Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en løgn. 

http://www.rovbase.no/Contentpages/InnsynErstatningSauSokeresultat.aspx?Arbeidsomrade=InnsynErstatningSau

 

1/8 er ulv. Og dette inkluderer ikke en gang alle de som dør på grunn av sykdom fordi "DU" ikke passer på flokken din, men sitter nede på lavlandet og runker mens dyra dør der oppe på gratisbeitet på fjellet.

Alle typer husdyr og kjæledyr er utsatt for sykdom og skader, og - shocking news! - mange av dem dør hvert år!! Det gjør også ville dyr i skog og fjell. Du trenger ikke sende sauene dine til fjells - der det er lite ulv - for at de skal bli lemlestet. Det er nok å ha dem i en innhegning like ved huset. Det gjør dessuten opptellingen av døde dyr enklere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er en løgn. 

http://www.rovbase.no/Contentpages/InnsynErstatningSauSokeresultat.aspx?Arbeidsomrade=InnsynErstatningSau

 

1/8 er ulv. Og dette inkluderer ikke en gang alle de som dør på grunn av sykdom fordi "DU" ikke passer på flokken din, men sitter nede på lavlandet og runker mens dyra dør der oppe på gratisbeitet på fjellet.

Alle typer husdyr og kjæledyr er utsatt for sykdom og skader, og - shocking news! - mange av dem dør hvert år!! Det gjør også ville dyr i skog og fjell. Du trenger ikke sende sauene dine til fjells - der det er lite ulv - for at de skal bli lemlestet. Det er nok å ha dem i en innhegning like ved huset. Det gjør dessuten opptellingen av døde dyr enklere.

 

Wow... Jeg håper VIRKELIG ikke du har ansvar for dyr eller andre mennesker. Jeg ville ikke ansatt deg som avisbud en gang med den holdningen.

Lenke til kommentar

Jeg har fått det bekreftet fra en veterinær at det faktisk dør husdyr og kjæledyr i store antall her i landet hvert år. Og det skyldes slett ikke bare dårlig stell fra eierens side selv om det også forekommer. (Men dette er et mindretall selv om avisoverskriftene skulle indikere noe annet.) Sykehustilbudet er ikke like godt utbygd for (andre) dyr som det er for mennesker.

 

Leste du artikkelen om fjellvandreren som kom over 20+ reinsdyrkadavre nylig? De hadde antageligvis blitt tatt av et snøskred. Det kan være farlig å gå ute i det fri. Også for sauer på villmarksbeite.

 

Jeg tror kanskje det er du som burde holdes unna dyr og andre mennesker; med de feilaktige oppfatningene som du her gir til kjenne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Legg ned alle saubruk da. Like godt så blir vi kvitt ulven også..

Vi lever heldigvis ikke i et diktatur. Bønder er selvstendig næringsdrivende og får ta sine egne valg om sin egen bedrift.

 

Det staten kan gjøre er å slutte å sponse uetisk drift, med en dyrevelferd som ikke holder mål. For eksempel slutte å subsidiere sauer som passes så dårlig at de dør eller lider. Det gjelder ikke bare ulv, men spesielt de farligste rovdyrene til sauen, innvollsorm. Bønder som ikke passer på dyrene på sommerbeite og ikke følger opp med ormekurer, lar de trå seg fast i myrer der de pines langsomt i hjel, lar sauen gå seg fast i fjellet sultepines i hjel eller lar de ramle og brekke bena og pines i hjel, forblø av gamle piggtrådgjerder osv, de bøndene bør på ingen måte sponses av samfunnet. Det aller minste vi kan forvente av slikt sauehold er at de mister subsidiene, helst bør de miste konsesjonen til å ha ansvar for dyr også.

 

Vi har sett det med video fra innsiden av pelsdyrnæringen, noen bønder er ikke skikket til å ha ansvar for dyr. En dokumentar pelsdyrnæringen klaget og søt over, men PFU nylig fant ut var i tråd med god presseskikk.

 

 

 

Disse du nevner her blir meldt til dyrevernet. Men det viste du ikke? Nå ser det igjen ut som byfolk vil generalisere negative tilfeller hos bönder. Det blir det samme som om jeg skulle sagt at alle i Oslo er narkomane og har knekk i bena.....

 

Det finnes dyreomsorgsvikt både hos katter og kuer, vi ser det ikke så ofte hos sauer. Men det er FINT at sauer får gå på fritt beite, det er sunt og bra for dyra. Men sef ikke bra med ulv  i området. De områdene der ulven er forbudt kan jo fint ha sauer på sunt fritt beite.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vel foresten dyreverntilfeller hos deprimerte bönder som ikke klarer å ta av seg dyra er veldig mye mindre enn Oslonarkomane med knekk i bena..

 

Det er bare til å ta en tur til Oslo og se, kontra han ene bonden med akutt depresjon og sultende kuer som havnet i avisa..

Å, tror du det? Jeg kjenner til flere dyrleger som behandler hundene til narkomane uten å ta betalt. Jeg hørte om en som gjorde en full operasjon over flere timer på en katt med to leger og tre assistenter, og tok 4.000 for jobben for å dekke medisinene brukt. 

 

Du skjønner det at disse folka er GLAD i dyrene sine, og det ser folk. Når du slepper sauene på fjellet i mai og henter dem i august, så er det et tydelig bevis på at du ikke er glad i dem. 

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel foresten dyreverntilfeller hos deprimerte bönder som ikke klarer å ta av seg dyra er veldig mye mindre enn Oslonarkomane med knekk i bena..

 

Det er bare til å ta en tur til Oslo og se, kontra han ene bonden med akutt depresjon og sultende kuer som havnet i avisa..

Å, tror du det? Jeg kjenner til flere dyrleger som behandler hundene til narkomane uten å ta betalt. Jeg hørte om en som gjorde en full operasjon over flere timer på en katt med to leger og tre assistenter, og tok 4.000 for jobben for å dekke medisinene brukt. 

 

Du skjønner det at disse folka er GLAD i dyrene sine, og det ser folk. Når du slepper sauene på fjellet i mai og henter dem i august, så er det et tydelig bevis på at du ikke er glad i dem. 

 

 

 

Dersom du drar inn denne så vil jeg si at det er mange dyr til narkomane og dessuten barn som har det jävlig pga at Heroin er pri en......

 

At det finnes en lege som er snill....

 

 

Det blir det samme som at en deprimert bonde har en snill nabo som avlöste for ham, dermed kom ikke den gården i avisa.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Og?

 

Ikke vär fordomsfulle og generaliserende mot bönder og distriktene, så slipper dere å få Narkoman-Oslo eller barneranerne i retur?

 

 

Typ det er Aldri den ålreite ulven sin skyld at sauer dör... Det er bare sånn det er og bonden passer ikke på dyra...

 

 

Det er heller ikke herroinissten sin skyld, det er herroinet som har skylden....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Man kan være glad i dyrene selv om man plasserer de på et beite. Jeg hadde gjort det selv om jeg mente det var det beste for dyret. 

Nå er det imidlertid slik at det ikke nødvendigvis er det beste for dyrene, så lenge det er flere ting som truer forholdene de har der. Dette gjelder ikke bare ulv.

 

Problemet jeg har med dette, er at bøndene ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Bonden vil straffe ulven for en avgjørelse han/hun selv har tatt. De vil at vi (du, jeg og Ola Normann) skal betale penger til han for tapt inntekt. DET er det de tenker på. TAPT INNTEKT. Dyret skulle tross alt til slakteren uansett, men noen kom bonden i forkjøpet. 

 

By all means, det kan hende at de bryr seg så mye om dyrene som du sier, Gouldfan, men da har de ekstremt dårlig dømmekraft. 

Forholdene er som de er, og det er vi som må tilpasse oss omgivelsene - vi kan ikke tvinge ville dyr til å gjøre det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...