Gå til innhold

UPs prioriteringer og kontrollmetoder.


kahorn03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er overrasket over at den mangelen på sunn fornuft som er utvist her også råder på forumet.

hihi

Du setter deg selv ganske høyt når du forfekter manglende logikk ved at en fartssynder får straff.

Jeg etterlyser sterkt en god argumentasjon for så skulle være!

 

Det positive i opplegget til politiet, er at det kommer til å bli utbygd flere firefelts strekninger.

Når Apene ser at politiet får en vanvittig cash flow økning inn i statskassen når de får bedre veier å ta trafikkantene på, så må jo det friste til å invistere i en veistubb til!

[ironi]Det er nok det som er det relevante beslutningskriteriet i veibyggning![/ironi]

 

Når vi trafikkanter, for det er vel de fleste av oss som kjører litt over fartsgrensen, blir straffet hardere enn fks voldsdømte så må jo dette tilsi at vi også er kriminelle?

Det er da bedre å få en på tryne enn å være på biltur med familie og bli krasjet i 120 fordi en idiot må tråkke litt på fordi bilen(e) foran som allerede er over fartsgrensen kjører for sent.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel kanskje hvem som brukte sunn fornuft og ikke?

Enig, er fullt enig i at det bør være 2 betjenter i bilen ved slike kontroller MEN når reglene likevel ikke er slik rettferdiggjør det ikke råkjøring uansett om veiene er fine.

 

Så jeg lurer fortsatt på hva trådstarter mener er sunn fornuft i en slik situasjon, blir spennende å se.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hei.

 

En kamerat, heretter referert som offeret, kjørte hjem fra jobb på nye E18 ved sørlandsparken i Kristiansand.

Her er det flunkende ny firefelts med motgående kjørefelt adskilt...

Likevel er ikke fartsgrensen justert opp fra den gamle 80 sonen.

 

Offeret kjørte forbi en sigøynerkolonne, og så det da som logisk å kjøre på litt for å kjøre forbi køen og komme inn i høyre kjørefelt.

Trafikken flyter nemlig i 90-100 her...

Etter å ha lagt seg inn i høyre kjørefelt kommer en sivil politibil opp på siden og cruiser en stund på siden (ble opplevd som å provosere fram en fartsøkning).

Offeret akselererte likevel ikke og ble stoppet rett etter.

Målingen var på 118,2 km/t.

Altså 2,2 km/t over grensen for å miste lappen, på en vei som nylig er oppgradert for milliarder og fartsgrensen likevel ikke er oppjustert...

Altså er det mildt sagt vanskelig å finne igjen noe som ligner sunn fornuft, i en fartskontroll her.

Det er nemlig ikke noen plass på sørlandet, hvor fart har blitt et mindre problem i det siste enn akkurat her...

Jeg kjenner denne strekningen godt da jeg bor i Kristiansand. På generelt grunnlag synes jeg at UP burde bruke sine ressurser andre steder enn på 4-felts motorveier, men på akkurat denne strekningen har det vært MYE grisekjøring. Derfor er det også greit at de holder kontroller her.

 

Ser du skriver at trafikken flyter i 90-100 km/t. Javel? Jeg ligger som oftest 10 km/t over på nåla, pga misvisning. Da crusier jeg som oftest i venstre felt, og kjører fortere enn den øvrige trafikken, dog uten å bryte loven. Jeg er derfor ikke enig i din påstand om trafikkflyt i 90-100 km/t.

 

Hvorfor gasset kameraten din så mye på forbi kolonnen? Strekningen er mer enn lang nok til å kjøre forbi en kolonne med f.eks. 90 km/t på speedometeret. Det finnes ingen grunn til å ligge i 130 km/t på speedometeret. Han lå sikkert over dette også, i og med at det var en gjennomsnittsmåling, og at man da blir målt lavere enn maks hastighet.

Lenke til kommentar

for å miste førekortet i 14 måneder må man i en 80 sone bli tatt mellom 130 og 150KM/T noe som for meg er mer en litt over.

ref for uttalelsen: Når man mister førerkortet og for hvor lenge

 

grunnen til at strekningen du omtaler ikke er 100KM/T er ganske enkelt og greit at den ikke enda er ferdigstilt og dermed ikke har gjennomgått det som er nødvendig av inspeksjoner som skal til for at veien blir satt opp til 100KM/T

det sagt så mener jeg å ha lest i Fedrelandsvennen at den skal opp til 100KM/T når den er ferdig. men ejg finner ikke kilde på det akkurat nå så kan ikke garantere at det stemmer.

 

og frem til det eventuelt blir gjort så er det da ikke noe problem å holde fartsgrensen der. jeg bor i søgne og er vel ute på sørlandsenteret en gang i uka i snitt, kan ikke si jeg er enig i at trafikken flyter over det som er den satte fartsgrensen der.

 

*tillegg* fant en artikkel om økt fartsgrense: "høgare fartsgrense på E18"

ser ut til at de søker om 100 sone fra dyreparken til grimstad og litt 90 sone mellom grimstad og arendal.

så beholder de 80 fra dyreparken mot Sentrum

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hva gjelder den artikkelen jeg linket til angående straff i forhold til vold, så ble den episoden filmet og straffen ble følgelig hardere.

Bare en brøkdel av voldstilfellene fører til fellende dom.

Kveruler heller over denne da.

 

Det jeg mener med mangel på sunn fornuft er at politiet prioritererer denne strekninga.

Det kan se ut til at politiet setter av to timer til dagen bare her, og da er det ikke rart at traffikken flyter i 80 der nå.

Sett i forhold til at det bare er søkt om 100 km/t fartsgrensa på fire felten mellom Dyreparken og Grimstad er kanskje den beholdte 80 grensen logisk.

Skal man bruke denne logikken burde det vært 40 grense på 90% av riksveinettet...

Her er det snakk om 4 felts vei, og om det så er tre påkjøringer på denne strekningen så er faren for alvorlige ulykker likevel minimal.

Grunnen er såre enkel, her er det en nybygd prioritert vei med god standard.

Fire felt, med påkjøringsramper slik at den bilen som måtte bli påkjørt rekker å komme godt over 70 km/t før kollisjonen.

Skulle vi ha en "galning" som kommer i 100 km/t i høyre kjørefelt (de som råkjører kjører alltid i venstre fil), blir kollisjonshastigheten 30 km/t ved en påkjørsel bakfra. Her er det fendere på alle kanter slik at jeg tviler på at man klarer å dø her selv om man forsøker...

En påkjørsel på en riksvei vil gi 80 km/t i kollisjonshastighet ved en sidekollisjon, og dette hvis fartsgrensen blir fulgt...

 

Vet ikke om politiet er redd for egensikkerheten, siden de sjelden til aldri foretar kontroller på riksveiene?

Faktum er at trafikken som en konsekvens av dette flyter i 90-100, på veier med vanvittig mye dårligere standard.

På disse veiene er det dessuten sivilt politi som er mest effektivt, da en stasjonær kontroll ofte blir tipset om.

 

Trafikktettheten er naturligvis lavere, og i tillegg tar det jo litt tid å kjøre fra kaffepausen på stasjonen og ut i periferien.

Følgelig tilfører dette mye mindre til den rød-grønne lekekassen...

 

Politiets oppgaver i trafikken.

 

Her var behovet.

 

Sett opp imot resten av galskapen til de rød-grønne kan jeg vanskelig se at noen regjering etter den andre verdenskrig har mer blod på hendene...

 

Gratulerer.

Lenke til kommentar
*snip*

Kanskje politiet sikrer en nybygd vei FORDI at det ikke skal bli en trend å råkjøre på den.

 

En kamerat av deg blir tatt for råkjøring men du synes ikke det er fornuftig fordi politiet ikke burde være der men konstentrere seg om andre plasser.... LOL!

 

En ting til, kollisjon i høy fart til tross for lav fartsforskjell kan gjøre at førere mister kontroll over bilen, blir litt mer farlig da!

 

Edit: Begynner å tro mer og mer at dette gjelder deg selv og IKKE en kamerat!

 

 

## overdreven bruk av quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quote-funksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

kahorn03, jeg forstår frustrasjonen ved å bli tatt i en fartskontroll. Dessverre er det slik at verken bot eller førerkort blir gitt tilbake på grunnlag av argumentasjon, spesielt ikke på et internettforum.

 

På strekningen der du eller din kamerat (hvem vet?) ble tatt, er det relativt god veistandard, ja. Det har også vært store problemer med idiotkjøring, og det er grunnen til at Politiet prioriterer denne strekningen. Greit nok, spør du meg.

 

Jeg synes det er mye verre når de står i nedoverbakken fra Varoddbroa mot byen på kveldstid når det ikke finnes trafikk - der er rimelig god inntekt for Norge A/S.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at råkjøring er ok, selv om det hender at jeg kjører som en idiot selv.

Selvsagt på veier som politiet aldri holder kontroller på.

Hadde Naziboy beveget seg utenfor Europaveiene hadde han forstått hva jeg mener.

Da hadde han sett at de fleste lokalkjente kjører raskere på riksveiene, enn de gjør på europaveien. Veistandarden kan ikke sammenlignes.

Trafikkreglene flyter ut hvor politiet ikke er og håndhever de.

Dette kommer ikke til å endre seg om ikke Politiet tar i bruk GPSene oftere...

 

Ulykkesstatistikken viser at det ikke var noen dødsulykker på E18 mellom Kristiansand og Lillesand i fjor. Kanskje fordi politiet var veldig synlig her. Nå er nye E18 i tillegg ferdig og det skal svært mye til for at det forekommer dødsulykker her nå...ihvertfall det jeg kan vurdere.

Derfor mener jeg politiet feilprioriterer fundamentalt når de likevel står her.

Det følger kanskje av politireformen at de ikke har mulighet til å bevege seg lenger unna Kristiansand.

Ikke vet jeg.

Logisk er det ikke.

På den andre siden blir den skeive straffeutmålingen mindre ift at folk som bor utenfor kollektivsonen sjeldnere mister bevegelsesfriheten, som i dette tilfellet.

Noe positivt er det jo i det...

 

Ser at Tor_Erik har tatt på seg fredsmegler rollen så det er kanskje på tide å legge tråden død.

Trodde ikke det fantes verre kranglefanter på dette forumet enn meg, men her tror jeg vi runder side 10 om jeg ikke gir meg. :ph34r:

Way to go! :p

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at råkjøring er ok, selv om det hender at jeg kjører som en idiot selv.

Selvsagt på veier som politiet aldri holder kontroller på.

Hadde Naziboy beveget seg utenfor Europaveiene hadde han forstått hva jeg mener.

Da hadde han sett at de fleste lokalkjente kjører raskere på riksveiene, enn de gjør på europaveien. Veistandarden kan ikke sammenlignes.

Trafikkreglene flyter ut hvor politiet ikke er og håndhever de.

Dette kommer ikke til å endre seg om ikke Politiet tar i bruk GPSene oftere...

Enda kommer du ikke med en eneste grunn til at det ikke er Sunn fronuft at du (eller kameraten) din mistet førerkortet.

 

At politiet kanskje feilprioriterer er en sak men om de faktisk gjør det er det likevel ikke utenfor sunn fornuft at noen mister lappen når de råkjører.

 

Hvis jeg raner en bank og blir tatt for det, skal jeg da si at det er mot all fornuft fordi politiet burde stå ved kiosken som blir ranet mye oftere?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet mener jeg fartsgrensen her er feil. At politiet som allerede sliter med arbeidsoppgavene prioriterer kontroller her, er da summen av mangel på sunn fornuft.

Beklager at dette ikke har kommet tydelig nok fram.

Det skal også sies at den brutale gjerningsmannen her er en av de få i lokalmiljøet som jeg aldri har sett kjøre som en idiot.

 

Toppen av uflaks vil noen si.

Potetlandet Norge vil andre si...

 

Tyskerene hadde "Festung Norwegen".

Politiet har "Pengebingen nye E18".

Lenke til kommentar
I utgangspunktet mener jeg fartsgrensen her er feil. At politiet som allerede sliter med arbeidsoppgavene prioriterer kontroller her, er da summen av mangel på sunn fornuft.

At du mener summen av dette er utenfor sunn fornuft er vel fordi du ikke vet bedre.

 

Det er nemlig ikke slik at politiet selv fordeler ressursene som de vil.

 

Å ha en mening om fartsgrenser er en ting men å kjøre etter hvordan man selv mener det burde være er ihvertfall så langt vekk fra sunn fornuft som er omtrent mulig.

Lenke til kommentar

"jeg mener at alle fartsgrenser er alt for lave, dermed kjører jeg alltid for fort og synes ikke politiet er fornuftig som tar meg"

makes sense?

 

staten bestemmer reglene, du skal følge dem uansett hvor enig/uenig du er, skal politiet bruke sunn fornuft og la noen som kjører i 50km/t over grensa slippe unna?

da blir det plutselig politibetjenten som blir lovgivende, og ikke loven, er dette noe vi ønsker?

 

er det sunn fornuft at du kan bryte loven ganske grovt og slippe unna med det fordi forholdene var bra?

 

hvis politibetjenten og forholdene skal styre hva som er sunn fornuft, kan vi like greit kaste lovboken og la politiet ta over alt.

politiet har regler de skal følge, kjører du i 130 i 80 sona står det ganske greit skrevet hva straffen er, uavhengig av vær, føre og vei.

 

joda, kjipt å bli tatt, men absolutt fortjent, kameraten din får ta det som en lærepenge, hold råkjøringen på bane der det faktisk er lov.

Lenke til kommentar

OMG, begge to!

 

Naziboy da må du forklare hvordan det egentlig er.

Politiet kan altså ikke velge hvor de vil prioritere kontroller??

Politiets fremste oppgave i trafikken er altså ikke å forhindre alvorlige ulykker? :nei:

 

er det sunn fornuft at du kan bryte loven ganske grovt og slippe unna med det fordi forholdene var bra?

Det er altså sunn fornuft at politiet legger sjela si at alle skal ligge i 80 på nye E18 hvor statistikken kommer til å vise at det aldri er alvorlige ulykker forårsaket av denne typen kjøring.

 

At statens nye melkeku prioriteres foran de mindre veiene fører til færre kontroller, og mer lovløshet, hvor det virkelig trengs.

Jeg begynner å lure på hvilken bakgrunn dere har som ikke evner å se dette?

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...