Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på butikken igår og da opplevde jeg det mest fantastiske: Er 1 lang kø, med bare 1 ledig kasse, jeg står tredje bakerst. Så åpner en ny kasse, jeg bestemmer meg for å stå, men ser at kassadama i min kasse beveger seg ut for å ordne noe så jeg bytter kasse til den nye. da sier han som er foran(som var bak meg i den opprinnelige køen) at jeg bare kunne gå foran han siden jeg var jo egentlig før han. jeg visste nesten ikke hva jeg skulle si. Sånn skal jeg å begynne å gjøre! Nestekjærlighet er bra :)

 

 

Litt Off-Topic, men på en måte ikke.

Lenke til kommentar

Hadde faktisk en kunde innom rett før jul, disse hadde kommet sørfra og opp til Tromsø, å de skulle videre med buss til innlandet, så de lurte på om de kunne oppbevare bagasjen i butikken der jeg jobber, vi hadde fått ut alt av varer, så det var ingen problem for min del om de bare satt det på lageret.

 

Men uansett når de kom før å hente bagasjen fikk jeg og en kollega en innpakket sjokolade vær hos de,. :)

Lenke til kommentar

Jeg driver på med et mindre prosjekt for tiden på jobben. Oppussing av et gammelt lokale, og hun som eier lokalet føler en ekstrem trang for å ha input i ALT som skal gjøres der. Det er forsåvidt greit at hun vet hvordan hun vil ha ting.

Men det som er ekstremt iriterende er at hun ikke klarer å bli enig med seg selv FØR vi har montert utstyret. Det hele toppet seg med at jeg hadde montert spottskinner imellom noen dragere (store bjelker) i taket. Vanlig praksis er å montere midt i mellom (dette hadde forøvrig hun og formannen min blitt enig om).

Da jeg var ferdig å montere og hadde kablet fram, så kommer hun å forteller meg at slik kunne det ikke være!. "Nei, nei, nei, du må flytte dem intill dragerene, slik at de ikke vises så godt" (med en sint og iritert undertone).

Poenget her er at vi snakker om maksimalt 10cm slingringsmonn på det meste, og det har absolutt ingen ting å si for syneligheten.

 

En annen ting er jo at man såvidt tør å gjøre noe når hun ikke er tilstede, i fare for at man skal få hudfeltting og beskjed om å gjøre det på nytt etterpå.

Heldigvis for firmaet gjøres jobben på timesbetaling og ikke anbud. Dog ser jeg for meg at hun kommer til å ta noen sinte telefoner til sjefen når regninga kommer. Heldigvis er ikke det mitt problem. :devil:

Lenke til kommentar

Tja... har vel et par historier jeg også.

 

Snål opplevelse:

 

Jeg og en lærling var for å installere telefon i en kommunal bolig. Vi ankommer boligen og begynner å jobbe, men jeg merker ganske snart at jeg blir beglodd mens jeg jobber. Har ofte folk som henger over meg når jeg jobber, noe som er utrolig irriterende, men denne kvinne glodde på meg på flere meters avstand.

 

Etter 3-4 minutter, mens lærlingen var ute for å kople til, så spør damen, som vel er rundt 40-50 år en plass om jeg ikke synes datteren hennes er pen. Jeg blir litt paff... og hun sier videre at jeg godt kan få telefonnummeret hennes. (datteren er i 20-års alderen og er også tilstede i leiligheten). Jeg forsøker å le det av meg... men hun damen insisterer på at jeg skal svare. jeg sier joda jada sikkert det og fortsetter å arbeide.

Så begynner datteren å spørre meg om lærlingen som er med meg, hun er tydeligvis interessert i han. Jeg sier ikke så mye, men sier hun må snakke med han.

 

Jeg går så ut for å hente noe i bilen, hvor jeg treffer på lærlingen som er med meg. Jeg forteller han hva som ble sagt mens jeg var inne, og han blir så redd at han ikke tørr å gå inn igjen. Jeg går inn og fullfører jobben, og hun moren i huset ønsker då i fullt alvor å bytte bil med meg. Hun har en GAMMEL kommuneoransj bil, som hun vil bytte i min helt nye firmabil. Etter mye om og men så blir jeg ferdig med jobben, men det siste ordet dama sa var at jeg måtte bare ringe om jeg ville bytte bil med henne.

 

Tydelig fornøyd kunde:

 

Var hos en amerikansk soldat som hadde problemer med modemet sitt. Som rutinen vår tilsier så skal vi bytte modemet på stedet om det er innenfor garanti-tid. Kunden hadde ikke kvittering, men jeg så at modemet var såppas nytt at det var garanti på det.

 

Kunden blir så fornøyd at han gir meg 4 flasker med amerikansk spesialøl, en masse programvare (originalt) og ber meg om adressen til sjefen min.

 

1 uke senere dukker det opp et brev fra NATO Joint Warfare Center, signert en general, hvor han skryter meg opp i skyene! Ble faktisk litt flau... jeg gjorde jo bare jobben min!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

alltid morro å få skryt, folk får det generellt alt for lite.

historien til Andre1980 fikk meg til å tenke på en lignende historie, jeg strakk meg den ekstra mila som jeg og de jeg jobber med ofte gjør. oftest uten så mye som ett takk.

denne gangen hjalp jeg ett par folk som tjenestegjorde i Afghanistan, fikset problemet i samarbeid med flere både i norge og afghanistan. resulterte i en kjempetakk fra en major i afghanistan og skryt fra afghanistan til FOHK(som det het da) om jobben jeg gjorde :)

 

slikt varmer alltid.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Jeg har blitt tilbud penger osv i tips flere ganger, nektet å ta imot hver gang. Føler det blir helt feil..

Jeg takker stjernene for at jeg ikke ble født med den innstillingen.

 

i rett bransje får man sparken for slik innstilling.

jeg har blitt tilbudt eller spurt hvor mye jeg vil ha for jobben utallige ganger, sier aldri ja til slikt, jeg har timelønnen min.

Lenke til kommentar

I de fleste (?) firma er det slik at man ikke har lov til å ta i mot gaver eller ekstra penger fra kunder eller samarbeidspartnere. Jeg tror dog at de fleste arbeidsgivere vil se gjennom fingrene med at de ansatte fra tid til annen får en blomst eller sjokolade som takk for god service, for det er jo bare bevis på at den ansatte har gjort en god jobb.

 

Jeg har fått både blomster, sjokolader, iskaffe og lignende småting fra kunder. Det synes jeg er ok å ta mot. Hadde det vært større ting, som faktisk koster mye, hadde jeg nektet. Men det er god service å godta en liten symbolsk småting som takk for god service :)

 

Hvis kunden sier "behold resten" når de egentlig skal ha igjen veksel, så lar jeg pengene gå til positiv kassedifferanse den dagen.

 

Har også blitt tilbudt penger privat for service vi vanligvis tilbyr gratis, og da har jeg alltid nektet å ta mot. Som en annen her sier... jeg får jo timelønnen min :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobbet noen timer som gaveinnpakker på Norli i desember, og fikk ved flere anledninger tips av folkene i køen. Var av type, 7-12 kroner. Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, det nyttet ikke å takke nei, så jeg sa selvfølgelig høflig tusen takk. : D

 

Det var faktisk en utelukkende positiv opplevelse å jobbe der, man ser jo gjerne for seg at folk på juleshopping er hel ville, men gleden av å slippe å pakke inn selv fikk tydeligvis de fleste i godt humør. : D Det var veldig koselig, mange hyggelige folk.

Lenke til kommentar

Vi har ca samme regler som Marekatten.

"ingen gaver av betydelig verdi" er det regelen heter.

har tatt imot minnepenner, kaffekopper, div. reklameartikler som kan brukes og slikt, men så fort det er snakk om laptopper, kameraer, biler og slikt, så er det fort MYE værre.

 

sjefen satte til og med ned beinet når vi skulle få latterlig billige microsoft-lisenser fra microsoft til privat bruk :(

de regnet dette som "gave av betydelig verdi"

 

som krikkert sier, det hadde blitt månelyst, det er alt for mye penger i en del bransjer som hadde ført til alt for mye smøring og lovnader.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...