Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har tippe-terminaler, på siden av å være et kundeservice. Det er noe herk! Det vil med dette oppstå to køer. En for spørsmål og hjelp med produkt eller lignende, og en for tipping, lotto og lignende. Vi har en disk hvor vi kan betjene butikk-kunder, hvor vi har satt opp et kassa-apparat, datamaskin, telefon... alt det essensielle. Og så har vi en annen side hvor det står tre tippe-terminaler og en rikstotto-maskin. Blir man alene om å ekspidere alle kundene, må man hoppe frem og tilbake mens man forsøker å huske hvem som var først, og hvem som var nest i køene. Greit nok, egentlig ikke noe problem. Men kunder.... Spesielt dere eldre kvinner, dere eier hverken folkeskikk eller kø-sans! Eldre kvinner, menn også, men spesielt eldre kvinner vil med viten og vilje plassere seg i kundeservice-køen når de skal ha tipping for å få "raskere hjelp", og motsatt! Det er ingen logikk i hvor de plasserer seg, annet enn at de ønsker å snike seg forbi de som allerede venter i kø. Nå ser jeg altså forbi de som rett og slett bare ikke aner hvilken kø de står i, hvilken vei et tippekort plasseres inn i en tippe-terminal osv. selv om de gjør dette fem dager i uken. Og disse er det nok av! Men selv på en travel fredag eller lørdag, hvor vi er fire ekspeditører og tydelig deler opp oppgavene og tydelig plasserer oss ved forskjellige disker vil en kunde forsøke å tippe lotto over en dataskjerm, eller returnere et akebrett mellom to tippeterminaler.

 

Hilsen oppgitt.

 

Eldre kvinner, ja, det er som regel disse jeg også har dårligst erfaring med. Det finnes utrolig mange sleipe, uhøffelige og idiotiske kvinner som gjør livet surt på som butikkansatt. Gjerne i aldersgruppa 50-70 år.

 

Ellers har vi disse som ikke skjønner (eller som oftest ikke vil skjønne når ting blir solgt i pakker). For eksempel i sommer solgte jeg sokker til en eldre dame. Hun hadde tatt med seg to to-pakninger med sokker, der et par var rødt og et var hvitt. Kurven med disse var fyllt opp dagen før så det var mange der. Likevel i tillegg til disse to parene tok hun med seg et ekstra par røde sokker, som noen andre(eller hun) hadde tatt ut av pakningen og lå i kurven. Dette paret lå da uten innpakning og strekkode, og sånne varer er det ikke bare-bare å slå inn på kassa. Det var ganske innlysende at disse sokkene tilhørte en slik pakke hun allerede hadde tatt med seg og jeg sa, da hun lurte på prisen.. at disse hørte til pakkene hun allerede hadde kjøpt, og at de ble solgt pakkevis. Dette "skjønte" hun selvsagt ikke, og ble sur. Da skulle hun ikke ha noen av de og truet med å legge vekk alle varene, dersom ikke hun fikk det ene paret til halv pris. Noe sånt går jeg av prinsipp ikke med på til vanlig, da jeg vet hvilke kunder som holder på sånn, og kjente hun igjen. En kollega av meg stod bak meg skulle ta over kassa og sa at det var greit for å unngå kø og lenger diskusjon.

 

Men sånne kunder irriterer meg grenseløst. Bruker en time gjennom butikken for å finne billige tilbudsvarer, og finne ting med feil på, og gjerne tar av innpakning på varer i andre siden av butikken for å så spørre om pris på de, noe de vet er vanskelig for oss å finne ut av i kassa når man er alene i området, og prøver å få ting for billig. Spesielt unge folk som oss, som jobber deltid, og ikke er der så ofte og har styr på alle prisene i butikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Blir litt som da jeg jobba i jernvareforretning og alle de som kom til kassa med x antall skruer og ikke en hel pakke, fordi "de trengte ikke en hel pakke".

Jeg prøvde å sammenligne det med å åpne en pakke vaskepulver og helle litt over i en pose. Tror ikke alle skjønte den...

 

 

Det er veldig vanlig for skikkelige jernvarebutikker å selge skruer i løsvekt, og da gjerne etter vekta. Sikker på at du ikke jobbet i "jernvarebutikk"?

Lenke til kommentar

Jeg var kunde i denne historien, men følte den passet inn her.

 

Jeg skulle ha nytt oljefilter, så spurte jeg på en butikk om de hadde oljefilter, og etter en stund så kommer han tilbake med et SPEIL. Skal si at de personene som jobber der må ha lite peiling. Men vi lo godt begge, og endte opp med både oljefilter og et speil. :green:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Jeg kan vel fortelle en historie fra da jeg jobbet i en butikk som selger bl.a bildeler (dette begynner å bli noen år siden nå)

Jeg stod i kundeservicen og klokken var sånn halv 8 om kvelden, og da hadde jeg vært på skolen hele dagen før jobb sånn at jeg var litt borte vekk og ville egentlig bare hjem og sove.

Så kommer det en kunde og sier han vil ha oljefilter, og alle disse står på en hylle på lageret. Så jeg finner nummeret til produktet på dataen og går for å hente det. Tenkte ikke engang over at jeg var i en hylle helt på andre siden av der oljefiltrene står og bare tar med produktet med det nummeret og går tilbake.

Jeg er så trøtt at jeg ikke engang ser på produktet når jeg åpner esken og bare viser det til kunden, der kunden svarer "ehm.. det der er dørspeil.." og ser rart på meg.

Altså.. hvordan er det mulig.. Huff, så flaut. Han tenkte sikkert at jeg hadde null kunnskap om bildeler som ikke engang så forskjellen på et speil og et oljefilter :wee:

 

 

Jeg var kunde i denne historien, men følte den passet inn her.

 

Jeg skulle ha nytt oljefilter, så spurte jeg på en butikk om de hadde oljefilter, og etter en stund så kommer han tilbake med et SPEIL. Skal si at de personene som jobber der må ha lite peiling. Men vi lo godt begge, og endte opp med både oljefilter og et speil. :green:

Seems legit...

Lenke til kommentar

Men sånne kunder irriterer meg grenseløst. Bruker en time gjennom butikken for å finne billige tilbudsvarer, og finne ting med feil på, og gjerne tar av innpakning på varer i andre siden av butikken for å så spørre om pris på de, noe de vet er vanskelig for oss å finne ut av i kassa når man er alene i området, og prøver å få ting for billig. Spesielt unge folk som oss, som jobber deltid, og ikke er der så ofte og har styr på alle prisene i butikken.

 

Fungerer slike "triks" i det heile tatt lenger?

 

Mitt inntrykk er i alle fall at dei fleste vanlige ansatte innanfor detaljhandel ikkje har anledning til å lage slike spesialavtaler. Dersom du skal ha ein anna pris enn det som står på prislappen så må du henvende deg til butikksjefen sidan det ofte kun er han/ho som har anledning til å fråvike standardprisen.

 

For vanlige (deltids)ansatte så er det berre styr å gå med på å selge til redusert pris, ikkje berre er det vanskelig å slå inn på kassa, men i værste fall så kan du få kjeft frå sjefen i ettertid fordi du har solgt noke som du ikkje skulle selge. Enkelte skadde varer tjener butikken meir på å returnere til levrandøren enn dei gjer på å selge det til redusert pris.

I tillegg så er det skjeldan at vanlige ansatte føler ein så stor omsorg for butikken at dei gjer kva som helst for å gjere kunde fornøgd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Leste du resten av innlegget egentlig?

 

Jeg gjorde det ja faktisk.

 

Noe jeg savner fra parkeringsvakter er større mulighet for å bruke skjønn istedenfor å være A4 og regelryttere ved hver eneste anledning.

Jeg er enig i at den andre (og første forsåvidt) situasjonen er helt og holdent hennes egen feil, men å le av at eldre damer gråter er litt trasig i min bok...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Intelligent liv i parkeringsbransjen? Godt å høre.

 

Hvordan funker det, egentlig?

Hva hindrer deg i å droppe boten hvis kunden kommer og oppgir en god grunn?

Ville sjefen oppdage at du har gitt bot og trukket den tilbake like etterpå?

Er det umulig å forklare for sjefen at man skrev ut boten ved en feiltakelse?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, altså, om kunden kommer før vi har gitt avgiften dropper vi det, vi gidder ikke å ettersende avgifter f.eks. Det er reglementet til selskapet jeg jobber i. Om vi derimot allerede har gitt avgiften, da får vi ikke gjort en dritt, men vi forklarer selvsagt (og det gjelder selv om grunnen er dritdårlig) hvordan personen skal gå frem for å klage, og hva han/hun bør få med seg i klagen.

 

På siste spørsmål der, så vil ikke sjefen kunne oppdage at jeg har trukket tilbake en bot rett og slett fordi det er umulig. Når jeg er ferdig så sendes all info jeg har plottet ned, samt bilder trådløst via PDAen til selskapets servere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg gjorde det ja faktisk.

 

Noe jeg savner fra parkeringsvakter er større mulighet for å bruke skjønn istedenfor å være A4 og regelryttere ved hver eneste anledning.

Jeg er enig i at den andre (og første forsåvidt) situasjonen er helt og holdent hennes egen feil, men å le av at eldre damer gråter er litt trasig i min bok...

 

Å le av at en dame gjør samme feil to dager etter hun har gjort den første feilen derimot... Spesielt når en er klar over hvordan gamle damer har det for å oppføre seg rundt alt som koster penger, køkultur osv. Sorry, det klarer jeg ikke.

 

Jeg jobber selv i transportbransjen og er sjeleglad for at parkeringsvakter gjør jobben sin skikkelig. Jeg er drita lei av mennesker som "bare skal" hver gang jeg er på steder hvor jeg skal hente og levere ting slik at jeg må vente.

 

Lenge leve parkeringsvaktene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...