Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er greit å klage, hvis det som er laget er dårlig eller har mangler imo.

Men måten man klager på er jo en helt annen.

Det er jeg enig i. En skal klage dersom det "kreves", men med erfaring i bransjen er det kanskje lettere å avgjøre hva som er saklig å klage på og ikke. Og ikke minst hvordan man kan klage på en høflig måte.

Lenke til kommentar

"Klaget" selv på ICA i går. Skulle kjøpe to strømpebukser/tights der den ene kostet 27,- mens den andre kostet enten 79,- eller 89,- (gikk ikke klart frem av lappene der den hang, men det hang to stk der og den ene helt bakerst, så det så ikke ut som noe en kunde hadde hengt feil).

Da det var ferdig slått inn kom det på 204,- . Jeg stusset og begynte å trykke koden, og innså at jeg ikke har råd til å bruke 100,- på en eventuell feil. Så jeg sa pent "du, jeg beklager, men jeg bare må spørre før jeg trykker koden ferdig. Kan du sjekke om det er feil pris på den tightsen?" Så sa jeg de prisene jeg hadde sett og bla bla, endte med at hun slo det inn til 79,- (hun lignet litt på meg når jeg egentlig ikke vet, leter rundt i 6 sekunder og så bare tar en pris :tease:

Hadde det vært fem kroner eller noe sånt hadde jeg ikke brydd meg, men 100,- syns jeg var nok til å "bry" henne med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må bli flinkere til å tørre å si ifra i butikken, for en stund siden var det tydeligvis en feil med smågodtvekten. Betalte rundt 200 kr for smågodt til knappe 70 kr. Mamma ordet opp dagen etter da. :blush: (Var meget redd for at de skulle beskylde meg for å ha spist opp alt smågodtet for så å komme å klage.)

 

Mer relatert: Jeg kan nå ta meg en velfortjent pause til neste år. Synet av Snåsamannen og WW2-pornoen til de tusen hjem dyttet meg ikke over kanten i år heller.

 

Gullkorn fra en av de utallige krimbøkene: "Den forsvunnede mannen ble funnet i en isbre tre måneder etterpå, med spor etter vold." No shit Sherlock.

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

Winston Wolf: fordi jeg vet at på ICA må de ha den nøkkelsaken for å slå varer ut igjen, ordne feil osv. Så måtte først få tak i den, og deretter lete etter den riktige prisen.

 

På Elkjøp må vi jo ta varen i retur, og legge inn navn, adresse og telefonnummer på kunden før de kan få mellomlegget tilbake. Da føles det litt teit når det er snakk om 3 kr f. eks.

Lenke til kommentar

Winston Wolf: fordi jeg vet at på ICA må de ha den nøkkelsaken for å slå varer ut igjen, ordne feil osv. Så måtte først få tak i den, og deretter lete etter den riktige prisen.

 

På Elkjøp må vi jo ta varen i retur, og legge inn navn, adresse og telefonnummer på kunden før de kan få mellomlegget tilbake. Da føles det litt teit når det er snakk om 3 kr f. eks.

Jeg må vel legge til et par erfaringer.

 

I likhet med deg så gidder jeg heller ikke å lage ting vanskeligere enn de er ved å kreve å få mine kronestykker tilbake. Så jeg skjønner deg godt.

 

Det jeg reagerer på er vel heller erfaringer jeg har fra ansatte på butikken jeg jobber i. I lunsjen hører jeg ofte kolleger som nesten klager over kunder som enten vil ha 1-2 kroner tilbake selv om det er stress, eller som spør hva prisen på alle varene er og forsikrer seg om at alt er riktig ved å "mase" på ekspeditøren.

 

Synes det er helt greit av folk å ikke la et par kronestykker forsvinne. For noen er kanskje et par kronestykker nevneverdig med penger, for andre er det kanskje bare en prinsippsak. Men at ansatte liksom skal være smålig og irritere seg over sånne, er for meg uforståelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Var en hyggelig kunde som hooket tak i meg for ikke så lenge siden.

 

"Unnskyld, men er dere tom for Pringles?"

 

Dette er jo noe vi har lagret mye av oppå varehyller og på lager, så jeg svarte nå raskt at det trodde jeg vi skulle klare å oppdrive. Så jeg smiler nå hyggelig og løper for å hente en stige, klatrer opp på hyllen og kaver rundt etter disse Pringles-rørene. Fant etter hvert en helt ny eske, og kniver den opp og rekker ned et rør til mannen, som smiler og går videre. Jeg tok et par rør til med meg ned, for å fylle opp i hyllen for at det hvertfall skulle holde ut kvelden, rydder opp etter meg og bærer stigen på plass.

 

Går så for å sette inn noen Pringles i hyllen, og oppdager at det var fullt der allerede.

 

Hadde også en kar som sto og kavet fælt oppi noen av disse juleendene av hyllene. Sønnen begynte etter hvert å gå lei, og maste på faren om han ikke kunne spørre om hjelp, bare. Så det gjorde han. Han fikk ikke tak i noen av disse pepperkakehusene som lå litt oppå hele julegreien, nedi en boks som ikke var full nok til at man fikk has på varen så lett. Så jeg går nå og finner en liten stige og tar en varen til kunden. Ser samtidig at det ligger et par av disse husene rett foran ham også, men sier ingenting.

 

Når han fikk esken, var det imidlertid feil. Han skulle ikke ha et sånt bygg-selv-hus, men et ferdig et.

 

For det lå helt sikkert nedi esken, sånn tilfeldigvis bortgjemt under alle de flatpakkede. Måtte nok skuffe ham der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor er det teit å sifra at man har fått 2-3kr for lite??? Vil selgere la meg gått hjem med produkter som jeg betalte 2-3kr for lite? Svær tvilsomt, det har jeg ofte opplevd. Det er veldig snålig av selgere å bli oppgitte av det. De vet jo ikke hva kundere skal med disse pengene etterpå.

 

Lar oss bruke en scenario:

 

Jeg har 400kr, jeg skal kjøpe to julegaver. Den ene koster 203 og den andre 197kr, og jeg har KUN 400kr. Jeg går og kjøper den gaven på 197kr først med 200-seddel og fikk kun en kroner i vekselpenger, dette har jeg iikke oppdaget først før jeg har gått til den andre butikken med den gaven for 203kr. Selgeren vil ikke la meg betale 2kr for lite. Wat to do? Er det snålig av meg å gå tilbake og klage?

Lenke til kommentar
Jeg går og kjøper den gaven på 197kr først med 200-seddel og fikk kun en kroner i vekselpenger

Det er ditt (kundens) ansvar å sjekke at man får riktig sum tilbake i vekslepenger i det øyeblikket man får igjen vekslepengene. Du kan gå tilbake og klage senere, men du har da ikke noe rett på å få tilbake det du betalte for mye da det ikke kan kontrolleres.

 

Er det snakk om mye penger, og butikken ikke tror deg, kan du be de ringe deg om det er omtrent samme sum for mye på kassa ved oppgjøret så du kan hente dette dagen etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det teit å sifra at man har fått 2-3kr for lite??? Vil selgere la meg gått hjem med produkter som jeg betalte 2-3kr for lite? Svær tvilsomt, det har jeg ofte opplevd. Det er veldig snålig av selgere å bli oppgitte av det. De vet jo ikke hva kundere skal med disse pengene etterpå.

 

Lar oss bruke en scenario:

 

Jeg har 400kr, jeg skal kjøpe to julegaver. Den ene koster 203 og den andre 197kr, og jeg har KUN 400kr. Jeg går og kjøper den gaven på 197kr først med 200-seddel og fikk kun en kroner i vekselpenger, dette har jeg iikke oppdaget først før jeg har gått til den andre butikken med den gaven for 203kr. Selgeren vil ikke la meg betale 2kr for lite. Wat to do? Er det snålig av meg å gå tilbake og klage?

 

Blir det samme slik som NAV oppfører seg. Hvis "kunden"/brukeren ikke overholder svarfrist/frister blir det liv og røre (og kanskje tapte penger). Hvis NAV ikke overholder svarfrist/frister skjer det ikke en dritt. Fin tankegang... Not... Kjenner jeg blir forbanna av slikt når jeg tenker på det.

Lenke til kommentar

Hehe... hva om selger sier plutselig "oi, jeg ga deg visst en femmer istedet for en kronestykke" og så sier at dere må bytte tilbake da?

Er også veeeeldig få kunder som sier ifra om en vare er for billig. Men koster den for mye så skal det rettes (og ja, jeg er jo enig i at det skal det! er bare at det skal alltid være rettferdig den ene veien og ikke den andre).

 

Når det er sagt runder jeg selvfølgelig alltid oppover om jeg mangler veksel og må gi igjen kunden feil mynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke teit å si ifra om man får for lite veksel tilbake. Er det smålig å bli gretten og lage bråk for 2 kr feil i prisen? Ja. Det er ingen kassedame/mann som vil kreve for mye penger av deg med vilje.

 

Da jeg jobba på Meny kunne jeg ikke gi rabatt på noen varer (hvertfall var sjefene veldig lite glad i det). På Elkjøp er det ikke noe stress om man går et par kroner ned. Hvertfall ikke om det er en kunde som har handlet mye, sånn at h*n kan f. eks få betale en rund sum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...