Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av en eller annen grunn får triha meg til å minne meg på noe som skjedde til stadighet når jeg jobbet på brukerstøtte.

Dette er intern brukerstøtte, så vi har en del tilganger og slikt på brukerene sine pc`r og brukerkontoer.

Hadde nesten uendelig med slike samtaler:

 

bruker: jeg har glemt passordet, kan du resette det?

jeg: nei, du må snakke med din brukeradm.

bruker: men, du har tilgang?

jeg: ja, men jeg har ikke lov(det var før jeg startet å svare nei på slike ting)

bruker: men da kan du da vel gjøre det da?

jeg: nei, jeg har ikke lov...

bruker: men, det tar bare 10 sekunder da...

jeg: joda, men jeg har fortsatt ikke lov.

bruker: hva om jeg sier hva som er på hjemmeområdet mitt da, så du vet det er meg?

jeg: nei, jeg har ikke lov, du må snakke med din brukeradm.

bruker: men, bla bla bla, osv

 

fantastisk mange som tror de klarer å overtale brukerstøtte til å gjøre ting de ikke har lov til...

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

:innocent:

 

Aaaldri gjort slikt :p

Skrevet (endret)

I ren nysgjerrighet:

Hvis du kan, hvorfor har du da ikke lov?

 

Og hvis du ikke har lov, hvorfor har du egentlig tilgang?

Arbeider dere ikke med en "need to know basis"?

Jeg vet ikke at brukeren er den han påstår at han er.

Hadde jeg hatt en måte å verifisere at brukeren var den han påstod at han var, så kunne jeg gjort det, men det går ikke over telefon.

 

og, ja, jobber med en "need to know"-basis, hva har det med noe som helst å gjøre?

 

edit: hvorfor vi har den tilgangen? av praktiske årsaker, hva om *insert hittil ukjent hendelse* oppstår, osv...

Endret av aklla
Skrevet

I ren nysgjerrighet:

Hvis du kan, hvorfor har du da ikke lov?

 

Og hvis du ikke har lov, hvorfor har du egentlig tilgang?

Arbeider dere ikke med en "need to know basis"?

 

Tja, jeg har tilgang og tjenestlig behov for sensitive personopplysninger. Dette inkluderer også personer som jeg ikke har noen sak på. For sistnevnte gruppe har jeg tilgang men ikke lov til å benytte den - er dette galt? Jeg har også tilgang til å sjekke saksmappen til enhver trygdemottaker i mitt fylke, men jeg skal ikke bruke tilgangen til noe som ikke faller inn under min stillingsinstruks.

 

Det handler i mitt tilfelle om hvor mange hindre systemet skal sette opp mellom en effektiv saksbehandling kontra informasjons-/system-/rettssikkerhet.

Skrevet

Er flere ganger jeg har stått i den lokale Elkjøpbutikken og funnet produktet billigere på nettet. Som oftest får jeg rett pris når jeg spør etter det, men de gangene jeg ikke får det har jeg enkelt og greit dratt opp mobiltelefonen og kjøpt produktet på nettbutikken med Collect@Store som leveringsalternativ. Tar med meg referansenummeret og går til kassa, og så har jeg rett pris alikevel - og betaler i butikken.

 

Hvor idiotisk er ikke det? Fra en kundes ståsted blir man jo bare frustrert...

Sukk, sånt er temmelig håpløst ja. I min elkjøp-sjappe så skal man slippe slikt fjas, og fler og fler elkjøper gjør dette på samme måte nå, det er dårlig kundebehandling å tenke på den måten du har opplevd der :).

  • Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt sånne folk, hadde jeg avbrutt dem idet de stilte det spørsmålet for 3dje gang, med et kraftig "NEI, var det noe mer?".

Kan ikke det, alltid like service-innstillt vet du ;)

Samt at det var litt morro å se hvor lenge brukerene prøvde å overtale meg, uten at jeg i det hele tatt ga noe hint om at brukeren kunne komme noen vei.

Skrevet

På den 3dje "Nei, har ikke lov" har man gått for langt, da er det ikke snakk om å være service-vennlig eller ei, da er det snakk om hvor mye tid man skal kaste bort på vås.

 

Kan si den linja der høflig, men bestemt. Skader ingen, av og til må man sette "hardt mot hardt" når det gjelder enkelte kunder.

 

Kjeder man seg derimot, kan man dra det langt :new_woot:

Skrevet (endret)

Diskusjonen om hvorfor brukerstøtte har tilganger uten å kunne bruke dem i visse tilfeller er, imho, temmelig meningsløs. Krikkert har allerede levert et godt eksempel, og jeg kan komme med et til (og dette er selvopplevd situasjon, så det faller vel under trådens tema også)

 

Situasjon: Callcenter, mobiloperatør.

 

Innringer: "Hei, jeg heter Navn Navnesen, og jeg skulle sagt opp et mobilabonnement NUMMERXX"

Meg: (slår opp nummer) "Beklager du, det står på et annet navn så det kan jeg dessverre ikke gjøre"

 

Her sitter jeg altså med det komplette kundekortet til nevnt mobilnummer. Jeg kan gjøre ca hva jeg vil med nummeret, jeg kan si det opp, endre navn, endre abonnementstype, endre nummeret, og så vidare i det uendelige, omtrent.

 

Men har jeg lov til å gjøre det, siden jeg ikke snakker med Kunde Kundesen, men Navn Navnesen? Nei, det har jeg ikke. Imidlertid trenger jeg tilgangen, i fall jeg faktisk får en henvendelse fra Kunde Kundesen. Derfor kommer BrukerstøtteTM ofte ut for situasjoner der de må avvise forespørsler, fordi det ikke finnes grunnlag i deres retningslinjer for å utføre ønsket handling.

 

Når det er sagt er det dummeste man kan si som brukerstøtte "Jeg kan, men har ikke lov". Bedre å bare si "nei" med en gang og dermedikke gi åpningen til 5 minutter med "Jo?"/"Nei"... Mange kunde tolker "Jeg kan, men har ikke lov" som en slags mulighet til forhandling (akkurat som når slike torvselgere sier "Tja, EGENTLIG koster den 500 spenn" - da kan man prute).

 

Imidlertid er det svært mange kunder/mennesker ute i verden som ikke forstår konseptet med juridisk eierskap av slike type abonnement. "Men det står jo på kona/sønnen/mannen/dattera/kusina/eieren til mora til bikkja til naboen til tremenningen min" er ganske vanlige uttrykk i den bransjen (som jeg forøvrig ikke lenger jobber i).

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 6
Skrevet (endret)

I noen tilfeller er det en god grunn til at den juridiske eieren ikke kan ringe selv. Vedkommede kan mangle teknisk innsikt, og ber derfor sønnen ordne abbonnementet.

Jeg forstår frustrasjonen når supporten ikke kan gjøre noe.

Dere support-folk må heller konsentrere dere om å forklare hvordan kunden kan bevise sin legitimitet.

For eksempel:

Når jeg ringer fjernsynsselskapet for å bestille en kanalpakke, ber de meg lese opp koden som står på smart-kortet i dekoderen. Dermed beviser jeg at jeg har fysisk tilgang til apparatet.

Selv om abbonnementet er registrert på en kvinne, og jeg har mannsstemme, lar de meg gjøre endringer på abbonnementet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet

Det forstår jeg - og jeg (og mange andre med meg) praktiserer at så lenge juridisk eier kan først identifisere seg og deretter si "men kan du ikke snakke med han her istedet, som kan mer", eller dersom de er på forskjellige steder, ringe først og si "han her ringer etterpå for å snakke om noe vi lurer på, går det greit?".

 

Mobiltelefoner er imidlertid det, nettopp mobile, og det holder ikke å lese opp SIM-kortnummeret for å få identifisert at man har tilgang til apparatet - det har man jo også hvis man har stjålet telefonen.

 

Derfor er mobiloperatører strengere på identifisering samt at de kun gir informasjon til juridisk eier eller den som har fullmakt på vegne av juridisk eier.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Kom inn en kunde som hadde nettopp brekt foten sin, gikk litt rart og så kanskje litt delvis alkoholiker ut (no offence, really). Han luktet ingenting, så det var vel bare slik han var.

 

Han sto å småsnakket litt, da han plutselig ropte ut at "JEG HETER *TOM CRUISE*!!"

 

Smart som jeg var da, flira jeg og trakk på smilebåndene. Omtrent 10 sekunder senere etter jeg hadde flira og han har stirra rart på meg, dro han fram bankkortet.

 

Tro det eller ei, der sto det *TOM CRUISE* og det var ett visakort, så tipper det var ekte. Navnet var stemplet inn + at underskriften sto der.

 

Gjett om jeg ble paff daa.. :blush:

 

Hvordan er det mulig å dumme seg så mye ut?

 

Tom Cruise er ett alias, så jeg ikke bryter taushetsplikten, men det var en kjendis sitt navn hvertfall.

 

EDIT: Endret innlegget mtp. taushetsplikt

Endret av EspenFe
Skrevet

kundene på jobben min er fulle, svette, lukter vondt og når de skal betale for pilsen, må de taste inn koden 3-4 ganger. Men takk for den 100 lappen jeg fikk i tips ;)

Velkommen igjen!

  • Liker 2
Skrevet

Derfor er mobiloperatører strengere på identifisering samt at de kun gir informasjon til juridisk eier eller den som har fullmakt på vegne av juridisk eier.

Dette gjelder i alle fall ikke for NetCom vet jeg. :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...