Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...Om vi derimot allerede har gitt avgiften, da får vi ikke gjort en dritt, men vi forklarer selvsagt (og det gjelder selv om grunnen er dritdårlig) hvordan personen skal gå frem for å klage, og hva han/hun bør få med seg i klagen.

 

I et tilfelle der du innser at boten ble gitt ved en feiltakelse, må du da kunne gjøre noe?

Det er ikke riktig at kunden skal gå gjennom klageprosessen når parkeringsvakten vet han har dummet seg ut, og innrømmer det.

 

Du kan for eksempel ringe sjefen og forklare bommerten, og be ham la være å sende bot til kunden.

Hvis det er umulig, bør du ta ut penger fra egen lommebok så kunden har til å betale boten med. Pluss litt for bryet.

 

I dette tenkte tilfellet er det altså parkeringsvakten som har gjort en bommert, og innser det umiddelbart etter å ha registrert boten.

For eksempel hvis du registrerte bot på bilen ved siden av den som stod feilparkert.

Det er ikke riktig at den lovlydige bilisten skal rydde opp i tabben din. Så hva kan en parkeringsvakt gjøre da?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å le av at en dame gjør samme feil to dager etter hun har gjort den første feilen derimot... Spesielt når en er klar over hvordan gamle damer har det for å oppføre seg rundt alt som koster penger, køkultur osv. Sorry, det klarer jeg ikke.

 

 

Utsagnet "Spesielt når en er klar over hvordan gamle damer har for å oppføre seg" får stå for din regning.

I mine 12 år i servicebransjen har jeg sjelden eller aldri opplevd noe særlig negativt med gamle damer.

Faktisk synes jeg disse er blant di mest hyggelige å snakke med :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Makan som a klikka, trodde nesten at a skulle fly på meg. Skulle gå til avisen og greier, men har da ikke sett noe der. Hah. Billig med 1500 kr på tre dager.

"Dame fikk parkeringsbot", kanskje i lokalavisa ved de værste agurktidene, men tror nok ikke mange vil bruke plass på det der :p

Lenke til kommentar

 

Utsagnet "Spesielt når en er klar over hvordan gamle damer har for å oppføre seg" får stå for din regning.

I mine 12 år i servicebransjen har jeg sjelden eller aldri opplevd noe særlig negativt med gamle damer.

Faktisk synes jeg disse er blant di mest hyggelige å snakke med :)

 

Ja, de fleste er utrolig hyggelig. Det gjelder igrunn ikke bare gamle damer, men folk generelt. Selv mot oss parkeringsvakter.

Lenke til kommentar

 

Utsagnet "Spesielt når en er klar over hvordan gamle damer har for å oppføre seg" får stå for din regning.

I mine 12 år i servicebransjen har jeg sjelden eller aldri opplevd noe særlig negativt med gamle damer.

Faktisk synes jeg disse er blant di mest hyggelige å snakke med :)

 

Flaks for deg, jeg har ikke samme oppfatning eller erfaringer. (Og når jeg sier gammel så snakker jeg ikke om skrøpelige invalide koselige 90-åringer, men fullt oppegående gamle mennesker som tror hele verden står i gjeld til dem fordi de er gamle).

 

Uansett så skrev AN at dama gråt første gangen, hvorpå AN viste medfølelse og empati, den andre gangen klikket hun derimot. Og hadde gjort samme feil som to dager før, selv om hun hadde blitt rådet til noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flaks for deg, jeg har ikke samme oppfatning eller erfaringer. (Og når jeg sier gammel så snakker jeg ikke om skrøpelige invalide koselige 90-åringer, men fullt oppegående gamle mennesker som tror hele verden står i gjeld til dem fordi de er gamle).

 

Sier du dette fordi du er yrkessjåfør og all erfaring du har med gamle damer er di som kjører i 60 i 90 sonen? :p

Lenke til kommentar

 

Sier du dette fordi du er yrkessjåfør og all erfaring du har med gamle damer er di som kjører i 60 i 90 sonen? :p

 

Nei. Ikke bare. De fleste jeg treffer på som plager meg i trafikken er "viktige menn" som parkerer der de vil. Det med kvinner er mer slikt jeg observerer når jeg er i butikker, prater med kunder i forbindelse med jobb osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. Ikke bare. De fleste jeg treffer på som plager meg i trafikken er "viktige menn" som parkerer der de vil. Det med kvinner er mer slikt jeg observerer når jeg er i butikker, prater med kunder i forbindelse med jobb osv.

Dette. Eksempel: 2 seter på bussen, han som sitter ytterst gir fra seg plassen til en gammel dame. Neste stopp går jenta som sitter innerst av. Den gamle dama sitter fortsatt på det ytterste setet mens bussen er stappfull (også andre gamle folk). Har selv jobbet i servicebransjen og gamle kjerringer er til tider ekstremt egoistiske.

 

Den mest irriterende kunden er fortsatt middelaldrende menn som tror de vet alt og er viktigere enn alle andre. Parkerer rett ved inngangen på bensinstasjoner så biler må rygge ut fra pumper, varetransport ikke kommer frem og slikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

om du skal til lege eller noe annet hvor du vet at det er store muligheter for å bli forsinket, putt på noen få kronestykker så har du noen minutter ekstra i tilfelle forsinkelser.

Liten legehistorie her. Leger utøver teknisk sett et serviceyrke, så det er strengt tatt en kundehistorie. Jeg skulle til legen, og visste det ville være umulig å parkere i nærheten. I stedet parkerte jeg ca et kvarters gange unna, og la på nok penger til å stå to timer etter at timen skulle være. Det burde da være mer enn nok? Trekk fra det kvarteret å gå dit, og ett kvarter å gå tilbake, så er det fortsatt en og en halv time å gjøre seg ferdig med en rutineundersøkelse på sykehuset. Burde være nok.

 

Så jeg satt nå der og ventet på legen. Og ventet. Og ventet. Da han var en halvtime for sen gikk jeg til skranken og etterlyste ham, og fikk beskjed om at han skulle være her "i løpet av fem minutter". De fem minuttene var nærmere tyve minutter, og noen unnskyldning hadde han ikke. Ikke at jeg hadde forventet det. Men uansett, han oppførte seg svært arrogant, og halte ut tiden noe sinnssykt. Da han kom drassende med et blodtrykksapparat og sa jeg måtte sitte der i tyve minutter så jeg raskt på klokken, og sa jeg måtte gå for å unngå en parkeringsbot. Legen var ikke akkurat glad for det, men godtok det uten å krangle for mye. Så en og en halv time for en rutineundersøkelse er ikke alltid nok.

 

Parkeringsvakter gjør en viktig jobb, selv om de sikkert ikke får den anerkjennelsen de fortjener. Jeg kan ikke tenke meg at han opplever mange hyggelige situasjoner. Den kjerringa fortjente akkurat det hun fikk. Krokodilletårer får ikke hjelpe.

Jeg var som sagt i en rutineundersøkelse på sykehuset, så vi kan bruke det som et eksempel:

 

- Uten politi vil trafikken mildt sagt bli et kaos.

- Uten mekanikere vil bilen ikke fungere.

- Uten bensinstasjoner vil bilen ikke starte i første omgang.

- Uten parkeringsvakter vil det bli fullstendig kaos, og bare glem å finne et sted å parkere.

- Uten en sekretær vil legen ikke klare å holde styr på pasientene.

- Uten vaskehjelpen vil sykehuset bli mildt sagt skittent, og det skal være så sterilt som mulig mange steder.

- Uten pasienter har ikke legen jobb.

- Uten kantinedamen har ikke legen mat til lunch (han kan jo ta med hjemmefra, men det innebærer en hel rekke nye punkter på denne listen.)

- Uten vaktmester vil sykehuset bryte sammen ganske kjapt.

- Uten veivesen vil snøen på parkeringsplassen utenfor sykehuset og på veien ikke bli fjernet. Lykke til med å parkere i to meter snø.

 

Spør deg så dette: Hvem på listen er mest viktig? Eller kan vi være enige i at alle er en viktig bit i det store bildet?

"Dame fikk parkeringsbot", kanskje i lokalavisa ved de værste agurktidene, men tror nok ikke mange vil bruke plass på det der :p

En kompis kom på førstesiden i lokalavisen for å ha kræsjet i en lyktestolpe. Til fots. :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Fungerer slike "triks" i det heile tatt lenger?

 

Mitt inntrykk er i alle fall at dei fleste vanlige ansatte innanfor detaljhandel ikkje har anledning til å lage slike spesialavtaler. Dersom du skal ha ein anna pris enn det som står på prislappen så må du henvende deg til butikksjefen sidan det ofte kun er han/ho som har anledning til å fråvike standardprisen.

 

For vanlige (deltids)ansatte så er det berre styr å gå med på å selge til redusert pris, ikkje berre er det vanskelig å slå inn på kassa, men i værste fall så kan du få kjeft frå sjefen i ettertid fordi du har solgt noke som du ikkje skulle selge. Enkelte skadde varer tjener butikken meir på å returnere til levrandøren enn dei gjer på å selge det til redusert pris.

I tillegg så er det skjeldan at vanlige ansatte føler ein så stor omsorg for butikken at dei gjer kva som helst for å gjere kunde fornøgd.

 

Vel, i teorien skal det ikke gå, nei. Det hindrer ikke at folk prøver seg. Mange av de samme folkene romsterer rundt i butikken for å finne ting som de kan få til redusert pris, eventuelt at de sørger for at de blir slik at de tror de kan få det til redusert pris.. Jeg går som regel aldri på sånt som det der, og slår ingenting inn før jeg har fått en medarbeider eller meg selv til å se på prisen.

 

Det er butikksjefen som må være tilstede for å få noe til redusert pris, men for oss som jobber mest kveldsvakter, så er det ikke så ofte h*n er der, så da er i grunn låseansvarlig som har rettigheten til å gi noe slikt, eventuelt. Som regel pleier jeg bare å ringe og spørre mest mulig, for å få kunden til å skjønne at det er ikke noe vits, og legger det fra seg. Noen unntak er det selvfølgelig dersom det er en siste vare, som er litt ødelagt.

 

Har opplevd at folk har skrapet vekk strekkoden på en vare, og kommet til kassa så de veit at jeg må spørre om prisen og kommet med en lavere pris enn det som den egentlig er. De blir litt lange i maska da jeg selv går bort og ser for meg selv. Sånne kunder sørger også for å være der på i travle timer på døgnet og sørge for at det er kø bak dem når de spør om noe sånt. Utspekulert. Null respekt for sånne folk. Gjøre seg til idiot for 20 kroner liksom, nå man likevel handler for nesten 1000-lappen.

Lenke til kommentar

 

Dette her blir for dumt.

Jeg har ingen interesse av å lære deg, eller andre, basic folkeskikk.

Har du noensinne tenkt tanken at det ukjente nummeret som ringer deg har ringt feil?

 

At du ikke forstår at man må ha talerøret i orden for å jobbe som kundebehandler er faktisk helt utrolig.

 

Og dine eksempler er helt latterlige. Jeg forstår lite og ingenting av ditt "Fint sted du jobber"- argument, og har heller ingen interesse av at du skal utdype det.

 

Det er kun opp til den som ringer å presentere seg, spør du meg.

 

Dessuten synes eg at det å spørre "er det .... eg snakkar med?" er ein naturleg og fin måte å starte ein telefonsamtale på, med noken en ikkje kjenner.

 

Uansett legger du for mykje i det. Om du synes det er ok å avslå ein jobbsøker pga han ikkje starter med å seie namnet sitt, så greit, men då ser eg på deg som ein ganske kontrollerande og nesten maktsjuk person.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

@iverha2: Antar at du ikke tenker på samtaler til/fra bedrifter?

 

-"Hei, det er xxx som ringer"

-"Hei"

-"Har jeg kommet til butikk-y"

-"Ja"

Endret av Slettet+123412
Lenke til kommentar

 

Så for å dra logikken din videre så sier du alltid "hei, dette er huset til XXXX" når du åpner døra og det står noen du ikke kjenner der?

 

Må være et fint sted du jobber når et av kravene for å bli ansatt der er at du automatisk antar at alle som snakker med deg er for dumme til å slå et telefonnummer riktig. Verden hadde blitt et festlig sted hvis alle skulle gått rundt slik.

 

Jamfør innlegget mitt på side 815, så vet jeg alltid hvem jeg ønsker å få tak i, men kan ikke alltid være sikker på at jeg er kommet til rett person.

 

Liten legehistorie her. Leger utøver teknisk sett et serviceyrke, så det er strengt tatt en kundehistorie. Jeg skulle til legen, og visste det ville være umulig å parkere i nærheten. I stedet parkerte jeg ca et kvarters gange unna, og la på nok penger til å stå to timer etter at timen skulle være. Det burde da være mer enn nok? Trekk fra det kvarteret å gå dit, og ett kvarter å gå tilbake, så er det fortsatt en og en halv time å gjøre seg ferdig med en rutineundersøkelse på sykehuset. Burde være nok.

 

Så jeg satt nå der og ventet på legen. Og ventet. Og ventet. Da han var en halvtime for sen gikk jeg til skranken og etterlyste ham, og fikk beskjed om at han skulle være her "i løpet av fem minutter". De fem minuttene var nærmere tyve minutter, og noen unnskyldning hadde han ikke. Ikke at jeg hadde forventet det. Men uansett, han oppførte seg svært arrogant, og halte ut tiden noe sinnssykt. Da han kom drassende med et blodtrykksapparat og sa jeg måtte sitte der i tyve minutter så jeg raskt på klokken, og sa jeg måtte gå for å unngå en parkeringsbot. Legen var ikke akkurat glad for det, men godtok det uten å krangle for mye. Så en og en halv time for en rutineundersøkelse er ikke alltid nok.

 

Her er det jo legen/legekontoret du skal klandre, ikke parkeringsvakten. Nå er det kanskje mulig å få medhold i en klage på grunn av dette også. Jeg husker at jeg leste noe om legehjelp og medisinske årsaker da jeg skulle klage til Europark en gang.

 

Jeg var som sagt i en rutineundersøkelse på sykehuset, så vi kan bruke det som et eksempel:

 

- Uten politi vil trafikken mildt sagt bli et kaos.

- Uten mekanikere vil bilen ikke fungere.

- Uten bensinstasjoner vil bilen ikke starte i første omgang.

- Uten parkeringsvakter vil det bli fullstendig kaos, og bare glem å finne et sted å parkere.

- Uten en sekretær vil legen ikke klare å holde styr på pasientene.

- Uten vaskehjelpen vil sykehuset bli mildt sagt skittent, og det skal være så sterilt som mulig mange steder.

- Uten pasienter har ikke legen jobb.

- Uten kantinedamen har ikke legen mat til lunch (han kan jo ta med hjemmefra, men det innebærer en hel rekke nye punkter på denne listen.)

- Uten vaktmester vil sykehuset bryte sammen ganske kjapt.

- Uten veivesen vil snøen på parkeringsplassen utenfor sykehuset og på veien ikke bli fjernet. Lykke til med å parkere i to meter snø.

 

Spør deg så dette: Hvem på listen er mest viktig? Eller kan vi være enige i at alle er en viktig bit i det store bildet?

 

Hva faen? Sa jeg at parkeringsvakter er de eneste som gjør en jobb verd å nevne, kanskje? Les innlegget mitt igjen, så ser du kanskje konteksten.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

 

Det er kun opp til den som ringer å presentere seg, spør du meg.

 

Dessuten synes eg at det å spørre "er det .... eg snakkar med?" er ein naturleg og fin måte å starte ein telefonsamtale på, med noken en ikkje kjenner.

 

Uansett legger du for mykje i det. Om du synes det er ok å avslå ein jobbsøker pga han ikkje starter med å seie namnet sitt, så greit, men då ser eg på deg som ein ganske kontrollerande og nesten maktsjuk person.

 

Selv om det er jeg som ringer, så presenterer jeg meg på en skikkelig måte for det, om det er det du prøver å implisere?

 

Jeg har mine instrukser, og en av dem er "kan ikke vedkommende snakke for seg, så er han ikke en kandidat for oss". Hva er det med førsteinntrykk folk her ikke forstår? Gir du et elendig førsteinntrykk i forhold til jobb og/eller intervju, forventer du da å få jobben for det om?

Vi får i snitt 30 søknader pr. stilling og for hver stilling jeg ringer aktuelle kandidater på, så er det minst 75% som kan si "Hei du snakker med ***."

 

Men jeg gidder ikke diskutere dette temaet mer, da meningen om dette er åpenbart veldig todelt.

Så får du heller kalle meg "kontrollerende" og "maktsjuk".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og kanskje du bør lese innlegget mitt igjen, løkrull. Jeg sa alle gjør en viktig jobb, selv vaskedamen og kantinedama. Og ja, selv parkeringsvakter.

 

Hvilket for de fleste andre er like åpenbart som at sola står opp i øst og er fullstendig overflødig å påpeke.

 

(Jeg rettet en skrivefeil. Gud bedre, for en feil.)

Endret av Zarac
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Selv om det er jeg som ringer, så presenterer jeg meg på en skikkelig måte for det, om det er det du prøver å implisere?

 

Jeg har mine instrukser, og en av dem er "kan ikke vedkommende snakke for seg, så er han ikke en kandidat for oss". Hva er det med førsteinntrykk folk her ikke forstår? Gir du et elendig førsteinntrykk i forhold til jobb og/eller intervju, forventer du da å få jobben for det om?

Vi får i snitt 30 søknader pr. stilling og for hver stilling jeg ringer aktuelle kandidater på, så er det minst 75% som kan si "Hei du snakker med ***."

 

Men jeg gidder ikke diskutere dette temaet mer, da meningen om dette er åpenbart veldig todelt.

Så får du heller kalle meg "kontrollerende" og "maktsjuk".

 

Du kan begynne med:

Hei, dette er .... som ringer, har eg kome til .....?

 

Dei fleste ukjende nr som ringer til meg, også ikkje-typiske selgernr, er ofte selgarar. Så eg presenterer meg aldri med mindre eg veit noken har tenkt til å ringe den dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...