Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Nei, det går vist an å bestille over nett. Men vanligvis er det vel fagfolk som ordner sånt.

 

Men det at det er flere rottegift-typer gjør at det er sannsynlig at det er giftdepoter det er snakk om ved ulike hus.

 

 

Jeg kan forstå hvordan du ressonerer.

 

Men, dersom en ulv finner ut teknikken, skal den da like alle typene rottegift like mye da. For hvor stor er sannsynligheten for at den gafler i seg hva som helst. F.eks. så vil vel ikke en ulv like havregryn like godt som en gnager, dersom det var en giftvariant som var basert på giftinnsatt havregryn? Jeg synes det virker søkt.

 

Muligheten for at noen har tatt rottegift av flere typer og blandet til en stor grøt tilsatt masse spiselige ikke-giftige godsaker er stor, dersom du skal få ulven til å spise opp alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det går vist an å bestille over nett. Men vanligvis er det vel fagfolk som ordner sånt.

 

Men det at det er flere rottegift-typer gjør at det er sannsynlig at det er giftdepoter det er snakk om ved ulike hus.

 

 

Jeg kan forstå hvordan du ressonerer.

 

Men, dersom en ulv finner ut teknikken, skal den da like alle typene rottegift like mye da. For hvor stor er sannsynligheten for at den gafler i seg hva som helst. F.eks. så vil vel ikke en ulv like havregryn like godt som en gnager, dersom det var en giftvariant som var basert på giftinnsatt havregryn? Jeg synes det virker søkt.

 

Muligheten for at noen har tatt rottegift av flere typer og blandet til en stor grøt tilsatt masse spiselige ikke-giftige godsaker er stor, dersom du skal få ulven til å spise opp alt.

 

 

Rottegift er blandet med søtsaker, at det er ulike gift-typer betyr ikke at de nødvenigvis ikke smaker like godt. Jeg snakket med skadedyrsfolkene da de var her, og de sa at rottegift var bløtkakeaktig og søtt....

 

Muligheten er større for at ulven har forsynt seg av ulike giftstasjoner. Rottegift dreper ikke fort men sagtere, for større dyr tar det lengre tid dessuten.

 

 

At folk legger ut blandede rottegift-typer uforsvarlig i hensikt for å drepe ulv, er helt på trynet, så om det er tilfellet så er jeg helt enig at det er avskyelig. Man skal huske på at det ikke bare er ulv som spiser åte, så vedkommende må da ha vært rede til å drepe alt som er av dyr....

 

 

Dersom det skal være med hensikt så er det vel heller trolig at ulike folk legger ut rottegiftåte enn at en legger ut. Men husk altså at det er mye rottegiftstasjoner rundt om kring hus utenfor byen.

 

Det skal ligge en rottegiftstasjon ved hvert hushjørne.  Dvs 4 ved hvert hus, ulven har nok luktet seg fram til disse husene og spist av åtestasjonene.

 

Jeg synes heller det lyder som ulven søker inn til forskjellige bebodde områder omtrent som vaskebjørner enn at onde folk legger ut blandinger av rottegift i åpent og ubeskyttet.

 

 

Rottegift er ikke havregrynaktig, og en ulv vil spise alt den kommer over om den er sulten nok. Rottegift er bløtkakeaktig og har sterk lukt, noe som ulven fint kan finne selv.

 

Det finnes ikke rottegift som smaker havregryn kan jeg forsikre deg om, det er søtsaker.

 

 

 

Dessuten dersom man finner en ulv død, om det var åpent åtefor så skulle man finnet mange flere dyr skulle man ikke? Både rådyr, elg, alt som kan krype å gå harepus etc rev for ikke å nevne det.

 

 

Her har du en annen ulv, avlivet pga skabb men hadde mye ulike rottegiftstoffer i seg. Dette tyder heller på at ulven går inn i bebygde områder mener nå jeg.

 

http://www.nationen.no/landbruk/rottegift-funnet-i-avlivet-astmarka-ulv/

 

 

Hubro og råfugl...

 

http://forskning.no/dyresykdommer-forurensning-fugler-okologi/2012/05/rottegift-tar-knekken-pa-rovfugl

 

 

Hund

 

https://www.nmbu.no/aktuelt/node/20950

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er ikke problem bare for ulv dette, husdyr også...

 

https://helsenorge.no/Giftinformasjon/forgiftning-hos-hund-og-katt/rottegift-kan-gi-forgiftning-hos-hund-og-katt

 

 

Jeg mener da personlig at rottegiftstasjonene må sikres bedre, og at bare fagfolk burde ha tilgang til rottegift. Det er jo ikke bare dyr som kan forgiftes, men mennesker kunne feks brukt det i onde hensikter om forgiftning.

 

Var det ikke en som drepte kona si engang med rottegift?

 

Idag finnes det vel ikke noen lov om hvordan rottegift legges ut, her jeg bor er det 4 åtestasjoner som har åpninger ca to desimeter høyde og er ca en meter bred firkantete 4x4. Ved nabohuset det samme, Inne i disse har man lagt rottegiftstasjoner, hvor godt de er sikret vet jeg ikke. Katt er jo veldig utsatt der det er mye rottegift, sier seg selv.

 

Men såvidt jeg vet finnes det ingen lov om hvordan man skal sikre giften mot andre dyr, så det er vel heller skjødesløse utsett av rottegiftstasjoner, enn at dette er gjort med hensikt for å lure ulv.

 

Her jeg bor er det huseier og skadedyrfirma som ordner dette, så jeg stoler på at de gjør dette forsvarlig da det er mye katt og hund her.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Joda det er regler om dette nå... fra 2014.

 

https://www.nrk.no/mr/na-far-du-ikke-legge-ut-rottegift-1.11563229

 

Dette er EU regler som Norge også må forhålde seg etter. Så da må isåfall fagfolk ikke ha rent mel i posen...

 

Man får ikke kjøpt gift i butikk lenger, man må kontakte fagfolk.

 

Selvfølgelig er det jo mulig at enkelte skrudde folk sitter med lagre av gammelt rottegift, men det er den nyere rottegiften som er mest effektivt.

 

Rottegift finnes ved bebygde områder, og det er bra det er regulert nå synes jeg. Det er et økologisk problem, samtidig er det forståelig at folk ikke vil ha rotter og mus i huset. Kona friket ut når musa løpte opp i kjolen hennes, som hang på veggen, den ble fanget fra den nye kjolen havnet oppi og druknet i en bøtte vann, hva skulle vi gjøre liksom?, hos naboen tok musa suicide og hoppet i toalettet.

 

Det var sist vinter var det ikke, helt sykt mye skadedyr, så her ligger det mye rottegift rundtomkring utendørs nå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er jo ikke kvinneguiden innenfor gyldig kan det virke som en del diskusjon.no-forumfolk av og til kan tenke. Men, det var det første som dukket opp i Google:

 

 

Sånn rottegift som ser ut som blå havregryn er laget sånn at rottene må ut i frisk luft før de dør, for de får åndenød eller hva det nå er som skjer. Det er for å unngå nettopp at de skal dø og råtne inne i vegger og rør. Siden den ikke kan komme ut i friluft, vil den sikkert likevel komme ut på kjøkkenet ditt et sted før den sovner inn...

 

Men kanskje du kan ringe en skadedyrekspert og forhøre deg?

 

Kilde:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/102917-rotte-i-huset/

 

Det er mulig at dette pr. definisjon ikke er en rottegift, men kanskje en musegift for hva jeg vet. Uansett gift til gnagere.

 

Jeg synes å huske at havregrynene var farget med rosa farge jeg da. Men, så er det noen år siden. Kan hende rottegift har endret seg på 10-25 år for den saks skyld.

 

Effektiv rottegift ja. Det hadde vært noe.

Husker at den gamle typen rottegift, var smertefull, og at jeg kunne høre en rotte hadde tatt seg ut i tørst, og jamret seg mens den ventet på å dø inne i noen kratt i hagen et sted. Litt trist at de må lide sånn, men også fint å bli kvitt skadedyr.

 

Nå kan rotter spre smitte, og folk uffer seg fort om man prater om disse dyrene. De svømmer i kloakk og slike skitne steder, men de er nok ellers ganske renslige dyr tror jeg, med unntak av den smitten som de kan bære med seg da. Men, det er vel snarere pga. typen miljø de ferdes i, og arten gnager. Alle gnagere kan jo spre smitte. Og man bør vel gjennomkoke gnagere over 2 timer om man har til hensikt å ete dem. Slik en del urbefolkninger gjerne gjør. Her til lands så blir vel kaniner det nærmeste menneskene orker å ete fra gnagerverdenen.

 

Rotter er også veldig intelligente dyr. Og svært hardføre om de er av arten Rattus Norvegicus. Rattus rattus er ikke like hardfør, og den er mer avhengig av å hele tiden bo i en menneskebolig, eller i mer tropiske regioner der det ikke er frost.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå er jo ikke kvinneguiden innenfor gyldig kan det virke som en del diskusjon.no-forumfolk av og til kan tenke. Men, det var det første som dukket opp i Google:

 

 

Sånn rottegift som ser ut som blå havregryn er laget sånn at rottene må ut i frisk luft før de dør, for de får åndenød eller hva det nå er som skjer. Det er for å unngå nettopp at de skal dø og råtne inne i vegger og rør. Siden den ikke kan komme ut i friluft, vil den sikkert likevel komme ut på kjøkkenet ditt et sted før den sovner inn...

 

Men kanskje du kan ringe en skadedyrekspert og forhøre deg?

 

Kilde:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/102917-rotte-i-huset/

 

Det er mulig at dette pr. definisjon ikke er en rottegift, men kanskje en musegift for hva jeg vet. Uansett gift til gnagere.

 

Jeg synes å huske at havregrynene var farget med rosa farge jeg da. Men, så er det noen år siden. Kan hende rottegift har endret seg på 10-25 år for den saks skyld.

 

Effektiv rottegift ja. Det hadde vært noe.

Husker at den gamle typen rottegift, var smertefull, og at jeg kunne høre en rotte hadde tatt seg ut i tørst, og jamret seg mens den ventet på å dø inne i noen kratt i hagen et sted. Litt trist at de må lide sånn, men også fint å bli kvitt skadedyr.

 

Nå kan rotter spre smitte, og folk uffer seg fort om man prater om disse dyrene. De svømmer i kloakk og slike skitne steder, men de er nok ellers ganske renslige dyr tror jeg, med unntak av den smitten som de kan bære med seg da. Men, det er vel snarere pga. typen miljø de ferdes i, og arten gnager. Alle gnagere kan jo spre smitte. Og man bør vel gjennomkoke gnagere over 2 timer om man har til hensikt å ete dem. Slik en del urbefolkninger gjerne gjør. Her til lands så blir vel kaniner det nærmeste menneskene orker å ete fra gnagerverdenen.

 

Rotter er også veldig intelligente dyr. Og svært hardføre om de er av arten Rattus Norvegicus. Rattus rattus er ikke like hardfør, og den er mer avhengig av å hele tiden bo i en menneskebolig, eller i mer tropiske regioner der det ikke er frost.

 

 

Nå var det jo mus vi forsvarte oss mot da, vet at folk har rotter som kjæledyr men det var ikke en opsjon for oss, Jeg har ikke noe mot rotter og mus heller, annet enn at kona friker ut.

 

Vi har jo barn også da som helst ikke skal v'ære i nærheten av pestdyr eller rottegift....

 

Vi brukte ost før, i vanlig rottefelle fikk nei ikke godt nok, peanøttsmør var derimot godkjent. Men rottegiften er en søk bløtkake sak, mulig de forandrer på super.rottegift og gammel rottegift men innpakningen i bløtkakelignende rosa guffe gjenstår....

 

Det er ikke havregryn i rottegift, rottegift brukes både mot mus og rotter men krever godkjenning om det er utendørs rottegift mot mus eller rotter.

All sånn gift smaker søtt lukter søtt og er bløtkakeaktig, dermed en lekkerbisken for en sulten ulv eller en hund for den saks skyld.

 

Og helt sannsynelig at ulv har kommet til slike bebygde områder og giftstasjoner, Giftstasjonene må sikres bedre Men det er allerede loverk liggende da. men på mitt søk så virket det enkelt å bestille rottegift, mulig fagpersonell var inkludert i pris...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sau er ikke menneskemat. Det er ulvemat.

Ulven har hørt til i Norge i 10 millioner år. Sauen er en art ifra Asia som er avlet til å gi så mye kjøtt og ull som mulig og samtidig være helt hjernedød og passiv.

Ergo skal sauen ut. Det er kritisk viktig for ethvert økosystem å ha apexpredatorer. Mennesker dreper de største og sterkeste dyrene i stedet for de svakeste. Vi ødelegger art etter art og alt som ligner på balanse. For 100 år siden utgjorde mennesker og husdyr 2% av biomassen på jorden. I dag er det 99%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sau er ikke menneskemat. Det er ulvemat.

 

Ulven har hørt til i Norge i 10 millioner år. Sauen er en art ifra Asia som er avlet til å gi så mye kjøtt og ull som mulig og samtidig være helt hjernedød og passiv.

Det høres ganske ut som menneskemat det da ;) Menneskekonstruerte matmaskiner på fire bein, genmanipulert gjennom årtusner. Ikke ment for å høre naturlig hjemme i naturens mangfold, men som matmaskin er den både et lett bytte og god mat for flere enn oss. Problemet er bare at menneskene mener vi har enerett på å utnytte og drepe disse individene og blir naturlig nok opprørte når andre forsyner seg av "våre" byttedyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sau er ikke menneskemat. Det er ulvemat.

 

Ulven har hørt til i Norge i 10 millioner år. Sauen er en art ifra Asia som er avlet til å gi så mye kjøtt og ull som mulig og samtidig være helt hjernedød og passiv.

 

Ergo skal sauen ut. Det er kritisk viktig for ethvert økosystem å ha apexpredatorer. Mennesker dreper de største og sterkeste dyrene i stedet for de svakeste. Vi ødelegger art etter art og alt som ligner på balanse. For 100 år siden utgjorde mennesker og husdyr 2% av biomassen på jorden. I dag er det 99%.

 

 

 

Elg er ulvemat, inngjerdet avlet sau tilhører Normenn.

Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg tror at selv her i Norge er vi blitt for urbane: Hmf, hva skal vi med sau?

All maten vi trenger finner vi i kjølesdisken på supermarkedet!

 

Ulven tilhører villmarka, ikke norsk utmark. Og den er ikke utryddingstruet. Vi kan heller ikke forlange at den skal lese kart.

 

Vi bor i et skrint land og trenger utnytte alt vi kan bruke. Vi får et godt og sunt kjøtt av dyr som beiter i skog og fjell. Landet vårt holder på å gro igjen da man ikke lenger slipper så mange dyr på utmarksbeite. Ja, vi kan si vi har avlet fram feil sau. Ulven var kanskje ikke så mye i tankene den tiden for nå dreper den sauene for fote uten så og si annen mening enn å drepe svake dyr. Det er villmarkas lov det!

 

Rovdyr må man ha et realistisk forhold til - ikke romantisert. Vi lever dessverre ikke i Disney World - at ulven og lammet skal beite sammen er bibelske profetier!

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landet vårt holder på å gro igjen da man ikke lenger slipper så mange dyr på utmarksbeite. Ja, vi kan si vi har avlet fram feil sau.

 

Rovdyr må man ha et realistisk forhold til - ikke romantisert. Vi lever dessverre ikke i Disney World - at ulven og lammet skal beite sammen er bibelske profetier!

 

 

Ikke det verste innlegget jeg har lest fra deg. Men, også her ser vi ut å ha har forskjellige syn. Ikke kun innen religion, som jeg ivrig prøver å snakke ned.

 

Om landet vårt holder på å gro igjen, så er ikke det noen katastrofe. Heller ikke om det blir lagt golfbane over litt dyrkbar jord er en kjempekatastrofe. Den kan når som helst dyrkes opp igjen. Og vi kan også dyrke havet, noe vi i svært liten utstrekning til nå har gjort. Vi har stort sett helst høstet i fra havet. De få forsøkene med dyrking har ført til lakselus, spredning av antibiotika og andre kunstige stoffer i norsk fauna. Kunstig mating av bunnetere i havet.

 

Jo mer kratt og trær man får, jo bedre er det for å holde CO2 i sjakk. Bøndenes monokultur, med et svært ødeleggende oppløying av jordsmonn er svært skadelig i lengden. Man får vind og vannerosjon på matjorda. Man får flere måneder i vinterhalvåret ingen vekster på flerefoldige kvadratkilometer landjord. Det er kanskje vanskelig å omlegge, etter at industrilandbruket vokste seg fram og ble populært, men det går an, og det skaper noen ekstra arbeidsplasser med et sunnere jordbruk. Maten blir sunnere og smaker gjerne også bedre.

 

Rovdyret og mennesket må lære seg å leve bedre i sammen. Vi var nede i en ca. 5 ulveindivider for ikke særlig mange år siden. Og kun Sveriges rovdyrpolitikk holdt liv i en levedyktig ulvestamme.

 

Staten bør tvangsekspropriere landjorda det finnes sauer på i øst og nær grensetrakter. Så i trær og utelukkende drive skogbruk på den.  :green: Alternativet kunne selvsagt ha vært subsidiering av skogbruket, slik at bonden selv velger skogsdrift over sauedrift. Vi har mye sauehold her i Vest-Norge, ellers finner man gode sauedriftsnasjoner som New Zealand som er nærmest rovdyrfritt, som man kan importere litt nå og da i fra.

 

Sauegjeting kan også stimuleres. Både gjennom å innføre gode gjeterhundraser, og kanskje småsubsidier. Kanskje noen ungdom kan få seg lommepenger fra en sauebonde gjennom sommerhalvåret. Kanskje innvandrere i fra nasjoner med gjetertradisjoner kan engasjeres med sauegjeting til en ikke så altfor hårreisende minstelønning.

 

Når ulvestammen så vokser seg sterk, så bør Staten ha en oppgave i å holde individene på et visst minimum og maksimumsantall. Det bør også være noen kvadratkilometer grensesone som Staten sørger for å holde så ulvefri som mulig. Så kan vi heller gi de få bøndene som sjelden rammes i de helt ulvefrie sonene klekkelig erstatning, dersom de kan oppdrive kadavre som må innleveres for at erstatning skal utbetales.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis du plasserer sauene dine der ulven bor og ikke passer på den, så har du ingenting du skal ha sagt. Det er realistisk! Hva tror du ulven sier når du plutselig leverer sau på døra hans som Peppes? "Nei, dette er jo ikke den maten jeg ifølge bøndenes teori skal spise, så jeg får vel finne meg en elg."

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg tror at selv her i Norge er vi blitt for urbane: Hmf, hva skal vi med sau?

All maten vi trenger finner vi i kjølesdisken på supermarkedet!

 

Ulven tilhører villmarka, ikke norsk utmark. Og den er ikke utryddingstruet. Vi kan heller ikke forlange at den skal lese kart.

 

Vi bor i et skrint land og trenger utnytte alt vi kan bruke. Vi får et godt og sunt kjøtt av dyr som beiter i skog og fjell. Landet vårt holder på å gro igjen da man ikke lenger slipper så mange dyr på utmarksbeite. Ja, vi kan si vi har avlet fram feil sau. Ulven var kanskje ikke så mye i tankene den tiden for nå dreper den sauene for fote uten så og si annen mening enn å drepe svake dyr. Det er villmarkas lov det!

 

Rovdyr må man ha et realistisk forhold til - ikke romantisert. Vi lever dessverre ikke i Disney World - at ulven og lammet skal beite sammen er bibelske profetier!

Vet du ikke at man finner sau i kjøledisken i butikken? Hva trodde du fårikål består av?

 

Jeg leste ikke resten av innlegget ditt, men tam sau tilhører normenn, Ulven har rett til å ta elg og det er vel 90% maten til ulv. Jeg har ikke noe imot at en ulv en sjelden gang tar en sau i et område bestemt for ulv, men når de tar 4-5 sauer tilsammen og bare spiser litt så forstår jeg jo bøndenes fortvilelse.

Lenke til kommentar

Hvis du plasserer sauene dine der ulven bor og ikke passer på den, så har du ingenting du skal ha sagt.

 

Spiker > hode.

 

I Frankrike, Spania, Italia og alle andre europeiske land med både sauehold og rovdyr har man fremdeles gjetere som passer på dyra året gjennom.  Det er stort sett bare her i Norge at bøndene mener de skal kunne slippe dyra ut i landskapet og la dem stelle seg sjøl - og så få erstatning for hver eneste sau som uvegerlig blir spist eller sjøldauer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvis du plasserer sauene dine der ulven bor og ikke passer på den, så har du ingenting du skal ha sagt.

 

Spiker > hode.

 

I Frankrike, Spania, Italia og alle andre europeiske land med både sauehold og rovdyr har man fremdeles gjetere som passer på dyra året gjennom.  Det er stort sett bare her i Norge at bøndene mener de skal kunne slippe dyra ut i landskapet og la dem stelle seg sjøl - og så få erstatning for hver eneste sau som uvegerlig blir spist eller sjøldauer.

 

 

Hammer tommel....

 

Ulven bor? Ulven har et utrolig stort streifeområde, og vi får mer og mer ulv. Dette med utsatt ulv er rimelig nytt i Norge, og nå har vi massevis av ulv, og jegerne justerer kraftig ned elgkvotene sånn at ulven skal få spise nok mat.

 

Ellers er det vel helt greit at bønder får erstatning for sauekadavre på steder som er område for ulv, uheldig er det om ulver lager sauekadavre der hvor ulven ikke har område, og da er ulvejakt, eventuelt bedøvning praktisk.

 

Sånn må det være om man skal kunna ha ulv i Norge, jeg er ikke helt imot ulv, men det må kontrolleres sånn at de ikke blir for mange og begynner å gå løs på mennesker og barn vinterstid.

 

Vi ser jo allerede at ulv karrer seg inn til bebygde områder og får i seg rottegift...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Og hvorfor kan ikke Norske bønder faktisk passe på dyra sine, slik bønder i andre land gjør?  Man snakker som om Norge og Sverige er de eneste land i Vest-Europa hvor det finnes ulv, mens faktum er at det også finnes ulv i Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Sveits og Tyskland, for ikke snakke om hele Balkan og det meste av Øst-Europa forøvrig.  Lille Portugal har mellom 200 og 300 ulv, mens Italia har et sted mellom 600 og 800 individer.

 

Begge land er mindre enn Norge, med tettere befolkning, men der går man ikke helt av skaftet ved synet av en ulv slik en del gjør her.  Ikke har man store tapstall når det gjelder sauer og geiter heller, fordi bøndene faktisk passer på dyra sine og ikke forventer, eller kan forvente, at ethvert kadaver som kan tenkes å være drept av et rovdyr vil bli dekket av staten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvorfor kan ikke Norske bønder faktisk passe på dyra sine, slik bønder i andre land gjør?  Man snakker som om Norge og Sverige er de eneste land i Vest-Europa hvor det finnes ulv, mens faktum er at det også finnes ulv i Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Sveits og Tyskland, for ikke snakke om hele Balkan og det meste av Øst-Europa forøvrig.  Lille Portugal har mellom 200 og 300 ulv, mens Italia har et sted mellom 600 og 800 individer.

 

Begge land er mindre enn Norge, med tettere befolkning, men der går man ikke helt av skaftet ved synet av en ulv slik en del gjør her.  Ikke har man store tapstall når det gjelder sauer og geiter heller, fordi bøndene faktisk passer på dyra sine og ikke forventer, eller kan forvente, at ethvert kadaver som kan tenkes å være drept av et rovdyr vil bli dekket av staten.

Hvilke andre sammenlignbare land (landskap og biotop), vokter sauene sine i skogsområder og på fellområder med bjørkeskog og høyt vierkaratt? Ingen! Storbritania har flest sauer her i Europa, med ca 31 mil. sau. Men pr. 100 hektar dyrket mark, troer Norge på 1. pl. med 229 sau. Og den enste på lista, er Tyrkia med sine usle 69 sau pr. 100 hektar dyrket mark. Kanskje litt forskjell!

 

Du nevner skandinavisk ulv (russisk ulv), som kan bli opp til ca 60 kg. Det finnes større "arter", på opp til 80kg, men de lever ikke i våre nærområder. Når du nevner ulv i Sør Eurpoa, tilhører de arter som er mindre i størrelse, eks. Spania/Portugal, som har underarten "Iberisk ulv" (Canis lupus signatus) og bestanden har økt betraktelig til ca 2000 - 2500. Er nok noe enklere å bruke en stor gjerhund mot dem.

 

Vet ikke hvilken underart Italia har (eller resten av Europa), men de har de fleste ulv i et inngjerdet reservat. I tilegg har de et berømt område, som lever av ulveturisme og gjeteing av små flokker i oversiktig terreng. Kan ikke sammenlignes med Norske forhold.

 

Ja, det finnes sporadiske (et fåtall) steder det gjetes, men antallet som blir gjetet er minnimalt. Og det blir gjetet i områder som er oversiktlige, uten skog og kratt. Da kan en gjeter, samt en hund, gjete en brukbar flokk. Her kommer også lønnskostnader inn. Det vil ikke bli billig å gjete sau i Norge, på 24 timers basis. Da blir sauekjøttet alt for dyrt. Selv i dag, hadde det vært økonomisk å fraktet sau helt fra Australia, hvis det kun gikk på økonomi. Men det handler også om en viktig tillegsintekt for mange i bygdene. Bosettning, eller fraflyttede bygder. Gjengroing av landskapet. Og igjen tapte turistintekter. Kanskje på miliarder. Turistene kommer ikke for å se storskog og kratt!

 

Hvis vi ikke skal utnytte utmark, som skog og fjellområder, for husdyr. Da vil det ikke bli produsert mye sauekjøtt, her i landet. Og det mye av dagens jakt utbytte for grunneiere og jegere bli betydelig redusert. Da spessielt i grensområdene. Tammreindrift vil også bli mer berødt! Og hvorfor? Fordi et hylkor av romantiserte "dyrevenner", ønsker den ulovlige innførte ulven tilbake i Norsk natur. Og i større mengder, enn vi nå har tilatt?

 

Har ikke så veldig mye imot et begrenset antall ulv, her i Sør Skandinavia (Sverige/Norge). Men, hadde gjerne vært de foruten også.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...