Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Og så var det kunden som kom rasende inn i butikken, kastet fra seg handleposene på disken, og spurte hvordan i alle dager dette kunne bli over 50£ (befinner meg i england).

 

Han hadde plukket med seg en gammel kassalapp, og bare sett på totalprisen.

Den faktiske kassalappen lå i den ene posen hans.

Endret av HadHa
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikker ser ikke etter de med veldig god peiling på spesifikasjoner når dem ansetter selgere (gjelder elektronikk, klær, motor osv.), men heller at personen har sosialle antenner og et beskrivende vokabulær som greier å skape en opplevelse for kunden. Alle kan lære seg hva en prosessor eller motor gjør, men det er stort sett ikke det den alminnelige kunden er ute etter. De fleste vil vite om de får den opplevelsen (og helst litt mer) som de forventer.

 

@TityBoi Jeg tror nok du møtte på en fyr som ikke var nødvendigvis fersk som selger, men som kunne nettopp ha begynt med å selge disse produktene du så på. Dette kombinert med at han er direkte uheldig med riktig prislapp kan gjøre at han virket mye dårligere på jobben sin enn det han egentlig er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det en greie for Elkjøp å kun ansette folk med bra peiling, men elendig serviceinnstilling?

Møter alltid på sure og lite imøtekommande folk, og det samme inntrykket har veldig mange andre, til og med høyrt fleire godt voksne seie det. Og dette gjelder samtlige butikker eg veit om i heile fylket.

 

Samme greia andre plasser eller?

Lenke til kommentar

Butikker ser ikke etter de med veldig god peiling på spesifikasjoner når dem ansetter selgere (gjelder elektronikk, klær, motor osv.), men heller at personen har sosialle antenner og et beskrivende vokabulær som greier å skape en opplevelse for kunden.

Når skal folk lære seg at man ikke kjøper data, hi-fi eller foto på samme sted som man kjøper brødristere? Gå heller til en spesialforretning (om mulig). De seriøse spesialforretningene ansetter folk som både er gode kundebehandlere OG har peiling på det de snakker om (oftere enn støvsugerbutikkene i hvert fall ;) ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis #1 fikk opplyst en pris når han bestilte i januar, så kan dere ikke kreve en annen pris senere.

Regner med at kunden hadde bodd der i januar for en pris, og krevde samme pris når han skulle bo der igjen om sommeren, da til en høyere pris.

 

Priser går opp og ned, så at man har betalt mindre en gang tidligere er absolutt ikke gyldig argument for å få samme pris senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når skal folk lære seg at man ikke kjøper data, hi-fi eller foto på samme sted som man kjøper brødristere? Gå heller til en spesialforretning (om mulig). De seriøse spesialforretningene ansetter folk som både er gode kundebehandlere OG har peiling på det de snakker om (oftere enn støvsugerbutikkene i hvert fall ;) ).

Når jeg som fotobruker vet at det er et Sony systemkamera jeg skal ha, hvorfor i alle dager skal jeg dra på en spesialforretning når jeg kan kjøpe det mye billigere hos på det store elektrovarehuset? Vet ikke om du har oppdaget det, men elektrobutikkene/varehusene har inndelt butikken sin i flere avdelinger. På den måten så får butikkene spesialisert selgerne sine. Varene er de samme som spesialbutikkene har. Noen ganger så er det enkelte butikker eller kjeder som får selge enkelte modeller helt alene i et tidsrom. Der har ofte de store varehusene et fortrinn siden de ofte får slike avtaler. Så jeg går gladelig til elektrovarehuset istedenfor til den dyre spesialbutikken.

 

Som en motpost til din påstand så kan jeg også si at jeg har vært innom min lokale Sony-butikk. Selgeren jeg møtte på der hadde ikke peiling på Sony Systemkamera, men han hadde god peiling på TV. Nå hadde jeg ikke behov for TV den dagen, men et objektiv. Et objektiv jeg kjøpte hos mitt lokale elektrovarehus siden objektivet kostet 300 kr mindre der (ganske stor prisforskjell på 1799 og 1495), og de hadde objektivet inne (i motsetning til Sony-butikken).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg som fotobruker vet at det er et Sony systemkamera jeg skal ha, hvorfor i alle dager skal jeg dra på en spesialforretning når jeg kan kjøpe det mye billigere hos på det store elektrovarehuset?

Hvis vi tar utgangspunkt i et populært Sony systemkamera for tiden, A58, så er både Fotovideo og Japan Photo rimeligere enn Elkjøp og Lefdal :)

 

Min oppfatning er at Elkjøp og Lefdal sjelden er så mye rimeligere enn de nevnte spesialforretningene, at det lønner seg å dra dit. Men i utgangspunktet tenkte jeg på om folk trenger veiledning, slik som personen litt tidligere i tråden gjorde (han som startet denne "diskusjonen").

Lenke til kommentar

Jeg har vært innom min lokale Sony butikk flere ganger. Kun en gang har jeg truffet en som viste noe om kamera. Mens hos elektrovarehuset jeg bruker så har jeg truffet på flere som kan kamera. Men er selvsagt 1-2 stk jeg foretrekker å snakke med om kamera (nei det er ikke den samme personen jeg går til når jeg skal handle kaffemaskin selv om det er under samme tak). Den gang jeg kjøpte mitt A33 var de 3 store MYE billigere enn Sony butikken. Hvordan prisen er nå vet jeg ikke siden jeg ikke har sjekket priser i den senere tid.

Lenke til kommentar

Klarte å miste en pose på et kjøpesenter i dag. Hadde litt mye greier, og så plutselig var en liten expert-pose med en pakke støvsugerposer borte. Gikk for sikkerhets skyld innom butikken for å høre om noen hadde levert den til dem, og tror dere ikke de ga meg en ny pakke? Ble så glad, trodde 150 kr var borte vekk...

 

Og de tjente en trofast kunde for under 20 kr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har vært innom min lokale Sony butikk flere ganger. Kun en gang har jeg truffet en som viste noe om kamera. Mens hos elektrovarehuset jeg bruker så har jeg truffet på flere som kan kamera. Men er selvsagt 1-2 stk jeg foretrekker å snakke med om kamera (nei det er ikke den samme personen jeg går til når jeg skal handle kaffemaskin selv om det er under samme tak). Den gang jeg kjøpte mitt A33 var de 3 store MYE billigere enn Sony butikken. Hvordan prisen er nå vet jeg ikke siden jeg ikke har sjekket priser i den senere tid.

Du snakker om Sony-butikker, som selger TV, Blu-ray, Playstation, PC'er og kamera. De som jobber der er ikke nødvendigvis interessert i foto. Og ja, Sony-butikkene er overpriset.

 

Jeg, derimot, snakker om spesialbutikker for for eksempel foto (trodde det var ganske klart skrevet i mitt forrige innlegg). Der finner du stort sett veldig fotointeresserte og kyndige folk bak disken. I hvert fall de fotobutikkene jeg frekventerer. Og stort sett er de rimeligere enn Elkjøp og Lefdal. Ofte rimeligere enn de rimeligste nettbutikkene også.

Lenke til kommentar

Du snakker om Sony-butikker, som selger TV, Blu-ray, Playstation, PC'er og kamera. De som jobber der er ikke nødvendigvis interessert i foto. Og ja, Sony-butikkene er overpriset.

 

Jeg, derimot, snakker om spesialbutikker for for eksempel foto (trodde det var ganske klart skrevet i mitt forrige innlegg). Der finner du stort sett veldig fotointeresserte og kyndige folk bak disken. I hvert fall de fotobutikkene jeg frekventerer. Og stort sett er de rimeligere enn Elkjøp og Lefdal. Ofte rimeligere enn de rimeligste nettbutikkene også.

Japan Photo er overvurdert, har fått mange interessante forslag der..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg, derimot, snakker om spesialbutikker for for eksempel foto

Du snakker om data også. For all del, når jeg skal ha dataprodukter dreier det seg kanskje om nye komponenter til den stasjonære maskinen min, eller nettverksutstyr, eksempelvis. Jeg vet på forhånd hva jeg skal ha før jeg kjøper, og handler kun slikt på lokale elektrobutikker når jeg vet at prisen er best der, eller når det er tidskritisk. At min bestemor heller velger å handle ny laptop der enn å selv sette seg inn i hva hun har behov for og deretter handle på nettet skulle nesten bare mangle. Det er jo, som Flodec påpeker, heller ikke slik at de samme folkene som selger vaskemaskin også selger laptoper.

 

Kampanjen Hifiklubben lanserte for noen år siden, "du kjøper ikke gromlyd der mora di kjøper kjøleskap" (eller noe slikt), er forsåvidt et greit salgstriks, men du må samtidig ta det med en klype salt. Er du "spesielt interessert" innenfor f.eks. foto så vet du på forhånd hva du skal ha, du vet hvor du får tak i det, og du finner gjerne ut selv hvem som tilbyr lavest pris. Om du må i en spesialforretning for å få tak i det er jo det greit nok, men om du vet at stormarkedet utenfor byen har dingsen 15% billigere, som gjerne utgjør noen tusenlapper for proffutstyr, så tar du gjerne turen dit.

 

Om du "bare skal ha det beste", fordi du er ekkelt rik og har råd til det: værsågod, brenn pengene dine i spesialforretninger. Vel mulig du faktisk får det aller beste som er å oppdrive, men om du går i spesialforretninger fordi du ikke er kyndig nok til å selv finne ut hva du skal ha, stiller jeg meg tvilsom til hvorvidt du i det hele tatt kommer til å oppleve nevneverdig forskjell mellom produktene du får tak i hos spesialisten kontra high-end-alternativene hos elektrobutikken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du "bare skal ha det beste", fordi du er ekkelt rik og har råd til det: værsågod, brenn pengene dine i spesialforretninger. Vel mulig du faktisk får det aller beste som er å oppdrive, men om du går i spesialforretninger fordi du ikke er kyndig nok til å selv finne ut hva du skal ha, stiller jeg meg tvilsom til hvorvidt du i det hele tatt kommer til å oppleve nevneverdig forskjell mellom produktene du får tak i hos spesialisten kontra high-end-alternativene hos elektrobutikken :)

Jeg har vært innom noen Elkjøpbutikker og kikket på det de har av fotoprodukter, men du skal ikke mye opp i pris på f.eks objektiver før de ikke har det i sitt sortiment.

 

Har også fått et tomt blikk fra ekspeditører der når jeg har bedt om helt normalt tilbehør. Det er MYE av nyttig og langt fra uvanlig fototilbehør du ikke får hos Elkjøp. Sist var for et par måneder siden da jeg skulle ha noe fra hvitevareavdelingen og stakk innom fotoavdelingen på veien fordi jeg uansett visste hva jeg ville ha. Det visste tydeligvis ikke ekspeditøren :)

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...