det er offtopic, så er det absolutt relevant på samme måte som ulv og sau/vilt og naturforvalting eller snarere grådighet og mangel på dette.

 

 

Wiki

 

History

In the early 1980s, prior to the outbreak of the civil war in Somalia, the Somali Ministry of Fisheries and the Coastal Developmet Agency (CDA) launched a development programme focusing on the establishment of agricultural and fishery cooperatives for artisanal fishermen. It also received significant foreign investment funds for various fishery development projects, as the Somali fishing industry was considered to have a lot of potential owing to its unexploited marine stocks. The government at this time permitted foreign fishing through official licensing or joint venture agreements, forming two such partnerships in the Iraqi-Somali Siadco and Italian-Somali Somital ventures.[37]

220px-Somcoralreef.jpg
 
Somalia's coral reefs, ecological parks and protected areas.

After the collapse of the central government in the ensuing civil war, the Somali Navy disbanded. With Somali territorial waters undefended, foreign fishing trawlers began illegally fishing on the Somali seaboard and ships from big companies started dumping waste off the coast of Somalia. This led to the erosion of the fish stock. Local fishermen subsequently started to band together to protect their resources.[8][9][38] After seeing the profitability of ransom payments, some financiers and former militiamen later began to fund pirate activities, splitting the profits evenly with the pirates.[39] In most of the hijackings, the pirates have not harmed their prisoners.[40]

Combined Task Force 150, a multinational coalition task force, subsequently took on the role of fighting piracy off the coast of Somalia by establishing a Maritime Security Patrol Area (MSPA) within the Gulf of Aden.[17] However, many foreign naval vessels chasing pirates were forced to break off when the pirates entered Somali territorial waters.[41][42] To address this, in June 2008, following a letter from the Somalian Transitional Federal Government (TFG) to the President of the UN Security Council requesting assistance for the TFG's efforts to tackle acts of piracy off the coast of Somalia, the UN Security Council unanimously passed a declaration authorizing nations that have the consent of the Transitional Federal Government to enter Somali territorial waters to deal with pirates.[43] On the advice of lawyers, the Royal Navy and other international naval forces have often released suspected pirates that they have captured because, although the men are frequently armed, they have not been caught engaging in acts of piracy and have thus not technically committed a crime.[44]

Due to improved anti-piracy measures the success of piracy acts on sea decreased dramatically by the end of 2011 with only four vessels hijacked in the last quarter versus 17 in the last quarter of the preceding year.[45] In response, pirates resorted to increased hostage taking on land.[45] The government of the autonomous Puntland region has also made progress in combating piracy, evident in interventions by its maritime police force (PMPF).[46]

In part to further curtail piracy activity, the London Somalia Conference was convened in February 2012.

According to the International Maritime Bureau, pirate attacks in the Indian Ocean had by October 2012 dropped to a six-year low.[33] Attempted hijackings fell from 237 in 2011 to 75 the following year, with successful attacks plummeting from 28 in 2011 to 14 in 2012.[47] Additionally, only 1 ship was attacked in the third quarter of 2012 compared to 36 during the same period in 2011.[33]

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En interessant digresjon. Men, så er jo Somalia mer som "Texas og anarki" nesten da, i forhold til Norge som er rimelig ordentlige på mye. Det finnes sikkert "en og annen røver" her til lands også, men da går det vel mer sport i det å snyte på skatten tenker jeg, enn å bedrive alt for kriminelle handlinger.
 
Selv om det finnes idioter over alt, som legger ut rottegift og det ene med det andre.
 
 
solveig+juli+14+161.jpg
 
Skageflå - der dei kunne drage opp stigen når skattefuten kom.

Det har jo gått sport i det fra "tidenes morgen" her til lands også, å snyte på skatten.

Endret av G
Lenke til kommentar

En interessant digresjon. Men, så er jo Somalia mer som "Texas og anarki" nesten da, i forhold til Norge som er rimelig ordentlige på mye. Det finnes sikkert "en og annen røver" her til lands også, men da går det vel mer sport i det å snyte på skatten tenker jeg, enn å bedrive alt for kriminelle handlinger.

 

Selv om det finnes idioter over alt, som legger ut rottegift og det ene med det andre.

 

Vi vet jo ikke om dette med rottegift da, det er rykter. Men veldig rart med mange ulike typer rottegift i ulven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kom til å tenke litt over tittelen på denne tråden: "Er sau mer verdt enn ulv?"

 

Mer verdt for hvem?

 

For ulven selv er vel ulven viktigst.

For bøndene og sauen selv er vel sauen viktigst.

For dyrevernene så er kanskje ulv viktigst mtp biologisk mangfold.

For naturen selv så er det vel best at mennesket lar dyr være dyr. Eller: naturen selv driter vel i det.

 

Ulv og andre rovdyr tjener jo ellers en funksjon ved at de fungerer som naturens "søppelfolk" da de spiser kadavre og forhindrer at bestanden av elg, hjort og annet vokser seg for store.

 

Så hva betyr egentlig "mer verdt" her?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Naturen skal tilpasses bondens ønske om størst mulig personlig gevinst via bedriften sin så klart.

 

Også skal det grines når ulven er å forsyner seg av et ubevoktet koldtbord med hjernedøde innavla oppdretts dyr.

Det beste er de som synes synd på sauene som blir tatt av ulven, de samme sauene som ikke bonden gidder å passe på som brekker ben mellom stener på hyggefjellet og selvdør etter et par uker med vann og matbrist og et infeksjons fylt verkende ben. At skattepengene mine skal gå med på å støtte en slik ordning gjør meg kvalm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er så mye kort tenkt her. Selvfølgelig er sau,ull mer værdt enn ulv. Samtidig bør vi også ha ulv. Vær så snill å spar meg fra byfolk med kebab og pizza.

 

Folk her inne ivrer for å frata rovdyrerstatning.

 

Gjet sau med rifle da vel case closed og null ulv. Så får dere viljen deres.

 

La en eller annen mod kalle det hersketeknikk. ...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Folk her inne ivrer for å frata rovdyrerstatning.

 

Gjet sau med rifle da vel case closed og null ulv. Så får dere viljen deres.

Virker som enkelte her er fullstendig blokkert for følgende alternativ: Samme krav til å beskytte eiendelene sine for å kunne kreve erstatning. Kombinert med gjerder og gjeting. Gjeting kan foregå med rifle, men da kun som skremmeskudd. Nødverge på vegne av dyr bør avvikles som lovlig påskudd for å kunne skyte fredet vilt. Med andre ord, gjerder og en forsvarlig gjeting som ikke går ut over fredet vilt.

 

At det finnes en og annen cowboy på bygdene som ikke vil tilpasse seg et sivilisert samfunn med lover og regler, deriblant fredning av ulv, kan nok tenkes, men det må bekjempes med blant annet streng straffeforfølgelse av lovbrudd, preventive opplysningkampanjer og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, jeg har ikke noe problem med at folk med våpen skyter dyr som er i ferd med å drepe dyra deres. Være det seg en løshund, en gaupe, en bjørn eller en 5-åring med seriøse adferdsproblemer...

Men ja, skremmeskudd bør være en selvfølge først. Og siden du selvsagt er innenfor gjerdet bør dette skje forholdsvis sjelden.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, jeg har ikke noe problem med at folk med våpen skyter dyr som er i ferd med å drepe dyra deres. Være det seg en løshund, en gaupe, en bjørn eller en 5-åring med seriøse adferdsproblemer...

Men ja, skremmeskudd bør være en selvfølge først. Og siden du selvsagt er innenfor gjerdet bør dette skje forholdsvis sjelden.

 

:wee: seriøst?

Du vil heller skyte 5-åringer med adferdsproblemer, enn å sende de på spesialhjem, der de kan passes på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, jeg har ikke noe problem med at folk med våpen skyter dyr som er i ferd med å drepe dyra deres. Være det seg en løshund, en gaupe, en bjørn eller en 5-åring med seriøse adferdsproblemer...

Men ja, skremmeskudd bør være en selvfølge først. Og siden du selvsagt er innenfor gjerdet bør dette skje forholdsvis sjelden.

Så du mener 5-åringer med seriøse adferdsproblemer er mindre verdt enn sau? Og ulv er mer verdt enn sau? Er det det som er rangeringen din?

 

Løshunder er forsåvidt veldig langt i fra noen truet dyreart i våre områder, i likhet med sauen.

 

Bare for å klargjøre mitt standpunkt: Mennesker først, deretter truede dyrearter, deretter ikke truede husdyr og helt til slutt ikke truede ville dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...